2015-07-11, 20:08
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Varför har VT satt sig i Jesus ställe? Jesus sa att "kom till MIG för frälsning, JAG är er medlare", men organisationen påstår att vi måste komma till DOM för frälsning och DOM är vår medlare till Gud.

Från VTs Insiktsboken; Välsignelser för mänskligheten i allmänhet. Jesus är medlare enbart för dem som ingår i det nya förbundet. Men han är också Guds överstepräst och Abrahams avkomma, och i och med att han fullgör sina uppgifter i samband med dessa två ämbeten kommer han att bli till välsignelse för den övriga delen av mänskligheten, eftersom alla nationer skall bli välsignade med hjälp av Abrahams avkomma. Först välsignar Kristus, som i första hand är avkomman (Gal 3:16, 29), dem som ingår i det nya förbundet, vilka i och med det blir andrahandsmedlemmar av avkomman. Genom det nya förbundet, som Jesus är medlare för, görs de till kungar och präster och kommer att ha del i att låta de välsignelser som Jesu offer och hans styre medför tillfalla alla jordens nationer. När Kristi uppgift som medlare är fullgjord, i och med att ”Guds Israel” insätts i denna ställning, kommer det således att bli till nytta och välsignelse för hela mänskligheten. (Gal 6:16; 1Mo 22:17, 18)

Så Jesus är endast en välsignelse för resten av JVn som först måste vända sig till de smorda (numera endast de 7 medlemmarna i styrande kretsen) för att ha endast ett hopp om evigt liv, inte ett löfte, som Jesus sa.

Det är inte sant. Organisationen kan inte anta rollen som Jesus innehar och det försöker dom heller inte göra.
Citera
2015-07-11, 20:24
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Det är inte sant. Organisationen kan inte anta rollen som Jesus innehar och det försöker dom heller inte göra.

Men det står ju så i tex Insiktsboken, taget från JW dot org, deras egna sida. Vilket jag kopierat i inlägg ovan. Länk; http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/...lare+144&p=par

Jag vet att de flesta JV vet inte om detta eftersom det smygs in, men enligt VT själv är Bibeln endast skriven för de smorda och Jesus är endast medlare för dom.

Och OM det nu inte hade vart så (vilket Bibeln faktiskt lär) så betyder det att vi inte alls behöver vända oss till Organisationen för frälsning. Vi behöver ENDAST Bibeln och Jesus, ingen annan.

PS, det är många numera ex-JVn som öppnat ögonen och lämnat organisationen efter dom lärt sig detta. Jag uppmanar dig att fråga en äldste om detta eller tom skriva till Betel och fråga vem Jesus är medlare till. Men som sagt, det räcker ju att läsa Insiktsboken för att se att den stora skaran har inte Jesus som sin medlare.
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-11 kl. 20:28.
Citera
2015-07-11, 21:02
Medlem
Vasectomaters avatar
"So in this strict Biblical sense Jesus is the "mediator" only for anointedChristians."
Watchtower 1979 Apr 1 p.31
"Likewise, the Greater Moses, Jesus Christ, is not the Mediator between Jehovah God and all mankind. He is the Mediator between his heavenly Father, Jehovah God, and the nation of spiritual Israel, which is limited to only 144,000 members." Worldwide Security Under the "Prince of Peace"(1986) pp.10-11
If Jesus is only mediator for the thousand remaining remnant on earth, who is mediator for the millions of Jehovah's Witnesses that do not form part of the 144,000?

"The "great crowd" of "other sheep" that is forming today is not in that new covenant. However, by their associating with the "little flock" of those yet in that covenant they come under benefits that flow from that new covenant." Watchtower 1979 Apr 1 p.31
"They recognize that they are not spiritual Israelites in the new covenant mediated by Jesus Christ, nor part of the "chosen race, a royal priesthood, a holy nation."-1 Pet. 2:9. Yet they do benefit from the operation of the new covenant. They benefit from this just as, in ancient Israel, the "alien resident" benefited from residing in among the Israelites who were in the Law covenant.-Ex. 20:10; Lev. 19:10, 33, 34; Rev. 7:9-15. To keep in relationship with "our Savior, God," the "great crowd" needs to remain united with the remnant of spiritual Israelites." Watchtower1979 Nov 15 p.27 Benefiting from "One Mediator Between God and Men"
Where is Jesus in that statement?

