2017-04-21, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Han berättade för mig att ett vittne inte får diskutera religion med någon som inte vill bli "omvänd". Så när dom knackar på kan man inte säga att man inte vill gå med men gärna diskutera kristendom med dem, för då går de där ifrån.

Nej

Man får diskutera med någon som inte vill bli omvänd, men det är slöseri med tid.
Citera
2017-04-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej

Man får diskutera med någon som inte vill bli omvänd, men det är slöseri med tid.
Så det mesta du skriver här är slöseri med tid?
Citera
2017-04-21, 11:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Rysslands Högsta domstol har förbjudit Jehovas vittnen att verka i landet
Domstolen klassificerar det kristna samfundet som en extremistgrupp, som nu måste överlåta all sin egendom till staten.

"Huvudkvarteret nära S:t Petersburg stängs ner, likaså lokala underavdelningar. Verksamheten förbjuds helt och organisationens egendom beslagtas."

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...ehovas-vittnen

Är det möjligt att Jehovas vittnen förbjuds i Sverige?
Är det möjligt att islamism förbjuds i Sverige?

http://www.expressen.se/debatt/islam...ot-demokratin/

Är inte islamismen betydligt mer samhällsomstörtande än t.ex. Jehovas vittnen? Är det inte hotet mot demokratin och medborgarnas säkerhet som går först?

En relaterad fråga är kanske hur "villfarelser" ska få spridas. Som att förneka evolution. Eller som att rättfärdiga våld och övergrepp mot "otrogna".

I USA är det t.ex. många skolor, finansierade med allmänna medel, som lär ut kreationism:

http://io9.gizmodo.com/a-map-showing...oni-1515717148

Skolböcker i Saudiarabien lär fortfarande ut hat mot kristna och judar.

https://www.pri.org/stories/2014-03-...-teach-bigotry

Hur långt ska religionsfriheten tillåta religionen att gå?

Förkastligt men inte mycket att bry sig om.
Det är bara egendom som konfiskerats.
Visar bara vilken småaktig skitregim ryssarna har,
och den höjer SDare till skyarna...
Citera
2017-04-21, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så det mesta du skriver här är slöseri med tid?

Kanske, men jag följer Jesus uppmaning:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er."(Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Det är bra att du säger "det mesta", för jag tror inte alla på Flashback har bestämt sig för att inte bli omvänd.
Citera
2017-04-21, 11:59
Medlem
Citat:
Kanske, men jag följer Jesus uppmaning:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er."(Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Det är bra att du säger "det mesta", för jag tror inte alla på Flashback har bestämt sig för att inte bli omvänd.
Tror inte jag heller. Hur bestämmer man öht något sådant? Jag kan inte bestämma vad jag ska tro på.
Blir jag övertygad så blir jag. Min vilja avgör bara om jag ska följa det jag tror.
Citera
2017-04-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
Vad är det för trams? Att bryta samhällskontraktet och vägra att solidariskt delta i försvaret av ens land är så klart en extrem hållning.

Ja, dom första kristna var också extremister i så fall, dom deltog inte heller i romarrikets krig, eftersom ofta krigade dom mot andra folk där det också fanns kristna.

Under 1:a och 2:a världskriget så dödade kristna sina medbröder på andra sidan.

Jehovas vittnen förföljdes i USA för att man inte ville döda sina medbröder i Tyskland, och för att man inte bugade för USA:s flagga.
Citera
2017-04-21, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Vid definitionen av vad en sekt är tar man ofta jehovas vittnen som exempel.

En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:

Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
Sekter är ofta karismatiska, det vill säga att de har idoler och att dyrkan av dessa är en del av det religiösa utövandet. Grundaren av en sekt brukar få status av profet bland medlemmarna, jämför Familjen. Bland kristna sekter innebär det att ledaren ensam får en position mellan medlemmarna och Jesus. I sig är inte karismatiskt ledarskap ett kriterium på en sekt. Stalin utövade till exempel "karismatisk auktoritet" som ledare för Sovjetunionen blandat med andra, illegitima, maktmedel.

Inte vidare attraktivt enligt mig alla fall...

Mycket av detta stämmer inte på Jehovas vittnen.
Citera
2017-04-21, 12:05
Medlem
KortStubins avatar
Islamism(politisk inriktning) ska inte diskuteras här. Det gör man här:
https://www.flashback.org/sok/islamism

Det är händelsen i Ryssland som ska vara i FOKUS, samt huruvida fler religioner kan följa i samma spår och hur långt religionsfriheten ska tillåta religionerna att gå.

Har man frågor om Jehovas Vittnen som inte är kopplat till Rysslands agerande så finns det en tråd som är avsedd för det:
(FB) Frågor om Jehovas Vittnen

/Moderator
Citera
2017-04-21, 12:14
Medlem
Religionsfrihet betyder att man får tro vad man vill. Det betyder inte att man får agera hur man vill.
Det verkar som vissa blandar ihop dessa två.
Citera
2017-04-21, 12:15
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Mycket av detta stämmer inte på Jehovas vittnen.

Vad sägs om de här mindre smickrande punkterna?

*Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap
*Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
*Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
*Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

Enligt min erfarenhet och kunskap om Jehovas vittnen, så stämmer dessa fyra punkter till 100% och i min värld är det tillräckligt illa nog.
Senast redigerad av mymyself 2017-04-21 kl. 12:20.
Citera
2017-04-21, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Vad säg som det här mindre smickrande punkterna?

*Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap
*Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
*Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
*Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

Enligt min erfarenhet och kunskap om Jehovas vittnen, så stämmer dessa fyra punkter till 100% och i min värld är det tillräckligt illa nog.

Punkt 1 och 4 stämmer absolut inte, punkt 3 är beroende på vad man menar med "vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp", det kan stämma in på många andra grupper.
Citera
2017-04-21, 12:20
Medlem
Citat:
Jämförelsen är för att inte heller du skulle rädda liv till varje pris.

Det står inte "äta" i Apg 15:28-29.

Anser du att man skadar ett barn när man aborterar?
Svarar i andra tråden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in