Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Det är mycket möjligt att vi kommer fram till att Jehovas vittnen håller sig närmast Bibelns ursprungslära. Däremot ifall man påstår något så extraordinärt som att man tillhör Guds utvalda organisation kräver det extraordinära bevis.
Det finns många bevis för det, bara just det att Jehovas vittnen är den enda grupp som är ens i närheten av att följa bibeln, och därför blir hatade och förföljda, talar för att det är något extraordinärt.
Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Är det solklart att dessa profetior slagit in? Isåfall förklara gärna mer ingående om dem.
Ja, det fanns dom på Jesu tid som tydligen visste att Messias skulle komma vid den tidpunkten i historien:
"
Folket var fyllt av förväntan, och alla frågade sig om inte Johannes kunde vara Messias." (Lukas 3:15 Bibel2000)
Och bara det att Daniel visste att Jerusalem skulle ödeläggas en gång till år 70 e.Kr. alltså 600 år innan är anmärkningsvärt:
"
Och staden och helgedomen skall förstöras av folket till en furste som kommer."(Daniel 9:26 Folkbibeln)
Även Jesus profeterade om detta 40 år innan kan vi tillägga:
"
och pekade på tempelbyggnaderna. Då sade han till dem: ”Se på allt detta – sannerligen, här kommer inte att lämnas sten på sten, allt skall brytas ner.”"(Matt 24:1-2 Bibel2000)
När Daniel skrev boken, så levde han i Babylon i landsflykt, så som många andra judar. Detta på grund av att Babylon hade erövrat Israel och Jerusalem, och förstört staden och templet. Jerusalem var alltså ännu inte återställd och återbyggt när Daniel nu profeterar om att Jerusalem ska byggas upp igen, och sedan förstöras en andra gång:
"
Vet därför och förstå: Från den tid då ordet gick ut att Jerusalem skulle återställas och byggas upp till dess den Smorde Fursten kommer, skall det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Gator och vallgravar skall på nytt byggas upp, trots tider av svårigheter. Men efter de sextiotvå veckorna skall den Smorde förgöras, helt utblottad. "(Daniel 9:25-26 Bibel2000)
Det här kan inte handla om vanliga veckor, Jerusalem återbyggdes inte på 7 bokstavliga veckor, utan är profetiska veckor. En dag representerar ett år:
"
När de dagarna har gått skall du lägga dig ner igen, denna gång på höger sida, och bära Judas skuld 40 dagar. En dag för varje år skall du bära den."(Hes 4:6 Bibel2000)
Jerusalem skulle alltså återuppbyggas, från det att "ordet går ut" till det är uppbyggt på 7 veckor x 7 år = 49 år.
Och tiden tills "den Smorde Fursten kommer" skulle vara 62 veckor x 7 år = 434 år
Från det att "ordet går ut" och fram till den Smorde, är det alltså 62+7 veckor = 69 veckor.
69 veckor x 7 år = 483 år
Vilket år gick då "ordet gick ut att Jerusalem skulle återställas och byggas upp"? Nehemja skriver:
"
Det var i månaden nisan, under kung Artaxerxes tjugonde regeringsår. Vinet var framdukat för kungen, och jag tog vinet och skänkte i åt honom. Kungen hade aldrig förr sett mig nedstämd, men nu frågade han mig: ”Varför ser du så ledsen ut?...
Kungen frågade mig: ”Vad önskar du?” Då bad jag till himlens Gud och svarade: ”Om det behagar dig, min konung, och om din tjänare äger din ynnest, så låt mig fara till Juda, till den stad där mina fäder har sina gravar, för att bygga upp den igen.” "(Neh 2:1-2)
Många menar att året då Artaxerxes började regera var 464 f.Kr, men det finns stöd för år 474 f.Kr. genom tre historiska källor, jag ska inte gå in på dom, men du kan läsa om det här om du vill:
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1200003447#h=23
Även om vi skulle anta 464 f.Kr så stämmer det bra in på Jesus som Messias, med differens på 10 år.
I alla fall, om vi räknar med 474 f.Kr. så blir Artaxerxes tjugonde regeringsår 455 e.Kr.
Vi räknade tidigare att från det att "ordet går ut" och fram till den Smorde så skulle det vara 483 år, om du räknar från år 455 f.Kr. och 483 år framåt, så blir det år 29 e.Kr. (kom ihåg att det inte existerar ett år noll).
Och det är exakt år 29 e.Kr. som Jesus kom för att bli döpt, i Tiberius femtonde år:
"
Under femtonde året av kejsar Tiberius regering...
När nu allt folket lät döpa sig och Jesus också hade blivit döpt och stod och bad, öppnade sig himlen och den heliga anden kom ner över honom i en duvas skepnad, och en röst hördes från himlen: ”Du är min älskade son, du är min utvalde.” Jesus var omkring trettio år när han först trädde fram."(Lukas 3:1,21-23 Bibel2000)
Och sedan efter en halv vecka, alltså 3,5 år så "avskaffade han slaktoffer och matoffer", detta genom hans död och offer:
"
Han skall stadfästa förbundet med de många under en vecka, och mitt i veckan skall han avskaffa slaktoffer och matoffer."(Daniel 9:27 Folkbibeln)