2022-09-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Blev du döpt eller var du bara uppvuxen bland Jehovas vittnen?

Det var inga "skandaler", det var sensationsjournalistik där man förvrängde en massa saker, jag var också på första parkett, och kunde se hur man förvrängde saker och ting.

Uppvuxen från barnsben, döpt och de sista åren verkade jag som biträdande tjänare, var även påtänkt som framtida äldste men så långt gick det aldrig.

Mmmmm, för alla vet ju att inom guds utvalda organisation kan ju inga organisatoriska fel existera eller hur? Allt måste vara lögner, konspiration eller löpsedelsjournalistik?

Så tänkte jag också när jag var med, det var inget fel på organisationen, det var alla andra det var fel på, klassiskt tänk för en organisation som lever på tanken om att vara en av gud liten, speciell, utvald grupp som kommer få överleva när alla andra kommer dö i har-mageddon.
Citera
2022-09-01, 20:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du har helt fel i detta, det räcker inte med ett enda vittne för att någon ska dömas till fängelse (eller rättare sagt det ska inte räcka, många har ändå felaktigt dömts på grund av att ett enda barn har vittnat) det krävs annan bevisning, t.ex. teknisk bevisning.

Där har du fel. Det kan du själv få reda på om du frågar någon juridiskt kunnig.

Att barn inte kan vara det enda vittnet är en helt annan juridisk fråga som har med vittnets ålder att göra, inte antalet vittnen.

Teknisk bevisning kan å andra sidan räcka utan att det finns något som helst vittne, så det är heller inte någon giltig invändning för frågan om antalet vittnen.
Citera
2022-09-01, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBengtsson
Uppvuxen från barnsben, döpt och de sista åren verkade jag som biträdande tjänare, var även påtänkt som framtida äldste men så långt gick det aldrig.

Ok, tack, intressant.

Citat:
Citat:
Det var inga "skandaler", det var sensationsjournalistik där man förvrängde en massa saker, jag var också på första parkett, och kunde se hur man förvrängde saker och ting.

Citat:
Mmmmm, för alla vet ju att inom guds utvalda organisation kan ju inga organisatoriska fel existera eller hur? Allt måste vara lögner, konspiration eller löpsedelsjournalistik?

Nej.

Citat:
Så tänkte jag också när jag var med, det var inget fel på organisationen, det var alla andra det var fel på, klassiskt tänk för en organisation som lever på tanken om att vara en av gud liten, speciell, utvald grupp som kommer få överleva när alla andra kommer dö i har-mageddon.

Ok, skillnaden är väl att jag växte upp i en princip ateistiskt hem, mina vänner var inte troende, jag hade ingen anknytning till bibeln förutom det man lärde sig i skolan och filmer på TV.

Ändå kände jag att det är någon fel på världen, människor ljuger och förvränger, och vill andra människor ont, och armbågar sig fram o.s.v., så till den grad att jag ifrågasatte alltihop, då fick jag besök av två Jehovas vittnen när jag var 24 år gammal, och dom bekräftade att jag inte var sinnessjuk, det var världen som var sjuk, och jag förstod att sanningen fanns i bibeln.

Dina tankar om att "det var inget fel på organisationen" har jag aldrig haft, jag har förstått att organisationen består av ofullkomliga människor, och att Gud inte styr allt som händer. Och i Guds organisation i det tidigare förbundet hade större problem, mord, och avgudadyrkan t.ex. Ändå övergav Gud inte den organisationen, inte förrän dom förkastade hans utsända son.

Det är inte heller: "alla andra det var fel på", jag förstår inte hur du kan tänka på detta sättet, förutom om du hade föräldrar som hade en snedvriden syn på detta. Men bara för att dina föräldrar var på ett speciellt sätt, betyder inte att alla Jehovas vittnen är som dina föräldrar.
Citera
2022-09-01, 20:25
Medlem
Citat:
Citat:
Du har helt fel i detta, det räcker inte med ett enda vittne för att någon ska dömas till fängelse (eller rättare sagt det ska inte räcka, många har ändå felaktigt dömts på grund av att ett enda barn har vittnat) det krävs annan bevisning, t.ex. teknisk bevisning.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Där har du fel. Det kan du själv få reda på om du frågar någon juridiskt kunnig.

Att barn inte kan vara det enda vittnet är en helt annan juridisk fråga som har med vittnets ålder att göra, inte antalet vittnen.

Teknisk bevisning kan å andra sidan räcka utan att det finns något som helst vittne, så det är heller inte någon giltig invändning för frågan om antalet vittnen.

Så du menar på allvar att en svensk medborgare kan hamna i fängelse för vad ett enda vittne påstår?

