2014-11-26, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du missuppfattar rätt så mycket. Jag har inte valt bort det Skaparen erbjuder.

Gör du detta?

Matteus 28:18-20
16 Och Jesus gick närmare och talade till dem och sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given. 19 Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn 20 och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”

Apg 17:17
Därför började han resonera i synagogan med judarna och de andra som dyrkade Gud och varje dag på torget med dem som råkade vara där.

Apg 20:20
medan jag inte undandrog mig att berätta för er om något som helst av det som var nyttigt eller att undervisa er offentligt och från hus till hus,

Rom 10:14
”14 Men hur skall de anropa honom som de inte satt tror till? Och hur skall de sätta tro till honom som det inte hörs något om? Och hur skall de höra utan att någon predikar? –

1 Kor 9:16
"Om jag nu förkunnar de goda nyheterna, ger det mig ingen orsak att berömma mig, det är mig nämligen pålagt som ett tvång. Ja, ve mig, om jag inte förkunnade de goda nyheterna!"
Citera
2014-11-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Gör du detta?

16 Och Jesus gick närmare och talade till dem och sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given. 19 Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn 20 och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”

Därför började han resonera i synagogan med judarna och de andra som dyrkade Gud och varje dag på torget med dem som råkade vara där.

medan jag inte undandrog mig att berätta för er om något som helst av det som var nyttigt eller att undervisa er offentligt och från hus till hus,

”14 Men hur skall de anropa honom som de inte satt tror till? Och hur skall de sätta tro till honom som det inte hörs något om? Och hur skall de höra utan att någon predikar? –

"Om jag nu förkunnar de goda nyheterna, ger det mig ingen orsak att berömma mig, det är mig nämligen pålagt som ett tvång. Ja, ve mig, om jag inte förkunnade de goda nyheterna!"

Ja, jag förkunnar för alla om Jesus Kristus min frälsare. Gör du det?
Citera
2014-11-26, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Ja, jag förkunnar för alla om Jesus Kristus min frälsare. Gör du det?

Vad förkunnar du?
Vad är de goda nyheterna?

Hur tolkar du detta:

Upp 21:3-5
” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk.

Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”
Citera
2014-11-27, 12:57
Medlem
Citat:
Vad förkunnar du?
Vad är de goda nyheterna?

Hur tolkar du detta:

Upp 21:3-5
” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk.

Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”

De goda nyheterna är "talet om korset", som var essensen av Paulus förkunnelse (1 Kor. 1). Det är basen för "detta evangelium om riket" (Matt. 24:14)

Du svarade inte på min fråga. Innan jag svarar på fler av dina frågor skall du svara på min fråga. Gör du lärjungar enligt Matt. 28:19,20? Döper du? Hur många har du döpt?
Citera
2014-11-27, 15:25
Medlem
Citat:
Gör du detta?

Varför rapar du ur dig massa bibelcitat som om dom vore sanning?
Förstår du inte att det är en samling skrifter helt utan vetenskaplig validitet?
Alla gudar och heliga skrifter som fanns innan bibeln diktades ihop, är dom också sanna?

Nej, jag hävdar att vi egentligen båda är ateister. Jag förnekar bara en gud mer än vad du gör.
När du inser varför du förnekar alla andra gudar, så förstår du varför jag förnekar din.
Citera
2014-11-27, 15:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebroc666

Quoteminingskrig är en gammal kristen pådyvlar-tradition som Smedjan med flera är fast i; förmodentligen med den förhoppning, att det ledar nånvart (vilket är svårt att se för en neutral observatör att det skulle göra).
Citera
2014-11-27, 16:05
Medlem
Citat:
Förstår du inte att det är en samling skrifter helt utan vetenskaplig validitet?
Alla gudar och heliga skrifter som fanns innan bibeln diktades ihop, är dom också sanna?

Nej, jag hävdar att vi egentligen båda är ateister. Jag förnekar bara en gud mer än vad du gör.
När du inser varför du förnekar alla andra gudar, så förstår du varför jag förnekar din.

Undrar om eberhard kommer att försvara bibeln? Eller finns intressantare saker?
Citera
2014-11-27, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Undrar om eberhard kommer att försvara bibeln? Eller finns intressantare saker?

