2023-10-01, 19:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Men har vi ens bevis för att det ska uttalas Jehova 🤔

Nej.

Läs Psaltaren 150.
"Må allt som andas lovprisa HERREN."

Där ska HERREN egentligen vara Jahve eftersom Jahve uttalas som en inandning och en utandning, som Guds livgivande antetag till Adam och när Jesus andades på lärljungarna. Då var det Guds namn han sade.

Det går inte att göra så med ett namn som har tre stavelser, så Jehova är då automatiskt fel.
Citera
2023-10-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, man kan inte bevisa åt ena eller andra hållet, men det finns bevis som pekar åt ena eller andra hållet.

Jehovas vittnen använder det uttal som har varit känt i Sverige i flera hundra år, t.ex. använde Erik XIV som var kung på 1560-talet valspråket: "Jehova Cui vult dat".

När han kröntes säger Wikipedia:

"Drabanter bar sköldar med orden "Jehova Cui vult dat","
https://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_X...s_kr.C3.B6ning

Och det finns t.ex. en staty föreställande Karl IX i Kungsportsplatsen i Göteborg med Guds namn IEHOVAH:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...6teborg_09.jpg

Och bland andra Karl X Gustav som regerade på 1650-talet, använde sig av Guds namn IEHOVAH när han präglade mynt:
https://historiesajten.se/mynt/13_3.gif

Det finns massor med exempel på att uttalet "Jehova" av Guds namn var allmänt känt när Jehovas vittnen började använda det uttalet.

Men hur kan du vara säker på att de hade rätt ?
Citera
2023-10-01, 19:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Har inte du läst vad jag skrivit, eller är det läsförståelsen som brister?
Enligt Jehovas vittnen finns det inga entydiga bevis åt ena eller andra hållet, och det är inte det viktigaste i bibeln hur man uttalar Guds namn, bibeln säger inte "uttala Guds namn korrekt, eller...". Mycket, mycket viktigare är att förstå att Gud överhuvudtaget har ett namn:

"Då sade Mose till Gud: »Om jag nu kommer till israeliterna och säger att deras fäders Gud har sänt mig till dem och de frågar efter hans namn, vad skall jag då svara?

« Gud sade: »Jag är den jag är. Säg dem att han som heter ’Jag är’ har sänt dig till dem.« Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren
(JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte. " (2 Mose 3:13-15 Bibel2000)

Guds namn är "JHVH" oavsett vilka vokaler man använder emellan konsonanterna.

Kan du inte istället anklaga Bibel2000 översättningen som helt tydligt döljer Guds namn helt och hållet, och helt inkorrekt ersätter Guds namn med titeln "Herren", det är ju en mycket större sak än exakt hur Guds namn uttalas.

Jag tror nog inte att Björn blir så upprörd när amerikanarna uttalar hans namn inkorrekt, däremot skulle han nog bli lite sur om amerikanarna kallade honom för "mannen".

"mannen" är inte ett namn överhuvudtaget och inte personligt, inte heller "Herren" är ett namn, det gör bara Gud opersonlig. Däremot om man vet att Guds namn är JHVH, så blir det mer personligt, oavsett hur man uttalar det. Och det gör att man förstår att Guds son har ett annat namn, Jesus, eller mer korrekt Jahshua/Jehoshua.

Men uttalet Jahshua vägrar du att använda, istället använder du uttalet Jesus bekymmerslöst. Det är tydlig dubbelmoral när du kritiserar hur Jehovas vittnen uttalar Guds namn, men totalt ignorerar hur kristenheten och du själv uttalar Guds sons namn.

Börja med dig själv, och börja kalla Guds son för Jahshua, kom sedan och kritisera Jehovas vittnen.

Exakt. Enligt Jehovas vittnen finns det inga entydiga bevis åt ena eller andra hållet. Det är där som de avviker från resten, vilket jag tydligt skrivit.

Att Guds namn skulle vara "JHVH" oavsett vilka vokaler man använder emellan konsonanterna är fel och helt otroligt konstigt att du inte inser hur fel det är. Du har visserligen rätt i att det är Guds namn så länge som man int estoppar in några vokaler, men så snart som man stoppar in vokaler så blir det antingen rätt eller fel. Eller tycker du att det är korrekt att kalla Moses för Mesos, Mases eller Mesas? De namnen skrivs ju alla likadant.

Nej, skärp dig. Du kan bättre.
Citera
2023-10-01, 19:48
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jehovas vittnen använder det uttal som har varit känt i Sverige i flera hundra år, t.ex. använde Erik XIV som var kung på 1560-talet valspråket: "Jehova Cui vult dat".

Problemet med det är att detta namn baseras på latinet, och latinet är känt för att lägga till en ändelse extra i namn (t.ex. Saul blir Paulus).