Jag hoppas att du inte har granne som är arg på dig.
Citera
2022-09-01, 20:34
Medlem
Citat:
Citat:
Det är möjligt att det finns enskilda Jehovas vittnen som vill mörka och ljuga, och drivs av att skydda familjen, så som medelsvensson också gör, men Jehovas vittnen blir ständigt undervisade om att tala sanning och vara uppriktiga, och att följa svenska lagar.
Citat:
Jehovas vittnen blir också regelbundet undervisade om det som står i 1 Kor 6:1-8 att de inte ska dra varandra inför rätta.

Citat:
Som jag sade, skriftstället 1 Kor 6:1-8 handlar inte om brott mot svenska lagar eller Guds lagar, utan om ekonomiska tvister som man har mellan sig i församlingen. Du förvränger/har glömt bort vad bibelstället handlar om. Kolla upp det från någon annan källa än stjälpkällan, helst från grundkällan.

Citat:

Har du något att säga om dina tidigare påståenden om 1 Kor 6:1-8 ?
Citera
2022-09-01, 20:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nu håller du på med förvrängning igen, jag sade aldrig att: "i det svenska rättsväsendet så finns det ett tvåvittnesregel".

Jag sade: "Man kan inte döma någon på grund av vad ett enda vittne säger", med andra ord: det krävs mer bevis än vad en enda person säger.

Det här var en ganska tydlig förvrängning av vad jag sade, jag hoppas att människor nu kan se att du är en mästare i att förvränga vad andra säger.

Och oavsett vad du sade, så vill hon att Jehovas vittnen ska döma människor för vad ett barn säger, det ska inte finnas "så här högt ställda krav". Svenska domstolar har "så här högt ställda krav", men Jehovas vittnen ska alltså inte ha det, och ska döma så fort ett barn anklagar någon.

https://www.youtube.com/watch?v=3ER9jcTfrOc&t=270s

Människor brändes på på bål för vad barn sade, då hade man inte "så högt ställda krav".

Nej, nu är det du som förvränger. Du skrev exakt så här:
"Tvåvittnesregeln (som motståndare till Jehovas vittnen kritiserar) har svenska domstolar praktiserat i flera århundraden, och det är t.o.m. taget från bibeln."

Jag påpekade att det är ett felaktigt påstående, men du försöker att förvränga och ljuga om vad jag skulle ha påstått och vad du själv egentligen skulle ha skrivit.

Jag skrev att det inte finns någon "tvåvittnesregel" i det svenska rättsväsendet.

Specifikt gällande ämnet här kan du t.ex. själv läsa här:
https://justly.se/artikelbank/vilken...ldtaktsmal-556

"Vittnesberättelser väger i allmänhet mycket tungt och ofta räcker det med en trovärdig målsägande och ett trovärdigt vittne för en fällande dom."

Så, visst, du förvränger.
Citera
2022-09-01, 20:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så du menar på allvar att en svensk medborgare kan hamna i fängelse för vad ett enda vittne påstår?

Jag hoppas att du inte har granne som är arg på dig.

Var inte löjlig. Det räcker inte att bara hitta på något om man vill hämnas på någon. Vad ett vittne berättar måste bedömas baserat på de faktiska omständigheterna.

Annars har du helt rätt i att jo, det kan räcka i Sverige med ett enda vittne för att bli dömd, under förutsättning att vad vittnet berättar stämmer med omständigheterna så att det ställts utom rimligt tvivel att den åtalade är skyldig.
Citera
2022-09-01, 20:43
Medlem
Citat:
Nej, nu är det du som förvränger. Du skrev exakt så här:
"Tvåvittnesregeln (som motståndare till Jehovas vittnen kritiserar) har svenska domstolar praktiserat i flera århundraden, och det är t.o.m. taget från bibeln."

Jag påpekade att det är ett felaktigt påstående, men du försöker att förvränga och ljuga om vad jag skulle ha påstått och vad du själv egentligen skulle ha skrivit.

Jag skrev att det inte finns någon "tvåvittnesregel" i det svenska rättsväsendet.

Specifikt gällande ämnet här kan du t.ex. själv läsa här:
https://justly.se/artikelbank/vilken...ldtaktsmal-556

"Vittnesberättelser väger i allmänhet mycket tungt och ofta räcker det med en trovärdig målsägande och ett trovärdigt vittne för en fällande dom."

Så, visst, du förvränger.

Ok, jag var inte tydlig och exakt i det jag skrev.

Det jag menade var att svenska domstolar har aldrig praktiserat "envittnesregeln" så som hon menar att Jehovas vittnen borde göra, annars är det "för högt ställda krav", lyssna på vad hon säger:

Citera
2022-09-01, 20:48
Medlem
Citat:
Var inte löjlig. Det räcker inte att bara hitta på något om man vill hämnas på någon. Vad ett vittne berättar måste bedömas baserat på de faktiska omständigheterna.

Så det är inte "för högt ställda krav" att kräva fler än en person som vittnar om pedofilbrott?

Citat:
Annars har du helt rätt i att jo, det kan räcka i Sverige med ett enda vittne för att bli dömd, under förutsättning att vad vittnet berättar stämmer med omständigheterna så att det ställts utom rimligt tvivel att den åtalade är skyldig.

