2015-01-02, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Hur är det då? Är du inte påläst, eller låtsas du vara okunnig om historien? Berätta!
Om du inte är påläst finns det botemedel.
Citera
2015-01-02, 17:26
Medlem
Citat:
Som sagt, du litar blint på vad motståndare säger, men det jag säger är aldrig intressant eller att jag har en trolig analys. Det verkar som att du redan bestämt dig för hur och vad Jehovas vittnen är, och det är inte opartiskhet.

Jag litar inte blint på vad "motståndarna" säger. Jag har varit inne och läst på jw.org, och även tidigare i denna tråd ex fått en annan uppfattning kring det om att jorden är cirka 4.5 miljarder år gammal. Jag tar del av bägge källorna, helt klart! Men du förstår väl även du, att jag inte kan lita blint på enkom jw.org? Ibland hittar jag inte heller någon relevant information på den hemsidan, ex i fråga om huset i San Diego!

Citat:
Kvinnorna vet vad som står i bibeln, att man ska underordna sig sin man, så som männen underordnar sig Kristus. Så på det sättet har männen ingen fördel, även dom måste underordna sig någon.

Förvisso en liten fördel i den rådande ordningen? Bönderna svarade under adeln under ex medeltiden, medan alla svarade inför Gud! Men visst. Gud är boss, jag fattar!

Citat:
Detta är tydligt i bibeln, vilket Jehovas vittnen följer. Om man inte vill följa bibeln så är det en annan sak, men man kan inte anklaga Jehovas vittnen för att inte följa bibeln:

"Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män." (Efesierna 5:24 Bibel2000)

Ni följer dock inte bibeln i alla avseenden, som redan påvisat. Men jätte bra att ni följer det där!

Citat:
Ja det är många kvinnor som säger att dom inte vill ha det ansvaret, som sagt, om du vill ha en opartisk syn på hur Jv tycker och tänker så måste du prata med och fråga dom det gäller, Jehovas vittnen.

Jag har som redan bekant redan snackat en hel del med min kompis. De har även varit och ringt på, vilket alltid är en trevlig överraskning. Jag tycker att jag är rätt opartiskt. Vart är jag partisk menar du. Vad avser mina spekulationer, har jag även betonat detta. Jag ifrågasätter dock mycket av det som råder. Ex det där om Adam var 950 år gammal och att medelåldern under Abrahams tid låg runt 100 år, eftersom att det strider mot vetenskapen.

Citat:
Ja samhället lägger på en massa krav på människorna, därför är det rätt av en kristen att leva enkelt.

Yup. Precis så som Rutherford gjorde. Jag skojar. Jo, jag kan tänka mig att det är sunt, att leva så enkelt som möjligt. Jag tycker personligen, att det är viktigt.

Citat:
Populistiska, verkligen? Nu tror jag att du inte vet vad ordet betyder, jag uppfattar ordet som att man gör något för att bli populär bland folk, tycker du inte det har varit precis tvärtom?

"Användarna av ordet anser att idéerna och förslagen i första hand är framlagda för att låta bra och bli populära, inte för att de faktiskt skulle vara genomförbara eller lyckade på lång sikt."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Populism

Jehovas vittnen har ju gjort sig väldigt obekväma bland majoriteten av folk. Det finns t.o.m. en tråd i detta forum där man frågar sig varför Jehovas vittnen är så impopulära, och du pratar om populism?

Det är absolut populistiskt, att som Rutherford gå ut och predika (under depressionen) att de som följer mig, skall få evigt liv. Inte om 50, eller 70 år. Utan relativt snart! Många hade det svårt och tt då höra att lidandet snart är över är populism i dess renaste form, eftersom att ingen kan ge det löftet.

Även konservativa människor kan vara populistiska. Att ni gör er impopulära med många, är naturligtvis även en styrka.
Citera
2015-01-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Fast......TTSP har faktiskt rätt.....om ingen manlig medlem är närvarande på ett möte, så kan faktiskt en kvinna leda det! Om bara "andligen omogna män" är närvarande kan en kvinna leda mötet om hon har huckle på sig!

Att vi kunde glömma detta!

Ni glömmer det eftersom ni inte vill porträttera Jehovas vittnen objektivt.

Därför "glömmer" ni nämna att kvinnor också har ansvarsuppgifter. I Sverige är det kvinnorna som är mest aktiva med att predika för människor, så som frågan även dels var:

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Har man en så kallad Präst inne på Rikets sal eller kan vem som helst av medlemmarna predika?

Vem som helst som är döpt Jehovas vittne, kvinna som man predikar för andra människor, Jehovas vittnen är inte uppdelad i en prästklass och lekmän. Däremot finns det självklart dom som har ledningen i församlingen, eller ledare, vilket är helt enligt bibeln:

"Tänk på era ledare som har förkunnat Guds ord för er, se på vad deras liv förde fram till och ta efter deras tro."(Hebr 13:7 Bibel2000)

Utan ledning skulle inte en församling fungera, men dessa är inte upphöjda på något sätt, utan vi är alla bröder och systrar på samma nivå.

Men som sagt så är bibeln tydlig med vilken ordning församlingen och familjen ska ha:

"En kvinna ska i stillhet ta emot undervisning och helt underordna sig. Jag tillåter inte att en kvinna undervisar eller gör sig till herre över mannen, utan hon ska vara i stillhet" (1 Tim 2:11-12 Folkbibeln)
Citera
2015-01-02, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Hur är det då? Är du inte påläst, eller låtsas du vara okunnig om historien? Berätta!
Om du inte är påläst finns det botemedel.

Jag har redan erkänt att jag inte är så insatt om allt i historien, eftersom jag inte är intresserad. Vissa saker har jag satt mig in i, och då har ni avslöjats som oärliga och har förvrängt saker och ting.

Det är ointressant för mig eftersom det gör varken till eller från i min tro att man t.ex. samlade pengar för att Rutherford skulle kunna bo på ett annat ställe under vintern på grund av hans lungsjukdom.
Citera
2015-01-02, 17:47
Medlem
Citat:

Historien igenom i bibeln beskrivs Guds utvalda som ofullkomliga människor som gör misstag trots att dom är utvalda, varför måste dagens kristna vara fullkomliga och helt utan fel?

Dina och andras prioriteringar och fokus ligger helt fel, ni silar mygg och sväljer kameler.

Och jag antar då självklart att du och din församling är fullkomliga, helt utan fel och brister? Ni har väl aldrig haft några problem i eran församling, och ingen av er är pedofiler, ni är som änglar, helt oskyldiga, eller hur?

Det är en sak att alla dessa avhoppare som inte säger sig vara kristna och inte tillhör en församling att gotta sig i Jehovas vittnens historia och skratta åt det. Men du som säger dig vara en kristen och behandlar andra människor på det här orättvisa sättet tror jag inte ses av Jesus med blida ögon.

Har du verkligen ett gott samvete inför din Gud?

Och så tar vi på offerkoftan.

Nu var ju helt riktigt enskilda Gudsmän ödmjuka och berättade om sina fel emellanåt.
Till skillnad från den organisation du tillhör. Ärliga och erkänner sina fel har de ju inte gjort sig kända för.
Titta bara hur de manipulerat dig, Säkert 99% av alla vittnen är helt ovetande om vad som sades inför 1914 och 1975. Samt att året 1925 överhuvudtaget varit förutsagt.
Istället bedrar de sina medlemmar och pompöst skryter om hur träffsäker tex Russell var och bluffciterar hans uttalanden i modern litteratur. Försöker få medlemmarna att tro att enskilda medlemmar ville tro för mycket 1975. De kryper undan allt ansvar som de borde ta.
Nu kan de i svepande, allmänna ordalag ibland erkänna tidigare felaktigheter.
Men den där jämförelsen med forna dagars ödmjuka tjänare haltar betänkligt med JV som organisation.
De är så otroligt självgoda och felprofeterar och klankar ner på ALLA som inte är vittnen på de mest avskyvärda sett. Andra kristna, avhoppare, politiker, FN, tom vanliga "världsmänniskor".
Jämför bibelns gudsmän om de vore en större sammanslutning som predikade vad de hävdade var Guds ord. Problem skulle uppstå när deras budskap förändrades hela tiden, så att de tidigare budskapen inte gällde, ungefär som att i GT så gäller bara Malaki för Mose och Job o Jesaja hade inte full koll så deras böcker hoppar vi över, Först Malaki som hade full koll.

OM Gud skulle ha en enda godkänd organisation på jorden idag så är iaf jag säker på att JV inte är den, pga det som JV kritiseras för. Tex står det om den som felprofeterar att du skall inte lyssna på honom.

Kritiken är också riktad till organisationen JV, inte dig personligen.
Jag tycker faktiskt att du TTSP gör det bra som överhuvudtaget debatterar här, och du försöker verkligen debattera. Nu har du ju mig på ignore men ändå.
Citera
2015-01-02, 17:58
Medlem
Citat:
Jag har redan erkänt att jag inte är så insatt om allt i historien, eftersom jag inte är intresserad. Vissa saker har jag satt mig in i, och då har ni avslöjats som oärliga och har förvrängt saker och ting.

