2015-07-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det med Hilkia var nog mer än bara 5e Moseboken. Det var hela lagen.
MEn visst....synnerligen passande att han "råkade hitta" den.

En kul grej; Mose lag ansågs ha tillkommit cirkus 1000 år före Hilkias tid. Ändå finns det inte ett enda iota i bibeln om att man använt Mose lag under hela denna tid, alltså Israels glanstid.

Enligt wikipedia så var det femte boken han hittade...
Men jag trodde också det var hela...

Verkar ju konstigt att judarna skulle ha slutat följa fjärde boken tills dess de hittade femte boken.

Kanske skapade de fjärde efter femte, vem vet. Iaf, myter påhittade i efterhand är de bästa ingen som kan ifrågasätta dem.
Citera
2015-07-26, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Enligt wikipedia så var det femte boken han hittade...
Men jag trodde också det var hela...

Verkar ju konstigt att judarna skulle ha slutat följa fjärde boken tills dess de hittade femte boken.

Kanske skapade de fjärde efter femte, vem vet. Iaf, myter påhittade i efterhand är de bästa ingen som kan ifrågasätta dem.

Troligen så fanns historierna och lagarna fragmentariskt hos prästerskapet..mycket tyder på att prästerskapet sammanställde moseböckerna under fångenskapen i Babylon.....detta förklarar varför det finns två skapelseberättelser och två syndaflodsberättelser etc....

Sen..vid lämpligt tillfälle passade prällen Hilkia på att hitta böckerna...och fick dem godkända av Hulda.
Citera
2015-07-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det finns inte minsta tvekan att Woodworth är hjärnan bak den del av "Den Fullbordade hemligheten" som handlar om Uppenbarelseboken. Fisher var hjärnan bak den del som handlade om Hesekiel.

Frågan är varför man var så angelägna om att ge ut en falskt postum bok av Russel?
Behövde man dra in pengar? Behövde man en ny lära, några nya datum efter fiaskot med 1914? Vågade inte Rutherford och Woodworth stå för spekulationerna utan föredrog att gömma sig bakom Russels namn? Allt detta tyder ju på att tron måste fått sig en knäpp hos dessa herrar.......eller trodde de bara att medlemmarna skulle jubla över en postum bok av deras älskade pastor Russel?
Citera
2015-07-26, 11:56
Medlem
De tog ingen notis. (Matt. 24:39)
Smorda kristna visste att något betydelsefullt som hade med Guds rike att göra skulle hända 1914. Så snart de kunde se Bibelns profetior uppfyllas började de modigt förkunna att Guds styre hade börjat.

Varför förstår inte människor att Guds rike regerar i himlen, trots alla bevis för det? Varför kan de inte se sambandet mellan tillståndet i världen och de profetior i Bibeln som Guds folk sedan länge har riktat uppmärksamheten på?
Kan det vara så att de flesta bara ser det de vill se? (2*Kor. 5:7) Är de så upptagna av sina egna intressen att de är blinda för vad Gud gör? (Matt. 24:37–39) Låter de sig distraheras av bruset från Satans propaganda? (2*Kor. 4:4)

Det krävs tro och andlig synförmåga för att se vad som händer i andevärlden. Visst är vi glada över att vi kan se vad som pågår!
Citera
2015-07-26, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
De tog ingen notis. (Matt. 24:39)
Smorda kristna visste att något betydelsefullt som hade med Guds rike att göra skulle hända 1914. Så snart de kunde se Bibelns profetior uppfyllas började de modigt förkunna att Guds styre hade börjat.

Varför förstår inte människor att Guds rike regerar i himlen, trots alla bevis för det? Varför kan de inte se sambandet mellan tillståndet i världen och de profetior i Bibeln som Guds folk sedan länge har riktat uppmärksamheten på?
Kan det vara så att de flesta bara ser det de vill se? (2*Kor. 5:7) Är de så upptagna av sina egna intressen att de är blinda för vad Gud gör? (Matt. 24:37–39) Låter de sig distraheras av bruset från Satans propaganda? (2*Kor. 4:4)

Det krävs tro och andlig synförmåga för att se vad som händer i andevärlden. Visst är vi glada över att vi kan se vad som pågår!

Goddag yxskaft igen!

Sällskapet vakttornet gjorde väldigt detaljerade förutsägelser om vad som skulle hända 1914. Och du vet likaväl som jag att absolut inget av detta hände. Läs Russels studier i skriften.

