2017-02-03, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Till viss del finns den. De som är registrerade som overksamma och alltså är inaktiva är nog en bra siffra på dem som inte vill vara kvar, men stannar för att bestraffningen är så hård om de lämnar.

Jag tänker på dem som trots att de tappat all tro, går i tjänsten och går på möten, måste finnas mängder av dem också, alltså de som är vanliga vittnen trots att de inte längre tror på "sanningen"
Citera
2017-02-03, 20:09
Medlem
Citat:
Till viss del finns den. De som är registrerade som overksamma och alltså är inaktiva är nog en bra siffra på dem som inte vill vara kvar, men stannar för att bestraffningen är så hård om de lämnar.

Nån som har nån siffra på antalet overksamma döpta vittnen?
Citera
2017-02-05, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag tänker på dem som trots att de tappat all tro, går i tjänsten och går på möten, måste finnas mängder av dem också, alltså de som är vanliga vittnen trots att de inte längre tror på "sanningen"

Visst. De har det jobbigt.
Citera
2017-02-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Nån som har nån siffra på antalet overksamma döpta vittnen?

Det finns litet beräkningar på detta. Men i o m att organisationen inte publicerar hur många som lämnar eller blir uteslutna så blir siffrorna osäkra. Om jag minns rätt så skulle siffran ligga på runt en miljon personer för ungefär 10 år sedan. Sannolikt är siffran högre nu.
Citera
2017-02-08, 21:37
Medlem
Citat:
Visst. De har det jobbigt.

Det är s k socialvittnen. Också en grupp som är svår att bedöma storleken på, men jag skulle gissa att 20-25% av medlemmarna har allvarliga tvivel.
Citera
2017-02-09, 17:41
Medlem
Vittnena pratade alltid om jehova som en kärleksfull fader. Sen visades bibelcitat att man inte skulle t ex tillbe någon annan gud

2 mos 20:5
Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig.

Hur kan det vara kärleksfullt?
Citera
2017-02-09, 19:41
Bannlyst
Vad är de vittnen om nu igen? Och varför behöver man kostym för att få va med? etiken i de vart är den? Jesus hade inte kostym.
Citera
2017-02-09, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Vad är de vittnen om nu igen? Och varför behöver man kostym för att få va med? etiken i de vart är den? Jesus hade inte kostym.

Jesaja 43:10
10 ”Ni är mina vittnen”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, min tjänare som jag har utvalt, för att ni skall veta och ha tro på mig och förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad, och efter mig är det

Matt 28:18-20

18 Och Jesus gick närmare och talade till dem och sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given. 19 Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn 20 och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”

Vittnar om upp 21:3-5 - 2 Pet 3:7

Jesus var välklädd, kastade man lott om hans innerklädnad

Kostym och slips, om man ska upp på podiet.
Senast redigerad av Varjverumxx 2017-02-09 kl. 21:13.
Citera
2017-02-09, 21:20
Medlem
Reguluss avatar
Hur många vet att "Jehova" är ett ortografiskt missförstånd?

I den hebreiska bibelns ursprungliga konsonantskrift står det JHVH, vilket uttalades Adonai (Herren) eftersom det fanns ett tabu mot att uttala Guds riktiga namn (Jahve). När masoreterna lade till vokaltecken i den hebreiska texten använde de vokaltecknen från Adonai för att påminna läsaren om att det var så som JHVH skulle uttalas.

Kristna bibelöversättare missförstod sedan detta, och trodde att JHVH faktiskt skulle uttalas "Jehova". Därav denna underliga namnform, som inte har något stöd i bibeln och aldrig användes av judarna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehova
Citera
2017-02-09, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Jesaja 43:10
10 ”Ni är mina vittnen”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, min tjänare som jag har utvalt, för att ni skall veta och ha tro på mig och förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad, och efter mig är det

Matt 28:18-20

18 Och Jesus gick närmare och talade till dem och sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given. 19 Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn 20 och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”

Vittnar om upp 21:3-5 - 2 Pet 3:7

Jesus var välklädd, kastade man lott om hans innerklädnad

Kostym och slips, om man ska upp på podiet.

Stop! Jehovas har ju en egen bibel. Du kan inte hänvisa mig till vakttornet utan att ta upp originalet och hur slutsatsen är drag. Är det baserat på att myndigheter bär kostym?
Citera
2017-02-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Stop! Jehovas har ju en egen bibel. Du kan inte hänvisa mig till vakttornet utan att ta upp originalet och hur slutsatsen är drag. Är det baserat på att myndigheter bär kostym?

Du kan se i vilken bibel du vill.

Har du problem med att bära kostym eller eljest prydligt klädd.
Citera
2017-02-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hur många vet att "Jehova" är ett ortografiskt missförstånd?

I den hebreiska bibelns ursprungliga konsonantskrift står det JHVH, vilket uttalades Adonai (Herren) eftersom det fanns ett tabu mot att uttala Guds riktiga namn (Jahve). När masoreterna lade till vokaltecken i den hebreiska texten använde de vokaltecknen från Adonai för att påminna läsaren om att det var så som JHVH skulle uttalas.

Kristna bibelöversättare missförstod sedan detta, och trodde att JHVH faktiskt skulle uttalas "Jehova". Därav denna underliga namnform, som inte har något stöd i bibeln och aldrig användes av judarna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehova

Det är inte riktigt rätt det du säger.

Gud avslöjade hans namn till Moses:

"Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren(JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)

När Gud gav Moses namnet så måste han ha uttalat vokalerna, man kan inte prata bara genom att använda konsonanterna JHVH.
Och även Moses måste ha uttalat Guds namn med vokaler när han senare berättade för israeliterna vad hans namn var.

Så det är uppenbart att Guds namn användes och uttalades. Det var inte förrän senare som judarna utvecklade en fobi att uttala Guds namn på grund av skriftställen som denna:

"Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn." (2 Mose 20:7 Bibel2000)

Men det står inte här att man inte får bruka Guds namn, utan det står missbruka. Deras fobi att uttala Guds namn var/är alltså obibliskt.

Vokalerna som fanns mellan JHVH glömdes bort på grund av att man slutade uttala Guds namn och ersatte namnet med titeln "herre"(som "adonai" betyder) varje gång man läste namnet JHVH i bibeln.

Men vokaler har ändock bevisligen existerat från början. Vilka dom vokalerna var vet ingen idag, så man kan inte säga med absolut säkerhet att uttalet "Jehova" är fel och "Jahve" är rätt, eller tvärtom.

Det är ointressant exakt hur man uttalar Guds namn, lika ointressant som med många andra namn som försvenskats och ändrats med tiden. T.ex. uttalas inte Guds sons namn med "Jesus" på det sättet som man gör i västvärlden, det rätta uttalet är "Jehoshua" eller "Joshua". Det svenska uttalet Josua är alltså exakt samma namn som Jesus från början, men uttalet har förändrats.

Och i Sverige säger vi kung "Jakob", inte "James", och "Johannes" istället för "John". Det finns massor med exempel på att uttalet inte är det viktiga, man vet ändå vilket namn man menar. Och man vet att man menar Guds namn vare sig man säger "Jehova" eller "Jahve".

En sak som talar för att "Jehova" är rätt uttal är hur man uttalar Guds sons namn "Jehoshua". Det namnet betyder "JHVH är räddningen", den första delen "Jeho" är alltså Guds namn och "shua" betyder "räddning". Så första och andra vokalen i Guds namn är e och o enligt Guds sons namn.
Senast redigerad av ttsp 2017-02-10 kl. 13:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in