Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag ska medge att jag inte är så insatt i dessa påståenden om alla årtal förutom 1975, som jag har frågat om dom som var med på den tiden, och dom känner inte igen sig alls med alla påståenden. Och när man läser litteraturen så är det uppenbart att avhoppare förvränger så som dom gör med allt annat.
Man påstår också något om ett årtal då jag själv var med, och det är uppenbart för mig vilken fullständig humbug det är. Vad är det som driver dessa människor att så nitiskt förvränga allt som Jehovas vittnen står för?
Jag kan inte ha något förtroende för dessa människor. Vissa är mer belästa än andra, men ändå kommer även dessa med förvrängda påståenden och kör med fula knep, smutskastar och förnedrar andra. Om dom nu har sanningen så vore det lätt för dom att objektivt argumentera och förklara detta, men nej, det ska till förnedring och smutskastning. Det visar för mig tydligt att man inte har sanningen, och jag är inte alls attraherad av deras tro, tvärtom, jag skulle inte vilja tillhöra samma församling som en sådan hemsk person.
Jag är inte insatt i påståenden av alla dessa årtal och allt man lärde ut på den tiden helt enkelt för det intresserar mig inte, vad som sades då är inte så viktigt, det viktiga är vad man säger nu, och det är vida överlägset något annat budskap på denna jord.
Däremot intresserar sig avhoppare för allt som skrivits i litteraturen tidigare, och dom skaffar sig hela bibliotek med gammal litteratur för att dom ska kunna gotta sig åt hur dumma man var på den tiden. Dom ägnar hela sina liv åt detta och ägnar massor med tid på forum som detta för att motsäga allt som Jehovas vittnen säger och gör, men det visar bara hur det står till med dom. Jag tycker mest synd om dom, hur roligt kan deras liv vara när hela deras vakna liv snurrar kring en rörelse som dom tidigare varit med i, men nu är utesluten från?
Jag kan förstå att man blir bitter ett tag, men jag kan inte förstå varför man fortsätter att odla denna bitterhet istället för släppa det och leva sitt eget liv.
Det vore som sagt en annan sak om man skulle komma till forum som dessa för att undervisa och objektivt argumentera, men det gör man alltså inte, deras avsky och hat lyser igenom i deras inlägg, och det är inte alls attraktivt för mig, jag mår illa av sådana bittra och hemska människor.
Jag har lagt fler personer i min ignoreralista, men som alltid är dom som är uppriktigt intresserade välkomna med frågor till mig, men även till Jehovas vittnen i församlingen i närheten där dom bor.
Jag tror alla i den här tråden inser att du inte är påläst om samfundets historia, och det är inget konstigt med det. De flesta aktiva vittnen är det inte...och de flesta har aldrig läst en rad i gammal litteratur. Du kan ju fundera på varför.
Men du.....tänk om det du läser är sant.........det om tidigare årtal är hur enkelt som helst att läsa på om, men jag vet att de flesta JVn inte fill göra det........men du kan ju fundera på varför samfundet är angeläget om att ni inte ska kunna detaljer i historian.
Men, det är bra att alla som läser tråden ser att du fegar ur. Och det är bra att de kan se att du avfärdar sådant som du nu medger att du inte känner till för lögner....det är en indikation på hur hederlig och uppriktig du varit.
Hoppas du i a f läser på en smula om historian, du behöver inte känna dig förpliktigad att kommentera....men för din egen skull, när du nu medger din okunnighet!
Nåväl vi litar på att Smedjan håller ställningarna här....måhända är han en smula mer historiskt påläst....eller kanske inte!
Till sist.....det är uppenbart att du varit i tråden för att predika och eventuellt värva medlemmar. Helt OK...det är inte kriminellt eller mot forumreglerna..........men är det så schysst att hålla dessa du försöker predika för okunniga om gamla pinsamheter?
Det är en sak att stå och predika i nån dörr för en åhörare som är oförberedd.......det är en annan sak att göra det på ett forum...där kan kan finnas pålästa människor...det kan bli riktigt pinsamt.......det är nog inte en slump attJV'n blir strängeligen tillsagda att inte predika/skriva på webforum.
Du och Smedjan ska ha heder för att ni är litet olydiga och ohörsamma mot samfundsledningen...för detta lyfter jag på hatten