Citat:
Ursprungligen postat av
Innesluten
Tack för din fråga. Jag har hört talas om dig tidigare, ttsp. För ett antal år sedan studerade jag Bibeln med en ung person som brukade läsa på flashback, och han pratade då och då om dig. På den tiden brukade jag uppmuntra honom till att undvika den här sortens forum, eftersom jag då ansåg att det spreds för mycket lögner här om vittnena.
Nej det är inte en hälsosam miljö med hemska anklagelser och lögner, väldigt förslagna och utstuderade lögner, som även dom utvalda kan bli lurade av, så som bibeln säger:
"
Och om inte den tiden förkortades skulle ingen människa bli räddad. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas."(Matteus 24:22 Bibel2000)
FB är inte hälsosam för andra människor heller, det är mycket anklagelser, hot och all slags ondska som verkar vara förstärkt jämfört med verkligheten. Men verkligheten verkar börjar komma i kapp, speciellt med tanke på t.ex. att människor röstar på en sådan person som Trump, som ljuger, ser ner på kvinnor, armbågar sig fram och slåss med andra, detta är alltså USA:s president som är som en spegelbild av ett troll på internet. Bara det är ett tydligt tecken på dessa tider:
"
Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud."(2 Tim 3:1-4 Bibel2000)
Hur kan man tycka att detta inte stämmer på vår tid? Inte någon gång i historien är detta mer utmärkande, speciellt med tanke på att detta sker över hela jorden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Innesluten
Jag håller med dig om att det är mycket svårt att avgöra vad en människa har för avsikter eller motivation. Inte heller tror jag på något vis att sällskapet skulle ledas av människor som gör det för egen vinnings skull, eller med ett ondskefullt motiv. Nej, jag tror att den styrande kretsen, precis som äldstebröderna, församlingsmedlemmarna, och även du själv, tjänar Gud av ett rent motiv. De är ärliga i sin avsikter. Det tror jag åtminstone, det är i alla fall hur jag försökt leva själv.
Ok bra, men jag tycker att du sade det motsatta i förra inlägget:
Citat:
Ursprungligen postat av
Innesluten
Jag har också relativt nyligen vaknat upp efter att ha sett hur oärligt sällskapet framställer sig självt. Det som står i Vakttornet, i synnerhet när det gäller dess egen historia, är helt enkelt inte sant.
Har dom ärliga avsikter eller är dom oärliga?
Citat:
Ursprungligen postat av
Innesluten
Men hjärtat är förrädiskt. Och eftersom vi är så beroende av Vakttornets världsbild, dess ideal och framtidshopp, så rationaliserar vi bort bevisen. Vi övertygar oss själva om att vår uppfattning är den rätta. Jag har själv hållit offentliga tal där jag har förklarat varför ändens tid började 1914, hur tecknen som Jesus talar om i Matteus 24:7 tydligt började uppfyllas då. Fastän jag egentligen långt bak i mitt medvetande visste att det inte var sant. Antalet extremt fattiga minskar i världen. Det finns inga bevis för att jordbävningarna har ökat. Och så vidare.
Du får nog tala för dig själv, inte "
Vi övertygar oss själva om att vår uppfattning är den rätta".
Jag är övertygad om att vi lever i sista tiden, inte för att någon annan har sagt det, utan för att jag själv undersökt detta. Det står inte i bibeln att allt nödvändigtvis ska öka, eller delar av det ska öka, utan det står:
"
Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra."(Matteus 24:7 Bibel2000)
Har vi inte sett detta hända sedan 1914? Det har gått i vågor, ibland mer och ibland mindre, men det har ju varit uppror och krig oavbrutet sedan 1914 runt hela jorden. Först i dom två världskrigen, sedan frihetskrigen från kolonialmakterna, terrorismen på 70 talet och nu senast Syrien, IS och en massa andra konflikter.
Men du inser väl också att världen skulle komma till ett tillstånd där ledarna utropar fred och säkerhet på jorden strax innan Harmageddon? Det skulle alltså bli så pass mycket fredligare på jorden att människorna tycker att det är fred och säkerhet.
Om du nu tycker att hungersnöden har minskat, och att krigen har minskat, så är det inte emot vad bibeln säger.
Det jag undrar nu, och är nyfiken på, är hur
du menar att bibelns tal om sista tiden, harmageddon och allt annat passar in? Eller menar du att även bibeln är oärlig?
Menar du att den sista tiden inte började 1914? När började/börjar den?
Citat:
Ursprungligen postat av
Innesluten
Dessutom måste vi skilja på Bibeln och Vakttornet. Jag hoppas att du själv förstår att även om Vakttornet hänvisar till Bibeln, betyder det inte att Vakttornet är Guds ord. Även Påven hänvisar till Bibeln, men varken du eller jag tror ju att han är Guds utvalde språkrör.
Jag har sagt detta flera gånger på FB. Jag är helt medveten om detta. Och även jag har frågor som jag inte håller med Vakttornet i tolkningen och tillämpningen av bibeln, så påverkar det inte mitt förhållande till Jehova, och hans organisation. Det är på det här sättet Gud har agerat i alla tider, det är inte så att Gud ser till att allting blir korrekt och riktigt på en gång och just nu när du och jag lever. Gud tvingar inte människor att rätta till felaktigheter, inte på en gång i alla fall.
Inte heller Guds folk i det förra förbundet hade det så. Det var t.o.m. så att Guds folk begick mord och andra hemskheter emot Guds vilja, och ändå ingrep inte Gud på en gång. Inte förrän efter flera hundra år ingrep Gud till slut genom att skicka Babylon mot hans folk för att rätta till förhållandena.
Även om organisationen skulle börja ta till vapen mot deras motståndare, helt emot bibeln, så skulle jag själv inte göra det, och jag skulle ändå hålla mig nära Guds utvalda. Ett problem blir i så fall vilken annan organisation eller folk är nu Guds Jehovas folk? Och det är lite underligt att folk inte klarar av att vara i en församling, utan måste hålla till sig själv med sina annorlunda tolkningar. Det skulle innebära att Gud är otroligt splittrad.
Jag har mitt eget ansvar att ha ett förhållande till Jehova Gud. Det spelar ingen roll vad organisationen gör, jag kommer ändå att hålla mig till den organisation som Gud utvalt, på samma sätt som Guds folk i det gamla förbundet var tvungna att hålla sig till Guds utvalda folk, även om det fanns onda kungar och det skedde onda saker.