Flashback bygger pepparkakshus!
2017-08-04, 22:36
Medlem
En nyfiken frågan igen: Hur får Jehovas vittnen in pengar till organisationen? Och hur fördelas de? Är det jämn fördelning, eller finns det liksom fattiga respektive rika församlingar?

En väldigt materiell fråga, men intressant ändå, tycker jag.
Citera
2017-08-05, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
En nyfiken frågan igen: Hur får Jehovas vittnen in pengar till organisationen? Och hur fördelas de? Är det jämn fördelning, eller finns det liksom fattiga respektive rika församlingar?

Det är via anonyma bidrag. Varje Rikets sal har två bössor, en för bidrag till den lokala församlingen, och en för bidrag till organisationen i stort. Men de flesta lämnar bidrag via bank eller plusgiro.

Varje månad skickar de lokala församlingarna in till det regionala avdelningskontoret de bidrag som har kommit in. Dels då de bidrag som lagts i bössan för organisationen i stort, samt en summa som församlingen självt har bestämt att den ska skicka varje månad. Denna summa tas från bidragen som går till den lokala församlingen.

Man skickar även bidrag till ett par fonder - dels för de så kallade kretstillsyningsmännen, dels till en slags försäkring som Jehovas vittnen själva har för sina lokaler. Men detta är mindre summor.

Just nu har vi i skandinavien en extra bidragsbössa för ett byggprojekt vid det regionala avdelningskontoret. Men de pengar som läggs i den bössan skickas faktiskt inte in separat, utan klumpas ihop med den summa som skickas in varje månad till organisationen i stort.

Tidigare fanns det rikare och fattigare församlingar. Då fungerade organisationen mer enligt franchise-modellen - varje församling var en separat enhet. Men sen några år tillbaka så har alla församlingar fått lämna över sitt sparade kapital till huvudorganisationen, samt överlåta sina Rikets salar. Därför har inte längre någon församling några sparade medel mer än vad som behövs för den omedlebara driften av lokalen.

På lokal nivå rapporterar man noggrannt hur alla pengar används, men på nationell och världsvid nivå är den informationen inte tillgänglig.
Citera
2017-08-05, 09:21
Medlem
Citat:

Vår verksamhet finansieras främst genom frivilliga bidrag från Jehovas vittnen. Vi tar inte upp någon kollekt vid våra möten, och medlemmarna betalar inte något tionde. (Matteus 10:7, 8) I stället finns det bidragsbössor i våra möteslokaler, så att man kan ge bidrag om man vill. Bidragsgivarna är anonyma.

Något som håller våra utgifter nere är att vi inte har några avlönade präster. Inte heller får Jehovas vittnen betalt för att knacka dörr, och våra möteslokaler är enkla byggnader.

De bidrag som skickas in till Jehovas vittnens landskontor används till stöd för dem som drabbats av naturkatastrofer, till våra missionärer och resande representanter, till att bygga möteslokaler i utvecklingsländer och till att trycka och distribuera biblar och biblisk litteratur.

Var och en avgör om han eller hon vill ge något bidrag till församlingen, till den världsvida verksamheten eller till båda ändamålen. Varje församling redovisar regelbundet ekonomin för medlemmarna.

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/verksamhet-finansieras/
Senast redigerad av ttsp 2017-08-05 kl. 09:25.
Citera
2017-08-05, 15:48
Medlem
Åter igen, tack för svar!
Citera
2017-08-05, 15:51
Medlem
Citat:
Åter igen, tack för svar!

Inget problem.
Citera
2017-08-05, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Var och en avgör om han eller hon vill ge något bidrag till församlingen, till den världsvida verksamheten eller till båda ändamålen. Varje församling redovisar regelbundet ekonomin för medlemmarna.

https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/verksamhet-finansieras/

Men detta stämmer ju inte alls nu för tiden, om man väljer att ge till församlingen, så ska även dessa pengar skickas vidare om församlingens konto överstiger en viss summa, var det kostnaden för 3 månader so församlingen får lov att behålla själva?
Och redovisningen till medlemmarna lämnar mycket att önska.
Citera
2017-08-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MallKnox
Det är inte bara Jehovas Vittnen som söker Bibelns korrekthet och är upplysta om att Jesus inte dog på ett kors, utan en påle. Detta har dom också predikat om hur länge som helst. Kristna kyrkan har korset som sin främsta symbol och är bara en av många lögner som JV's avslöjar, trots allt hånande och hatande. Hur skulle det se ut om människor fick veta sanningen? Ramaskri!!
Klicka på länken.....