Det är ointressant för mig eftersom det gör varken till eller från i min tro att man t.ex. samlade pengar för att Rutherford skulle kunna bo på ett annat ställe under vintern på grund av hans lungsjukdom.

OK, nu blir jag jättenyfiken....på vilket område har jag varit oärlig eller förvrängt saker? By the way....var det inte nån som sa att kvinnor håller i möten och håller tal......jag tycker mig minnas något sådant! :-P
Citera
2015-01-02, 17:59
Medlem
Citat:
Jag avfärdar inte enkelt dina källor, för jag har stor tidigare erfarenhet av dessa källor, och jag vet att dessa inte är opartiska, utan hänsynslöst kommer med villfarelser blandat med sanningar.

Det där säger mig ingenting. Men bra att du har hittat din källa nu då? Det verkar vara det du säger. Det finns bara en källa, eftersom att alla andra är motståndare? Jag visade tom senast att jag tog del av information från en JH-vänlig källa?

Citat:
Men du exkluderar dom som det gäller, Jehovas vittnen, och går enbart på ena sidans uppgifter, inte särskilt smart som du kanske har märkt?

Nej. Jag exkluderar inte Jehovas Vittnen. Jag måste dock jämföra er tro, med andra religiösa samfund för att få till ett konstaterande, eftersom att Bibeln inte ger entydiga svar i er favör.

Citat:
Ok då vet jag hur du arbetar, du förkastar allt som säger något i Jv:s favör, och sväljer allt som är emot Jv. Inte särskilt objektivt i mina ögon.

Va? Jag länkade dock till något i din "favör"?

Citat:
Och vad är din poäng, att alla Jehovas vittnen är materialister? Eller att ledningen bland Jv skor sig på medlemmar genom att köpa bilar och hus med bidragspengar? Är detta dina bevis för det?

Nej! Däremot är det en intressant debatt, eftersom att utgifterna för lokaler och publikationer av skrifter måste täckas. Ingen verkar veta hur ekonomin fungerar? Jag skulle vilja veta mer om hur ni får in pengar. Jag får inga svar, och spekulationerna fortsätter ...

Citat:
Detta hände för länge sedan med en organisation som fungerade annorlunda, vad har detta med mig som ett Jehovas vittne 2015 att göra t.ex.? Jag var inte ens född på den tiden, och än mindre ett Jehovas vittne.

Det är viktigt för dig, och för oss andra att förstå vår historia. Om jag var vittne, vore det högst vitalt att förstå min religions fullkomliga historia, för att även förstå dess nuvarande skick. Jag var inte född under andra världskriget, men det är trots allt viktigt att förstå krigets konsekvenser och utveckling, för att även förstå vår samtid.

Citat:
Tyvärr, jag har ingen större lust till det, du får arbeta på ett annat sätt. Att du först undersöker frågan från båda sidor och sedan frågar mig istället för att komma med en massa felaktiga påståenden som jag måste dementera hela tiden.

Du kan dock inte dementera allting!

Citat:
Du tar reda på vad vi vet genom att fråga våra motståndare, inte särskilt smart.

För tionde gången. Det finns två sidor på varje mynt.
Citera
2015-01-02, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Och så tar vi på offerkoftan.

Nu var ju helt riktigt enskilda Gudsmän ödmjuka och berättade om sina fel emellanåt.
Till skillnad från den organisation du tillhör. Ärliga och erkänner sina fel har de ju inte gjort sig kända för.
Titta bara hur de manipulerat dig, Säkert 99% av alla vittnen är helt ovetande om vad som sades inför 1914 och 1975. Samt att året 1925 överhuvudtaget varit förutsagt.
Istället bedrar de sina medlemmar och pompöst skryter om hur träffsäker tex Russell var och bluffciterar hans uttalanden i modern litteratur. Försöker få medlemmarna att tro att enskilda medlemmar ville tro för mycket 1975. De kryper undan allt ansvar som de borde ta.
Nu kan de i svepande, allmänna ordalag ibland erkänna tidigare felaktigheter.
Men den där jämförelsen med forna dagars ödmjuka tjänare haltar betänkligt med JV som organisation.
De är så otroligt självgoda och felprofeterar och klankar ner på ALLA som inte är vittnen på de mest avskyvärda sett. Andra kristna, avhoppare, politiker, FN, tom vanliga "världsmänniskor".
Jämför bibelns gudsmän om de vore en större sammanslutning som predikade vad de hävdade var Guds ord. Problem skulle uppstå när deras budskap förändrades hela tiden, så att de tidigare budskapen inte gällde, ungefär som att i GT så gäller bara Malaki för Mose och Job o Jesaja hade inte full koll så deras böcker hoppar vi över, Först Malaki som hade full koll.

