2017-06-03, 18:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du att kristna kan ha vetenskapliga poänger,

Ja. Det var t.ex. en katolik som formulerade BigBang-teorin.

Citat:
och ateister kan krossas av vetenskap?

Naturligvis. Tänker du på något speciellt?
Citera
2017-06-03, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Min fråga är båda enkel och vetenskapsteorerisk relevant: Opererar nutida, västlig, akademisk vetenskap (såsom den är definierat i sin systematiska metodologi) med referenser till eller information om mytologiska träd?

"mytologiska träd" har jag aldrig talat om, så din analogi är falsk.
Citera
2017-06-03, 18:20
Medlem
Citat:
Menar du att kristna kan ha vetenskapliga poänger, och ateister kan krossas av vetenskap?
Finns många kristna som jobbar inom vetenskap, och även bidragit. Klarar de av att lämna sin tro utanför arbetet, och följa bevisen, så går det hur bra som helst.
Citera
2017-06-03, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Detta snack om att du litar på vetenskapliga metoden är bara spel för galleriet.

Vad har du för bevis för din falska anklagelse?
Citera
2017-06-03, 18:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"mytologiska träd" har jag aldrig talat om.

Och jag som har det intryck, att du lusläser bibeln.
Citera
2017-06-03, 18:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Detta snack om att du litar på vetenskapliga metoden är bara spel för galleriet.

Citat:

Din inklusion av mytologiska träd i biologi.
Citera
2017-06-03, 18:32
Medlem
Citat:
Du brukar påstå att du litar på vetenskapliga metoden, men du gör ju tydligen inte det i vissa specifika fall. Fall som grundar sig på att bibeln har ett annat svar än vetenskapen.
Citera
2017-06-03, 22:22
Medlem
KortStubins avatar
OT om evolutionsteorin och ateism borttaget. Det finns andra trådar där dessa ämnen kan diskuteras.

/Moderator
Citera
2017-06-03, 22:23
Medlem
Citat:
Du brukar påstå att du litar på vetenskapliga metoden, men du gör ju tydligen inte det i vissa specifika fall. Fall som grundar sig på att bibeln har ett annat svar än vetenskapen.

Jag frågade dig om bevis, vilka specifika fall menar du, och vad har du för belägg för din falska anklagelse att det jag skriver är bara "spel för galleriet"?
Citera
2017-06-04, 07:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Jag frågade dig om bevis, vilka specifika fall menar du, och vad har du för belägg för din falska anklagelse att det jag skriver är bara "spel för galleriet"?

Nu är det faktisk du ttsp, som har bevisbördan för:

1. Det där med att Adam blev ung 900 år gammal.

2. Att anledningen till denna höga ålder var associerat med ett mytologisk träd (antingen detta mytologiska träd är symbolisk eller ett faktisk träd).

3. Samt att punkt 1. och 2. har nånting med nutida, akademisk vetenskap att göra.
Citera
2017-06-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu är det faktisk du ttsp, som har bevisbördan för:

1. Det där med att Adam blev ung 900 år gammal.

2. Att anledningen till denna höga ålder var associerat med ett mytologisk träd (antingen detta mytologiska träd är symbolisk eller ett faktisk träd).

3. Samt att punkt 1. och 2. har nånting med nutida, akademisk vetenskap att göra.
Ja, plus syndafloden med arken och alla djur. Jag tänker inte ge en massa specifika fall till ttsp, och likasinnade. De borde själv hålla reda på vad de påstått i respektive tråd. Att sedan säga att man litar på den vetenskapliga metoden rimmar illa, enligt mig. Då gör man ett stort undantag för vissa saker. Men detta kan han, och likasinnade, försvara själv på respektive tråd.
Citera
2017-06-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Finns det verkligen JV som är läkare?
Jag har aldrig hört talats om nån. Kanske konverterade dem efter att de gjort klart sin utbildning?

Jag bara undrar.

Ja det finns Jv som är läkare:
https://www.jw.org/sv/publikationer/...n-l%C3%A4kare/

Forskare:
https://www.jw.org/sv/publikationer/...robotforskare/

Och professorer:
https://www.jw.org/sv/publikationer/...idikprofessor/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto