Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej! Det blir inte mer sant bara för att du upprepar det, Jehovas vittnen tror inte på att allt är förutbestämt.

Jag har hela tiden hävdat att det inte är förutbestämt, men Gud är logisk och kan dra vissa slutsatser, han kan förutse att vissa saker händer, precis som att jag kan förutse att efter vinter kommer sommar, men det är ändå inte förutbestämt

Dvs det finns alltså ett alternativ. Varför predikar du då inte något i stil med att vi människor måste bättra oss så att Gud inte kommer gripa in?
(som om vi inte gör det redan)
Och till tråden, varför struntar då ni i att rösta eller försöka hjälpa till att förbättra styrelseskicken här i Sverige tex? Eftersom det inte är säkert att allt ska försvinna.
Citera
2014-12-22, 21:17
Medlem
Citat:
Du ska inte tro på allt som sägs om Jehovas vittnen.

Jag gillar inte demokrati, diktatur, kommunism, nazism, monarki, republik och dom tusentals andra sätten att styra ett land och jorden som människan har hittat på. Jag gillar den teokrati som Gud Jehova står för.

Teokratin har ju styrt här enligt er. Israeliterna lydde under GT:s Gud. Man skulle knappast kunna ta det styret som ett föredöme för hur det ska gå till.
Krig, slakt av alla som inte var helt sams med israeliterna. Och hot om död för minsta lilla lagöverträdelse.
Citera
2014-12-22, 21:26
Medlem
Citat:
Om alla hade resonerat som Jehovas vittnen så hade politik inte behövts, utan alla skulle leva tillsammans som bröder och systrar och följt Guds lagar.

En utopi, om inget JV begick brott så skulle du ha rätt, men nu är det ju inte så.
Citera
2014-12-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ja rätt att få vård, men nu tvingar man "vård" på andra, på liknande sätt som man tvingade människor att få "vård" med tvångssterilisering.

Om ett "barn" på 17 år vägrar att ta emot blodtransfusion, kommer man att söva ner och tvinga detta barn? Inser du inte det omoraliska i detta?

Det är tur att samhället vi NU lever i griper in när föräldrarna inte vet bättre än att önska offra sitt barn för sin egen tro. För det är inget annat än vad det är -TRO. Förr och i många andra länder fick de tyvärr offras, medan läkarna tvingats se på.

Jag VET att det är många JV som är väldigt glada för detta system. Då har de ryggen fri mot organisationen och de fick behålla sitt barn.
Ingen skulle naturligtvis erkänna det inför sina medtroende så klart -då skulle de bli uteslutna om det skvallrades för de äldste vilket det troligen skulle göras.
Citera
2014-12-23, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Det är JHWHs ord som gäller, och alla andra känns inte vid Guds namn.

Just det! Och hör sen!
Citera
2014-12-23, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Han är vittne, det är dock fullt ut möjligt att han inte är den skarpaste kniven i lådan!

Han är alltså döpt, det är du säker på?

Citat:
Men ni köper då alltså att jorden uppskattas vara omkring 4,5 miljarder år gammal? En skapelsedag - en dag för Gud är alltså om möjligt miljontals dagar för oss människor? Det är en bra bok det där. Ibland bokstavligt, ibland inte ...

Det kan ändå vara bokstavligt om Gud pratar om skapelsedagar som inte har något att göra med jordens 24 timmars dagar. Det står att den fjärde dagen skapade Gud solen och månen som bestämde dagar och år på jorden:

"Gud sade: ”På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år. "(1 Mose 1:14)

Detta existerade alltså inte innan, det fanns inga dagar och år på jorden, detta visar tydligt att skapelsedagarna var skild från dagarna på jorden.

Det var vad Gud kallade för dagar och nätter:

"Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt." (1 Mose 1:5 Bibel2000)

Citat:
Det finns många frågor som fortfarande kräver ett svar. Vi kan dock ge viss evidens åt evolutionen, eftersom att den har begrundats i realtid. Ett slående och väldigt känt exempel är ensatina salamandern, som lever vid amerikas västkust. Denna salamander härstammar från samma art, men har genom år av miljö och geografiska skillnader, påbörjat processen mot en massa avarter. Detta konstateras genom att salamandern kan para sig med andra salamanders i närområdet, men inte med salamandrar längre bort.

