2014-11-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qnekten
Har ett antal frågor om Jehovas vittnen som jag gärna skulle vilja ha besvarade. Själv tycker jag att det finns väldigt dåligt med information om Jehovas vittnen och jag tycker allt verkar ganska luddigt. Så:

På vilka sätt skiljer sig Jehovas vittnens bild av kristendomen mot vanliga kristna?
Varför motsäger sig Jehovas vittnen att fira Jul?
Varför kallar de Gud för Jehova och inte bara Gud?
Vilka andra stora skillnader finns det mellan bibeln och Jehovas vittnens tolkning?
Vilka är det viktigaste ståndpunkterna man ska hålla sig fast vid om man är med i Jehovas vittnen, att inte ge blod?
Varför har rörelsen fått så mycket kritik?
Stämmer det att de förföljer avhoppade medlemmar?
Vad gör rörelsen på samlingar etc - är det enda dom gör är att samlas och prata om att jesus kommer att återvända? Vad är det stora målet med rörelsen?

Tack.

"Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jehovas vittnen så går de till andra källor?"

https://www.jw.org/sv/gratis-bibelkurs/
Citera
2014-11-25, 23:48
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qnekten
...Stämmer det att de förföljer avhoppade medlemmar?...

På Jehovas Vittnens officiella hemsida www.jw.org kan man bla.a. läsa om hur Jehovas Vittnens ledning uppmanar sina medlemmar att frysa ut sina sina uteslutna släktingar/vänner (d.v.s. släktingar/vänner som antingen valt att lämna för att de inte längre tror på Jehovas Vittnens läror, eller blivit uteslutna för att de brutit någon av församlingens regler). Här är ett exempel:

”... Hur är det då om vi har en släkting eller nära vän som är utesluten? Då prövas vår lojalitet, inte mot den personen, utan mot Jehova. Jehova vakar över oss för att se om vi håller oss till hans bud och undviker kontakt med alla som är uteslutna. (Läs 1 Korinthierna 5:11–13.) Vi kan ta bara ett exempel på vilka goda resultat det kan få om en familj lojalt följer Jehovas anvisning om att inte umgås med en utesluten släkting. En ung man hade varit utesluten i tio år, och under hela den tiden hade hans pappa, mamma och fyra bröder följt uppmaningen att ”sluta upp att vara i sällskap” med honom. Själv försökte han ibland hitta tillfällen att umgås med dem, men berömvärt nog höll alla i familjen fast vid beslutet att inte ha någon kontakt med honom. När han blivit återupptagen berättade han att han hela tiden saknade kontakten med familjen, särskilt på kvällarna när han var ensam. Men, som han själv erkände, om familjen hade umgåtts bara lite med honom skulle han ha nöjt sig med det. Men eftersom ingen i familjen hade någon som helst kontakt med honom, blev hans starka önskan att få vara tillsammans med dem en av anledningarna att reparera förhållandet till Jehova. Tänk gärna på detta om du någon gång frestas att överträda Jehovas befallning att inte umgås med uteslutna släktingar.” – Vakttornet 15 April 2012, sidan 13, §16-17*

Märk väl att det föreligger ett dolt hot i denna text: ”Jehova vakar över oss för att se om vi håller oss till hans bud och undviker kontakt med alla som är uteslutna.” Med andra ord: Gud/storebror ser dig!

Räknas detta som förföljelser/trakasserier av avhoppade/uteslutna medlemmar? Oavsett så är detta utfrysning. Och utfrysning räknas t.ex. på http://sv.wikipedia.org/wiki/Mobbning#Typer_av_mobbning som en typ av psykisk mobbning.

-------
*Not: för den som vill verifiera detta citat, gå in på JV’s officiella hemsida http://www.jw.org/sv/publikationer/t...earFilter=2012, ladda ner i PDF-format studieupplagan, vanligt format av vakttornet för april 2012, slå upp sidan 12 och läs §16-17
Senast redigerad av qbit 2014-11-26 kl. 00:00.
Citera
2014-11-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
På Jehovas Vittnens officiella hemsida www.jw.org kan man bla.a. läsa om hur Jehovas Vittnens ledning uppmanar sina medlemmar att frysa ut sina sina uteslutna släktingar/vänner (d.v.s. släktingar/vänner som antingen valt att lämna för att de inte längre tror på Jehovas Vittnens läror, eller blivit uteslutna för att de brutit någon av församlingens regler). Här är ett exempel:

Ingen blir uteslten utan att begå grova moraliska brott mot Gud.

Man vet vad man gör när man blir ett Jehova vitne, ingen är okunnig om den moraliska väg man dyrt och heligt lovat Gud.
Citera
2014-11-26, 12:22
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag hade ett samtal med ett par äldre damer från Jehovas Vittnen och vi kom bland annat in på detta med Paradiset. För dem var Paradiset detsamma som Edens Lustgård. De betonade att Paradiset låg på Jorden enligt Jehovas Vittnen, medan övriga kristna trodde att det låg i himlen. Med andra ord så tror kristna, enligt dem, att Edens Lustgård ligger i himlen och inte österut på jordklotet.

Kommentar?
Citera
2014-11-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
"Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jehovas vittnen så går de till andra källor?"

https://www.jw.org/sv/gratis-bibelkurs/

Det gör man inte. Man kollar alltid andra källor än en hindu och en muslim. Självfallet kollar man också andra källor när det gäller Jv.
Citera
2014-11-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det gör man inte. Man kollar alltid andra källor än en hindu och en muslim. Självfallet kollar man också andra källor när det gäller Jv.

Ja jag tycker det är klokt att se sakligt från alla sidor.

