2015-01-05, 13:19
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Och som sagt du måste gå emot all förnuft om du påstår att Jesus är Gud när Johannes säger att Jesus fanns hos Gud. Ja på samma sätt som Jesus säger att han och lärjungarna är ETT!
Jag ser jord, hav, himmel, solen och stjärnorna, vad ser du?

Ursäkta inhoppet i denna tråd! Har många översättningar av bibeln. Har vänner inom nästan alla religioner i världen. Respekterar deras åsikter. Är själv en troende kristen.

Vad gäller treenigheten så har jag en förklaring: H2O. Detta kemiska namn betyder vatten. Vatten finns i olika former - som vatten, som is och som ånga. Enligt min förklaring består den treenige Guden av Gud Fadern, sonen Jesus och hjälparen den Helige Ande. Alla är en del av samma guddom.

Enligt Johannes kap. 14 vers 6-11. Ingen kan komma till fadern utan genom mig, säger Jesus.
Han säger också att vet ni vem jag är, så vet ni också vem min far är. Tro mig när jag säger att Fadern är i mig och jag är i Fadern.

Mina muslimska vänner säger att Jesus kan inte vara son till Gud för gud har ingen fru. Jag brukar svara att -- om riset i grytan är Gud, så är riset på tallriken Jesus och när vi äter upp riset kan det symbolisera den helige Anden. Allt ris kommer från samma gryta. Jesus är en del av en och samma guddom.

En annan modern liknelse: Klöverbladet har tre eller fyra flikar -- men det är samma blad. Alltså den finns delar av en helhet.

I Markus kapitel 13 talar Jesus om framtiden och sin återkomst. Läs gärna det!

Har vid detta tillfälle använt mig av BOKEN, som är utgiven av det Internationella Bibelsällskapet och är tryckt 1995.
Citera
2015-01-05, 13:28
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Även jag har debatterat detta med fundamentalistiska kristna, dock inte så mycket med just JV, som ofta låter bli att ge sig in i sådana resonemang. Men vad konservativa teologer hävdar är att Gud är så mycket högre än människor, så att vi inte kan se de långsiktiga konseklvenserna av hans moralsystem, ej heller är vi förmöggna att se långsiktiga konsekvenser (typ över 100-tals år) av mänskliga/humanistiska moralsystem. Sedan har vi naturligtvis de kristnas "trumfkort"; kompensationsteologin, d v s alla lidanden ska kompenseras i ett annat liv eller på en "ny" jord, och då är i det längre perspektivet lidandet som lydnadsmoralen tillfogat personer tämligen oviktigt.

Det finns t ex en film på Youtube (ska försöka hitta den) där en konservativ teolog menar att folkfördrivningen och utrotandet av vissa folk (t ex midjaniterna blev ju utrotade till siste man..två eller tre gånger enligt bibeln) var något gott. Detta av några anledningar:
1) Judarna fick tillgång til landet och kunde bygga upp en kungaätt; Jesus skulle ju komma av Davids stam, en kungaätt.
2. Folket som utrotades hade en annan religion och kunde därför kontaminera Israel om de levde i samexistens
3. Alla barn som dödades kommer att få uppstå

Fundamentalister har alltså en helt annan utgångspunkt för moral än vad sekulära människor har.....människors välbefinnande ä i sig inte särskilt viktigt..lydnaden är viktig.

Men....det som kristna måste fråga sig är vilkets slags gudom de har är han så likgiltig för människors väl och ve här och nu....så är det ju sannolikt att han fortsätter vara det.......varför skulle en allvetande Gud kräva lydnad, han kan ju lätt se vilka människor som är onda resp goda ändå.

Har också läst sådana argument.