OM Gud skulle ha en enda godkänd organisation på jorden idag så är iaf jag säker på att JV inte är den, pga det som JV kritiseras för. Tex står det om den som felprofeterar att du skall inte lyssna på honom.

Kritiken är också riktad till organisationen JV, inte dig personligen.
Jag tycker faktiskt att du TTSP gör det bra som överhuvudtaget debatterar här, och du försöker verkligen debattera. Nu har du ju mig på ignore men ändå.

Jag brukar säga så här...om Gud verkligen finns...och är allvis och allvetande.....nog Fan borde han ha skaffat sig bättre PR-folk!

Även om TTSP och Smedjan givetvis har sina små förtjänster!
Citera
2015-01-02, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Det där säger mig ingenting. Men bra att du har hittat din källa nu då? Det verkar vara det du säger. Det finns bara en källa, eftersom att alla andra är motståndare? Jag visade tom senast att jag tog del av information från en JH-vänlig källa?

Nej. Jag exkluderar inte Jehovas Vittnen. Jag måste dock jämföra er tro, med andra religiösa samfund för att få till ett konstaterande, eftersom att Bibeln inte ger entydiga svar i er favör.

Va? Jag länkade dock till något i din "favör"?

Nej! Däremot är det en intressant debatt, eftersom att utgifterna för lokaler och publikationer av skrifter måste täckas. Ingen verkar veta hur ekonomin fungerar? Jag skulle vilja veta mer om hur ni får in pengar. Jag får inga svar, och spekulationerna fortsätter ...

Det är viktigt för dig, och för oss andra att förstå vår historia. Om jag var vittne, vore det högst vitalt att förstå min religions fullkomliga historia, för att även förstå dess nuvarande skick. Jag var inte född under andra världskriget, men det är trots allt viktigt att förstå krigets konsekvenser och utveckling, för att även förstå vår samtid.

Du kan dock inte dementera allting!

För tionde gången. Det finns två sidor på varje mynt.

Men...det är också såhär...och det är viktigt att förstå.

För ett troget JV så är organisationen Guds organisation...allt utanför den styrs av satan, detta inklusive media och vetenskapliga institutioner. D v s allt som inte kommer från "organisationen" kommer från Satan som är lögnens fader....d v s måste allt som sägs av otumstående om Jehovas vara osant. Detta oavsett vad fakta säger!

Ja....JV gör förresten skillnad mellan sanningar och fakta......en sanning är korrekt fakta som meddelas till den som är berättigad att känna till sådan fakta. Att ge felaktig information till någon som inte är JV är därför inte att ljuga eller fara med osanning!

Googla gärna på "theocratic warfare"
Citera
2015-01-02, 18:13
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen profeterar inte nya profetior, och därför kan inte vara falska profeter

Om man presenterar som en sanning att vissa som levde 1914 kommer att uppleva slutet och
överleva den, på vilket sätt är detta INTE en falsk profetia??
Numera har Vakttornet ändrat denna så kallade "Sanning" till "överlappande generationer"
Senast redigerad av astralflygaren 2015-01-02 kl. 18:41.
Citera
2015-01-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Ja, det är tydligt.
Och det här är av ännu senare datum.

"Om vi slutar gå i tjänsten står vi inte längre på Jehovas sida. Eftersom det inte finns någon neutral mark, har vi i stället börjat följa Satan." - Vakttornet 15/7 2011 s18

De säger det hur tydligt som helst för den som inte blundar för verkligheten.
Aktivt JV= Jehovas sida
Alla andra = Satans sida
Vad JV lär om alla som följer Satan vet vi.
Eller hur ttsp?

Njae...nog ska vi väl lite mer på TTSP än på JV's officiella litteratur!

P.S. Gå i tjänsten är ett JV uttryck för att knacka dörr...dv s den som inte går och knackar dörr är dödens lammunge......även om TTSP har dementerat detta!
Citera
2015-01-02, 18:33
Medlem
Citat:
Jag litar inte blint på vad "motståndarna" säger. Jag har varit inne och läst på jw.org, och även tidigare i denna tråd ex fått en annan uppfattning kring det om att jorden är cirka 4.5 miljarder år gammal. Jag tar del av bägge källorna, helt klart!

Ok, men hur kommer du då så ofta fram till motståndares felaktiga slutsatser?

Citat:
Men du förstår väl även du, att jag inte kan lita blint på enkom jw.org?

Det har jag inte påstått heller!

Citat:
Ibland hittar jag inte heller någon relevant information på den hemsidan, ex i fråga om huset i San Diego!

