2015-07-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boazobargi
Det var inte Russel som skrev detta. Så det är svårt att säga hur mycket att detta som Russel faktiskt stod bakom. Förmodligen skulle Russel ha blivit mycket upprörd om han visste vad som hade skrivits i hans namn.

Visst! Russel var död sedan ett år när boken kom ut..och lik brukar inte skriva böcker. Ej heller ha synpunkter på böcker. Men, sällskapet akttornet gav ut boken som nummer 7 i Studier i skriften, detta med efterträdaren Rutherfords goda minne! Men visst..sannolikt är det Woodworth som är "hjärnan" bakom boken ifråga.
Det intressanta är dock att Sällskapet vakttornet gav ut boken och vad den påstår ska hända inom en 5-10-årsperiod framåt.
Sen kan man ju förstås diskutera oganisationens hederlighet om man ger ut en falsk postum bok......men hederlighet var sannolikt inte Rutherfords starkaste sida.
Citera
2015-07-25, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Hur menar du nu...?

Jag anser att profetiorna i Daniel är senare tillägg, ja. De stämde med det som hänt före de skrevs.

Jag tror även att profetiorna i evangelierna beskriver saker som redan hänt... det gör även historikerna när de daterar evangelierna till att beskriva händelserna omkring år 70... (evangelierna skrevs efter händelserna och är efterhandskonstruktioner.. iaf 3 av dem)

Uppenbarelseboken beskrev också saker som hände.
Eller som författaren upplevde, om denne nu var vid god psykisk hälsa.
Men förutsägelserna i sig är obegripliga och kommer aldrig att bli sanna...

Jag kan också påstå att jag hittat en "okänd bok" som skrevs för över 100 år sedan och legat i jorden sedan dess... som innehåller profetior om framtiden och jesus och evigheten... och förutspår hitler och lady gaga och sånt där "viktigt"...

Funkade för 5 moseboken (se 2 krön 34:14) och joseph smith... jag skulle nog också kunna hitta nån nergrävd okänd biblisk bok. Den skulle vara mer spännande än mormons bok, det tror jag.

Sannolikt ja. MArkusevangeliet är det enda som sannolikt skrivits före år 70...och följdriktigt säger det inget om Jerusalems belägring och förstörelse.

Som ett intressant tillägg så hade inte heller Maria hunnit bli jungfru i Markusevangeiet!
Citera
2015-07-25, 20:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det verkar det råda en del osäkerhet om. Jag har själv ... i samband med bibel-kronologin om bibelns "bad guys" ... get mig in i en diskussion om bibel-kronologi, men det har hittills varit omöjligt att få nån till fördjupa sig särskild långt in i ämnet.
Citera
2015-07-25, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Sannolikt ja. MArkusevangeliet är det enda som sannolikt skrivits före år 70...och följdriktigt säger det inget om Jerusalems belägring och förstörelse.

Som ett intressant tillägg så hade inte heller Maria hunnit bli jungfru i Markusevangeiet!

Jag trodde tidigare att markus var det ursprungliga evangeliet... just för att det bl a saknar jungrufödseln och allt det där... men efter att nyligen omgranskat det kan jag inte förneka att markus mest innehållet helanden, mirakel, en apokalyptisk berättelse, och ett fåtal "visdomsord". Men ffa är det en retoriskt välskriven myt för att sprida hemligheten om messias....

För att koppla till JV topic: jag tror man gör ett misstag om man tror att bibeln innehåller bokstavliga sanningar.

Det är konstigt att inte fler kristna reagerar på att det ju fanns kristna grupper som enbart använde Markus. Om t.ex. bergspredikan verkligen är så central, varför finns den inte i Markus? Enligt kristen tradition anses Markus ha skrivit på diktamen från Petrus, Jesus lärjunge. Konstigt om han "glömt" bergspredikan.
Senast redigerad av grelin1999 2015-07-25 kl. 20:16.
Citera
2015-07-25, 20:20
Medlem
Citat:
Hur menar du nu...?

Jag anser att profetiorna i Daniel är senare tillägg, ja. De stämde med det som hänt före de skrevs.

Jag tror även att profetiorna i evangelierna beskriver saker som redan hänt... det gör även historikerna när de daterar evangelierna till att beskriva händelserna omkring år 70... (evangelierna skrevs efter händelserna och är efterhandskonstruktioner.. iaf 3 av dem)

Eller som författaren upplevde, om denne nu var vid god psykisk hälsa.
Men förutsägelserna i sig är obegripliga och kommer aldrig att bli sanna...

Jag kan också påstå att jag hittat en "okänd bok" som skrevs för över 100 år sedan och legat i jorden sedan dess... som innehåller profetior om framtiden och jesus och evigheten... och förutspår hitler och lady gaga och sånt där "viktigt"...

Funkade för 5 moseboken (se 2 krön 34:14) och joseph smith... jag skulle nog också kunna hitta nån nergrävd okänd biblisk bok. Den skulle vara mer spännande än mormons bok, det tror jag.

Det med Hilkia var nog mer än bara 5e Moseboken. Det var hela lagen.
MEn visst....synnerligen passande att han "råkade hitta" den.

