Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Så du tycker inte att fri vilja ska betyda också att man får lov att bestämma hur sina känslor skall vara?

Känslor är svårt att tygla, om man har vissa känslor så går dessa inte att ta bort på en gång. Men känslorna bygger på hur man lever sitt liv, vad man väljer att göra och tänka på i sitt liv.

Ett exempel: En krigsskadad person som har PTSD (posttraumatiskt stressyndrom) känner väldigt mycket. Personen kan agera utåt på ett kriminellt sätt, betyder detta att personens kriminella gärningar är godtagbara, eller betyder det att personen måste bearbeta dessa negativa känslor?

Citat:
Jag säger att människan är inte skapad lika, vi är skapta med en uppgift. De är inte normalt att man skall ha ett yrke och en fritid. De är inte så vi är skapta utan mer att vi har en uppgift. Om vi har en uppgift vi inte kan utföra så blir de kaos. Samhället går inte efter våra biologiska behov, så de kan uppstå komplikationer. Så brott hänger ihop med att samhällsstrukturen är felaktig. Religion har baserat detta och är inte fullbordade mer än för de personer som är skapta inom ramarna.

Jag håller med om att människor inte är skapade lika, vissa föds t.ex. med fysiska sjukdomar som neurosedyn, andra föds med psykiska sjukdomar. Men nyfödda är inte predestinerade att bli onda, det handlar om många faktorer där den fria viljan är den viktigaste faktorn.

Citat:
Ondska är bara ett ord för när våld och sånt sker på andra sidan av man strider för, inte när de är på sin egna sida.

Nej ondska är inte bara ett ord, om en person torteras så håller nog dom flesta människor med om att det är ondska, att det är något ont att tortera andra människor som exempel.

Citat:
Tycker du att de framgår vad Lucifer och gud bråkade om och vad som fick lucifer att bli satan?

Det finns ett skriftställe som belyser detta extra tydligt:

"I Eden, Guds trädgård, bodde du. Du var höljd i ädelstenar av alla de slag: karneol, topas och kalcedon, krysolit, onyx och jaspis, safir, rubin och smaragd. Av guld var dina smycken och prydnader, gjorda åt dig den dag du blev skapad.

Du var en kerub som jag hade smort och satt till beskyddare. På det heliga gudaberget bodde du. Där gick du bland gnistrande stenar. Du var oförvitlig i allt vad du gjorde, från den dag du blev skapad till dess att orätt kom i dagen hos dig.

Din vidlyftiga köpenskap drev dig till våld och synd. Då förvisade jag dig från gudaberget och jagade bort dig, beskyddande kerub, från de gnistrande stenarna. Din skönhet gjorde dig högmodig, och du förödde din vishet och storhet.
" (Hes 28:13-17 Bibel2000)
Citera
2016-01-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, bra. Vem är det som bestämmer att Hitler var ond?
Jag bestämmer vad jag tycker om Hitler.
Citera
2016-01-12, 11:56
Medlem
Citat:
Vi får helt enkelt lita på att skaparen har rätt, vilket Satan inte litade på, utan ifrågasatte, och därmed den onda värld vi lever idag.
Eftersom vi människor inte är robotar, så är sannolikheten väldigt stor, att någon hade ifrågasatt Gud, även om Satan inte gjort det.
Citera
2016-01-12, 11:58
Medlem
Citat:
Men jag förstår inte varför detta skulle vara argument emot mina argument om ondska och att Gud inte har skapat ondskan.
Det är det inte heller.
Citera
2016-01-12, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag bestämmer vad jag tycker om Hitler.

Rätt, men ska detta gälla för alla människor? Är det vad du bestämmer är gott och ont som ska gälla för alla människor?
Citera
2016-01-12, 12:15
Medlem
Citat:
Eftersom vi människor inte är robotar, så är sannolikheten väldigt stor, att någon hade ifrågasatt Gud, även om Satan inte gjort det.

Som sagt handlar detta om den fria viljan som människor har, vi är inte robotar som du säger, utan vi väljer själva vad vi vill tro på och vad vi vill göra med våra liv.

Gud skapade oss på det sättet, och även om sannolikheten är stor att vissa väljer det onda, så finns det många andra exempel på Guds skapelser som väljer det goda.

Bara för att vissa väljer det onda betyder inte att alla väljer det onda, håller du med?
Citera
2016-01-12, 12:16
Medlem
Citat:
Det är det inte heller.

