2015-01-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bland annat detta visar pålitligheten, objektiviteten och ärligheten i dessa källor.

Just precis....exakt så......se ovan.....men du kanske har sett kvinnor hålla i möten och vara mötesledare.
Senast redigerad av ujhs 2015-01-02 kl. 11:40. Anledning: felskrivning
Citera
2015-01-02, 11:44
Medlem
Det finns någon som är aktiv på forumet som då och då påstår att 1914 är det enda årtalet som Jv felaktigt förutsagt och att Jv i samband med 1914 lärde sig sin läxa. Det profetiska fiaskot angående 1925 låtsas man inte om.

Men Vakttornet 1 november 1993 erkände på sid. 12:

"År 1925 gick till ända, men ännu var inte slutet! Alltsedan 1870-talet hade bibelforskarna tjänat med ett årtal i sikte, först år 1914, sedan år 1925. Men nu insåg de att de måste tjäna så länge Jehova vill."

Så Jv lärde sig inte alls sin läxa 1914. Och i verkligheten lärde de den inte heller 1925.
Citera
2015-01-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Frågan om Beth Sarim, "furstarnas hus", har i detalj klargjorts i Jehovas vittnens egen litteratur, särskilt äldre sådan. Det är därför mindre ärligt av Jv att vägra svara med hänvisning till vad motståndare påstått, som om Jvs egen litteratur inte tillhandahållit allt man kan begära.

Enligt Jvs egen litteratur byggdes den präktiga villan i San Diego för att Rutherford behövde bo i det milda klimatet i södra Kalifornien. Hans hälsa var knäckt efter fängelsevistelsen 1918-1919 då hans lungor tog stryk.

Men Rutherford insåg att det inte skulle kunna försvaras att en särskild, påkostad villa byggdes enbart för hans räkning så han insisterade på att villan, ett mindre palats, skulle förknippas med de från döden snart återvändande "furstarna", Abraham, Isak, Jakob, David och andra. Villan skulle stå till deras förfogande när de återvände. Den kallades av Jv själva för "Beth Sarim" dvs "furstarnas hus". Villan byggdes 1929. När den var klar flyttade Rutherford och hans medarbetare in. De vistades där under vissa delar av året.

Det finns festligheter kring denna sak:

En luffare kom till villan på 30-talet och påstod sig vara kung David, som nu ville ha sitt palats! Det fick han inte.

När villan såldes några år efter Rutherfords död konstaterade en dagstidning i San Diego att furstarna tydligen fick klara sig bäst de kunde när de återvände!

Rutherford dog på Beth Sarim under former som var litet oklara...jag har sett uppgift på att han ramlade i en källartrapp (sannolikt alkoholpåverkad) och blev liggande i flera dygn innan han hittades. Men samfundets egen läkare skrev dödsattesten och formellt blev då ändtarmscancer den officiella dödsorsaken. Läkare tycke sannolikt att detta var en synnerligen passande död för ett "asshole" som Rutherford.
Men känner du till något om det att han skulle fallit och blivit liggande...och att detta skulle tystas ned? Eventuellt att han då skulle bott med nutritionisten/älskarinna Berta då.
Jag tror Bertas efternamn var Peale, Peal, Peas eller nåt liknande....känner du igen storyn?
Citera
2015-01-02, 11:56
Medlem
Citat:
Det finns någon som är aktiv på forumet som då och då påstår att 1914 är det enda årtalet som Jv felaktigt förutsagt och att Jv i samband med 1914 lärde sig sin läxa. Det profetiska fiaskot angående 1925 låtsas man inte om.

"År 1925 gick till ända, men ännu var inte slutet! Alltsedan 1870-talet hade bibelforskarna tjänat med ett årtal i sikte, först år 1914, sedan år 1925. Men nu insåg de att de måste tjäna så länge Jehova vill."

Så Jv lärde sig inte alls sin läxa 1914. Och i verkligheten lärde de den inte heller 1925.

Just det!

Höga vederbörande skrev också så är om 1914:

"Ja misstag i att tro att allt skulle ske 1914 när hedningarnas tid tog slut.

