Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Sannolikt ja. MArkusevangeliet är det enda som sannolikt skrivits före år 70...och följdriktigt säger det inget om Jerusalems belägring och förstörelse.
Som ett intressant tillägg så hade inte heller Maria hunnit bli jungfru i Markusevangeiet!

Jag trodde tidigare att markus var det ursprungliga evangeliet... just för att det bl a saknar jungrufödseln och allt det där... men efter att nyligen omgranskat det kan jag inte förneka att markus mest innehållet helanden, mirakel, en apokalyptisk berättelse, och ett fåtal "visdomsord". Men ffa är det en retoriskt välskriven
myt för att sprida hemligheten om messias....
För att koppla till JV topic: jag tror man gör ett misstag om man tror att bibeln innehåller bokstavliga sanningar.
Det är konstigt att inte fler kristna reagerar på att det ju fanns kristna grupper som
enbart använde Markus. Om t.ex. bergspredikan verkligen är så central, varför finns den inte i Markus? Enligt kristen tradition anses Markus ha skrivit på diktamen från Petrus, Jesus lärjunge. Konstigt om han "glömt" bergspredikan.