Men att en hypotetisk gud skulle kunna ha en bättre överblick än människan om konsekvenser betyder fortfarande inte per se att gud har individuella tänkande och kännande varelsers välbefinnande som sitt mål. Det är ett påstående som skulle behöva bevisas genom hur denne gudomen betér sig. Att en hypotetisk gud skulle vara normen för etik och moral är fortfarande ett godtyckligt antagande, och bla.a. därför är en lydnadsmoral gentemot gud också en godtycklig form av etik och moral.

Och att gud kompenserar människan med ett utopiskt paradis för allt fruktansvärda lidande löser fortfarande inga moraliska problem ur ett teleologiskt perspektiv. En hypotetisk gudom, givet att hen är allsmäktig, skulle kunna uppnå sina mål utan att behöva dränka barn i en syndaflod, beordra barnslakt av Israel eller döda barn för att de kallade guds profet för en "flintskalle". Sådana handlingar orsakar massivt mänskligt lidande och är därför teleologiskt omoraliskt, även om alla människor hen slaktat kommer att senare leva i ett utopiskt paradis. Och sådana handlingar från en hypotetisk gudom bevisar inte heller att gud har individuella tänkande och kännande varelsers välbefinnande som sitt mål, utan snarare tvärtom.

Diktatorer som Lenin och Pol Pot använde sig av våld och massmord som medel för att bana väg för ett kommunistiskt utopiskt paradis. En gud som använder sig av massmord för att uppnå sina mål (t.ex. ett utopiskt paradis) kan beskrivas som en kosmisk Stalin. Och en kosmisk Stalin är enligt min mening värd min tillbejdan och tillgivenhet.
Senast redigerad av qbit 2015-01-05 kl. 13:34.
Citera
2015-01-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Har också läst sådana argument.

Men att en hypotetisk gud skulle kunna ha en bättre överblick än människan om konsekvenser betyder fortfarande inte per se att gud har individuella tänkande och kännande varelsers välbefinnande som sitt mål. Det är ett påstående som skulle behöva bevisas genom hur denne gudomen betér sig. Att en hypotetisk gud skulle vara normen för etik och moral är fortfarande ett godtyckligt antagande, och bla.a. därför är en lydnadsmoral gentemot gud också en godtycklig form av etik och moral.

Och att gud kompenserar människan med ett utopiskt paradis för allt fruktansvärda lidande löser fortfarande inga moraliska problem ur ett teleologiskt perspektiv. En hypotetisk gudom, givet att hen är allsmäktig, skulle kunna uppnå sina mål utan att behöva dränka barn i en syndaflod, beordra barnslakt av Israel eller döda barn för att de kallade guds profet för en "flintskalle". Sådana handlingar orsakar massivt mänskligt lidande och är därför teleologiskt omoraliskt, även om alla människor hen slaktat kommer att senare leva i ett utopiskt paradis. Och sådana handlingar från en hypotetisk gudom bevisar inte heller att gud har individuella tänkande och kännande varelsers välbefinnande som sitt mål, utan snarare tvärtom.

Diktatorer som Lenin och Pol Pot använde sig av våld och massmord som medel för att bana väg för ett kommunistiskt utopiskt paradis. En gud som använder sig av massmord för att uppnå sina mål (t.ex. ett utopiskt paradis) kan beskrivas som en kosmisk Stalin. Och en kosmisk Stalin är enligt min mening värd min tillbejdan och tillgivenhet.

Precis..Lenin, Stalin, Hitler, Saddam och Khadaffi var stora humanister och betydande filantroper jämfört med bibelns gudom!
Citera
2015-01-05, 13:46
Medlem
Citat:

Som jag har försökt att förklara så är Jehovas vittnen som vilken vanlig medelsvensson som helst, utan några övernaturliga frågor, som försöker läsa bibeln varje dag för att kunna förstå Gud och hans vilja.

Detta är en skönmålning som är i strid med fakta. Jvs ledning säger aldrig när de presenterar sina uppfattningar att det bara är deras egna felbara tolkningar som det är lämpligt att nagelfara. Man har aldrig tvekat att påstå att deras uppfattningar kommer från Gud, har uppenbarats förmedelst hans ande och att det därför är förmätet att ifrågasatta dem.