Det gjorde jag också.
Jag gjorde allt för att avslöja Bibeln, jag fick dock hålla med Werner Keller som sade i sin bok "men Bibeln hade rätt"

Varför har du valt bort det Skaparen erbjuder.
Citera
2014-11-26, 14:51
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ingen blir uteslten utan att begå grova moraliska brott mot Gud.

Man vet vad man gör när man blir ett Jehova vitne, ingen är okunnig om den moraliska väg man dyrt och heligt lovat Gud.

Exempel på sådana enligt JV ”grova moraliska brott mot gud” som man kan bli utfryst för i JV-världen är t.ex. att man inte vill fortsätta sitt medlemsskap, att man inte längre tror på Jehovas Vittnens läror, eller att man börjar röka (som är ett exempel på ett regelbrott man kan bli utesluten för enligt JV’s hemsida).

Nu kritiserar jag inte själva uteslutningen (d.v.s. att man upphör att vara medlem), det är högst rimligt att om man inte längre vill vara medlem i JV, inte längre delar JV’s värderingar eller inte längre lever efter deras regler att man inte längre fortsätter sitt medlemsskap. Det som kritiseras är att JV-ledningen uppmanar sina medlemmar att frysa ut dem som inte fortsätter att vara medlemmar i JV, och t.o.m. uppmanar att frysa ut nära släktingar (t.ex. sina föräldrar eller barn) som inte fortsätter sitt medlemsskap i JV.

Exempel på vilka konsekvenser JV-ledningens uppmaning att frysa ut sina släktingar kan få:

- En person (låt os säga X) föds av föräldrar som är JV, och drillas att bibeln är guds ord, att allt som bibeln säger är sant (inklusive Noaks ark, att gud dödade en massa barn i Egypten och stiftade lagar att stena ihjäl en person som samlar ved på en sabbat) och att JV’s läror är ”sanningen”.

- X blir medlem i tonåren, och gör det genom ritualen ”dop”, övertygad om att detta är det rätta.

- X flyttar hemifrån till ett studentboende, börjar plugga på universitetet, och kommer fram till att hen inte längre kan tro på att bibeln är guds ord, och köper därför inte längre JV’s läror. Därför vill X inte fortsätta som ett JV, och då ledarna i församlingen får reda på detta blir det en nyhetsuppläsning i församlingen att ”X är inte längre ett JV”.

- X föräldrar tar JV-ledningens uppmaning om att inte umgås med uteslutna släktingar på största allvar, och slutar helt upp med att över huvud taget umgås med X. X får inte träffas med sina föräldrar, och inte heller sina syskon.

Med andra ord, X fryses ut/mobbas av sina JV-föräldrar för att hen valde en annan väg i livet. Detta är exempel på konsekvenser av JV-ledningens uppmaning att låta frysa ut sina släktingar som inte längre fortsätter vara medlemmar i JV.
Citera
2014-11-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Om du är ärlig undersöker du båda sidorna av saken.
http://jwfacts.com/

Jag har gjort mitt val av väg, den väg som leder till evigt liv i ett återupprättat paradis, fritt från sjukdom, lidande och död.

Den här världen har inget att erbjuda.

Upp 21:3-5
” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”
Senast redigerad av Smedjan 2014-11-26 kl. 15:33.
Citera
2014-11-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Exempel på sådana enligt JV ”grova moraliska brott mot gud” som man kan bli utfryst för i JV-världen är t.ex. att man inte vill fortsätta sitt medlemsskap, att man inte längre tror på Jehovas Vittnens läror, eller att man börjar röka (som är ett exempel på ett regelbrott man kan bli utesluten för enligt JV’s hemsida).

.

Regelbrott = Mot Skaparens principer.

De som inte vill lyda Skaparen kan säkert finna många kompisar utanför, inget att klaga över.

Jag har ingen kontakt med min släkt därför de inte vill accepterar att jag inte firar t ex jul, men jag har ny släkt
Citera
2014-11-26, 15:32
Medlem
[quote=RoaldDahl|51246534]Jag hade ett samtal med ett par äldre damer från Jehovas Vittnen och vi kom bland annat in på detta med Paradiset. För dem var Paradiset detsamma som Edens Lustgård. De betonade att Paradiset låg på Jorden enligt Jehovas Vittnen, medan övriga kristna trodde att det låg i himlen. Med andra ord så tror kristna, enligt dem, att Edens Lustgård ligger i himlen och inte österut på jordklotet.

Psalm 37:9-11, 29
9 Ty de som gör det onda skall utrotas, men de som hoppas på Jehova skall ta jorden i besittning. 10 Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. 11 Men de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid.
29 De rättfärdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo för evigt på den.
Citera
2014-11-26, 17:30
Medlem
Citat:
Ja jag tycker det är klokt att se sakligt från alla sidor.

Det gjorde jag också.
Jag gjorde allt för att avslöja Bibeln, jag fick dock hålla med Werner Keller som sade i sin bok "men Bibeln hade rätt"

Varför har du valt bort det Skaparen erbjuder.

Du missuppfattar rätt så mycket. Jag har inte valt bort det Skaparen erbjuder.
Citera
2014-11-26, 18:11
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag hade ett samtal med ett par äldre damer från Jehovas Vittnen och vi kom bland annat in på detta med Paradiset. För dem var Paradiset detsamma som Edens Lustgård. De betonade att Paradiset låg på Jorden enligt Jehovas Vittnen, medan övriga kristna trodde att det låg i himlen. Med andra ord så tror kristna, enligt dem, att Edens Lustgård ligger i himlen och inte österut på jordklotet.

Kommentar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in