2017-07-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Så går vi framåt i tiden igen. Vakttornet för 15 Februari 2008, artikeln "Vad betyder Kristi närvaro för dig?":

Så vad betyder detta? Jo, nu menade man att generationen åsyftade alla de smorda som grupp, och att dessa inte helt skulle försvinna innan Harmageddon. Det kan här också vara värt att lägga märke till att Jehovas vittnen menar att antalet av de smorda var fyllt år 1935, även om man anser att det fortfarande kan komma nya smorda som ersätter sådana som eventuellt har avfallit från tron.

Slutligen kommer vi till den nuvarande förståelsen. Vakttornet för 15 April 2010, artikeln "Hur Jehova använder den heliga anden för att förverkliga sin avsikt":

Så ser de senaste 40 åren ut när det gäller uppfattningen om generationen. Hoppas informationen kan vara till hjälp.

Det här är en länk till en man som läser historien om kejsarens nya kläder av HC Andersén. Det har ingenting med resten av inlägget att göra:
https://www.youtube.com/watch?v=iNTowQyHz2U

Tack för informationen! Så hur är din bedömning av denna nya uppfattning som Jehovas vittnen har om vad "generationen" betyder?
Senast redigerad av GrindItUp 2017-07-21 kl. 18:48.
Citera
2017-07-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrindItUp
Tack för informationen! Så hur är din tolkning av denna nya uppfattning som Jehovas vittnen har om vad "generationen" betyder?

Personligen är jag ett Jehovas vittne, och har varit det ända sen jag var ett barn. Ända tills för bara några månader sen var jag mycket aktiv, och har fortfarande en del ansvar i församlingen. Men en dag klickade det till, och jag vaknade upp och förstod att allt det jag byggt mitt liv omkring helt enkelt inte är sant.

Så min uppfattning är att det helt enkelt bara är rena dumheter, de försöker flytta fram datumet för Harmageddon gång efter gång. Jag menar att Jehovas vittnen inte har någonting överhuvud taget att göra med någon gudsdyrkan, utan det är ett människorgjort system som enbart utöver kontroll och manipulerar sina medlemmar. Kort och gott; en kult.

Men vad jag tycker är inte så viktigt. Tvärtom. Du måste själv avgöra vad som är sant eller vad som inte är det. Fortsätt att studera. Men gör det kritiskt. Lita inte bara rakt av på vad någon säger, även om de verkar trevliga. Och på samma sätt med sådana som är kritiska mot vittnena.

Men det viktiga är att du ser till att läsa på och ta reda på all information. Jag skulle föreslå att du samtidigt som du studerar också läser på jwfacts.com.
Citera
2017-07-21, 18:58
Medlem
Citat:
Personligen är jag ett Jehovas vittne, och har varit det ända sen jag var ett barn. Ända tills för bara några månader sen var jag mycket aktiv, och har fortfarande en del ansvar i församlingen. Men en dag klickade det till, och jag vaknade upp och förstod att allt det jag byggt mitt liv omkring helt enkelt inte är sant.

Så min uppfattning är att det helt enkelt bara är rena dumheter, de försöker flytta fram datumet för Harmageddon gång efter gång. Jag menar att Jehovas vittnen inte har någonting överhuvud taget att göra med någon gudsdyrkan, utan det är ett människorgjort system som enbart utöver kontroll och manipulerar sina medlemmar. Kort och gott; en kult.

Men vad jag tycker är inte så viktigt. Tvärtom. Du måste själv avgöra vad som är sant eller vad som inte är det. Fortsätt att studera. Men gör det kritiskt. Lita inte bara rakt av på vad någon säger, även om de verkar trevliga. Och på samma sätt med sådana som är kritiska mot vittnena.

Men det viktiga är att du ser till att läsa på och ta reda på all information. Jag skulle föreslå att du samtidigt som du studerar också läser på jwfacts.com.