Är det alltså bevisat att salamander i närområdet inte kan få avkomma med salamander längre bort? Att dom är ovilliga till parning är inget bevis, det finns även människor som är ovilliga att para sig med andra människor för att dom anser att dom ser annorlunda ut (du vet rasism?), men ändå kan dom få avkomma med varandra.

Citat:
Det handlar således inte om att bevisa att arter inte kan reproducera sig med andra arter, utan det handlar om att mutationer inom en art, kan skapa avarter som vidare har validitet att para sig med varandra. Samma princip tror sig kunna appliceras på övriga arter inom djurriket. Inte minst människan!

https://www.youtube.com/watch?v=PjcFSy1KCTI

Det behövs bevis, inte antaganden. Är det alltså lika omöjligt för dessa salamandrar att få avkomma som det är för katt och hund?

Det finns massor med "avarter" bland hundar, t.o.m. sådana att dom inte ens kan para sig med varandra för att ena hundrasen är stor som en mindre häst, och den andra rasen är liten som en katt, ändå är dom inte två olika arter eftersom dom kan få avkomma med varandra, dom är fortfarande hundar trots att dom ser väldigt olika ut.

Citat:
Kreationismen erbjuder inte samma lukrativa lösning eftersom att ingenting tyder på att människan härstammar från ett övernaturligt ting.

Bibeln stämmer överens med det vi kan observera.

Citat:
Det som finns är en Bibel, skriven av ett ex antal författare om ett ämne, som skickligt nog inte motsäger sig själva (med smärre undantag). Bibeln är på så vis, intressant ur ett historiskt perspektiv. Men det är även som sådant, att vi har funnit stentavlor där mer än en person likväl skapat en och samma bild.

Bibeln är unik, det finns inte stentavlor eller andra skrifter som är så omfattande, detaljerad och i överensstämmande med vetenskapliga upptäckter.
Citera
2014-12-23, 04:12
Medlem
Citat:
Jag förstår. Men en sund person, skulle nog aldrig gå till en läkare och tro sig veta bättre än personen med faktiska kunskaper inom medicin. Därför många reagerar när ni påstår att ni har rätten att bestämma över era barn. Ni är inte läkare. Ni är försäljare (positivt menat).

Nej vi är vanliga människor med vanliga arbeten, som på fritiden förkunnar för andra. Det finns Jehovas vittnen som är läkare, sjukvårdare, poliser, forskare, alla möjliga yrken med faktiska kunskaper inom medicin och annat. Dom som författat information om blodet och alternativ sjukvård är kunniga inom området.

Du är bara fördomsfull och okunnig när du säger att alla Jv är försäljare.

Citat:
Jag tycker även att du hugger efter halmstrån. Pendemrix, liksom. Tycker du ska läsa på lite om blod och varför det är viktigt att ta emot. Cancerbehandlingar exempelvis, försvåras ytterst om patienten inte får ta emot blod. Det är en mycket viktig medicinsk princip, som ni totalt förkastar.

Ni får inte ta emot blod, och du talar om faran om statlig inbladning. Likväl vaccinerar ni er väl? Vet du vad som innehåller i ett vaccin innan du tar det? Är det rätt att modifiera kroppen med vaccin, om nu livet finns i blodet?

Jag råkar veta att det fanns en vaccinförbud inom Jehovas Vittnen, som dock förbjuds eftersom att många missionärer dog till följd av att de inte var vaccinerade. Organisationen gav med det sagt upp en princip, men inte den andra?

Det spelar ingen roll vart du reser. Läkare finner inget egenvärde i att slösa med blod. Nytt blod behövs ibland helt enkelt för att motverka virus och för att stärka immunförsvaret. Läs på!

Jag hugger inte efter halmstrån, det är nog du som inte fattar vad jag menar.

Har du själv läst på Jehovas vittnens sakargument ordentligt? Nu är jag tyvärr inte den bästa att prata med om blod eftersom det inte intresserar mig, för mig räcker det med att bibeln förbjuder användning av blod till annat än försoning med Gud. Jag skulle kunna sätta mig in i det , men jag har inte lust, inte just nu i alla fall, jag är på semester utomlands.

Du får prata med ett annat Jv som satt sig in i frågan mer än jag, eller läsa här:
http://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/Hur-kan-blod-r%C3%A4dda-ditt-liv/
Citera
2014-12-23, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
OK, beskriv då ett ekosystem med endast växtätare...hur ser näringskedjor och populationsdynamik ut?

Så du vill att jag ska ge dig en avhandling här och nu? Det kan jag inte, men det förändrar inte det faktum att det är bedrövlig vetenskap att bara utgå från en enda möjlig ekologisk situation.

När biologer försöker förstå hur den ekologiska situationen var för 100 miljoner år sedan, så har dom inte en cementerad syn på hur det ser ut idag. Om man ska vara vetenskapligt framgångsrik så handlar det om att inte utesluta något och inte vara fördomsfull, utan vara öppen för alla förklaringar och synsätt.
Citera
2014-12-23, 04:30
Medlem
Citat:
Nej vi är vanliga människor med vanliga arbeten, som på fritiden förkunnar för andra. Det finns Jehovas vittnen som är läkare, sjukvårdare, poliser, forskare, alla möjliga yrken med faktiska kunskaper inom medicin och annat. Dom som författat information om blodet och alternativ sjukvård är kunniga inom området.

Du är bara fördomsfull och okunnig när du säger att alla Jv är försäljare.

Jag hugger inte efter halmstrån, det är nog du som inte fattar vad jag menar.

Har du själv läst på Jehovas vittnens sakargument ordentligt? Nu är jag tyvärr inte den bästa att prata med om blod eftersom det inte intresserar mig, för mig räcker det med att bibeln förbjuder användning av blod till annat än försoning med Gud. Jag skulle kunna sätta mig in i det , men jag har inte lust, inte just nu i alla fall, jag är på semester utomlands.

Du får prata med ett annat Jv som satt sig in i frågan mer än jag, eller läsa här:
http://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/Hur-kan-blod-r%C3%A4dda-ditt-liv/

Finns det verkligen JV som är läkare?
Jag har aldrig hört talats om nån. Kanske konverterade dem efter att de gjort klart sin utbildning?

Jag bara undrar.
Citera
2014-12-23, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Finns det verkligen JV som är läkare?
Jag har aldrig hört talats om nån. Kanske konverterade dem efter att de gjort klart sin utbildning?

Jag bara undrar.

*** g05 22/1 sid. 10-11 Har läkaryrket någon framtid? ***

Det ”lät mycket tilltalande”

”Som de flesta andra började jag studera medicin för att hjälpa dem som är sjuka”, säger dr Jon Schiller, som är familjeläkare i Nordamerika. ”Hoppet om en värld utan sjukdom lät mycket tilltalande. Jag började vara med vid Jehovas vittnens möten sedan jag hade gått en högskolekurs och läst om den västerländska civilisationens historia. Den kursen visade att religionerna var orsaken till många problem, och jag tyckte att de använde Bibeln på ett hycklande sätt. Så jag ville veta vad Bibeln egentligen säger.

I Jehovas vittnens Rikets sal kände jag mig genast tilltalad av alla vänliga människor. De var trevliga och helt annorlunda än många av mina andra bekanta. En man kom fram till mig och erbjöd sig att komma hem till mig och samtala om Bibeln. Något som gjorde intryck på mig var att han kunde svara med hjälp av Bibeln, oavsett vad jag frågade om.

Ju äldre jag blir, desto mer sätter jag värde på att vara ett Jehovas vittne. När man som ung börjar som läkare hoppas man kunna göra en värdefull insats. Men jag träffar ofta människor som är desillusionerade och känner att de egentligen inte har uträttat så mycket. Jag tycker det mest storslagna med att vara ett Jehovas vittne är att vi har ett hopp för framtiden och en mening med livet. Vi vet att oavsett om vi är läkare, mekaniker eller fastighetsskötare, så är det vi gör i vår tjänst för Gud värdefullt – vi gör det för Jehova. Och det ger oss tillfredsställelse i livet.”