http://www.expressen.se/gt/kultur/scoopet-alla-missade/

Detta är okunnigt struntprat, som beror på din oerhörda tilltro till vakttornsorganisationen. Bibeln säger inte att Jesus dog på en enkel påle i stället för ett kors. Jv har heller inte predikat detta hur länge som helst, som du påstår. Under mer än 50 år höll de fast vid den vanliga uppfattningen, och den var rätt. Jv har inte avslöjat någon lögn om detta. Tvärtom har de kommit med en lögn, och det har de gjort för att distansera sig från andra samfund. Det är pinsamt att du hänvisar till en artikel i otillförlitlig kvällspress, fast jag nyligen här har visat att författaren till den aktuella doktorsavhandlingen själv tror att Jesus dog på ett kors. Du har naturligtvis inte läst avhandlingen. Den säger inte alls att Jesus dog på en enkel, påle. Läs på ordentligt innan du yttrar dig nästa gång.
Citera
2017-08-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Detta är okunnigt struntprat, som beror på din oerhörda tilltro till vakttornsorganisationen. Bibeln säger inte att Jesus dog på en enkel påle i stället för ett kors. Jv har heller inte predikat detta hur länge som helst, som du påstår. Under mer än 50 år höll de fast vid den vanliga uppfattningen, och den var rätt. Jv har inte avslöjat någon lögn om detta. Tvärtom har de kommit med en lögn, och det har de gjort för att distansera sig från andra samfund. Det är pinsamt att du hänvisar till en artikel i otillförlitlig kvällspress, fast jag nyligen här har visat att författaren till den aktuella doktorsavhandlingen själv tror att Jesus dog på ett kors. Du har naturligtvis inte läst avhandlingen. Den säger inte alls att Jesus dog på en enkel, påle. Läs på ordentligt innan du yttrar dig nästa gång.

Kommer du med sanningen? Vad är sanningen?

Har alla andra samfund som t.ex Katolska Kyrkan och deras Mariadyrkan sanningen? Eller ljuger dom också och du har sanningen?

Vad är sanningen, och vilket samfund, vilken församling har sanningen? Vart ska kristna vända sig till istället för Jehovas vittnen?

Jag antar att du är sant kristen? Hur ska en sant kristen vara och vilka är dom sanna kristna bröder och systrar?

Hur ska sanna kristna och bröder agera exakt enligt dig?

Gäller tvåvittnesregeln enligt Jesus?

"Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras." (Matteus 18:16 Bibel2000)

Jag förstår enligt erfarenhet att du inte kommer att svara på dessa frågor, du skyller ifrån dig genom att säga att denna tråd inte handlar om din tro, utan om Jehovas vittnen, men kommer vi någonsin se en tråd med dina svar, knappast.

Det visar bara tydligt din uppriktighet med din egna tro, du är en falsk profet.
Citera
2017-08-05, 19:49
Medlem
Citat:

Jag är säker på att du inte har några svar, bara anklagelser mot Jehovas vittnen. Ditt hela liv bygger på detta.
Senast redigerad av ttsp 2017-08-05 kl. 19:52.
Citera
2017-08-05, 20:30
Medlem
Citat:
Jag är säker på att du inte har några svar, bara anklagelser mot Jehovas vittnen. Ditt hela liv bygger på detta.

Du är en okunnig gnällspik. Du har inte någon aning om vad mitt liv bygger på. Och om det ämne jag kommenterade här har du självfallet inget att säga. Det säger allt om dig.
Citera
2017-08-05, 20:41
Medlem
Citat:
Kommer du med sanningen? Vad är sanningen?

Har alla andra samfund som t.ex Katolska Kyrkan och deras Mariadyrkan sanningen? Eller ljuger dom också och du har sanningen?

Vad är sanningen, och vilket samfund, vilken församling har sanningen? Vart ska kristna vända sig till istället för Jehovas vittnen?

Jag antar att du är sant kristen? Hur ska en sant kristen vara och vilka är dom sanna kristna bröder och systrar?

Hur ska sanna kristna och bröder agera exakt enligt dig?

Gäller tvåvittnesregeln enligt Jesus?

"Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras." (Matteus 18:16 Bibel2000)

Jag förstår enligt erfarenhet att du inte kommer att svara på dessa frågor, du skyller ifrån dig genom att säga att denna tråd inte handlar om din tro, utan om Jehovas vittnen, men kommer vi någonsin se en tråd med dina svar, knappast.

Det visar bara tydligt din uppriktighet med din egna tro, du är en falsk profet.

Det som kännetecknar ynkliga gnällspikar är att de vill ha svar på många frågor fast de själva så gott som alltid vägrar att svara på frågor som ställs till dem. Ttsp brukar aldrig svara på mina frågor och borde därför skämmas för att ställa frågor till mig. Att vederlägga det jag skrivit kan han inte, och då tar han en annan strategi för att rikta uppmärksamheten bort från det jag skrivit.
Citera
2017-08-05, 20:49
Medlem
Citat:
Du har inte någon aning om vad mitt liv bygger på.

Det har du fullkomlig rätt i, men det är p.g.a. att du aldrig berättar vad ditt liv bygger på.

Den enda slutsatsen jag kan kan dra är att ditt liv bygger på att motsäga Jehovas vittnen, har jag fel i det? Har du något hopp utanför Jehovas vittnen? Vad är det i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in