Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tycker det är viktigare att hjälpa människor att ändra sig i grunden, än att man behandlar symptomen. Det är t.ex. bättre att få en missbrukare att sluta med missbruket som sedan kan använda pengarna till mat, än att ständigt i ett hjälparbete ge mat till missbrukaren.

En liknelse som du kanske har hört: Det är bättre att hjälpa en hungrig att lära sig att fiska och ge ett fiskespö, än att ständigt hjälpa med att ge fisk. Det är bra både för individen och samhället.

Jag personligen anser att hjälpinsamlingar för dom fattiga länderna egentligen är till för att mildra det dåliga samvetet som dom rika länderna dras med. I nästa stund när man bidragit så kan man gå och handla det senaste modet, som är tillverkat i dom fattiga länderna med låg lön.
Istället för att behandla symptomen, så kunde dom rika länderna betala mer för det som tillverkas i dom fattiga länderna, så att man fördelar resurserna rättvist. Men dom flesta människor vill inte förlora den rikedom dom har. Det påminner om Jesu ord:

"Jesus svarade: »Om du vill bli fullkomlig, så gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.«
När ynglingen hörde svaret gick han sin väg bedrövad, för han ägde mycket.
"
(Matt 19:21-22 Bibel2000)

Om världen hade velat det så hade man kunnat fixa det här, om hela världen hade följt Jesu ord och blivit kristna, så hade hjälparbete och hjälpinsamlingar inte behövts.

Jag tror inte gemene man förstår hur extrem Jesus efterföljelse egentligen är och vad det skulle få för följder i praktiken. Man kan inte vara både ”kristen” och världsmännens. Här handlar det inte om en lite mer rättvis fördelning av resurserna. Vad Jesus pratar om är att helt försaka sig själv och sina egna begär, att ge upp hem och bohag för att kunna följa Herren. Det är nog inte många som hade vågat/kunnat ta det så långt. Men det är ju också sagt att många är kallade men endast ett fåtal är utvalda.
Citera
2022-08-03, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatureProvide
Jag tror inte gemene man förstår hur extrem Jesus efterföljelse egentligen är och vad det skulle få för följder i praktiken. Man kan inte vara både ”kristen” och världsmännens. Här handlar det inte om en lite mer rättvis fördelning av resurserna. Vad Jesus pratar om är att helt försaka sig själv och sina egna begär, att ge upp hem och bohag för att kunna följa Herren. Det är nog inte många som hade vågat/kunnat ta det så långt. Men det är ju också sagt att många är kallade men endast ett fåtal är utvalda.

Det är inte vad Jesus pratar om, du misstolkar. Den rika mannen fick svar på vad han skulle göra, allt det hade han gjort och frågade vad mer han kunde göra. Jesus sade om han ville vara fullkomlig, så kunde han göra mer extrema saker.
Citera
2022-08-03, 09:30
Medlem
Citat:
Det är inte vad Jesus pratar om, du misstolkar. Den rika mannen fick svar på vad han skulle göra, allt det hade han gjort och frågade vad mer han kunde göra. Jesus sade om han ville vara fullkomlig, så kunde han göra mer extrema saker.

Jag är väl medveten om texten och även NT i sin helhet. Jo Jesus lära är extrem och kräver väldigt mycket mer av oss än vad de flesta inser. Att hata sitt liv i världen, ge upp sitt liv för att vara i Guds tjänst, vända ryggen åt familj och vänner, leva under förföljelse och hot etc etc etc
Det räcker inte med att bara gå omkring och tro på Jesus så blir allt bra, man måste ha gärningarna av en tro. Och faktum kvarstår att det är förbehållet ett fåtal att kunna vandra den vägen, även om många har blivit kallade. Ni jehovahs predikar någon sorts light-version, missar en stor portion och tar bort allt vad mystik heter. Kvar blir en bokstavsreligion med litet om ens något utrymme för en personlig relation till Gud.
Citera
2022-08-03, 09:32
Medlem
Jesus är tydlig i sitt förakt mot världslig rikedom, ser du inte det själv?
Citera
2022-08-03, 13:00
Medlem
Citat:
Jag är väl medveten om texten och även NT i sin helhet. Jo Jesus lära är extrem och kräver väldigt mycket mer av oss än vad de flesta inser. Att hata sitt liv i världen, ge upp sitt liv för att vara i Guds tjänst, vända ryggen åt familj och vänner, leva under förföljelse och hot etc etc etc

Jag håller med om att det krävs mycket för att bli Jesu efterföljare, men det är inte att: "Att hata sitt liv i världen", tvärtom så skall man älska sitt liv i världen, och ha ett bra lyckligt och meningsfullt liv, men man är inte en del av världens villfarelse.
Och det är inte att: "ge upp sitt liv för att vara i Guds tjänst", man har ett liv, man har intressen och aktiviteter precist så som man vill, så länge det inte går emot Guds vilja.
Och det är oftast inte att man själv: "vänder ryggen åt familj och vänner", utan det är oftast vänner och familj som inte respekterar sitt vägval.
Och att: "leva under förföljelse och hot" gäller inte så mycket i Sverige, det värsta man utsätts för i Sverige oftast är att folk ser ner på en, men i vissa andra länder kan det handla om ren förföljelse, så som i Ryssland, där hatet och förföljelsen kommer från Rysk-ortodoxa kyrkan.

