Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-02, 07:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Lägg därtill orden "men mina ord skola icke förgås" och ex psalm 37:29 "De rättfärdiga ska ärva jorden, de ska bo på den för evigt."
De rättfärdiga skola besitta landet och bo däri evinnerligen.

är en annan översättning och det kan vara en metafor för Guds rike enligt Matteus 25:31-46.

Versen anses skriven av krigarkonungen David och under hans tid förväxlades Satan med Gud (1 Krön 21:1, 2 Sam 24:1) och och Moses profetia om Profeten kom att ersättas med krigarkungen Messias som skulle besegra alla länder.

​[i[En profet som mig skall Herren, din Gud, låta uppstå åt dig ur ditt folk, bland dina bröder. Honom skall ni lyssna till.[/i] — 5 Mos 18:15

Trodden I Moses, så skullen I ju tro mig, ty om mig har han skrivit. — Johannes 5:46

Medan Jesus undervisade i helgedomen, framställde han denna fråga: »Huru kunna de skriftlärde säga att Messias är Davids son? David själv har ju sagt genom den helige Andes ingivelse: 'Herren sade till min herre: Sätt dig på min högra sida, till dess jag har lagt dina fiender dig till en fotapall.' Så kallar nu David själv honom 'herre'; huru kan han då vara hans son?» Och folkskarorna hörde honom gärna. — Markus 12:35-37
Citera
2025-12-02, 07:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur ska då "himlen förgås"? Ska skaparmakten förgås?
Och hur kopplar du ihop det med "Vår fader, du som är i himlen." (Matt 6:9 Bibel2000)
Ibland menas himlen sedd från jorden och ibland är det en metafor för Guds eviga rike. Jag tror inte att Gud är i universum någonstans ovanför oss utan i en fullkomlig skapelse helt skild från vår fallna och tillfälliga tillvaro.
Citera
2025-12-02, 07:29
Medlem
Citat:
Det stämmer inte,

Ifall Jesus inte är Gud och treenigheten inte är sann. Som ju Jehovas vittnen inte tror. Varför tillbes då lammet (Jesus) i bland annat Uppenbarelseboken, till och med i himlen? Han ges äran, makten och härligheten. Vilket ju endast tillhör Gud.

Ifall Jesus inte är Gud så hade ju det här varit solklar avgudadyrkan och brott emot första budordet, "Du skall inga andra gudar hava jämte mig.", som pågår i Bibeln.

"Och jag såg, och jag hörde rösten av många änglar runt tronen och varelserna och de äldste. Deras antal var tiotusen gånger tiotusen och tusen gånger tusen, och de sade med stark röst:
"Lammet som blev slaktat
är värdigt att ta emot
makten, rikedomen, visheten,
kraften, äran, härligheten
och lovsången!"

Och allt skapat i himlen och på jorden och under jorden och på havet och allt som finns i dem hörde jag säga:
"Honom som sitter på tronen,
honom och Lammet
tillhör lovsången och äran
och härligheten och makten
i evigheters evighet!"

Och de fyra varelserna sade: "Amen." Och de äldste föll ner och tillbad." Uppenbarelseboken 5

"Sedan vände han sig till Tomas och sa: Här är mina händer. Sätt ditt finger här, och stick din hand i min sida! Tvivla nu inte längre utan tro!
Min Herre och min Gud, utbrast Tomas." Johannes 20

"Jesus sade: "Du har sett honom. Den som talar med dig, han är det." Då sade mannen: "Jag tror, Herre." Och han tillbad honom." Johannesevangeliet 9:37

"Och medan han välsignade dem, lämnade han dem och lyftes upp till himlen. De tillbad honom och vände tillbaka till Jerusalem i stor glädje" Luk 24
Senast redigerad av Rapture-Redemption 2025-12-02 kl. 07:49.
Citera
2025-12-02, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rapture-Redemption
Ifall Jesus inte är Gud och treenigheten inte är sann. Som ju Jehovas vittnen inte tror. Varför tillbes då lammet (Jesus) i bland annat Uppenbarelseboken, till och med i himlen? Han ges äran, makten och härligheten. Vilket ju endast tillhör Gud.

Gud gav makten till Jesus:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

Men bara för en viss tid, sedan tar Gud över makten igen:

"Sedan kommer slutet, när Jesus överlämnar riket åt Gud, fadern...
När det heter att allt är lagt under Jesus är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom. Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt.
" (1 Kor 15:24,27-28 Bibel2000)

Man ska alltså falla ner inför Jesus som en kung, men man faller ner inför och tillber endast fadern som Gud:

"så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus"(1 Kor 8:6 Bibel2000)

Även om man underordnar sig genom att falla ner inför en kung, så tillber man inte kungen, även om vissa översätter den handlingen till att "tillbe".