Så t ex påstods det att den revolutionerande läran om "det gudomliga uppdraget" att uppfylla jorden efter Harmageddon, och att det på grund av detta inte var lämpligt att gifta sig nu, härröra från Kristus! Det var "den större Jefta" som påstods ha uppenbarat detta 1938 (Vakttornet 1 sept. 1943, s. 267), trots att det var en himmelskriande villfarelse som ställde till med stora problem för enskilda Jv. I sin förmätenhet påstod ledningen att deras egen falska förståelse hade uppenbarats av Gud! Och så har det varit både före och efter den tiden. Hur många andra exempel som helst skulle kunna anföras. Ledningen vill att alla misstag som korrigeras av tiden eller dem själva bara beror på "ofullkomlighet", men vid den tid de felaktiga uppfattningarna har framförts har de alltid tillkommit genom Guds ande! Därför gör man i verkligheten Gud ansvarig för sina misstag. Och det är hädelse. Och Jv i allmänhet har alltid papegojat ledningens uppfattningar, även när det handlat om villfarelse. De läser inte Bibeln för att själva förstå den oberoende av ledningen utan för att förstå den i enlighet med ledningens uppfattningar. Och så vill ledningen ha det.
Citera
2015-01-05, 14:06
Medlem
Citat:

Fundera på vad det är för människor som måste trampa på andra och förnedra andra, och misskreditera andra för att föra fram deras budskap? Det är deras enda vapen för dom vet att jag har bra argument och kan tala för mig. Dom vill förhindra till varje pris att Jehovas vittnens budskap ska gå fram, därför koncentrerar dom sig också på enskilda Jv:s personliga förehavanden, som den värsta skvallerpressen. Och detta gör dom med personer som är döda som inte längre kan försvara sig.

Ja, vad är det för människor som i sin litteratur från USA misskrediterar alla andra kristna bekännare? Som koncentrerar sig bara på kyrkornas misstag och som kan hänga ut och hudflänga personer som levt för många hundra år sedan och som inte kan försvara sig? Vad är det för en organisation som i sin litteratur kan smutskasta personer som lämnat rörelsen, som är döda och inte längre kan försvara sig? Vad är det för illvilliga människor som tar heder och ära av folk som lämnat, t .ex Paul S.L. Johnson, som var Pilgrim under Russell? Vad är det för en skara människor som har världsrekord i att misskreditera andra? Jo Jehovas vittnen. De är dubbelmoralister, för de vill ha monopol på att kritisera och misskreditera.
Citera
2015-01-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Ja, vad är det för människor som i sin litteratur från USA misskrediterar alla andra kristna bekännare? Som koncentrerar sig bara på kyrkornas misstag och som kan hänga ut och hudflänga personer som levt för många hundra år sedan och som inte kan försvara sig? Vad är det för en organisation som i sin litteratur kan smutskasta personer som lämnat rörelsen, som är döda och inte längre kan försvara sig? Vad är det för illvilliga människor som tar heder och ära av folk som lämnat, t .ex Paul S.L. Johnson, som var Pilgrim under Russell? Vad är det för en skara människor som har världsrekord i att misskreditera andra? Jo Jehovas vittnen. De är dubbelmoralister, för de vill ha monopol på att kritisera och misskreditera.

Men JV har ju sanningen med stort S..alltså måste alla som säger något negativt om JV vara lögnare och enormt ondsinta....och eftersom JV har sanningen så är inte fakta i enskilda sakfrågor relevanta, och det gör också att de som propagerar för "sanningen" måste bedömas med en annan måttstock än vanliga dödliga människor. De som kritiserar är elaka och vill beröva alla snälla JV möjligheten att klappa lejon och gosa med pandor, och sådana får man ju absolut inte lyssna på. Även om de skulle råka ha rätt i sak.
Citera
2015-01-05, 14:27
Medlem
Citat:

Det kan bli misstag på grund av mänsklig ofullkomlighet och världens onda påverkan, men eftersom man fortsätter att anstränga sig att läsa bibeln och förstå Guds vilja, så går organisationen sakta men säkert åt det hållet som Gud vill.