Om du inte hittar där så kan du fråga Jehovas vittnen på andra sätt, t.ex. din kompis, eller den sida som du förkastade:

http://defendingjehovahswitnesses.bl...posers-of.html

Citat:
Förvisso en liten fördel i den rådande ordningen? Bönderna svarade under adeln under ex medeltiden, medan alla svarade inför Gud! Men visst. Gud är boss, jag fattar!

Nej du fattar inte, det står inget om att kristna ska delas in i adel och bönder i bibeln, eller att förhållandet man och kvinna för kristna ens är i närheten av den synen eller den manschauvinistiska synen som präglat århundradena.

För att du rätt ska kunna bedöma vad detta handlar om hos Jehovas vittnen så måste du sätta dig in i det genom litteraturen och hur Jehovas vittnen behandlar varandra i verkligheten.

Jag påstår att dom flesta Jv män är otroligt omtänksamma och kärleksfulla mot sina kvinnor, och kvinnorna respekterar sina män och villigt underordnar sig. Detta betyder alltså inte att kvinnan inte har något att säga till om, för mannen ska älska och lyssna till sin hustru som sin egen kropp:

"Ni män, älska era hustrur så som Kristus har älskat kyrkan och utlämnat sig själv för den för att helga den genom reningsbadet i vatten och genom dopordet. Ty han ville själv låta kyrkan träda fram till sig i härlighet utan minsta fläck eller skrynkla; helig och felfri skulle den vara.

På samma sätt är också mannen skyldig att älska sin hustru som sin egen kropp. Den som älskar sin hustru älskar sig själv, ty ingen har någonsin avskytt sin egen kropp, utan man ger den näring och sköter om den så som Kristus gör med kyrkan
" (Ef 5:25-29 Bibel2000)

Citat:
Ni följer dock inte bibeln i alla avseenden, som redan påvisat. Men jätte bra att ni följer det där!

Vad följer vi inte i bibeln menar du?

Citat:
Jag har som redan bekant redan snackat en hel del med min kompis.

Nej det tror jag inte jag har hört, har du en kompis som är Jv?

Citat:
De har även varit och ringt på, vilket alltid är en trevlig överraskning. Jag tycker att jag är rätt opartiskt. Vart är jag partisk menar du. Vad avser mina spekulationer, har jag även betonat detta.

Jag ser inte att du spekulerar, jag ser bara att du kommer med påståenden som är felaktiga, påståenden som jag hört till ända av okunnigt folk här på flashback som fått deras uppfattningar från Jv:s motståndare, och även hört detta så att öronen blöder från motståndare här.

Citat:
Jag ifrågasätter dock mycket av det som råder. Ex det där om Adam var 950 år gammal och att medelåldern under Abrahams tid låg runt 100 år, eftersom att det strider mot vetenskapen.

Men det är väl skillnad mellan detta och att du påstår att organisationen jagar inkomster och enskilda tjänar pengar, att Jv hatar bögar, att Jv haft massor med årtal för Harmageddon, att det är intellektuellt ohederligt av Jehova att människor inte fick studera sanningen innan Russell o.s.v. o.s.v.

Citat:
Yup. Precis så som Rutherford gjorde. Jag skojar. Jo, jag kan tänka mig att det är sunt, att leva så enkelt som möjligt. Jag tycker personligen, att det är viktigt.

Jehovas vittnen sätter värde i att leva enkelt och ödmjukt, du hittar inte dessa påstådda anklagelser om att ledningen skor sig på medlemmarna, tvärtom ödmjukar man sig och städar toaletter som alla andra Jv.

Citat:
Det är absolut populistiskt, att som Rutherford gå ut och predika (under depressionen) att de som följer mig, skall få evigt liv. Inte om 50, eller 70 år. Utan relativt snart! Många hade det svårt och tt då höra att lidandet snart är över är populism i dess renaste form, eftersom att ingen kan ge det löftet.

Detta var hans övertygelse, han gjorde det inte för att få medlemmar, så nej, det är absolut inte populistiskt.

Citat:
Även konservativa människor kan vara populistiska.

Jo då säger dom saker för att bli populära, Jv har aldrig sagt saker och ting för att bli populära, utan för att man har varit starkt övertygad om att man har rätt.

Citat:
Att ni gör er impopulära med många, är naturligtvis även en styrka.

Ja styrka i så fall att man inte är rädd för att säga saker som kan göra en impopulär. Russell gick till hårt angrepp mot helveteselden, och därmed drog på sig prästernas onda öga. Detta predikade inte Russell om för att bli populär, utan för att predika om något som han var övertygad om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in