Citat:
Ursäkta inhoppet i denna tråd! Har många översättningar av bibeln. Har vänner inom nästan alla religioner i världen. Respekterar deras åsikter. Är själv en troende kristen.
Vad gäller treenigheten så har jag en förklaring: H2O. Detta kemiska namn betyder vatten. Vatten finns i olika former - som vatten, som is och som ånga. Enligt min förklaring består den treenige Guden av Gud Fadern, sonen Jesus och hjälparen den Helige Ande. Alla är en del av samma guddom.
Enligt Johannes kap. 14 vers 6-11. Ingen kan komma till fadern utan genom mig, säger Jesus.
Han säger också att vet ni vem jag är, så vet ni också vem min far är. Tro mig när jag säger att Fadern är i mig och jag är i Fadern.
Mina muslimska vänner säger att Jesus kan inte vara son till Gud för gud har ingen fru. Jag brukar svara att -- om riset i grytan är Gud, så är riset på tallriken Jesus och när vi äter upp riset kan det symbolisera den helige Anden. Allt ris kommer från samma gryta. Jesus är en del av en och samma guddom.
En annan modern liknelse: Klöverbladet har tre eller fyra flikar -- men det är samma blad. Alltså den finns delar av en helhet.
I Markus kapitel 13 talar Jesus om framtiden och sin återkomst. Läs gärna det!
Har vid detta tillfälle använt mig av BOKEN, som är utgiven av det Internationella Bibelsällskapet och är tryckt 1995.