Ja, du menar bevisning förutom ett enda vittnesmål?
Citera
2022-09-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ok, skillnaden är väl att jag växte upp i en princip ateistiskt hem, mina vänner var inte troende, jag hade ingen anknytning till bibeln förutom det man lärde sig i skolan och filmer på TV.

Ändå kände jag att det är någon fel på världen, människor ljuger och förvränger, och vill andra människor ont, och armbågar sig fram o.s.v., så till den grad att jag ifrågasatte alltihop, då fick jag besök av två Jehovas vittnen när jag var 24 år gammal, och dom bekräftade att jag inte var sinnessjuk, det var världen som var sjuk, och jag förstod att sanningen fanns i bibeln.

Dina tankar om att "det var inget fel på organisationen" har jag aldrig haft, jag har förstått att organisationen består av ofullkomliga människor, och att Gud inte styr allt som händer. Och i Guds organisation i det tidigare förbundet hade större problem, mord, och avgudadyrkan t.ex. Ändå övergav Gud inte den organisationen, inte förrän dom förkastade hans utsända son.

Det är inte heller: "alla andra det var fel på", jag förstår inte hur du kan tänka på detta sättet, förutom om du hade föräldrar som hade en snedvriden syn på detta. Men bara för att dina föräldrar var på ett speciellt sätt, betyder inte att alla Jehovas vittnen är som dina föräldrar.

Vi har olika bakgrund helt enkelt, helt ok.

Nej det är inte jag som tänkte så, en av anledningarna att jag lämnade var just att synen på organisationen var så snedvriden.

Den alltigenom rådande inställningen så länge jag var med fram till 2010, var att allt som kunde skada församlingen var ett angrepp från Satan.

Det gällde inte bara avslöjanden i media om hur brottslighet dolts från myndigheter av församlingarnas äldste utan även i synen av uteslutna eller de som valt att lämna, de sågs som onda eller lockade av satan. Aldrig! Inte en enda gång yppade någon ens tanken på att personer som av en eller anledning lämnar församlingen kunde vara helt normala goda personer.

De var onda eller hade fallit offer för satan.

Och det är, enligt mig, ett tydligt tecken på sluten sektmentalitet, det måste vara något fel på de som lämnar, det måste vara något fel på medias avslöjanden, aldrig organisationen.

Hur länge har du varit med btw?
Citera
2022-09-01, 21:06
Medlem
Citat:
Vi har olika bakgrund helt enkelt, helt ok.

Nej det är inte jag som tänkte så, en av anledningarna att jag lämnade var just att synen på organisationen var så snedvriden.

Den alltigenom rådande inställningen så länge jag var med fram till 2010, var att allt som kunde skada församlingen var ett angrepp från Satan.

Det är för svart och vitt tycker jag, jag kan inte se detta i undervisningen, jag vet inte var problemet ligger.

Citat:
Det gällde inte bara avslöjanden i media om hur brottslighet dolts från myndigheter av församlingarnas äldste

Om man döljer kriminella handlingar mot bibeln och den svenska staten, så är det fel helt enkelt.

Citat:
utan även i synen av uteslutna eller de som valt att lämna, de sågs som onda eller lockade av satan.

Fast det stämmer allmänt sett, inte individuellt. Jag misstänker att du blandar ihop detta?

Citat:
Aldrig! Inte en enda gång yppade någon ens tanken på att personer som av en eller anledning lämnar församlingen kunde vara helt normala goda personer.

Jag vet inte vad du menar med "normala goda personer", men bibeln är tydlig med att det är inte Guds organisation/den kristna församlingen/Jehovas vittnen som dömer vem som är god eller ond, det gör Gud Jehova.

Citat:
De var onda eller hade fallit offer för satan.

Ingen människa kan döma en annan människa som ond, bara Gud kan döma.

Citat:
Och det är, enligt mig, ett tydligt tecken på sluten sektmentalitet, det måste vara något fel på de som lämnar, det måste vara något fel på medias avslöjanden, aldrig organisationen.

Ok, jag tycker att du har en för svart vit bild av det hela.

Citat:
Hur länge har du varit med btw?

Jag blev döpt 1994, så jag var med innan Janne Josefsson drog igång det hela i Sverige.
Jag har alltid förstått att människor är ofullkomliga, även Jehovas vittnen. Och även Jehovas vittnen själva erkänner detta:

”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)
Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)
Citera
2022-09-01, 21:12
Medlem
Citat:
Har du något att säga om dina tidigare påståenden om 1 Kor 6:1-8 ?

Ja det har jag, att de inte har blivit tillämpade på det sätt du skriver.

Jag känner personligen till flera äldste som tillämpat texten precis som tidsskriften Vakna skrivit "Varför inte bara acceptera att bli illa behandlade och lämna saken så?" med hänvisning till 1 jor 6:1-7

Att bli illa behandlad är som bekant en mycket vidare tolkning än bara ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in