Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och då måste man ha blod menar du?

Inte heller det hjälper alltid, Anna Lindh fick massor med blod, men överlevde ändå inte. Och sista spiken i kistan kan vara att kroppen inte orkar med den stress som det främmande ämnet blod utgör.

Jag kan inte neka, tvinga eller bestämma över någon som kan ta egna beslut, inte ens mina egna barn. Men om mina barn inte kan ta sådana beslut för att dom är så unga, så ska jag som förälder skydda dom.

Och om myndigheter tvångsomhändertar mina barn och tvingar dom att ta blod, även mot barnets vilja, och om barnet då får en smitta via blodet, så har dom ett ansvar inför Gud den dagen han dömer.

Man ska inte tro att myndigheter och socialtjänsten alltid dömer till barnets bästa så som många verkar tro.

Den här gången handlar det om Jehovas vittnens barn och det är lätt att påtvinga saker och ting för minoriteter, t.ex. när samiska barn tvingades. Men nästa gång kan det handla om dina barn, och om du är av en annan åsikt än myndigheterna, hur kommer du att agera?

På din första fråga i texten; Kroppen kan vid en stressreaktion höja blodtrycket eftersom adrenalinet drar ihop kärlen. Man kan fortfarande förlora blod även om trycket är högt av nämnda anledning. Det beror så olika på vad det är som har hänt. Förlorar vi mycket blod så sjunker sedan blodtrycket.
Sen: Anna Lindh fick en kniv I levern, när den slutat fungera blir det svårt att överleva.
Svar på din sista fråga: Jag skulle alltid låta mina barn överleva, inte avlida.
Citera
2021-10-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Faktum är att Sällskapet Vakttornet många gånger förutsagt olika profetior som inte slagit in samt en hel del förutsägningar om Harmagedon. Förutom otaliga andra år så är åren 1920, 1925, 1930, 1941, och 1975 är några rafflande år att minnas. Tex 1920 så sade Rutherford att miljoner Vittnen som lever kommer aldrig att dö (dvs Harmagdedon kommer innan de dör naturligt) (läs 1975). År 1924 så påstod Sällskapet Vakttornet att bibliska män skulle uppstå och åter vandra på Jordens yta (vilket inte hände) (läs 1925). år 1930 så byggde Sällskapet Vakttornet huset Beth-Sarim i Karlifornien där man menade att bibliska män skulle bo som skulle återuppstå inom kort (det hände inte heller). År 1941 påstår Rutherford att dessa bibliska män snart skall komma tillbaks. (inget hände). År 1950 förklarade Franz påståendet om den bibliska uppståndelsen som falsk, furstarna utgjordes ju redan av Sällskapet Vakttornet och de äldste. Slutet skulle komma 1975 osv.....

Ja vad ska man säga, flummigt värre

Hur förklarar J.V det, att de hade så fel..?
Citera
2021-10-08, 18:11
Medlem
Jag undrar hur man ser på organdonationer? Det var något som inte kom på tal när jag jobbade I vården.

En man från J.V kom hem till mig för många år sedan. Jag hade hört att man agade barn, så jag frågade honom om det. Han sa att i uppfostran får man ta till aga, därför att" Gud agar den han älskar. "
Han jämförde då det med att föräldrarna älskar sina barn och kan aga de i uppfostran.
Jag diskuterade länge, men han stod fast vid sin ståndpunkt.
Är det så enligt J.V?
Citera
2021-10-08, 19:47
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Ja, det borde vara 18-årsgräns, då anses man ju myndig. När man är 15 år (och även i vissa fall 18 år) så är man i en känslig ålder, man är lätt att påverka. Att döpa sig när man är 15 år är kanske något man ångrar sen när man är några år äldre.

Ja och än värre att döpa små barn. Sällskapet Vakttornet borde ha dop från och med 18 år. Men jag förväntar mig inga underverk.
Citera
2021-10-08, 19:49
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Hur förklarar J.V det, att de hade så fel..?

