Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-23, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tack för dina texter, men person 2 (Krister Renvall) konverterade ju tydligen efter att ha blivit läkare. Person 1 (Jon Schiller) kan jag inte utifrån materialet säga säkert. Han gick iaf in i rörelsen som vuxen. Jag har inte träffat JV som sätter värde i högre utbildning, det är det jag säger... du håller kanske med mig...

Vi sätter värde i högre utbildning, men sätter mycket högre värde i biblisk utbildning och att hålla sig andlig. Med högre utbildning och ett yrke som läkare riskerar man att uppslukas av det och tappar bort dom viktigare tingen i livet som kärleken till Gud, sin nästa och sin familj.

Som du kunde läsa så blev ena läkaren så upptagen med sitt arbete att det fick en negativ inverkan på familjen.

Organisationen rekommenderar andlig verksamhet framför att bli upptagen med högre utbildning eller arbeten som uppslukar hela ens tid, det är rekommendationer, det är inget förbud att högutbilda sig. Och i dagens samhälle är man nästan tvungen att ha en hög utbildning jämfört med för 100 år sedan, bara för att få ett jobb.
Citera
2014-12-23, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det är inte känsligt på annat sätt än att JV hellre offrar sina barn än räddar dem till livet. Vilket jag avskyr.

Nej man offrar inte barn, och man tar inte självmord, jag avskyr när man förvränger verkligheten på det här sättet.
Citera
2014-12-23, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Eh, jo. De förlitar sig på virrpannorna i den styrande kretsen som använder ditt citat till att tvinga sina underlydande att offra sina liv för dem om det skulle behövas.
Genom att bygga upp en myt om att Gud skulle kräva det av dem i en sådan situation.
Dvs det ÄR efter eget tycke, påverkade av dessa.

Nej det är inte eget tycke, hur menar du att du kan avhålla dig från blod om du samtidigt tar emot blodtransfusion?

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod...”(Apg 15:28,29 Bibel2000)

Det kan inte bli tydligare än så. Virrpannan är du.
Citera
2014-12-23, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Dvs det finns alltså ett alternativ. Varför predikar du då inte något i stil med att vi människor måste bättra oss så att Gud inte kommer gripa in?
(som om vi inte gör det redan)
Och till tråden, varför struntar då ni i att rösta eller försöka hjälpa till att förbättra styrelseskicken här i Sverige tex? Eftersom det inte är säkert att allt ska försvinna.

Jo det är säkert att mänskliga styren ska försvinna, men det är fortfarande inte förutbestämt.
Citera
2014-12-23, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej det är inte eget tycke, hur menar du att du kan avhålla dig från blod om du samtidigt tar emot blodtransfusion?

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod...”(Apg 15:28,29 Bibel2000)

Det kan inte bli tydligare än så. Virrpannan är du.

Detta är väl ot egentligen. Men läs alla hundratals inlägg av Eberhardt igen i tråden "varför är JV så impopulära" det är en mycket ytlig tolkning de gör.
Citera
2014-12-23, 09:34
Medlem
Citat:
Vi sätter värde i högre utbildning, men sätter mycket högre värde i biblisk utbildning och att hålla sig andlig. Med högre utbildning och ett yrke som läkare riskerar man att uppslukas av det och tappar bort dom viktigare tingen i livet som kärleken till Gud, sin nästa och sin familj.

Som du kunde läsa så blev ena läkaren så upptagen med sitt arbete att det fick en negativ inverkan på familjen.

Organisationen rekommenderar andlig verksamhet framför att bli upptagen med högre utbildning eller arbeten som uppslukar hela ens tid, det är rekommendationer, det är inget förbud att högutbilda sig. Och i dagens samhälle är man nästan tvungen att ha en hög utbildning jämfört med för 100 år sedan, bara för att få ett jobb.

Sätter värde på högre utbildning?
Du borde lyssna på dina ledare:
http://m.youtube.com/watch?v=7R4f9ygxDbk
Gerrit Lösch styrelsekretsmedlem jämför högre utbildning med att skjuta sig i huvudet med en pistol, man kan överleva eller inte.
Var det nån som sa virrpanna? Jo då var det, speciellt om det egentligen är så att ni värdesätter högre utbildning. Det är utbildning motsvarande collage han pratar om.
Citera
2014-12-23, 10:16
Medlem
Citat:
Nej man offrar inte barn, och man tar inte självmord, jag avskyr när man förvränger verkligheten på det här sättet.
Jag skrev inget om självmord. Men visst ser JV hellre att de och deras barn dör än att de överlever tack vare blodtransfusioner. Eller nekar du till det också?
Citera
2014-12-23, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag skrev inget om självmord. Men visst ser JV hellre att de och deras barn dör än att de överlever tack vare blodtransfusioner. Eller nekar du till det också?

Nej du skrev inget om självmord, men andra som resonerar som dig menar att Jv begår självmord och offrar sina barn.

Och nej, Jv ser inte att deras barn helst dör.

Du kan inte sätta dig in i hur Jv tänker, du har ingen förståelse för Jv:s situation, utan använder ord som speglar ditt sätt att tänka.

Men om jag försöker belysa detta med en liknelse som du kanske har förståelse för. Föreställ dig att det existerade en medicinsk behandling som räddar livet på många människor, vilket vid första tanken verkar vara bra, men problemet är bara att denna medicinska behandlingen går ut på att man dödar andra människor (så som t.ex. Mengele höll på).

Och om du vidare föreställer dig att du hade ett barn som var dödssjuk och skulle dö om man inte använder denna medicinska behandling, skulle du för det första tillåta ditt barn räddas av en medicinsk behandling som tillverkats genom att döda andra människor?

Och för det andra om du inte skulle vilja tillåta att ditt barn genomgår denna behandling, på grund av att ditt samvete säger ifrån, skulle det vara samma sak som att du offrar ditt barn istället för att ta emot behandlingen? Skulle det vara samma sak som att du hellre ser att ditt barn dör?
Citera
2014-12-23, 13:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du kan inte sätta dig in i hur Jv tänker, du har ingen förståelse för Jv:s situation, utan använder ord som speglar ditt sätt att tänka.

JVs sätt att "tänka" är inte så svår att förstå.

Ni börjar från en predeterminerad konklusion som ni sen efterrationaliserar med hjälp av flerstegs-cirkelargumentation (och vid behov ... när cirkelargumentationen imploderar ... hitta-på premisser).
Citera
2014-12-23, 13:48
Medlem
Citat:
Nej du skrev inget om självmord, men andra som resonerar som dig menar att Jv begår självmord och offrar sina barn.

Men om jag försöker belysa detta med en liknelse som du kanske har förståelse för. Föreställ dig att det existerade en medicinsk behandling som räddar livet på många människor, vilket vid första tanken verkar vara bra, men problemet är bara att denna medicinska behandlingen går ut på att man dödar andra människor (så som t.ex. Mengele höll på).

Och om du vidare föreställer dig att du hade ett barn som var dödssjuk och skulle dö om man inte använder denna medicinska behandling, skulle du för det första tillåta ditt barn räddas av en medicinsk behandling som tillverkats genom att döda andra människor?

Och för det andra om du inte skulle vilja tillåta att ditt barn genomgår denna behandling, på grund av att ditt samvete säger ifrån, skulle det vara samma sak som att du offrar ditt barn istället för att ta emot behandlingen? Skulle det vara samma sak som att du hellre ser att ditt barn dör?

Var i ligger liknelsen? Vem dör för att ditt barn ska få leva?
Citera
2014-12-23, 13:56
Medlem
Citat:

Det är bara det att du vill sätta andra ord, förskönande ord, på det.
Finns inget alternativ så låter ni barnet dö punkt. = att offra det för föräldrarnas egen tro.
Det har inte hänt bara en gång, det är 10-tusentals som dött på det sättet.
Citera
2014-12-23, 14:11
Medlem
Citat:

Jag gör vad som helst inom lagens råmärken för att rädda livet och hälsan på mina barn. Jag skulle göra en hel del utanför lagens råmärken också, om inte oskyldig tredje part drabbas. Mer specifikt nödvärnsexcess, då. Du har en annan begreppsvärld, som är främmande för mig. Konstigt vore väl annars.
Jag skulle gärna önska god jul, men det går ju inte. Så jag önskar god ledighet och gott nytt år och att du får en fin tid med din familj.

PS. Å andra sidan blir jag trött på din falska argumentation. Jag skrev inte att JV ser "att deras barn helst dör". Jag skrev: ”visst ser JV hellre att de och deras barn dör än att de överlever tack vare blodtransfusioner.” Det är en djävla skillnad! Och du svarade inte.
Senast redigerad av Redax 2014-12-23 kl. 14:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in