Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Jag litar inte blint på vad "motståndarna" säger. Jag har varit inne och läst på jw.org, och även tidigare i denna tråd ex fått en annan uppfattning kring det om att jorden är cirka 4.5 miljarder år gammal. Jag tar del av bägge källorna, helt klart!
Ok, men hur kommer du då så ofta fram till motståndares felaktiga slutsatser?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Men du förstår väl även du, att jag inte kan lita blint på enkom jw.org?
Det har jag inte påstått heller!
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Ibland hittar jag inte heller någon relevant information på den hemsidan, ex i fråga om huset i San Diego!
Om du inte hittar där så kan du fråga Jehovas vittnen på andra sätt, t.ex. din kompis, eller den sida som du förkastade:
http://defendingjehovahswitnesses.bl...posers-of.html
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Förvisso en liten fördel i den rådande ordningen? Bönderna svarade under adeln under ex medeltiden, medan alla svarade inför Gud! Men visst. Gud är boss, jag fattar!
Nej du fattar inte, det står inget om att kristna ska delas in i adel och bönder i bibeln, eller att förhållandet man och kvinna för kristna ens är i närheten av den synen eller den manschauvinistiska synen som präglat århundradena.
För att du rätt ska kunna bedöma vad detta handlar om hos Jehovas vittnen så måste du sätta dig in i det genom litteraturen och hur Jehovas vittnen behandlar varandra i verkligheten.
Jag påstår att dom flesta Jv män är otroligt omtänksamma och kärleksfulla mot sina kvinnor, och kvinnorna respekterar sina män och villigt underordnar sig. Detta betyder alltså inte att kvinnan inte har något att säga till om, för mannen ska älska och lyssna till sin hustru som sin egen kropp:
"
Ni män, älska era hustrur så som Kristus har älskat kyrkan och utlämnat sig själv för den för att helga den genom reningsbadet i vatten och genom dopordet. Ty han ville själv låta kyrkan träda fram till sig i härlighet utan minsta fläck eller skrynkla; helig och felfri skulle den vara.
På samma sätt är också mannen skyldig att älska sin hustru som sin egen kropp. Den som älskar sin hustru älskar sig själv, ty ingen har någonsin avskytt sin egen kropp, utan man ger den näring och sköter om den så som Kristus gör med kyrkan" (Ef 5:25-29 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Ni följer dock inte bibeln i alla avseenden, som redan påvisat. Men jätte bra att ni följer det där!
Vad följer vi inte i bibeln menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Jag har som redan bekant redan snackat en hel del med min kompis.
Nej det tror jag inte jag har hört, har du en kompis som är Jv?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
De har även varit och ringt på, vilket alltid är en trevlig överraskning. Jag tycker att jag är rätt opartiskt. Vart är jag partisk menar du. Vad avser mina spekulationer, har jag även betonat detta.
Jag ser inte att du spekulerar, jag ser bara att du kommer med påståenden som är felaktiga, påståenden som jag hört till ända av okunnigt folk här på flashback som fått deras uppfattningar från Jv:s motståndare, och även hört detta så att öronen blöder från motståndare här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Jag ifrågasätter dock mycket av det som råder. Ex det där om Adam var 950 år gammal och att medelåldern under Abrahams tid låg runt 100 år, eftersom att det strider mot vetenskapen.
Men det är väl skillnad mellan detta och att du påstår att organisationen jagar inkomster och enskilda tjänar pengar, att Jv hatar bögar, att Jv haft massor med årtal för Harmageddon, att det är intellektuellt ohederligt av Jehova att människor inte fick studera sanningen innan Russell o.s.v. o.s.v.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Yup. Precis så som Rutherford gjorde.

Jag skojar. Jo, jag kan tänka mig att det är sunt, att leva så enkelt som möjligt. Jag tycker personligen, att det är viktigt.
Jehovas vittnen sätter värde i att leva enkelt och ödmjukt, du hittar inte dessa påstådda anklagelser om att ledningen skor sig på medlemmarna, tvärtom ödmjukar man sig och städar toaletter som alla andra Jv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Det är absolut populistiskt, att som Rutherford gå ut och predika (under depressionen) att de som följer mig, skall få evigt liv. Inte om 50, eller 70 år. Utan relativt snart! Många hade det svårt och tt då höra att lidandet snart är över är populism i dess renaste form, eftersom att ingen kan ge det löftet.
Detta var hans övertygelse, han gjorde det inte för att få medlemmar, så nej, det är absolut inte populistiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Även konservativa människor kan vara populistiska.
Jo då säger dom saker för att bli populära, Jv har aldrig sagt saker och ting för att bli populära, utan för att man har varit starkt övertygad om att man har rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kassmachin
Att ni gör er impopulära med många, är naturligtvis även en styrka.
Ja styrka i så fall att man inte är rädd för att säga saker som kan göra en impopulär. Russell gick till hårt angrepp mot helveteselden, och därmed drog på sig prästernas onda öga. Detta predikade inte Russell om för att bli populär, utan för att predika om något som han var övertygad om.