Men själva årtalet var inget misstag, och att hedningarnas tid tog slut var inget misstag, däremot betydde det att hedningarnas tid tog slut att den rättmätiga kungen Jesus började regera i himlen. Det som skedde då var att han rensade himlen från ondska och skickade ner den till jorden, på grund av detta blev det ve på jorden och dom sista dagarna innan Harmageddon började med stora svårigheter för mänskligheten.

Allt detta kan man läsa om i bibeln."

Jag tror att även du Eberhard reagerar litet på dessa formuleringar.......

nånting med bl a 1799 och 1874 dyker upp i min arma skalle...
Citera
2015-01-02, 12:01
Medlem
Citat:

Ok bra, vi säger då att det var två tydliga årtal då man sade att Harmageddon skulle komma, hur är det med resten av årtalen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
1874, 1914, 1918, 1920, 1925, 1941 och 1975. Jag ska dock medge, att jag inte vet vem som spridit dessa rykten. Men ingen rök utan eld?
Citera
2015-01-02, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Rutherford dog på Beth Sarim under former som var litet oklara...jag har sett uppgift på att han ramlade i en källartrapp (sannolikt alkoholpåverkad) och blev liggande i flera dygn innan han hittades. Men samfundets egen läkare skrev dödsattesten och formellt blev då ändtarmscancer den officiella dödsorsaken. Läkare tycke sannolikt att detta var en synnerligen passande död för ett "asshole" som Rutherford.
Men känner du till något om det att han skulle fallit och blivit liggande...och att detta skulle tystas ned? Eventuellt att han då skulle bott med nutritionisten/älskarinna Berta då.
Jag tror Bertas efternamn var Peale, Peal, Peas eller nåt liknande....känner du igen storyn?

Jag är väl bekant med dessa påståenden, men som kritisk forskare tycker jag att de är för tunna för att tas på allvar. Att Rutherford var sängliggande är inget starkt argument för att han skulle ha fallit ner i en källartrapp. Att han inte skulle hittas på flera dygn på ett sådant ställe är sannerligen inte lätt att tro på. Ingen kan vara mer kritisk till Rutherford än jag, men påståenden måste vägas och sållas. Själv kommer jag inte att påstå att Domaren hade ett förhållande till Berta - verkliga bevis saknas, och då friar jag hellre än fäller. Odiskutabelt är däremot att Domaren försummade sin fru, som var undanskuffad till en plats inte så långt ifrån Dan Diego. Varken hon eller sonen Malcolm angavs som "informant" i dödsattesten. Den nämner i stället Bonny Heath som informatör. Det talar volymer om Rutherford som person.
Citera
2015-01-02, 12:37
Medlem
Jag ska medge att jag inte är så insatt i dessa påståenden om alla årtal förutom 1975, som jag har frågat om dom som var med på den tiden, och dom känner inte igen sig alls med alla påståenden. Och när man läser litteraturen så är det uppenbart att avhoppare förvränger så som dom gör med allt annat.

Man påstår också något om ett årtal då jag själv var med, och det är uppenbart för mig vilken fullständig humbug det är. Vad är det som driver dessa människor att så nitiskt förvränga allt som Jehovas vittnen står för?

Jag kan inte ha något förtroende för dessa människor. Vissa är mer belästa än andra, men ändå kommer även dessa med förvrängda påståenden och kör med fula knep, smutskastar och förnedrar andra. Om dom nu har sanningen så vore det lätt för dom att objektivt argumentera och förklara detta, men nej, det ska till förnedring och smutskastning. Det visar för mig tydligt att man inte har sanningen, och jag är inte alls attraherad av deras tro, tvärtom, jag skulle inte vilja tillhöra samma församling som en sådan hemsk person.

Jag är inte insatt i påståenden av alla dessa årtal och allt man lärde ut på den tiden helt enkelt för det intresserar mig inte, vad som sades då är inte så viktigt, det viktiga är vad man säger nu, och det är vida överlägset något annat budskap på denna jord.

Däremot intresserar sig avhoppare för allt som skrivits i litteraturen tidigare, och dom skaffar sig hela bibliotek med gammal litteratur för att dom ska kunna gotta sig åt hur dumma man var på den tiden. Dom ägnar hela sina liv åt detta och ägnar massor med tid på forum som detta för att motsäga allt som Jehovas vittnen säger och gör, men det visar bara hur det står till med dom. Jag tycker mest synd om dom, hur roligt kan deras liv vara när hela deras vakna liv snurrar kring en rörelse som dom tidigare varit med i, men nu är utesluten från?