Det stämmer inte att man "sakta men säkert" går åt det håll som Gud vill.

På Russells tid hade man en fullständigt korrekt förståelse av "överheten" i Rom. 13. Man förstod dessa som de världsliga myndigheterna som man måste lyda när de inte gick emot vad Gud hade sagt. Det är också den klassiska förståelsen hos bibeltroende kristna i allmänhet.

Men se i slutet av 20-talet passade inte denna sanning den styrande kretsen som då bara bestod av en man. Så ledningen förkastade helt sonika den korrekta förståelse man haft och påstod ogenerat att "överheten" inte alls var de världsliga myndigheterna utan i stället Gud och Kristus i himmelen. Denna villfarelse kom i Vakttornet 1929 och sades härstamma från Gud genom hans ande. De som inte accepterade den villfarelsen inom leden fick reda på att de inte älskade Gud och därför var på väg till Gehenna!

1962 förkastade man förståelsen från 1929 och återgick till Russells förståelse. Då hade man i 33 år vilselett anhängarna och fått lida i onödan genom bristande respekt för myndigheterna. Det var visserligen bra att man återgick till den rätta tolkningen, men om Gud verkligen hade lett rörelsen skulle den aldrig ha förkastat sanningen i frågan. Men Gud ledde alltså inte rörelsen. Förändrigen skedde från sanning till villfarelse och tillbaka till sanning. Inte är det ett exempel på att Gud "sakta men säkert" leder rörelsen.
Citera
2015-01-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Men JV har ju sanningen med stort S..alltså måste alla som säger något negativt om JV vara lögnare och enormt ondsinta....och eftersom JV har sanningen så är inte fakta i enskilda sakfrågor relevanta, och det gör också att de som propagerar för "sanningen" måste bedömas med en annan måttstock än vanliga dödliga människor. De som kritiserar är elaka och vill beröva alla snälla JV möjligheten att klappa lejon och gosa med pandor, och sådana får man ju absolut inte lyssna på. Även om de skulle råka ha rätt i sak.

Jv är absolut "de dubbla måttstockarnas religion" framför alla andra.
Citera
2015-01-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jv är absolut "de dubbla måttstockarnas religion" framför alla andra.

JAg tror man måste försöka se det psykologiskt i första hand, och inte logiskt/rationellt. För ett troende JV så är det fullständigt otänkbart att samfundet inte är guds organisation....den organisation de behöver vara en del av för att få det eviga livet.
Varje påstående som ifrågasätter denna organisation och dess lära blir då väldigt emotionellt laddat, dels för att det ifrågasätter en viss lära eller en viss praxis eller historisk händelse, och det kabn vara upprörande för ett JV! Men ett ifrågasättande som har substans och tyngt blir väldigt ångestladdat....för personen inser att vissa fakta kan omintetgöra hans hopp att klappa lejon och kela med pandor. Vi ser detta tydligast när aktiva JVn blir sätllda inför absurditeter i organisationens historia, då i synnerhet misslyckade profetior (som inte är profetior) om årtal. Vi kan t ex se att de vittnen som varit aktiva i denna tråd kategoriskt vägrar läsa på om samfundets tidigare historia (annat än det som presenteras av samfundet självt)...ett exempel är TTSP som t ex var helt okunning om 1925..och andra tidigare årtal. Det roliga är att han samtidigt avfärdar uppgifter om organisationens historia som direkta lögner, samtidigt som han säger sig vara okunig om historian......det är just detta som inom psykologin kallas för kognitiv dissonans. Jag hoppas att några religionspsykologer hittar till denna tråd, tvivelsutan har de intressanta studieobjekt här.
Citera
2015-01-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag hade ett samtal med ett par äldre damer från Jehovas Vittnen och vi kom bland annat in på detta med Paradiset. För dem var Paradiset detsamma som Edens Lustgård. De betonade att Paradiset låg på Jorden enligt Jehovas Vittnen, medan övriga kristna trodde att det låg i himlen. Med andra ord så tror kristna, enligt dem, att Edens Lustgård ligger i himlen och inte österut på jordklotet.