Du eller möjligen artikelförfattarer glömde också nämna att vid den tiden så trodde man att Jesu återkomst skedde 1874...och det trodde man fram till slutet av 1920-talet. Detta hoppas jag du är medveten om ...annars är det dags att läsa på litet histora.

Fast.....jag vet att du aldrig kommer att läsa på Vakttornshistoria.......det skrämmer skiten ur dig.......jag skulle gissa att du aldrig har hört talas om 1799, 1874 och 1878 förrän på detta forum......och det skrämmer dig som tusan. Du vill inte veta vad JV trodde på den tiden.

Men...kanske....var modig...läs på litet...kunskap skadar aldrig......eller?
Citera
2015-07-26, 14:14
Medlem
Citat:
Frågan är varför man var så angelägna om att ge ut en falskt postum bok av Russel?
Behövde man dra in pengar? Behövde man en ny lära, några nya datum efter fiaskot med 1914? Vågade inte Rutherford och Woodworth stå för spekulationerna utan föredrog att gömma sig bakom Russels namn? Allt detta tyder ju på att tron måste fått sig en knäpp hos dessa herrar.......eller trodde de bara att medlemmarna skulle jubla över en postum bok av deras älskade pastor Russel?

Russells ambition att komma med en förklaring av Uppenbarelseboken hade inte förverkligats, men på dödsbädden hade han sagt att "någon annan" kunde skriva "The Seventh Volume". Samtidigt var den beräknade kvarstående tiden kort för församlingen, den skulle vara "ett år eller två eller tre" som högst, enligt Russells sista företal till den tredje volymen, daterat 1 oktober 1916. Det fanns alltså en ideologisk press som klart påverkade beslutet att utge "den sjunde delen". När Rutherford var säker på att han skulle väljas till president i januari 1917 - det var han innan valet - övertygade han sig själv om att han var "förvaltaren" i Jesu liknelse om dagspenningen (Matt. 20) med uppgift att dela ut "dagspenningen" - boken "Den Fullbordade Hemligheten". Denna offentliggjordes i juli 1917 med en bild av en "dagspenning" på en av de första sidorna med en direkt hänvisning till Matt. 20:9. Att Rutherford var "förvaltaren" framfördes offentligt med Rutherfords goda minne av C.J.Woodworth på två sammankomster i augusti 1917. En traktat om detta spreds och den publicerades i det svenska Vakttornet.

Det var Gertrude W. Seibert som förmedlade kontakten mellan Woodworth och Fisher å den ena sidan och exekutivkommittén (Ritchie, Van Amburgh, Rutherford) i november 1916. Kommittén var välvillig till projektet, ville gärna erhålla och bedöma verket, men lovade inte att publicera det. Strax efteråt hade Rutherford gjort de andra i kommittén till bifigurer. Författarnas tanke var att boken skulle kunna publiceras på hösten 1917, men pga den interna konflikt i styrelsen som seglade upp våren 1917 beslöt Rutherford (då president) egenmäktigt att forcera utgivningen, för att den inte skulle äventyras. Det var ett stadgebrott, och därmed lagbrott, att besluta om utgivningen av en ny bok, för det sades uttryckligen i stadgarna att det var styrelsen som skulle besluta om utgivning.

Woodworth och Fisher fick därför arbeta under mycket stark press, i Woodworths fall på ledig tid efter fullt förvärvsarbete. Att skriva en kommentar till Uppenbarelseboken på lediga stunder under kort tid var självfallet inte något som främjade kvalitet. Men Rutherford, "förvaltaren", drev myndigt igenom att boken låg färdig den 17 juli, då han också offentliggjorde sitt olagliga sparkande av fyra fullständigt lagliga styrelseledamöter och sitt tillsättande av fyra ja-sägare.

Hade han gått lagenligt till väga och låtit styrelsen granska boken hade den nog blivit mindre dålig, om den överhuvud hade godkänts. Nästan med en gång påvisade oppositionen hur bedrövligt opuset var. Och man bestred helt rätt att den var en postum bok. Men det gällde för Rutherford att knyta Russells namn till boken för att främja den. I många fall fick det motsatt effekt. Motståndet mot den ökade stadigt, men boken gjordes till en prövosten för lojalitet till Sällskapet.
Citera
2015-07-26, 14:34
Medlem
Citat:
Det är i princip bara troende forskare som anser detta. Sekulära bibelhistoriker ser de tre andra evangelierna som skrivna efter år 70, de flesta anser att alla fyra är skrivna efter år 70.