En kul grej; Mose lag ansågs ha tillkommit cirkus 1000 år före Hilkias tid. Ändå finns det inte ett enda iota i bibeln om att man använt Mose lag under hela denna tid, alltså Israels glanstid.
Citera
2015-07-25, 20:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För att koppla till JV topic: jag tror man gör ett misstag om man tror att bibeln innehåller bokstavliga sanningar.

Så bibel-'gudens' omnisciens är alltså bara ett tomt postulat?
Citera
2015-07-25, 20:26
Medlem
Citat:

Det finns inga verkliga belägg för att Markus är det första evangeliet och inga verkliga belägg för att något av de fyra evangelierna är skrivet efter Jerusalems förstöring. Åtskilliga forskare anser att Matteus skrevs först och att Markus och Lukas kom strax efteråt, samtliga före Jerusalems förstöring. Jag anser att dessa forskare har de bästa argumenten.
Citera
2015-07-25, 20:26
Medlem
Citat:
Jag trodde tidigare att markus var det ursprungliga evangeliet... just för att det bl a saknar jungrufödseln och allt det där... men efter att nyligen omgranskat det kan jag inte förneka att markus mest innehållet helanden, mirakel, en apokalyptisk berättelse, och ett fåtal "visdomsord". Men ffa är det en retoriskt välskriven myt för att sprida hemligheten om messias....

Det är konstigt att inte fler kristna reagerar på att det ju fanns kristna grupper som enbart använde Markus. Om t.ex. bergspredikan verkligen är så central, varför finns den inte i Markus? Enligt kristen tradition anses Markus ha skrivit på diktamen från Petrus, Jesus lärjunge. Konstigt om han "glömt" bergspredikan.

Det är väl därför alla bokstavsttrogna sekter hamnar så fruktansvärt snett..och tvingas göra logiska kullerbyttor om vad som är symboler liknelser eller faktiska händelser.

MAtteusevangeliet bygger till stora delar på Markus.....men har också helt egna avsnitt, som t ex bergspredikan. JAg vill minnas att delar av bergspredikan också finns i Tomasevangeliet.
Citera
2015-07-25, 20:28
Medlem
Citat:
Visst! Russel var död sedan ett år när boken kom ut..och lik brukar inte skriva böcker. Ej heller ha synpunkter på böcker. Men, sällskapet akttornet gav ut boken som nummer 7 i Studier i skriften, detta med efterträdaren Rutherfords goda minne! Men visst..sannolikt är det Woodworth som är "hjärnan" bakom boken ifråga.
Det intressanta är dock att Sällskapet vakttornet gav ut boken och vad den påstår ska hända inom en 5-10-årsperiod framåt.
Sen kan man ju förstås diskutera oganisationens hederlighet om man ger ut en falsk postum bok......men hederlighet var sannolikt inte Rutherfords starkaste sida.

Det finns inte minsta tvekan att Woodworth är hjärnan bak den del av "Den Fullbordade hemligheten" som handlar om Uppenbarelseboken. Fisher var hjärnan bak den del som handlade om Hesekiel.
Citera
2015-07-25, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det finns inga verkliga belägg för att Markus är det första evangeliet och inga verkliga belägg för att något av de fyra evangelierna är skrivet efter Jerusalems förstöring. Åtskilliga forskare anser att Matteus skrevs först och att Markus och Lukas kom strax efteråt, samtliga före Jerusalems förstöring. Jag anser att dessa forskare har de bästa argumenten.

Det är i princip bara troende forskare som anser detta. Sekulära bibelhistoriker ser de tre andra evangelierna som skrivna efter år 70, de flesta anser att alla fyra är skrivna efter år 70.

Tittar man på utvecklingen av Jesusgestalten så är också denna ordning den mest sannolika; Markus skrevs innan mytbildningen om jungfrufödseln var etablerad, senare kom MAtteus och Lukas, och sist Johannes där Jesus också påstås ha haft en himmelsk preexistens och blivit förgudligad och där fröet till treenighetsläran läggs.
Senast redigerad av ujhs 2015-07-25 kl. 20:38.
Citera
2015-07-25, 21:37
Medlem
Citat:
Det är väl därför alla bokstavsttrogna sekter hamnar så fruktansvärt snett..och tvingas göra logiska kullerbyttor om vad som är symboler liknelser eller faktiska händelser.

MAtteusevangeliet bygger trill stora delar på Markus.....men har också helt egna avsnitt, som t ex bergspredikan. JAg vill minnas att delar av bergspredikan också finns i Tomasevangeliet.

Nja... tomasev är inte skrivet på det sättet att man kan tala om bergspredikan...
Angående tomas är jag själv osäker... det kan lika gärna vara tidigt (år 40-50) som att det skrevs efter år 100. Gnosticismen var så osystematiserad...
Citera
2015-07-25, 21:47
Medlem
Citat:
Nja... tomasev är inte skrivet på det sättet att man kan tala om bergspredikan...
Angående tomas är jag själv osäker... det kan lika gärna vara tidigt (år 40-50) som att det skrevs efter år 100. Gnosticismen var så osystematiserad...

Om jag minns rätt så består Thomasevangeliet mest av Jesuscitat...tämligen ostrukturerade i tid och rum. Men om jag minns rätt finns vissa inslag från bergspredikan med i Thomasevangeliet....annars brukade man förr tala om en okänd källa kallad Q, av tyskans quelle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in