Jag kan förstå att man blir bitter ett tag, men jag kan inte förstå varför man fortsätter att odla denna bitterhet istället för släppa det och leva sitt eget liv.

Det vore som sagt en annan sak om man skulle komma till forum som dessa för att undervisa och objektivt argumentera, men det gör man alltså inte, deras avsky och hat lyser igenom i deras inlägg, och det är inte alls attraktivt för mig, jag mår illa av sådana bittra och hemska människor.

Jag har lagt fler personer i min ignoreralista, men som alltid är dom som är uppriktigt intresserade välkomna med frågor till mig, men även till Jehovas vittnen i församlingen i närheten där dom bor.
Citera
2015-01-02, 13:02
Medlem
Citat:
Jag är väl bekant med dessa påståenden, men som kritisk forskare tycker jag att de är för tunna för att tas på allvar. Att Rutherford var sängliggande är inget starkt argument för att han skulle ha fallit ner i en källartrapp. Att han inte skulle hittas på flera dygn på ett sådant ställe är sannerligen inte lätt att tro på. Ingen kan vara mer kritisk till Rutherford än jag, men påståenden måste vägas och sållas. Själv kommer jag inte att påstå att Domaren hade ett förhållande till Berta - verkliga bevis saknas, och då friar jag hellre än fäller. Odiskutabelt är däremot att Domaren försummade sin fru, som var undanskuffad till en plats inte så långt ifrån Dan Diego. Varken hon eller sonen Malcolm angavs som "informant" i dödsattesten. Den nämner i stället Bonny Heath som informatör. Det talar volymer om Rutherford som person.

Blandar jag ihop ordningsföljden mellan Bonnie och Berta?
Bonnie du syftar på, är det Bonnie Boyd som gift? Så hon var såpass nära Rutherford även som gift..det visst jag inte.
Men nog var det Berta som vittnade inför rätta att hon och Rutherford levde som man och hustru på alla sätt? För inte tusan kunde det varit Bonnie som var gift vid tiden för Rutherfords död?
Beträffande Bonnies äktenskap så har jag sett uppgifter på att hon gifte sig med en homosexuell man. Vet du om detta stämmer? Det kan ju i s f förklara varför hon stannade kvar så nära Rutherford.
Och, om jag kommer ihåg rätt, så skulle denne man vara väldigt föörmögen, han sades tillhöra familjen som ägde företaget Coca-Cola. Vet du om detta är någorlunda säkert bekräftat.
Citera
2015-01-02, 13:04
Medlem
Citat:
det intresserar mig inte[/b], vad som sades då är inte så viktigt, det viktiga är vad man säger nu,

ttsp är betydligt mer insatt än han vill vidgå. Men i stället för att erkänna hur bedrövlig Jvs historia har varit försöker han spela okunnig och inte låtsa om eländet.

"Vad som sades då är inte så viktigt", påstår han. Detta är ju fullständigt ohållbart med tanke på att Jv lär att "slaven" blev förordnad 1919. Om ledningen förkunnade grav villfarelse då kan den ju inte ha blivit förordnad. Men ärliga nog att gå med på den konsekvensen är inte Jv.
Citera
2015-01-02, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Är i stort sett ett plagiat av Bibeln.
knappast. T.ex så korsfästes aldrig Jesus enligt islam. Vilket är nödvändigt att tro på för att bli frälst. Dvs tro på SANNINGEN inte satans ande.
Citera
2015-01-02, 13:20
Medlem
Citat:
Jag ska medge att jag inte är så insatt i dessa påståenden om alla årtal förutom 1975, som jag har frågat om dom som var med på den tiden, och dom känner inte igen sig alls med alla påståenden. Och när man läser litteraturen så är det uppenbart att avhoppare förvränger så som dom gör med allt annat.

Man påstår också något om ett årtal då jag själv var med, och det är uppenbart för mig vilken fullständig humbug det är. Vad är det som driver dessa människor att så nitiskt förvränga allt som Jehovas vittnen står för?