Kommentar?

Sannolikt ett missförstånd Enligt JV så är såväl Eden som ett framtida paradis jordiska. I de flesta andra samfund anser man att det framtida paradiset är himmelskt, och det vet sannolikt e flesta JV....man ser alltså det jordiska paradiset som ett återupprättat Eden......sannolikt menade de himmelriket i relation till andra kristna, men kanske råkade benämna det som ett "Eden".
Citera
2015-01-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
"Det tjänar ingenting till att försöka bemöta argumenten från avfällingar eller från dem som är kritiska mot Jehovas organisation. Det skulle i själva verket vara orätt och till andlig fara för oss att ta del av deras åsikter, oavsett om de finns på papper eller på internet.”

Jag har funderat mer kring det här.

Innebär inte detta att ett JV borde/måste börja en konversation med att fråga -"Är du kritisk mot Jehovas organisation?"

Är det först vid vetskapen om att någon är kritisk som man gör "orätt och är i andlig fara?"

Hur vet man att den kritiske inte ljuger när han påstår att han inte är kritisk?

Eftersom du läser det här så tar du just nu del av kritiska åsikter = gör orätt, är i andlig fara.

Hur kan ni motivera att ni kommer in på Flashback och läser detta när det är UPPENBART att ni gör orätt och försätter er i andlig fara?

Jag tycker samtliga JV ska springa bums till äldstebröderna och fråga vad som gäller.
Hur ska ni annars kunna veta vad ni själv tror och tycker?!

Kul gammalt inlägg......jag tror att det står i klartext precis innan citatet att JVn inte ska debattera på nätet. Möjligen klistra in en länk till JVs hemsida, men inte mer. Kul att det finn dem som är litet rebelliska och olydiga.

Ett annat problem är att det somJ Vn skriver på webforum finns kvar att beskåda väldigt länge, vilket inte alltid är så fördelaktigt
Citera
2015-01-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Åsikter och övertygelser skapade av dragna slutsatser intresserar mig inte alls, jag är allergisk mot sådant. Det enda som intresserar mig är Sanningen. Jag är tex öppen inför möjligheten att änglar finns, men så länge jag är utan personliga, levande och konkreta erfarenheter tänker jag inte dra en enda slutsats. Att vara så övertygad att man "vet" att änglar finns när man aldrig har sett, träffat eller kommunicerat med en ängel, då är man illa ute.

Menar du att det enda som intresserar dig är övernaturliga upplevelser, inte ett budskap som kan övertyga?

Bibeln är full av berättelser där man blivit troende kristen utan att man sett något övernaturligt:

"Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.” (Joh 20:29 Bibel2000)

"Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde. Många av dem kom till tro, liksom åtskilliga ansedda grekiska kvinnor och män. " (Apg 17:11-12 Bibel2000)

Dom övernaturliga händelserna uppfyllde sin funktion i att etablera kristendomen:

"Jesus sade till honom: ”Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte.”"(Joh 4:48 Bibel2000)

"Israeliter, lyssna på mina ord: Jesus från Nasaret, en man vars uppdrag Gud bekräftade inför er genom att låta honom utföra kraftgärningar och under och tecken mitt ibland er, som ni själva vet,(Apg 2:22 Bibel2000)

Men det är alltså inte nödvändigt för att man ska förstå sanningen om vår verklighet.

Får jag fråga vad du har för bakgrund, har du en kristen bakgrund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in