Citat:
Det räcker inte med att bara gå omkring och tro på Jesus så blir allt bra, man måste ha gärningarna av en tro. Och faktum kvarstår att det är förbehållet ett fåtal att kunna vandra den vägen, även om många har blivit kallade.

Det håller jag med om.

Citat:
Ni jehovahs predikar någon sorts light-version, missar en stor portion och tar bort allt vad mystik heter. Kvar blir en bokstavsreligion med litet om ens något utrymme för en personlig relation till Gud.

Och det kan du bedöma/döma vilken relation vi har till Gud?
Citera
2022-08-03, 13:13
Medlem
Citat:
Jesus är tydlig i sitt förakt mot världslig rikedom, ser du inte det själv?

Det kan jag inte se. Jesus sade inget om att den rika mannen inte fick behålla sin rikedom, han sade bara att det är svårt för dom som är rika materiellt sett, att ta till sig det kristna budskapet.

I dom första kristna församlingarna fanns det kristna som var rika, fattiga från alla slags samhällsklasser och kulturer. Paulus sade inget om att dom rika skulle sälja deras rikedom, men sade:

"Säg åt dem som är rika i denna världen att inte vara högmodiga och inte bygga sitt hopp på något så osäkert som rikedom, utan på Gud, som rikligt skänker oss allt vi behöver." (1 Tim 5:1)
Citera
2022-08-03, 13:59
Medlem
Och om det är svårt för de materiellt rika att ta emot och leva efter Jesus budskap, är det inte underförstått att han uppmanar till ett liv i enkelhet?

Beträffande Paulus så är det givet att det finns en rangordning också i Bibeln där olika människors ord väger olika tungt, Jesus är självklart överordnad Paulus och Paulus säger för övrigt själv också att det är mycket av hans egna åsikter som han skriver.

Jag har många gånger haft samtal med JV och grundar min uppfattning på det. Vakttornet och en slavisk teologi som står huggen i Sten och so. Alla måste underordna sig till punkt och pricka för att kunna bli ”frälsta”. Kristen mystik eller mystik överhuvudtaget är för de flesta av vilka jag har pratat med vilseledande och det är vakttornet som har både första och sista ordet samt tolkningsföreträde framför enskilda kristna.
Citera
2022-08-03, 14:10
Medlem
En ”sann kristen” kan finnas i vilken församling som helst. Det är sjukt och tro att man måste vara med i er klubb. Tror ni på riktigt att Gud på något sätt för statistik på vilka som är med där och vänder ett blint öga till alla andra?
Det är verkligen att sätta sig på en hög häst.
Man of Right is God in flesh, men of wrong is satan in flesh.
Gud blev människa för att människan skulle kungablod ”gud” (ge ett återsken av Guds ljus).
Man misstar sig när man tror att symboler och bilder ska dyrkas. Bokstaven dödar men anden her liv. Det är innehållet och inte formen.
Citera
2022-08-03, 14:41
Medlem
Citat:
En ”sann kristen” kan finnas i vilken församling som helst. Det är sjukt och tro att man måste vara med i er klubb. Tror ni på riktigt att Gud på något sätt för statistik på vilka som är med där och vänder ett blint öga till alla andra?
Det är verkligen att sätta sig på en hög häst.

Varifrån har du fått den desinformationen?

Din anklagelse är inkorrekt, det här skrev jag för ungefär 1 år sedan:

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Nu finns det massor av människor som vare sig dödar, mördar eller gör andra onda saker men fördenskull inte är Jehovas Vittnen.

Citat:
Ja, och även dom har en möjlighet att överleva till den nya ordningen, även dom som aldrig ens hört talas om Gud eller bibeln:

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:13-16 Bibel2000)

"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör. " (Apg 10:34-15 Bibel2000)

Så det är inte Jehovas vittnens eller någon människas sak att döma och bedöma om något tillhör fåren eller getterna (fåren överlever, getterna överlever inte), det är mellan Gud och individen.

Jehovas vittnen skriver detta i deras tidskrift år 1976

*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***

Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1 Kor. 7:14; 5 Mos. 30:19.

17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5 Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1 Mos. 18:25.
Citera
2022-08-03, 15:01
Medlem
Citat:
Varifrån har du fått den desinformationen?

Din anklagelse är inkorrekt, det här skrev jag för ungefär 1 år sedan:

Ok. Då måste jag ha missförstått er ståndpunkt på den frågan och får passa på att be om ursäkt.
Citera
2022-08-04, 10:32
Medlem
Citat:
Jag försökte besvara dina andra invändningar så gott jag kunde men det blev tyst. Vill du vidareutveckla hur du tänker eller ska vi avsluta här?

Ok, kan du se i vilket sammanhang Jesus säger det här om att älska och hata sitt liv i Joh. 12:25?

Tror du verkligen att han menar att man ska må dåligt och därmed hata sitt liv?
Senast redigerad av ttsp 2022-08-04 kl. 10:35.
Citera
2022-08-04, 10:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Hur kan JV undgå att känna igen sig i liknelsen om de två männen som gick till templet för att be? Lukas 18:10-13.

"somliga som förtröstade på sig själva och menade sig vara rättfärdiga, under det att de föraktade andra"
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-08-04 kl. 10:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in