Jag undrade precis när denna i sammanhanget vilseledande fråga skulle komma från ditt håll. Tydligtvis finns det för dig själv intressantare saker att framföra här än försvar för Bibeln. En kort tillbakablick i tråden visar att du föredrar att skriva om annat. Du antyder också att du vill att tråden skall handla om något annat än det den gör men har knappast gått före med gott exempel nyligen när det gäller försvar av Bibeln. Försvara Bibeln gör jag när jag upptäcker något som påkallar det, alltså i trådar som har med saken att göra. Denna tråd vill jag inte belasta med andra ämnen, hur behjärtansvärda de än är. Ditt förra inlägg i tråden är däremot värt att bemöta eftersom du i den - har jag just konstaterat - har tagit en tur på cykeln i ett ämne som definitivt har med trådens tema att göra.
Citera
2014-11-27, 20:16
Medlem
Citat:

Som förväntat, detta inlägg blev aldrig besvarad av eberhard, bibelns försvarare.
Citera
2014-11-27, 23:08
Medlem
Citat:
Som förväntat, detta inlägg blev aldrig besvarad av eberhard, bibelns försvarare.

Som förväntat blev det aktuella inlägget inte besvarat av ttsp, som ifrågasätter den bevarade bibeltextens trovärdighet. Jag besvarar inägg som har att göra med trådarnas teman, men ttsp tycker att han kan svara även om det inte har med trådens ämne att göra - dvs utom när det gäller att försvara Bibelns trovärdighet. Som ett Jv förkastar han uppfattningen att Gud har bevarat den korrekta texten till NT. Han är därmed inte någon Bibelns försvarare.
Citera
2014-11-27, 23:27
Medlem
Citat:
I Från och med senare delen av 1700-talet hade många predikanter och bibelkännare avslöjat de falska lärorna om själens odödlighet och evigt straff för de onda. Detta avslöjande hade grundligt redovisats i boken Bible Vs. Tradition (Bibeln kontra traditionen), skriven av Aaron Ellis. Boken hade först kommit ut i England, och senare, år 1853, utgavs den i Förenta staterna av George Storrs. Men ingen annan på den tiden gjorde mer än C. T. Russell och hans medförbundna för att bekantgöra denna sanning.

sant och falskt att smutskasta och anklaga deras forna bröder och systrar, dag och natt. Bra exempel finns här på Flashback.

Som väntat lyckades ttsp inte vara objektiv här. Sjundedagsadventisterna bedrev stora kanpanjer mot lärorna om själens odödlighet och det eviga pinohelvetet både i tal och skrift både före Russell och samtidigt med hans verksamhet. Den låg minst i linje med Russells ansträngningar.
Citera
2014-11-27, 23:58
Medlem
Citat:
I den officiella hemsidan finns mycket information:

http://www.jw.org/sv/

C. T. Russell använde Zion’s Watch Tower och andra publikationer för att försvara bibliska sanningar och för att vederlägga falska religiösa läror och mänskliga filosofier som stred mot Bibeln. Han påstod däremot inte att han upptäckte nya sanningar.

Russell använde definitivt Zion´s Watch Tower till att främja sekterism som han själv stod för och som han inte "lånat" någonstans i kristenheten. Det värsta exemplet är hans förnekande av att kristna står under det nya förbundet, en "upptäckt" han egenhändigt gjorde under senare delen av sin verksamhet. Det nya förbundet, påstod han, skulle bara gälla judarna när de i framtiden skulle omvända sig. Denna sekterism vållade den dittills största krisen i rörelsen. De bibelforskare som höll fast vid att kristna nu måste tillhöra det nya förbundet angreps av Russell å det tarvligaste i själva Zion´s Watch Tower, där han i sammanhanget satte sig på höga hästar. Hans villfarelse här, som han själv introducerade utan minsta stöd från andra grupperingar, var förvisso inte något försvar av "bibliska sanningar". Det var en introduktion av "mänskliga filosofier som stred mot Bibeln". Fakta om saken kan självfallet inte hittas på Jvs officiella hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in