”Bibelns principer ... hjälpte oss att förbättra förhållandet i familjen”

Krister Renvall är läkare i Finland, och han har alltid tyckt om att tala med barn. ”En dag talade jag med en 12-årig flicka som hade obotlig cancer”, säger han. ”Hon gav mig en bok med titeln Verklig fred och säkerhet – hur? Jag blev imponerad av att höra henne ge uttryck åt sin tro trots att hon var så sjuk, men jag fick aldrig tid att läsa boken. Med tiden blev jag faktiskt så upptagen med mitt arbete på en mottagning i Helsingfors att det hade en negativ inverkan på min familj.

Men någon tid senare tog min fru ner boken från bokhyllan och började läsa den. Hon blev omedelbart övertygad om att det hon läste var sant. Ett Jehovas vittne besökte henne, och de började studera Bibeln tillsammans. Först var min fru lite rädd för att tala om för mig att hon studerade. Men när hon väl talade om det för mig, sade jag: ’Allt som kan hjälpa vår familj är bra.’ Jag började vara med vid bibelstudiet. Vi tillämpade Bibelns principer, och det hjälpte oss att förbättra förhållandet i familjen och gav oss en ny syn på livet. Jag var så glad över att få höra om hoppet om en värld utan sjukdom. Det kändes naturligt att det skulle vara Guds avsikt med oss människor. Inom kort blev min fru och jag döpta, och senare blev även våra barn döpta. Den lilla flickan som hade talat med mig om Bibeln dog, men på sätt och vis lever hennes tro vidare.”
Citera
2014-12-23, 05:04
Medlem
Citat:
*** g05 22/1 sid. 10-11 Har läkaryrket någon framtid? ***

Det ”lät mycket tilltalande”

”Som de flesta andra började jag studera medicin för att hjälpa dem som är sjuka”, säger dr Jon Schiller, som är familjeläkare i Nordamerika. ”Hoppet om en värld utan sjukdom lät mycket tilltalande. Jag började vara med vid Jehovas vittnens möten sedan jag hade gått en högskolekurs och läst om den västerländska civilisationens historia. Den kursen visade att religionerna var orsaken till många problem, och jag tyckte att de använde Bibeln på ett hycklande sätt. Så jag ville veta vad Bibeln egentligen säger.

I Jehovas vittnens Rikets sal kände jag mig genast tilltalad av alla vänliga människor. De var trevliga och helt annorlunda än många av mina andra bekanta. En man kom fram till mig och erbjöd sig att komma hem till mig och samtala om Bibeln. Något som gjorde intryck på mig var att han kunde svara med hjälp av Bibeln, oavsett vad jag frågade om.

Ju äldre jag blir, desto mer sätter jag värde på att vara ett Jehovas vittne. När man som ung börjar som läkare hoppas man kunna göra en värdefull insats. Men jag träffar ofta människor som är desillusionerade och känner att de egentligen inte har uträttat så mycket. Jag tycker det mest storslagna med att vara ett Jehovas vittne är att vi har ett hopp för framtiden och en mening med livet. Vi vet att oavsett om vi är läkare, mekaniker eller fastighetsskötare, så är det vi gör i vår tjänst för Gud värdefullt – vi gör det för Jehova. Och det ger oss tillfredsställelse i livet.”

”Bibelns principer ... hjälpte oss att förbättra förhållandet i familjen”

Krister Renvall är läkare i Finland, och han har alltid tyckt om att tala med barn. ”En dag talade jag med en 12-årig flicka som hade obotlig cancer”, säger han. ”Hon gav mig en bok med titeln Verklig fred och säkerhet – hur? Jag blev imponerad av att höra henne ge uttryck åt sin tro trots att hon var så sjuk, men jag fick aldrig tid att läsa boken. Med tiden blev jag faktiskt så upptagen med mitt arbete på en mottagning i Helsingfors att det hade en negativ inverkan på min familj.

Men någon tid senare tog min fru ner boken från bokhyllan och började läsa den. Hon blev omedelbart övertygad om att det hon läste var sant. Ett Jehovas vittne besökte henne, och de började studera Bibeln tillsammans. Först var min fru lite rädd för att tala om för mig att hon studerade. Men när hon väl talade om det för mig, sade jag: ’Allt som kan hjälpa vår familj är bra.’ Jag började vara med vid bibelstudiet. Vi tillämpade Bibelns principer, och det hjälpte oss att förbättra förhållandet i familjen och gav oss en ny syn på livet. Jag var så glad över att få höra om hoppet om en värld utan sjukdom. Det kändes naturligt att det skulle vara Guds avsikt med oss människor. Inom kort blev min fru och jag döpta, och senare blev även våra barn döpta. Den lilla flickan som hade talat med mig om Bibeln dog, men på sätt och vis lever hennes tro vidare.”

