Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 12:11
  #5569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag tror dom är nära.

Och ja, det kan delas upp. Och nytt ljus för väntetiden mellan transfusionerna närmare och närmare varandra tills de till slut kan gå in samtidigt.
Precis. Ändra på definitionen för tidsperioder är styrande kretsen vana vid att göra. Tex med generationen som omvandlats till en muntlig tradition.
Citera
2017-04-23, 12:12
  #5570
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om Jehovas vittnen inte hade ringt på dörren, så hade jag inte haft en aning om vad som står i bibeln, eller ens kanske varit intresserad av att ta reda på det.

Speak for yourself. En stor del av vi andra är inte motiverade av ett sånt auktoritets-behov.
Citera
2017-04-23, 12:12
  #5571
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Då måste de nästan sluta prata med sig själva...

Haha, ja det får nog bli så!!

Och risken blir ju bara större och större att de får i sig avfällingsfraktioner ju fler vittnen som vaknar upp och blir exvittnen.

Oj, det här blev knepigt för dom.
Citera
2017-04-23, 12:12
  #5572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, det här blir det sista.

Om Jehovas vittnen inte hade ringt på dörren, så hade jag inte haft en aning om vad som står i bibeln, eller ens kanske varit intresserad av att ta reda på det.

Jag antar att du umgås bara med fullkomliga ofelbara kristna?


Det är väl bra att de fick dig skapa en mening med livet, men det innebär ju inte att du ska avsäga din självständighet och fria tankar. Bibeln finns ju oavsett vakttornet, så frågan är ju varför du behöver deras "tolkning", när alla kan göra en egen. Vakttornet har ju inget mandat på sanningen, det har du själv konstaterat.
Citera
2017-04-23, 12:19
  #5573
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, det här blir det sista.

Om Jehovas vittnen inte hade ringt på dörren, så hade jag inte haft en aning om vad som står i bibeln, eller ens kanske varit intresserad av att ta reda på det.

Jag antar att du umgås bara med fullkomliga ofelbara kristna?

Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Det är väl bra att de fick dig skapa en mening med livet, men det innebär ju inte att du ska avsäga din självständighet och fria tankar. Bibeln finns ju oavsett vakttornet, så frågan är ju varför du behöver deras "tolkning", när alla kan göra en egen. Vakttornet har ju inget mandat på sanningen, det har du själv konstaterat.

Återigen svarar du inte på min fråga.
Citera
2017-04-23, 12:21
  #5574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Återigen svarar du inte på min fråga.
Haha, du svarar ju inte på mina frågor helker. Ändå heter tråden "frågor om jehovas vittnen", inte "frågor om tuna77"
Citera
2017-04-23, 12:22
  #5575
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Återigen svarar du inte på min fråga.

DIN fråga blir meningslös om du själv konsekvent följar upp frågan om VAD som ger JV (och JVs ledning) auktoritet.
Citera
2017-04-23, 13:14
  #5576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det här blir sista frågan jag svarar till dig, eftersom du systematiskt ignorerar mina besvärliga frågor.

Om jag inte begår en synd enligt bibeln, så händer inget.

Så om du börjar fira jul händer inget?
Om du börjar snusa så händer inget?
Osv.
Citera
2017-04-23, 14:29
  #5577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)

”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.



Ändå kräver de att du tycker, tror och gör som de säger.

"För det första: För att ”enheten” skall kunna bevaras, måste en kristen vara enig och i full överensstämmelse med medtroende när det gäller tro och kunskap. En mogen kristen har inte några egna uppfattningar när det gäller förståelse av Bibeln som han förfäktar eller hävdar. Han litar i stället helt och fullt på sanningen så som den uppenbaras av Jehova Gud genom hans Son, Jesus Kristus, och ”den trogne och omdömesgille slaven”. Genom att vi regelbundet inhämtar andlig mat serverad ”i rätt tid” genom kristna publikationer, möten och sammankomster, kan vi vara säkra på att vi bevarar ”enhet” med medkristna i tro och kunskap." - Vakttornet 1/8 2001
Citera
2017-04-23, 20:15
  #5578
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Oavsett om blodtransfusion har risker eller inte, så är grunden för att Jehovas vittnen inte tar emot blod, bibeln:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod "(Apg 15:28-29 Bibel2000)

Hur kan man avhålla sig från blod, om man tar emot blod?

Bara undrar hur en kraft som kan liknas vid elektricitet kan fatta beslut?

Och som du skrev i inlägg #5469; "Det var nog med tanke på blodtransfusion som den heliga anden sade att "avhålla sig från blod", inte bara att "inte äta blod".

Hur kan typ en elkraft se in i framtiden och planera för den? Sen har jag för mig att du inte tror att Gud kan se in i framtiden. Så om inte han kan hur kan hans (el)kraft göra det då?
Citera
2017-04-24, 08:45
  #5579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Inte dåligt formulerat, om man ska avhålla sig från något, så ska man inte föra in det i kroppen, det är hur enkelt som helst.

Tvärtom visste nog Gud att man skulle börja med blodtransfusioner, och därför är det uttryckt i Apg 15:28-29 just på det sättet att man inte ska ha något med blod att göra. Tidigare talades det om att inte äta blod, men i Apg så står det att "avhålla sig från blod".

Det kunde ha stått att "inte äta blod", men nu står det att "avhålla sig från blod".


Man ska även avhålla sig från det occulta. Om du är så kunnig i vad man ska och inte, varför sitter du och tittar på "det okända" och dessutom startar trådar om det?
Citera
2017-04-24, 09:28
  #5580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, det här blir det sista.

Om Jehovas vittnen inte hade ringt på dörren, så hade jag inte haft en aning om vad som står i bibeln, eller ens kanske varit intresserad av att ta reda på det.

Jag antar att du umgås bara med fullkomliga ofelbara kristna?

Hur kommer det sig att du åter igen kräver svar av andra, men själv bara skiter i att svara på frågor som ställts till dig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback