Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Finns det verkligen JV som är läkare?
Jag har aldrig hört talats om nån. Kanske konverterade dem efter att de gjort klart sin utbildning?
Jag bara undrar.
*** g05 22/1 sid. 10-11 Har läkaryrket någon framtid? ***
Det ”lät mycket tilltalande”
”Som de flesta andra började jag studera medicin för att hjälpa dem som är sjuka”, säger dr Jon Schiller, som är familjeläkare i Nordamerika. ”Hoppet om en värld utan sjukdom lät mycket tilltalande. Jag började vara med vid Jehovas vittnens möten sedan jag hade gått en högskolekurs och läst om den västerländska civilisationens historia. Den kursen visade att religionerna var orsaken till många problem, och jag tyckte att de använde Bibeln på ett hycklande sätt. Så jag ville veta vad Bibeln egentligen säger.
I Jehovas vittnens Rikets sal kände jag mig genast tilltalad av alla vänliga människor. De var trevliga och helt annorlunda än många av mina andra bekanta. En man kom fram till mig och erbjöd sig att komma hem till mig och samtala om Bibeln. Något som gjorde intryck på mig var att han kunde svara med hjälp av Bibeln, oavsett vad jag frågade om.
Ju äldre jag blir, desto mer sätter jag värde på att vara ett Jehovas vittne. När man som ung börjar som läkare hoppas man kunna göra en värdefull insats. Men jag träffar ofta människor som är desillusionerade och känner att de egentligen inte har uträttat så mycket. Jag tycker det mest storslagna med att vara ett Jehovas vittne är att vi har ett hopp för framtiden och en mening med livet. Vi vet att oavsett om vi är läkare, mekaniker eller fastighetsskötare, så är det vi gör i vår tjänst för Gud värdefullt – vi gör det för Jehova. Och det ger oss tillfredsställelse i livet.”
”Bibelns principer ... hjälpte oss att förbättra förhållandet i familjen”
Krister Renvall är läkare i Finland, och han har alltid tyckt om att tala med barn. ”En dag talade jag med en 12-årig flicka som hade obotlig cancer”, säger han. ”Hon gav mig en bok med titeln Verklig fred och säkerhet – hur? Jag blev imponerad av att höra henne ge uttryck åt sin tro trots att hon var så sjuk, men jag fick aldrig tid att läsa boken. Med tiden blev jag faktiskt så upptagen med mitt arbete på en mottagning i Helsingfors att det hade en negativ inverkan på min familj.
Men någon tid senare tog min fru ner boken från bokhyllan och började läsa den. Hon blev omedelbart övertygad om att det hon läste var sant. Ett Jehovas vittne besökte henne, och de började studera Bibeln tillsammans. Först var min fru lite rädd för att tala om för mig att hon studerade. Men när hon väl talade om det för mig, sade jag: ’Allt som kan hjälpa vår familj är bra.’ Jag började vara med vid bibelstudiet. Vi tillämpade Bibelns principer, och det hjälpte oss att förbättra förhållandet i familjen och gav oss en ny syn på livet. Jag var så glad över att få höra om hoppet om en värld utan sjukdom. Det kändes naturligt att det skulle vara Guds avsikt med oss människor. Inom kort blev min fru och jag döpta, och senare blev även våra barn döpta. Den lilla flickan som hade talat med mig om Bibeln dog, men på sätt och vis lever hennes tro vidare.”