Sällskapet Vakttornet ändrar ju sina profetior och förutsägelser allt utefter att deras ögon öppnas.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-08 kl. 19:52.
Citera
2021-10-08, 21:42
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jag undrar hur man ser på organdonationer? Det var något som inte kom på tal när jag jobbade I vården.

En man från J.V kom hem till mig för många år sedan. Jag hade hört att man agade barn, så jag frågade honom om det. Han sa att i uppfostran får man ta till aga, därför att" Gud agar den han älskar. "
Han jämförde då det med att föräldrarna älskar sina barn och kan aga de i uppfostran.
Jag diskuterade länge, men han stod fast vid sin ståndpunkt.
Är det så enligt J.V?

Det brukade vara ok, sen fick de nytt ljus och det var detsamma som kannibalism och fel, sen fick de nytt (gammalt?) ljus igen och det blev ok igen. De påstod även att mottagaren kunde få donatorns personlighet också.
Citera
2021-10-09, 01:42
Medlem
Citat:
På din första fråga i texten; Kroppen kan vid en stressreaktion höja blodtrycket eftersom adrenalinet drar ihop kärlen. Man kan fortfarande förlora blod även om trycket är högt av nämnda anledning. Det beror så olika på vad det är som har hänt. Förlorar vi mycket blod så sjunker sedan blodtrycket.
Sen: Anna Lindh fick en kniv I levern, när den slutat fungera blir det svårt att överleva.
Svar på din sista fråga: Jag skulle alltid låta mina barn överleva, inte avlida.
JV har missat vad Gud har sagt.

Om ni förstod vad som menas med "Barmhärtighet vill jag se och inte offer", så skulle ni inte döma oskyldiga. Matt 12:7

Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva. 5Mos 30:19

Så när du ställs inför valet att leva eller dö, välj livet är vad Gud säger. JV har fel, du har rätt.
Citera
2021-10-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
JV har missat vad Gud har sagt.

Om ni förstod vad som menas med "Barmhärtighet vill jag se och inte offer", så skulle ni inte döma oskyldiga. Matt 12:7

Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva. 5Mos 30:19

Så när du ställs inför valet att leva eller dö, välj livet är vad Gud säger. JV har fel, du har rätt.

Ja, det känns naturligt att välja livet, kan inte förstå att man kan riskera sina barns liv...
Citera
2021-10-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Det brukade vara ok, sen fick de nytt ljus och det var detsamma som kannibalism och fel, sen fick de nytt (gammalt?) ljus igen och det blev ok igen. De påstod även att mottagaren kunde få donatorns personlighet också.

Kan någon J.V förklara hur man kan få donatorns personlighet? Är det någon som sett det? Det kan ju knappast stå i bibeln, organdonationer fanns inte då...
Citera
2021-10-10, 15:42
Medlem
Citat:
Sällskapet Vakttornet ändrar ju sina profetior och förutsägelser allt utefter att deras ögon öppnas.

När de märker att profertiorna oftast blir fel, tänker de inte då att de kanske skall sluta med dessa profetior, de stämmer ju inte iallafall.
Citera
2021-10-10, 15:46
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
När de märker att profertiorna oftast blir fel, tänker de inte då att de kanske skall sluta med dessa profetior, de stämmer ju inte iallafall.

Det är just grejen med profetior och tolkning av gamla texter, man kan fortsätta och tolka varefter situationen ändras och profetiorna inte slår in. Texter i Bibeln mfl magiska böcker är skrivet så att det alltid går att tolka in saker nästan oberoende vilken tid man lever i.
Citera
2021-10-10, 16:05
Medlem
Citat:
Det är just grejen med profetior och tolkning av gamla texter, man kan fortsätta och tolka varefter situationen ändras och profetiorna inte slår in. Texter i Bibeln mfl magiska böcker är skrivet så att det alltid går att tolka in saker nästan oberoende vilken tid man lever i.

Skulle vilja höra från någon J.V eller någon annan som kan förklara var det står om att ta emot organ i bibeln? Organdonation fanns ju inte på den tiden. Var står det att man ändrar personlighet om man får ett organ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in