Ok.
Citera
2016-01-12, 12:16
Bannlyst
Citat:
En krigsskadad person som har PTSD (posttraumatiskt stressyndrom) känner väldigt mycket. Personen kan agera utåt på ett kriminellt sätt, betyder detta att personens kriminella gärningar är godtagbara, eller betyder det att personen måste bearbeta dessa negativa känslor?

Jag och samhället står för att till en viss grad har individen ett ansvar, men när de passerat en gräns så är de samhällets ansvar att se till att den personen får den hjälp och insats som krävs. Man kan inte ställa samma krav på folk.

Har du haft ptsd och varit med i krig? har du själv upplevt saker du påstår att man skall kunna hantera enkelt? har du varit psykotisk?

Jag tycker inte man kan uttrycka sig om hur andras mentala tillstånd ändå kan tycka de är upp till dem att följa moral och regler. Det är som sagt upp till en viss gräns, sen är de samhällets ansvar.

Citat:
Men nyfödda är inte predestinerade att bli onda, det handlar om många faktorer där den fria viljan är den viktigaste faktorn.
Det är svårt för mig att svara på detta eftersom jag inte använder ordet ondska på de sättet som du gör.

Citat:
Nej ondska är inte bara ett ord, om en person torteras så håller nog dom flesta människor med om att det är ondska, att det är något ont att tortera andra människor som exempel.

Tortyr används för att få ut information. Låt säga att denna informationen kan rädda 100 000 tals oskyldiga liv, och en person vägrar för att den vill döda oskyldiga. Är de exemplet att orsaka någon smärta för att rädda andra då ondska? Även om man anser de är en dålig sak så kanske tanken är för att de i helheten kanske anser de som något bra?

Citat:
Det finns ett skriftställe som belyser detta extra tydligt:

(Hes 28:13-17 Bibel2000)

Jag kan inte förstå detta. Bedrivs de handelsmarknad i himlen? Låter inte klokt.
Förklara gärna vad som menas. Det låter för knäppt så jag antar jag missförstår.
Citera
2016-01-12, 12:20
Medlem
Citat:
Rätt, men ska detta gälla för alla människor? Är det vad du bestämmer är gott och ont som ska gälla för alla människor?
Nej.
Citera
2016-01-12, 12:21
Medlem
Citat:
Som sagt handlar detta om den fria viljan som människor har, vi är inte robotar som du säger, utan vi väljer själva vad vi vill tro på och vad vi vill göra med våra liv.

Gud skapade oss på det sättet, och även om sannolikheten är stor att vissa väljer det onda, så finns det många andra exempel på Guds skapelser som väljer det goda.

Bara för att vissa väljer det onda betyder inte att alla väljer det onda, håller du med?
Japp, alla är inte onda. Enligt mig.
Citera
2016-01-12, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det var typiskt för vad en kvinna skulle säga, att blanda in känslor för att avgöra hur man känner eller har rätt attt känna sig. Jag tycker du är lite känslig.

Det är väl ironiskt att du säger de som inte brydde dig om vad som skrevs, för att du tyckte inte de var speciellt roande läsning, att du skippade de mesta för att du kände för de.
Citera
2016-01-12, 12:30
Medlem
Citat:
.
Och jag är ganska säker på att jag kommer att få medhåll från Jv:s motståndare i denna sakfråga. Jag är säker på att Jehovas vittnens motståndare håller med mig om att Jehovas vittnen anser att den fria viljan inte innebär att Gud kan veta om en skapelse kommer att synda i framtiden.

Du har rätt i att JV hävdar att Gud inte vet vad en människa kommer att göra i framtiden. Dvs ödet styr inte.
Sen att det skulle bero på den fria viljan har jag inte hört, men det är inte omöjligt att de någonstans angett den som anledning.
Tidigare brukade de säga att Gud skulle kunna, men inte använder sig av det kunskapsområdet.

Men man säger också, i andra sammanhang, att precis som vittnena i exemplet ovan hävdar att Jehova vet allt om nuet och framtiden.

Den "fria" viljan är ju dock relativ. Människan är väldigt förutsägbar. vi agerar väldigt lika i olika situationer. Många, många tror att de har ett unikt tänkande, vilket inte stämmer speciellt ofta. Så en klar begränsning för den "fria" viljan finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in