2017-01-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Vittnen får inte läsa boken. De får inte läsa något som motsäger eller ifrågasätter det som den styrande kretsen säger. Jonsson är känd som "avfälling" och få vittnen törs läsa det han skrivit.

Vad i bibeln är det du ifrågasätter?
Citera
2017-01-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Vad i bibeln är det du ifrågasätter?

Jag?
Jag ifrågasätter vittnenas människosyn och organisationens sätt att behandla såväl sina nuvarande och före detta medlemmar som människor utanför.

Min kommentar var mest ett sorgligt konstaterande av hur det fungerar. Man får inte ifrågasätta, ej heller lyssna på eller läsa sånt som andra som ifrågasätter har skrivit. Det som verkligen är sant tål dock att jämföras med vadsomhelst och klarar att ifrågasättas.
Förbjuder man sina medlemmar att ifrågasätta och att lyssna på andra har man mycket att dölja... tro mig, jag vet.
Citera
2017-01-05, 08:30
Medlem
Citat:
Jag?
Jag ifrågasätter vittnenas människosyn och organisationens sätt att behandla såväl sina nuvarande och före detta medlemmar som människor utanför.

Min kommentar var mest ett sorgligt konstaterande av hur det fungerar. Man får inte ifrågasätta, ej heller lyssna på eller läsa sånt som andra som ifrågasätter har skrivit. Det som verkligen är sant tål dock att jämföras med vadsomhelst och klarar att ifrågasättas.
Förbjuder man sina medlemmar att ifrågasätta och att lyssna på andra har man mycket att dölja... tro mig, jag vet.

Så du är utfryst?

Vad har du då gjort?
Citera
2017-01-05, 11:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Ordspråksboken 13:12 varnar oss för felaktiga förväntningar, medans JV org företag är uppbyggd på falska förväntningar; "Förväntan som fördröjs gör hjärtat sjukt, men det efterlängtade är ett livets träd, när det verkligen kommer."

Det är en sak att ha en längtan men en annan att göra den till lag med straff, särskilt när samma Bibel är väldigt tydlig med att ingen vet varken tiden eller stunden.

Många vittnen går ju omkring med "sjuka hjärtan" men har ingenstans att vända sig till för hjälp utav rädsla för straff. Du får ställa frågor som ett vittne till de äldste bröderna men du får inte ha frågor om de svar du får. Det är bara att acceptera eller bli utesluten.

De kommer till våra dörrar med "sanningen" endast för att ändra på sanningen senare. Vad var det då vi hörde från början?

Citat:
När "Guds organisations" doktriner är så sköra att de inte får granskas måste man ju fråga sig vem är denna gud egentligen?

"Denna gud" är bara ännu en manifestation av GT- och koran-demiurgen.
Citera
2017-01-05, 15:05
Medlem
Citat:
Så du är utfryst?

Vad har du då gjort?

Begärt utträde.
Citera
2017-01-05, 16:30
Medlem
Citat:
Så du är utfryst?

Vad har du då gjort?

Varför vill du veta det?
Citera
2017-01-05, 16:32
Medlem
Citat:
Begärt utträde.

Då har du ju själv vänt dem ryggen och borde vara glad och tacksam.
Citera
2017-01-05, 16:35
Medlem
Citat:
Vänder man någon ryggen för att man inte vill vara med i samma förening? Konstigt synsätt.... vidrigt.
Citera
2017-01-05, 16:36
Medlem
Citat:

Bra och talande kommentar. Visar tydligt och klart din attityd.

Varför skulle en person som inte längre tror på JV-lärorna vilja bli förskjuten av vänner och familj? Det är ju absurt.
Citera
2017-01-05, 16:36
Medlem
Citat:
Varför vill du veta det?

Kunde vara intressant att veta.
Citera
2017-01-05, 17:16
Medlem
Citat:

Vadå "vänt dem ryggen"?

Jag har inte vänt någon ryggen; jag är bara inte med i samma klubb som de eftersom klubbens ledning har en människosyn som jag inte gillar och eftersom jag inte tycker om att bli ljugen för och manipulerad.

Däremot har jag inte vänt någon ryggen.

De som är kvar vänder mig ryggen bokstavligt när vi möts på stan. De vänder mina barn ryggen om jag är med eftersom de är livrädda att nån ska tro att de hälsar på mig när de hälsar på mina barn.

Det är sant att jag är glad och tacksam. Att lämna församlingen är det bästa jag gjort även om det också var det jobbigaste. Nu har jag frid med mig själv.

Att säga som du och de flesta andra vittnen gör påvisar en enorm brist på empati och en stor okunskap. Ni pratar om inbördes kärlek. Det är inte sann kärlek, utan villkorad uppskattning. I samma ögonblick som någon lämnar / blir avhyst försvinner kärleken som genom ett trollslag och alla tar sig friheten att bete sig som svin med argumentet "H*n har tagit avstånd". Alltså är församlingen inget annat än en slags loge där man odlar kontakter och är snäll mot dem som tycker likadant som man själv.

Utfrysning är enligt definitionen en slags mobbing som är olaglig såfort den praktiseras på en arbetsplats eller i en skola.
Citera
2017-01-05, 17:18
Medlem
Citat:
Kunde vara intressant att veta.

Du vet mycket väl att i församlingen pålyses aldrig varför någon blir utesluten eller lämnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in