2016-01-12, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur menar du?

Det finns inget bud om de, och de förekommer då och då i bibeln och är helt accepterat.
Pratar om GT.
Citera
2016-01-12, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Precis. Hur ska vi veta att någon är god, nör bara godhet finns?
Hur vet du om du har en hjärna? Så du fattar inte vad kärlek, omtanke och omsorg är? Ärligt talat tror jag att du saknar förstånd.
Citera
2016-01-12, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Så du tycker inte att fri vilja ska betyda också att man får lov att bestämma hur sina känslor skall vara?
Det var typiskt för vad en kvinna skulle säga, att blanda in känslor för att avgöra hur man känner eller har rätt attt känna sig. Jag tycker du är lite känslig.
Citera
2016-01-12, 01:59
Medlem
Citat:
Det är ditt problem om du inte läser allt men ändå ska ha en åsikt. Förstår faktiskt inte varför du ser citerade inlägg fram och tillbaka men inte ens läser vad samtalet handlar om. De är bara idioti, de är inte försvarbart att du inte läste allt för jag är tråkig. Du läste bara slutet.

Du fortsätter att påstå saker fortfarande. Du lägger dig själv som ett exempel för de jag sagt i tråden med personer som inte tänker efter och har märklig logik när de kommer till religion.

Fysikens lagar är skapta va gud enligt bibeln. så sluta tjata om att gud inte kan hjälpa allt, han skapade systemet enligt läran om gud och vet allt och kan allt och allmänt bäst.
Gud skapade världen, vilken del fattar du inte?
Vad är det du inte förstår när jag säger att all frihet kan missbrukas? En bil kan användas för att döda, men den är inte "designad" för det syftet. Tvärtom så utvecklas hela tiden nya system för att förhindra olyckor och död. Körkortsutbildningen blir också bättre genom samma process. Och Gud sänder sina profeter till oss med uppmaningar att inte skada utan älska varandra. Så hur kan du vara så otroligt dum att du inte förstår att Gud inte skapade ondskan? Då skyller du alltså dina misstag på Gud. Och det är lika patetiskt som att skylla de på djävulen.
Citera
2016-01-12, 02:02
Medlem
Citat:
Helt okej att ha ett favoritbarn däremot?
Jag har visat er kärlek, säger Herren. Då säger ni: ”Hur har du visat oss kärlek?” Jakob och Esau var ju bröder, säger Herren. Jag älskade Jakob men Esau hatade jag, och jag har gjort hans berg till ödemark, hans område till ökenland. Mal 1:2
Citera
2016-01-12, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hur vet du om du har en hjärna? Så du fattar inte vad kärlek, omtanke och omsorg är? Ärligt talat tror jag att du saknar förstånd.
Varför skulle jag inte förstå vad kärlek, omtanke och omsorg är??
Citera
2016-01-12, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vad är det du inte förstår när jag säger att all frihet kan missbrukas? En bil kan användas för att döda, men den är inte "designad" för det syftet. Tvärtom så utvecklas hela tiden nya system för att förhindra olyckor och död. Körkortsutbildningen blir också bättre genom samma process. Och Gud sänder sina profeter till oss med uppmaningar att inte skada utan älska varandra. Så hur kan du vara så otroligt dum att du inte förstår att Gud inte skapade ondskan? Då skyller du alltså dina misstag på Gud. Och det är lika patetiskt som att skylla de på djävulen.

Och hur kopplar du hela med en bil för? Hur tänker du om körkort och trafikregler som gör att just bilar får finnas? de finns ingen frihet så på de sättet när de kommer till bilar. Bilar hade varit strängt förbjudet eftersom att de kräver kunskap praktisk och teoretisk och behöver licens just eftersom de skyddar oss. Så du jämför de alltså med gud ger oss tillåtelse att köra omkring i bilar med andra som kör runt i bilar? Hur låter säkerheten kring de där för dig? vad är de för kärlek med de?

Personen som uppfann bilen påstod sig inte vara allsmäktig och se framtiden och sånt. Precis som Alfred Nobel inte tänkte på att man kan döda med dynamit, han ångrade sin uppfinning.
Gud däremot kan inte ångra eftersom gud aldrig kan göra fel.
Citera
2016-01-12, 10:09
Medlem
Citat:
Jag har hört att "Gud skapade allt". Kommer dock inte ihåg om det var från ett Jehovas vittne.
Men i så fall har ju Gud skapat ondskan.

Detta är ett typexempel hur man förvränger/"misstolkar"/överdriver vad man säger. Ja Gud skapade allt, men han skapade inte ondskan, han skapade människan med en fri vilja, och det var människan själv som valde att "skapa ondskan" genom att välja att göra och tänka på onda saker.

Att Gud skapade människan med en fri vilja var något gott, jag tror inte någon människa vill förlora sin fria vilja. Jag tror inte du heller innerst inne vill förlora din fria vilja, har jag inte rätt? Men detta innebär tyvärr att vissa människor väljer att göra onda saker, detta går inte att förhindra om man inte tullar på den fria viljan.

Jag vet att människor inte vill ha barn som gör som föräldrarna säger på grund av tvång och hot, utan man vill att barnen väljer att göra det rätta för att dom vill göra föräldrarna till lags för att barnen älskar föräldrarna. Detta skiljer sig inte från vad Gud vill och tycker om sin skapelse. Han vill att människor gör det rätta av fri vilja, för att dom älskar att göra det rätta.
Citera
2016-01-12, 10:14
Medlem
Citat:
Och utan ondska hade inte godhet, som begrepp, funnits. Vi hade alltså inte behövt ett ord för "godhet".

Kanske, men det bevisar inget.
Citera
2016-01-12, 10:17
Medlem
Citat:
Det enda jag "vet" är att vi inte behövt något ord för godhet. Eller så hade vi tyckt att dom som var minst god, var dom som var ond? Jag bara spekulerar....

Men jag förstår inte varför detta skulle vara argument emot mina argument om ondska och att Gud inte har skapat ondskan.
Citera
2016-01-12, 10:18
Medlem
Citat:
Ja, självklart. Jag tycker Hitler var ond.

Ok, bra. Vem är det som bestämmer att Hitler var ond?
Citera
2016-01-12, 10:21
Medlem
Citat:
Precis. Hur ska vi veta att någon är god, nör bara godhet finns?

Vi får helt enkelt lita på att skaparen har rätt, vilket Satan inte litade på, utan ifrågasatte, och därmed den onda värld vi lever idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in