Tack för dina texter, men person 2 (Krister Renvall) konverterade ju tydligen efter att ha blivit läkare. Person 1 (Jon Schiller) kan jag inte utifrån materialet säga säkert. Han gick iaf in i rörelsen som vuxen. Jag har inte träffat JV som sätter värde i högre utbildning, det är det jag säger... du håller kanske med mig...
Citera
2014-12-23, 05:29
Medlem
Citat:
Demokrati är inte utan sina brister, men det är likväl det bästa styrelseskick som ännu praktiserats. Du använder generella, målande penseldrag när du hävdar att alla är korrupta. I verkligheten är inte den svenska demokratin, särskilt korrupt. Vanligtvis ber ett parti om väljarnas stöd genom att presentera sina målbilder innan en regering kan träda i kraft. Om inte regeringen uppfyller det som utlovat innan och under valet, får de sällan nytt förtroende från folket. Samtliga propositioner och motioner finns även att ta del av på ex riksdagen.se. Det mesta är offentligt! Därtill har vi medier, som har i uppgift att granska makthavare. Även fast vi kan ha många åsikter kring hur de diverse mediehusen bedriver sin granskning, är det likväl som sådant att vem som helst har rätt att bedriva granskning i detta land. Så även Jehovas Vittnen. Men ni väljer en annan, mer pessimistisk väg.

Riksdagsval i all ära, men får vittnen ta del i folkomröstningar? Det torde vara som sådant, att många schweiziska vittnen bör få vara med och rösta i demokratiska val, sett till att de i viss mån, bedriver en direkt demokrati! Men är det så? Knappast? Du talar om att demokratin kan vara något bra och nämner olika typer av demokratier, likväl gäller samma förbud för jordens alla vittnen. Det handlar således inte om en förankring i verkligheten, utan det handlar om att organisationen redan från länge sedan, bestämt sig för vad dess medlemmar tillåts ta del i.

Det är ytterst vanligt att religiösa samfund bedriver hatkampanjer mot politiken och den marknadsekonomiska sektorn, för att på så stärka sin egen organisatoriska ideologi. Jim Jones, bland annat ...

För mig ringer varningsklockorna. Jag menar dock, givetvis inte att vittnen är farliga. Tvärtom. Bara väldigt traditionella, vilket är lite synd. Jesus var ju om någon, väldigt progressiv och ville förändra världen. Ni verkar snarare vilja se världen och människan förinta sig själv genom att passivt titta på. Inge bra. En bra rådande världsordning, exkluderar inte heller ett paradis. Eller?

Säkert! Men ni visar återigen upp en pessimistisk livssyn. Ert kämpande är exempelvis ingenting jämfört med judarnas lidande och de tar likväl, del av demokratiska val.

Du beskrev därtill det vackra med en demokrati. Makten utgår från folket, det betyder därtill att ingenting är gratis. Det faktum att svarta, och förespråkare för svartas rättigheter kämpat, även lett till stora förändringar, bevisar enbart att demokratin är fungerande. Men demokratin är även i ständig utveckling. Därför det är viktigt att rätt folk är med och bedriver denna utveckling framåt.

Suck, jag vet inte om jag har lust att bemöta allt detta, det känns som att du redan har bestämt dig och redan vet hur Jehovas vittnen är och hur man tänker, vi väljer inte alls en pessimistisk väg, tvärtom är det väldigt positivt att hjälpa andra människor både fysiskt och psykiskt, Jehovas vittnen gör samhällstjänster varje dag över hela jorden, som för utvecklingen i landet mot ett optimistiskt håll.