Tackar! Ska ha det i åtanke. Får jag fråga vad det var som fick det att "klicka till" för dig? Vad var det som gjorde att du slutade tro, för jag antar att du måste ha varit övertygad om att det du trodde var sant.
Senast redigerad av GrindItUp 2017-07-21 kl. 19:01.
Citera
2017-07-21, 19:20
Medlem
Citat:
Tack för informationen! Så hur är din bedömning av denna nya uppfattning som Jehovas vittnen har om vad "generationen" betyder?
Ursäkta om jag bryter in, men det här är intressant även för mig som redan lämnat jv efter många år som aktiv.
Nuvarande förståelse av "generationen" är synnerligen praktisk för ledningen eftersom man lätt kan skarva in fler generationer efter behov (alltså när Harmageddon inte kommer som man trott). Första generationen människor berättar för nästa generation som ev berätrar för nästa osv. Generationen blir ett slags muntlig tradition.
Arrangemanget är nödvändigt för att fortsätta engagera medlemmarna. Om inte medlemmarna har "en känsla av brådska" för att "slutet är nära" kommer de att lägga mindre tid på att värva nya medlemmar eller bygga och renovera fastigheter åt organisationen. De kommer också att skänka mindre pengar.
Percis som Innesluten poängterat här finns en stark gemenskap bland döpta vittnen som du kan njuta av. Priset är att du låter organisationen styra din tid, dina tankar och känslor. Kan du inte leva med det (jag kunde det inte) bör du vara försiktig med att binda dig.
Lycka till!
Citera
2017-07-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Nuvarande förståelse av "generationen" är synnerligen praktisk för ledningen eftersom man lätt kan skarva in fler generationer efter behov (alltså när Harmageddon inte kommer som man trott). Första generationen människor berättar för nästa generation som ev berätrar för nästa osv. Generationen blir ett slags muntlig tradition.
Lycka till!

Vad är din uppfattning, tror du att den styrande kretsen är bedräglig, eller att de själva tror på vad de lär ut?
Citera
2017-07-21, 21:43
Medlem
Citat:
Vad är din uppfattning, tror du att den styrande kretsen är bedräglig, eller att de själva tror på vad de lär ut?
Svårt att säga generellt, men i några fall är det uopenbart bedrägeri:
1) När äldste uppmanas att skicka iväg samtliga anteckningar om övergrepp på barn för att inte myndigheterna ska få se dem. Samtidigt står en medlem i styrande kretsen i jw broadcasting och säger att anklagelserna om övergrepp på barn är "avfällingars lögner" - trots att en annan medlem i samma styrande krets (Geoffrey Jackson) just erkänt problemen inför ARC som fått dokumentarion över 1006 kända förövare som dittills hemlighållits för myndigheterna. Det är rent bedrägeri.

2) Att påstå som man gjorde nu i sommar på sammankomsten att -75 var enskilda medlemmars påhitt och att organisationen aldrig sagt så -trots att det finns massor av dokumentation inklymusive ett inspelat talndär Fred Franz säger att Guds rike måste ta makten senast på aftonen den 5 september 1975- är rent bedrägeri. Medvetet.

3) Ändringarna i betydelsen av "generationen" är så otroligt krystade -i synnerhet när man förlängde generationen med 9 månader. Det kan omöjligen vara så att styrande kretsen själva tror på sånt. Det är bedrägeri för att kontrollera medlemmarna och deras pengar.
Citera
2017-07-22, 08:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det finns ju självbedrägeri. Har man först blivit nån typ av fanatiker, är det viktigt att kunne upprätthålla sin ideologi oavsett om det sker intellektuellt hederligt eller inte ... även för sig själv.
Citera
2017-07-22, 09:13
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:

Jwfacts.com litar jag inte så mycket på personligen, för att det är ju bara ett exvittne som står bakom denna sida. och det är inget som säger att det är bevisat att denna person har mer rätt än styrande kretsen
Citera
2017-07-22, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Jwfacts.com litar jag inte så mycket på personligen, för att det är ju bara ett exvittne som står bakom denna sida. och det är inget som säger att det är bevisat att denna person har mer rätt än styrande kretsen

http://www.sanningenomsanningen.se/freewheeling-blogg/

Här finns en blogg som tar upp vissa ämnen. Bloggaren är en som lämnat jv men personen använder mycket av jvs litteratur för att förklara hur hen tänker. Motvikt till jw.org tycker jag.
Citera
2017-07-22, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest

Du har alldeles rätt i att det är ett före detta vittne som driver sidan. Men innehållet är ju mest bara en sammanställning av vad Vakttornet har sagt i olika ämnen.

Om du är rädd för att det skulle vara vilseledande information så går det ju alltid att slå upp samma artiklar själv, till exempel med hjälp av Watchtower Library.
Citera
2017-07-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ett försök att rädda 1914 och kronologin. Skulle man släppa 1914 så skulle mycket annat i kronologin vara meningslös. Dessutom skulle nog många medlemmar lämna i besvikelse.
Citera
2017-07-23, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ett försök att rädda 1914 och kronologin. Skulle man släppa 1914 så skulle mycket annat i kronologin vara meningslös. Dessutom skulle nog många medlemmar lämna i besvikelse.

Vad är fel med 1914 då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in