Tittar man på utvecklingen av Jesusgestalten så är också denna ordning den mest sannolika; Markus skrevs innan mytbildningen om jungfrufödseln var etablerad, senare kom MAtteus och Lukas, och sist Johannes där Jesus också påstås ha haft en himmelsk preexistens och blivit förgudligad och där fröet till treenighetsläran läggs.

Så är det inte. Den store tyske forskaren Adolf Harnack, som sannerligen inte kan anklagas för att ha drivit någon ortodox kristen tro, drevs av sin forskning att successivt tidigarelägga dateringarna av evangelierna, så att synoptikerna skrevs senast i början på 60-talet.

Samma resa gjorde de svenska professorerna Riesenfeld och Reicke. De började som kritiska anhängare till sena dateringar men tvingades att ändra sig på samma sätt som tidigare Harnack. För att nu nämna några exempel. Argumenteringen om Jesu föremänskliga tillvaro håller inte eftersom denna också återfinns hos Paulus i brev som skrevs på 60-talet. Jag skulle kunna ge mig in på en omfattande argumentering om allt detta, men låter det vara här eftersom tråden inte handlar om saken.
Citera
2015-07-26, 23:41
Medlem
Citat:
Troligen så fanns historierna och lagarna fragmentariskt hos prästerskapet..mycket tyder på att prästerskapet sammanställde moseböckerna under fångenskapen i Babylon.....detta förklarar varför det finns två skapelseberättelser och två syndaflodsberättelser etc....

Sen..vid lämpligt tillfälle passade prällen Hilkia på att hitta böckerna...och fick dem godkända av Hulda.

Du verkar väldigt insatt i det där?
Citera
2015-07-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Min fråga till aktiva och fortfarande troende vittnen är; hur kan Gud stå bakom en organisation som skyddar pedofiler? Överallt, över hela världen, pågår det rättegångar och granskningar av Vakttornet just nu pga pedofili. Varför behandlar de sexuella övergrepp som en synd och inte en kriminell handling som måste anmälas till polisen?

Och varför har den styrande kretsen börjat tigga pengar på ett desperat sätt? Och varför köper dom lyxvillor? Särskilt om nu Harmageddon står inför dörren.
Och varför ser Steven Lett i styrande kretsen så sinnessjuk ut?

Vart i Bibeln står det att vi måste gå med i ett tryckeri (och numera även fastighetsföretag) för att sluta oss till Gud? Bibeln säger ju tydligt att den enda vi behöver överlämna oss till är Jesus.

Och slutligen, varför döper sig vittnena i Fadern, Sonens och den andligt styrda ORGANISATIONENS namn? Är det bibliskt?

Den styrande kretsen uppmanar nu att misstänkta fall skall polisanmälas. Jag kan hålla med om att det är något som har brustit tidigare.

Har dom börjat tigga pengar? Det vet jag inte, men jag vet att dom har blivit tvungna att tänka mer ekonomiskt, kanske för att det är brist på pengar.
Citera
2015-07-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boazobargi
Den styrande kretsen uppmanar nu att misstänkta fall skall polisanmälas. Jag kan hålla med om att det är något som har brustit tidigare.

Har dom börjat tigga pengar? Det vet jag inte, men jag vet att dom har blivit tvungna att tänka mer ekonomiskt, kanske för att det är brist på pengar.

HAr du källa på att man uppmanar?

Däremot så godkänner man sedan 2010 och nya äldsteboken att enskilda medlemmar gör anmälan. Numera kan de göra anmälan utan negativa konsekvenser.
Församlingsäldste gör bara anmäla i delstater i USA där lagen föreskriver att de måste anmäla. Men kontakt skall alltid tas med sällskapets juridiska avdelning innan anmälan.
Citera
2015-08-01, 12:13
Medlem
Citat:
HAr du källa på att ?
.

http://www.jw.org/sv/publikationer/t...er-d%C3%B6den/
Citera
2015-08-01, 12:25
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boazobargi

Hur kan en organisation som är styrd av "Gud" få brist på välsignelser (pengar)? Är pengabristen ett bevis på att Jehovas Vittnens organisation inte alls är styrd av Gud (utan snarare av penga och makthungriga män med storhetstankar?)

Ang polisanmälningar av sexuella övergrepp på barn så ska de numera endast göras där lagen kräver det. Där den inte kräver det är det fortfarande standard att utreda i största möjliga tystnad helt själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in