Det enda ordet i Bibeln som inte översatts utan lämnats exakt som på hebreiskan är "Hallelujah" och därför är det fortfarande lika på alla språk, och med "Jah", inte "Jehå".

https://youtu.be/HNnlHeNOr8A
Citera
2023-10-01, 19:58
Medlem
Citat:
Intressant resa! Får man då fråga hur det kommer sig att du hänger här på flashback och talar om Gud med andra som inte är vittnen? Vad tycker du om varningarna vi ständigt får om att vara försiktiga på nätet då vi lika gärna kan tala med avfällingar utan att veta om det? Jag tror inte du är som andra vittnen. Jag får en känsla av att du är av den vakna sorten

Ja, det är inte alltid hälsosamt att befinna sig på Flashback, men för mig har det stärkt min tro. Jag går efter detta skriftställe:

"Därför skall den som tror sig stå stadigt se till att han inte faller." (1 Kor 10:12 Bibel2000)

Jag ignorerar och blockerar dom som det inte går att prata med förnuftigt, och koncentrerar mig på dom som är vettiga. Jag anser att bibelns budskap ska förkunnas på alla ställen där människor befinner sig, även på internet, men man får vara försiktig, det är inte för intet som vi blir varnade för vad som kan finnas på internet.
Citera
2023-10-01, 20:01
Medlem
Citat:
Men hur kan du vara säker på att de hade rätt ?

Det är jag inte. Och det är inte det viktigaste hur man exakt uttalar Guds namn, det är viktigare att veta att Gud har ett namn överhuvudtaget.
Citera
2023-10-01, 20:09
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Exakt. Enligt Jehovas vittnen finns det inga entydiga bevis åt ena eller andra hållet. Det är där som de avviker från resten, vilket jag tydligt skrivit.

Att Guds namn skulle vara "JHVH" oavsett vilka vokaler man använder emellan konsonanterna är fel och helt otroligt konstigt att du inte inser hur fel det är. Du har visserligen rätt i att det är Guds namn så länge som man int estoppar in några vokaler, men så snart som man stoppar in vokaler så blir det antingen rätt eller fel. Eller tycker du att det är korrekt att kalla Moses för Mesos, Mases eller Mesas? De namnen skrivs ju alla likadant.

Nej, skärp dig. Du kan bättre.
Citat:
Problemet med det är att detta namn baseras på latinet, och latinet är känt för att lägga till en ändelse extra i namn (t.ex. Saul blir Paulus).

Det enda ordet i Bibeln som inte översatts utan lämnats exakt som på hebreiskan är "Hallelujah" och därför är det fortfarande lika på alla språk, och med "Jah", inte "Jehå".

https://youtu.be/HNnlHeNOr8A

Så när ska du börja använda uttalet "Yeshua" istället för "Jesus"?

Även uttalet "Jesus" baseras på latinet:
Jesus (genitiv: Jesu, Jesus eller Jesus') är en latinsk form av grekiskans Ἰησοῦς (Iēsoûs), i sin tur av hebreiskans יהושע (Yehoshua) eller arameiskans ישוע (Yeshua), med betydelsen ”Jehova/Herren frälser/räddar”.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jesus_(namn)
Du har undvikit att svara på den här frågan flera gånger nu, jag förstår varför.
Citera
2023-10-01, 20:56
Medlem
Citat:
Nej.

Läs Psaltaren 150.
"Må allt som andas lovprisa HERREN."

Där ska HERREN egentligen vara Jahve eftersom Jahve uttalas som en inandning och en utandning, som Guds livgivande antetag till Adam och när Jesus andades på lärljungarna. Då var det Guds namn han sade.

Det går inte att göra så med ett namn som har tre stavelser, så Jehova är då automatiskt fel.

I hela gamla testamentet står det i grundtexten på dess originala språk יהוה som direkt översatt är YHWH
Citera
2023-10-01, 23:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så när ska du börja använda uttalet "Yeshua" istället för "Jesus"?

Även uttalet "Jesus" baseras på latinet:
Jesus (genitiv: Jesu, Jesus eller Jesus') är en latinsk form av grekiskans Ἰησοῦς (Iēsoûs), i sin tur av hebreiskans יהושע (Yehoshua) eller arameiskans ישוע (Yeshua), med betydelsen ”Jehova/Herren frälser/räddar”.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jesus_(namn)
Du har undvikit att svara på den här frågan flera gånger nu, jag förstår varför.

Varför tror du att jag skulle ha något problem med att kalla Jesus för Yeshua?
Jag skrev ju långt tidigare att jag inte gillade att olika bibliska namn hette olika, har du redan glömt det?

