Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBengtsson
Vi har olika bakgrund helt enkelt, helt ok.
Nej det är inte jag som tänkte så, en av anledningarna att jag lämnade var just att synen på organisationen var så snedvriden.
Den alltigenom rådande inställningen så länge jag var med fram till 2010, var att allt som kunde skada församlingen var ett angrepp från Satan.
Det är för svart och vitt tycker jag, jag kan inte se detta i undervisningen, jag vet inte var problemet ligger.
Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBengtsson
Det gällde inte bara avslöjanden i media om hur brottslighet dolts från myndigheter av församlingarnas äldste
Om man döljer kriminella handlingar mot bibeln och den svenska staten, så är det fel helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBengtsson
utan även i synen av uteslutna eller de som valt att lämna, de sågs som onda eller lockade av satan.
Fast det stämmer allmänt sett, inte individuellt. Jag misstänker att du blandar ihop detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBengtsson
Aldrig! Inte en enda gång yppade någon ens tanken på att personer som av en eller anledning lämnar församlingen kunde vara helt normala goda personer.
Jag vet inte vad du menar med "normala goda personer", men bibeln är tydlig med att det är inte Guds organisation/den kristna församlingen/Jehovas vittnen som dömer vem som är god eller ond, det gör Gud Jehova.
Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBengtsson
De var onda eller hade fallit offer för satan.
Ingen människa kan döma en annan människa som ond, bara Gud kan döma.
Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBengtsson
Och det är, enligt mig, ett tydligt tecken på sluten sektmentalitet, det måste vara något fel på de som lämnar, det måste vara något fel på medias avslöjanden, aldrig organisationen.
Ok, jag tycker att du har en för svart vit bild av det hela.
Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBengtsson
Hur länge har du varit med btw?
Jag blev döpt 1994, så jag var med innan Janne Josefsson drog igång det hela i Sverige.
Jag har alltid förstått att människor är ofullkomliga, även Jehovas vittnen. Och även Jehovas vittnen själva erkänner detta:
”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)
Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)