Du kanske skulle läsa några årsböcker som har personliga berättelser om vad dom varit med om, t.ex. från 2014:
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/302014036

Där finns t.ex. denna berättelse:

Citat:
Jimmy växte upp i Port Louis, huvudstaden i Mauritius. Han började dricka när han var sexton, och snart var han berusad varje dag. När han var alkoholpåverkad förlorade han ofta självbehärskningen. Han hamnade i fängelse flera gånger. Ibland drack han tre flaskor rom och rökte tre paket cigaretter om dagen. När pengarna var slut drack han fönsterputsmedel som innehöll etanol. Han drack till och med sin mammas parfym. När någon påpekade att han såg ut som ett levande lik skrev han in sig på ett behandlingshem. Han stannade där i ett och ett halvt år, men blev inte så mycket bättre.

Till sist träffade Jimmy Jehovas vittnen och tackade ja till ett bibelstudium. Ibland kunde han gå i väg mitt under studiet för att stilla sitt sug efter alkohol. Det var åtta olika bröder som studerade med honom, och Jimmy insåg att han måste ändra sin livsstil. Han berättar: ”Det kändes som om svärdet i Hebréerna 4:12 träffade mig rakt i hjärtat. En dag när jag läste Bibeln fastnade blicken på orden i Ordspråksboken 24:16: ’Ty även om den rättfärdige faller sju gånger, reser han sig igen.’ Det blev vändpunkten.” Sju bröder hade försökt hjälpa Jimmy, men han föll gång på gång. När en åttonde broder började studera med honom bestämde han sig för att resa sig, en gång för alla. Jimmy bad innerligt till Jehova om styrka, började gå på mötena och lyckades sluta med sina dåliga vanor. Han blev döpt 2003 och satte i gång som reguljär pionjär 2012. Han är nu biträdande tjänare i en församling på ön Rodrigues.

Eller denna från Japan:

Citat:
En dövblind man får hjälp

År 1999 fick teckenspråksförsamlingen i Kobe i Japan adressen till en döv man, Hirofumi. En broder gick dit, men Hirofumis mamma ville inte att de träffades. Brodern fortsatte att gå dit och vädja till mamman, och till slut lät hon Hirofumi komma till dörren. Han hade långt hår och vildvuxet skägg.

Han såg ut som någon som nyss kommit tillbaka till civilisationen från en öde ö. Hans ansikte var helt uttryckslöst. Det visade sig att Hirofumi både var döv och blind. Brodern blev helt tagen av hans situation och försökte teckna i hans hand, men Hirofumi reagerade inte alls. Han hade varit isolerad från andra människor sedan han miste synen tio år tidigare när han var 31 år.

Brodern gick tillbaka två dagar senare. Hirofumis mamma blev förvånad, för hon trodde brodern skulle ge upp när han insåg hur begränsad hennes son var. Men brodern bad att få träffa Hirofumi igen, och mamman hämtade honom till dörren. De träffades under en månads tid, men utan att Hirofumi gav någon respons.

Sedan tyckte inte mamman att det var någon idé att brodern försökte mer. Men han gav inte upp. Han tog med sig kakor och gjorde allt han kunde för att visa att han brydde sig. Efter ytterligare två månader utan gensvar kände brodern att han inte kunde göra mer.

Han bestämde sig ändå för att gå dit en sista gång. Innan han ringde på bad han till Jehova om vägledning för att förstå om det fanns något intresse. När vår broder träffade Hirofumi tecknade han att det finns en Gud som heter Jehova. Han berättade för Hirofumi att Jehova alltid ser honom och vill hjälpa honom och att Jehova verkligen bryr sig om honom och helt förstår hans situation. Det var därför som Jehova skickade ett av sina vittnen till honom. Först verkade inte Hirofumi reagera, men sedan gav han brodern ett fast handslag och en tår rullade nerför kinden. Brodern blev så rörd att han började gråta. De började studera Bibeln tillsammans.

Under många år gick Hirofumi på möten i en teckenspråksförsamling, men den låg långt bort. Han hade studerat i 11 år när han i stället började gå på möten på sin hemort. Ingen i hans nya församling kunde taktilt teckenspråk, men på ett och ett halvt år hade 22 bröder och systrar lärt sig att teckna så att de kunde hjälpa Hirofumi. I januari 2012 hade han sin första uppgift i teokratiska skolan med hjälp av en tolk. I oktober samma år blev han förkunnare.

Här kan du välja mellan fler årsböcker:
http://wol.jw.org/sv/wol/lv/r14/lp-z/0/20023
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in