Jag kan inte ha något förtroende för dessa människor. Vissa är mer belästa än andra, men ändå kommer även dessa med förvrängda påståenden och kör med fula knep, smutskastar och förnedrar andra. Om dom nu har sanningen så vore det lätt för dom att objektivt argumentera och förklara detta, men nej, det ska till förnedring och smutskastning. Det visar för mig tydligt att man inte har sanningen, och jag är inte alls attraherad av deras tro, tvärtom, jag skulle inte vilja tillhöra samma församling som en sådan hemsk person.

Jag är inte insatt i påståenden av alla dessa årtal och allt man lärde ut på den tiden helt enkelt för det intresserar mig inte, vad som sades då är inte så viktigt, det viktiga är vad man säger nu, och det är vida överlägset något annat budskap på denna jord.

Däremot intresserar sig avhoppare för allt som skrivits i litteraturen tidigare, och dom skaffar sig hela bibliotek med gammal litteratur för att dom ska kunna gotta sig åt hur dumma man var på den tiden. Dom ägnar hela sina liv åt detta och ägnar massor med tid på forum som detta för att motsäga allt som Jehovas vittnen säger och gör, men det visar bara hur det står till med dom. Jag tycker mest synd om dom, hur roligt kan deras liv vara när hela deras vakna liv snurrar kring en rörelse som dom tidigare varit med i, men nu är utesluten från?

Jag kan förstå att man blir bitter ett tag, men jag kan inte förstå varför man fortsätter att odla denna bitterhet istället för släppa det och leva sitt eget liv.

Det vore som sagt en annan sak om man skulle komma till forum som dessa för att undervisa och objektivt argumentera, men det gör man alltså inte, deras avsky och hat lyser igenom i deras inlägg, och det är inte alls attraktivt för mig, jag mår illa av sådana bittra och hemska människor.

Jag har lagt fler personer i min ignoreralista, men som alltid är dom som är uppriktigt intresserade välkomna med frågor till mig, men även till Jehovas vittnen i församlingen i närheten där dom bor.

Jag tror alla i den här tråden inser att du inte är påläst om samfundets historia, och det är inget konstigt med det. De flesta aktiva vittnen är det inte...och de flesta har aldrig läst en rad i gammal litteratur. Du kan ju fundera på varför.

Men du.....tänk om det du läser är sant.........det om tidigare årtal är hur enkelt som helst att läsa på om, men jag vet att de flesta JVn inte fill göra det........men du kan ju fundera på varför samfundet är angeläget om att ni inte ska kunna detaljer i historian.

Men, det är bra att alla som läser tråden ser att du fegar ur. Och det är bra att de kan se att du avfärdar sådant som du nu medger att du inte känner till för lögner....det är en indikation på hur hederlig och uppriktig du varit.

Hoppas du i a f läser på en smula om historian, du behöver inte känna dig förpliktigad att kommentera....men för din egen skull, när du nu medger din okunnighet!

Nåväl vi litar på att Smedjan håller ställningarna här....måhända är han en smula mer historiskt påläst....eller kanske inte!

Till sist.....det är uppenbart att du varit i tråden för att predika och eventuellt värva medlemmar. Helt OK...det är inte kriminellt eller mot forumreglerna..........men är det så schysst att hålla dessa du försöker predika för okunniga om gamla pinsamheter?

Det är en sak att stå och predika i nån dörr för en åhörare som är oförberedd.......det är en annan sak att göra det på ett forum...där kan kan finnas pålästa människor...det kan bli riktigt pinsamt.......det är nog inte en slump attJV'n blir strängeligen tillsagda att inte predika/skriva på webforum.
Du och Smedjan ska ha heder för att ni är litet olydiga och ohörsamma mot samfundsledningen...för detta lyfter jag på hatten
Citera
2015-01-02, 13:24
Medlem
Citat:
ttsp är betydligt mer insatt än han vill vidgå. Men i stället för att erkänna hur bedrövlig Jvs historia har varit försöker han spela okunnig och inte låtsa om eländet.

"Vad som sades då är inte så viktigt", påstår han. Detta är ju fullständigt ohållbart med tanke på att Jv lär att "slaven" blev förordnad 1919. Om ledningen förkunnade grav villfarelse då kan den ju inte ha blivit förordnad. Men ärliga nog att gå med på den konsekvensen är inte Jv.

Jag vill minnas att han fick en liten historielektion för något år sedan på detta forum...ganska så detaljerad.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in