Läs igen: "så har vi bara en Gud, fadern", varför står det inte att sonen eller den heliga anden är Gud, endast fadern?
Citera
2025-12-02, 08:34
Medlem
Citat:
Gud gav makten till Jesus:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

Men bara för en viss tid, sedan tar Gud över makten igen:

"Sedan kommer slutet, när Jesus överlämnar riket åt Gud, fadern...
När det heter att allt är lagt under Jesus är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom. Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt.
" (1 Kor 15:24,27-28 Bibel2000)

Man ska alltså falla ner inför Jesus som en kung, men man faller ner inför och tillber endast fadern som Gud:

"så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus"(1 Kor 8:6 Bibel2000)

Även om man underordnar sig genom att falla ner inför en kung, så tillber man inte kungen, även om vissa översätter den handlingen till att "tillbe".

Läs igen: "så har vi bara en Gud, fadern", varför står det inte att sonen eller den heliga anden är Gud, endast fadern?

Fast så står det ju inte. "honom och Lammet tillhör lovsången och äran och härligheten och makten i evigheters evighet!" står det.

Det står att det tillhör även lammet i evigheters evighet. Just eftersom lammet också är Gud. Även ifall treenigheten på sätt och vis kan ställas i en viss ordning med Fadern överst (precis som att den ofta avbildas som en triangel med Fadern i toppen. Även ifall det samtidigt är en och samma triangel (Gud). En annan bild man kan använda är en kropp där huvudet (Fadern) ju är överst och resten av kroppen under, men det är fortfarande en och samma kropp.

"after Christ's redemptive work is complete and all opposition, including death, is destroyed, he will subject himself to the Father, resulting in God being "all in all". This signifies a final state of perfect restoration and the complete, all-encompassing supremacy of God in a restored creation. This passage emphasizes a harmonious relationship within the Trinity, where Christ’s submission to the Father is an expression of ultimate unity, not a diminishment of his divinity"

Det står på flera andra ställen att Jesus är Gud. t.ex. här:

"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till."

Allt som blev till, blev till igenom honom. Ifall Jesus är en skapad varelse med en början så kan inte detta stämma.

Jag vet att Jehovas vittnens egen översättning utav Bibeln skriver om detta för att passa er teologi. Men det är en felaktig översättning ni använder ifall man faktiskt jämför med originalet.

Att den Helige Ande är Guds Ande och också Gud framgår också på flera ställen:

"Och Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet." - 2 korintierbrevet 3:17

"Då sade Petrus: "Ananias, varför har Satan uppfyllt ditt hjärta, så att du ljög mot den helige Ande och tog undan en del av pengarna för jorden? Var inte egendomen din så länge du hade den kvar? Och när den var såld, var inte pengarna dina? Varför har du i ditt hjärta bestämt dig för att göra något sådant? Du har ljugit, inte bara för människor utan för Gud." Apostlagärningarna 5

Sedan har vi Matteus 28:19 där det framgår att Faderns, Sonens och den Helige Ande är samma namn som vi ska döpas i (eftersom de är en och samma Gud): "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn."

"Vet ni inte att ni är Guds tempel och att Guds Ande bor i er? Om någon fördärvar Guds tempel ska Gud fördärva honom. Guds tempel är heligt, och det templet är ni."- 1 Korintierbrevet 3:16
Senast redigerad av Rapture-Redemption 2025-12-02 kl. 08:41.
Citera
2025-12-02, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ibland menas himlen sedd från jorden

Jag håller med.

Citat:
och ibland är det en metafor för Guds eviga rike.

Jag håller med till viss del, Guds rike finns i himlen, ett rike där Jesus är kung, och det är det här riket som ska krossa alla riken på jorden:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Det är detta rike som Jesus sade att man skulle be om:

"Låt ditt rike komma.Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen." (Matt 6:10 Bibel2000)

Citat:
Jag tror inte att Gud är i universum någonstans ovanför oss utan i en fullkomlig skapelse helt skild från vår fallna och tillfälliga tillvaro.

Ja, Gud befinner sig i en annan dimension, utanför det skapade universum, i en andlig dimension där också änglar befinner sig, alltså i himlen.
Citera
2025-12-02, 08:42
Medlem
Citat:
Fast så står det ju inte. "honom och Lammet tillhör lovsången och äran och härligheten och makten i evigheters evighet!" står det.

Så du säger emot 1 Kor 15:24,27-28 ?
Jesus ska alltså inte överlämna riket åt Gud?
Citera
2025-12-02, 08:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag håller med.

Jag håller med till viss del, Guds rike finns i himlen, ett rike där Jesus är kung, och det är det här riket som ska krossa alla riken på jorden:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Det är detta rike som Jesus sade att man skulle be om:

"Låt ditt rike komma.Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen." (Matt 6:10 Bibel2000)

Ja, Gud befinner sig i en annan dimension, utanför det skapade universum, i en andlig dimension där också änglar befinner sig, alltså i himlen.
Det är ju inte särskilt viktigt för oss att hålla reda på var Guds rike finns eller var det rike finns som de rättfärdiga ska få ärva.

