Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Jag har hört att "Gud skapade allt". Kommer dock inte ihåg om det var från ett Jehovas vittne.
Men i så fall har ju Gud skapat ondskan.
Detta är ett typexempel hur man förvränger/"misstolkar"/överdriver vad man säger. Ja Gud skapade allt, men
han skapade inte ondskan, han skapade människan med en fri vilja, och det var människan själv som valde att "skapa ondskan" genom att välja att göra och tänka på onda saker.
Att Gud skapade människan med en fri vilja var något
gott, jag tror inte någon människa vill förlora sin fria vilja. Jag tror inte du heller innerst inne vill förlora din fria vilja, har jag inte rätt? Men detta innebär tyvärr att vissa människor väljer att göra onda saker, detta går inte att förhindra om man inte tullar på den fria viljan.
Jag vet att människor inte vill ha barn som gör som föräldrarna säger på grund av tvång och hot, utan man vill att barnen
väljer att göra det rätta för att dom
vill göra föräldrarna till lags för att barnen älskar föräldrarna. Detta skiljer sig inte från vad Gud vill och tycker om sin skapelse. Han vill att människor gör det rätta av fri vilja, för att dom älskar att göra det rätta.