Och när det gäller Yeshua så är väl GT:s Josua närmare än NT:s Jesus, eller hur?
Citera
2023-10-02, 02:35
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ja, det är inte alltid hälsosamt att befinna sig på Flashback, men för mig har det stärkt min tro. Jag går efter detta skriftställe:

"Därför skall den som tror sig stå stadigt se till att han inte faller." (1 Kor 10:12 Bibel2000)

Jag ignorerar och blockerar dom som det inte går att prata med förnuftigt, och koncentrerar mig på dom som är vettiga. Jag anser att bibelns budskap ska förkunnas på alla ställen där människor befinner sig, även på internet, men man får vara försiktig, det är inte för intet som vi blir varnade för vad som kan finnas på internet.

Och precis vad är den egentliga riktiga faran för ett vittne att vistas på nätet utanför borgen? Att denne tex hittar Australien Royal commission case nbr 29? Precis vad är det du och dina gelikar måste vara försiktiga med? Är det typ samma varning som att vittnen inte bör studera på universitetet?

Hur ska man veta att man “är sanningen” om man inte får göra oberoende undersökning och läsa tex motståndarmaterial med tillhörande bevis?

Och du pratar visst med alla här, men med olika tonlägen så klart. Och de är inte alltid så trevliga.
Citera
2023-10-02, 06:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så om jag gör en sökning på Flashback med ditt namn och uttalet "Jesus" när du pratar om Guds son, så hittar jag det knappast?

Och om jag gör en sökning på Flashback med ditt namn och uttalet "Yeshua" eller "Josua" när du talar om Guds son, så hittar jag flera hundra inlägg?

Vet inte hur många du kan hitta, men förmodligen inte så många eftersom jag oftast anpassar mig till den jag skriver till och skriver följaktligen bara Yeshua om den jag skriver till redan har gjort det. Och det är tyvärr endast ett fåtal här som gör det, men jag måste säga att jag uppskattade det när jag såg det den första gången för några år sedan. Förmodligen har jag bara skrivit "Yeshua" tidigare ett par tre gånger under de senaste två åren eller så, om det nu skulle vara viktigt på något sätt.

Av samma anledning (alltså att jag anpassar mig till den jag skriver till) så försöker jag oftast i denna tråd använda JW:s egna översättningar och texter som referenser och försöka att använda deras språkbruk.

Du försöker ju själv oftast göra likadant och använda Bibel 2000 eller liknande när citerar för personer som inte är JV, så du förstår förmodligen vad jag menar.

Jag skriver alltså inte nödvändigtvis som jag själv skulle föredra att säga något, utan jag försöker att skriva det på ett sätt som borde vara enklast för den andre att förstå och ta till sig.

Men nu var vilket som var det föredragna namnet faktiskt inte frågan som jag ursprungligen tog upp, utan hur namnet sannolikt uttalades från början och varför tre stavelser inte stämmer med vad det står i sista psalmen i Psaltaren.

Psaltaren 150:6
Må allt som andas lovprisa Jah.
Lovprisa Jah!

Fotnot: Eller ”Halleluja!” ”Jah” är en kortform av namnet Jehova.

Allt som andas lovprisar "Jah" (eller snarare "JHVH") genom att själva namnet är själva andningsljudet i och med att de två stavelserna i namnet motsvarar en inandning och en utandning.
Att allt som andas lovprisar JHVH fungerar inte med tre stavelser.

Det förklarar då också varför det var så viktigt att skriva att Jesus andades på sina lärjungar (Joh 20:21-23) när han gav dem den Helige Ande. Han gjorde det alltså genom Guds namn.

Och nej, er fotnot är felaktig. "Jah" kan aldrig vara en kortform av "Jehova" eftersom kortform betyder "förkortad form" och inte "omskriven form". En förkortad form av Jehova skulle vara "Jeh" eller "Jeho", annars har det skett ett vokalbyte och då är det inte längre en förkortning. Det skulle kanske kunna ha ansetts vara en sammandragning om det funnits ett "a" i mitten, men eftersom det "a" som finns är sist så kan "Jah" heller aldrig ses som en sammandragning av "Jehova".

Därför är fotnoten inte sann och alltså att betrakta som en lögn (eller möjligen ett missförstånd om författaren inte förstod vad som menas med "förkortning", men sann är fotnoten hur som helst inte).
Senast redigerad av Smeso 2023-10-02 kl. 06:59.
Citera
2023-10-02, 07:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
I hela gamla testamentet står det i grundtexten på dess originala språk יהוה som direkt översatt är YHWH

Vad har det med frågan att göra? Jag har inte påstått något annat.

Psaltaren 150 avslutas med ordet הַלְלוּיָהּ (halləluya). Betydelsen är "prisa/lovsjung (הַלְּלוּ) Jah (יָהּ)" där Jah är första halvan av Guds namn (JHVH).

Och det är tydligt "Jah" och inte "Jeh".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in