I min Faders hus äro många boningar; om så icke voro, skulle jag nu säga eder att jag går bort för att bereda eder rum. — Johannes 14:2

Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. — Matteus 25:34
Citera
2025-12-02, 08:56
Medlem
Citat:
Så du säger emot 1 Kor 15:24,27-28 ?
Jesus ska alltså inte överlämna riket åt Gud?

Citat:
Treenigheten kan på sätt och vis ställas i en viss ordning med Fadern överst (precis som att den ofta avbildas som en triangel med Fadern i toppen. Även ifall det samtidigt är en och samma triangel (Gud). En annan bild man kan använda är en kropp där huvudet (Fadern) ju är överst och resten av kroppen under, men det är fortfarande en och samma kropp.

Gud (Fadern) använder den del av sig själv som är Sonen, till att lägga allting under sig själv. En bild du kan använda är som sagt att huvudet (Fadern) använder en annan del utav sin kropp (Sonen) till att utföra ett visst verk.

"Jag och Fadern är ett." - Johannes 10:30

"Hur kan du säga: Visa oss Fadern? Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? Orden jag talar till er säger jag inte av mig själv. Fadern bor i mig och gärningarna är hans verk. Tro mig: jag är i Fadern och Fadern är i mig." - Johannes 14
Senast redigerad av Rapture-Redemption 2025-12-02 kl. 09:40.
Citera
2025-12-02, 09:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Är det så viktigt att kunna förstå Gud i minsta detalj? Han är ju som han är. Det samma gäller andra frågor som vi inte behöver veta något om eller gissa på, som bara skapar onödiga dogmer som leder till splittring. Det är bättre att utgå från ifrån Jesus i evangelierna och tänka att han har sagt oss allt vi behöver veta.

Men tagen I eder till vara. Jag har nu sagt eder allt förut. — Markus 13:23
Citera
2025-12-02, 09:24
Medlem
Citat:
Är det så viktigt att kunna förstå Gud i minsta detalj? Han är ju som han är. Det samma gäller andra frågor som vi inte behöver veta något om eller gissa på, som bara skapar onödiga dogmer som leder till splittring. Det är bättre att utgå från ifrån Jesus i evangelierna och tänka att han har sagt oss allt vi behöver veta.

Men tagen I eder till vara. Jag har nu sagt eder allt förut. — Markus 13:23

Det spelar stor roll eftersom frälsningen till stor del handlar om att tro på Jesu Gudom och ett av Satans främsta mål är just att förringa vem Jesus är.

"För om ni inte tror att Jag Är, ska ni dö i era synder." - Johannesevangeliet 8:24

Sedan att man inte exakt kan förstå hur treenigheten fungerar i de högre dimensionerna, som begränsade människor, är en sak. Men tror man att Jesus bara är en ängel eller liknande så missar man hela poängen och frälsningen. Vilket också är Satans mål att få oss att göra.

Satan vill få oss att tro att Jesus är vanlig människa, ängel, guru, profet eller allt möjligt. Så länge vi inte förstår Jesu Gudom så har han lyckats bedra oss.
Senast redigerad av Rapture-Redemption 2025-12-02 kl. 09:43.
Citera
2025-12-02, 09:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det spelar stor roll eftersom frälsningen till stor del handlar om att tro på Jesu Gudom och ett av Satans främsta mål är just att förringa vem Jesus är.

"För om ni inte tror att Jag Är, ska ni dö i era synder." - Johannesevangeliet 8:24

Sedan att man inte exakt kan förstå hur treenigheten fungerar i de högre dimensionerna, som begränsade människor, är en sak. Men tror man att Jesus bara är en ängel eller liknande så missar man hela poängen och frälsningen . Vilket också är Satans mål att få oss att göra.

Satan vill få oss att tro att Jesus är vanlig människa, ängel, guru, profet eller allt möjligt. Så länge vi inte förstår Jesu Gudom så har han lyckats bedra oss.
Du har både rätt och fel som jag ser det. Världens furste vill inför människor framstå som den högsta och oövervinnerliga makten, helst som en abstrakt prinicip om de starkas rätt, och motverkar allt motstånd och särskilt Jesus budskap.

Men Jesus är en profet som skulle komma och som Israel borde lyssnat till.

En profet som mig skall Herren, din Gud, låta uppstå åt dig ur ditt folk, bland dina bröder. Honom skall ni lyssna till. — 5 Mos 18:15

Menen icke att det är jag som skall anklaga eder hos Fadern. Den som anklagar eder är Moses, han till vilken I sätten edert hopp. Trodden I Moses, så skullen I ju tro mig, ty om mig har han skrivit. Men tron I icke hans skrifter, huru skolen I då kunna tro mina ord?» — Johannes 5:45-47

Men Jesus är förstås mer än en profet eftersom han kom från fadern med ett budskap som är förstahandsinformation. Till skillnad från lärjungarna, kyrkofäderna, de religiösa ledarna och alla tidigare profeter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in