The 2010 book God's Word For Us Through Jeremiah continues to present this teaching, though so subtly that many Jehovah's Witnesses do not seem to make the connection that Jesus is not their mediator. It explains that Jesus mediates for the new covenant, which is for spiritual Israel, whom the Watchtower teach include only the 144,000.

"... the new covenant is between Jehovah God and spiritual Israel, with Jesus as its Mediator." God's Word For Us Through Jeremiah p.173
Most congregations no longer have any of the "little flock" to associate with and the reality for a Jehovah's Witnesses is that salvation comes from following the Governing Body , the leaders of the Organization. Jesus role as mediator for the Anointed alone underpins the concept that following the directions of a "Faithful and Discreet Slave" is necessary for salvation.
Citera
2015-07-11, 21:10
Medlem
Vasectomaters avatar
Bibeln lär dock att Jesus är medlare för ALLA människor och hans lösenoffer är för ALLA:
1 Timoteus 2:5,6
Ty en enda är Gud och en enda är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus som gav sig själv till en motsvarande lösen för alla, (detta) ska det vittnas om vid dess egna särskilda tider.

Förstår du nu att om man vill bli eller fortsätta vara ett Jehovas Vittne måste man gå emot Guds ord. Och på så vis kan man aldrig få frälsning.
Citera
2015-07-11, 21:19
Medlem
Vasectomaters avatar
Jag tror att Russel var uppriktig i sin tro, att det han predikade var sanning. Men efter hans död och Rutherford tog över på ett omoraliskt sätt så blev hela organisationen korrupt. Och det har bara blivit värre och värre. En organisation som ljuger kan aldrig ha Guds välsignelse.

Det finns en världsvid organisation än idag som tog avstånd från Rutherford och följer ännu Russels läror, de heter Bibelstuderarna. Och de är väl egentligen de "riktiga" vittnena, även om jag personligen anser att Russel också hade helt fel.

Jag tror att alla medlemmar i den styrande kretsen idag är bedragare, det ser man på deras "frukter". De har på senaste tiden höjt upp sig själva till kändisar genom deras "TV evangelium", är långtifrån ödmjuka. JW dot org loggan har blivit till de utsvultna vittnenas gyllene kalv och den styrande kretsen deras idoler.
Citera
2015-07-11, 21:23
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Jag förstår att det är svårt att ta till sig, men du kan inte förneka det som står skrivet i din organisations egna litteratur. Om du skulle påstå inför de äldste bröderna att Jesus är din medlare och din enda medlare och inte skulle ge med dig när dom rättar dig skulle du bli utesluten.

Hur kan du säga det du säger när du ser själv med egna ögon i din egna litteratur vad organisationen säger om Jesus roll som medlare?
Citera
2015-07-11, 21:27
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Men det står ju så i tex Insiktsboken, taget från JW dot org, deras egna sida. Vilket jag kopierat i inlägg ovan. Länk; http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/...lare+144&p=par

Jag vet att de flesta JV vet inte om detta eftersom det smygs in, men enligt VT själv är Bibeln endast skriven för de smorda och Jesus är endast medlare för dom.

Och OM det nu inte hade vart så (vilket Bibeln faktiskt lär) så betyder det att vi inte alls behöver vända oss till Organisationen för frälsning. Vi behöver ENDAST Bibeln och Jesus, ingen annan.

PS, det är många numera ex-JVn som öppnat ögonen och lämnat organisationen efter dom lärt sig detta. Jag uppmanar dig att fråga en äldste om detta eller tom skriva till Betel och fråga vem Jesus är medlare till. Men som sagt, det räcker ju att läsa Insiktsboken för att se att den stora skaran har inte Jesus som sin medlare.

Jesus är medlare mellan Jehova och människorna. Jesus slöt ju ett förbund "Nya förbundet" mellan dom smorda 144 000 som skulle regera tillsammans med honom som Kung. Jesus är i sammanhanget alltså medlaren mellan Jehova och dom som ingår i detta förbund, precis som Mose var medlare mellan Jehova och Israels Nation på sin tid. Det betyder att när vi ber till Jehova så måste vi ha Jesus som medlare. Vi måste be till Gud i Jesus namn därför att det är det enda sätt att vända sig till Gud som han godkänner. Jesus sa: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”

Det betyder inte att dom 144 000 har någon speciellt uppgift som medlare mellan ickesmorda och Jesus, mer än att dom har ett speciellt ansvar att hålla ihop organisationen här på jorden.
Senast redigerad av Apollos 2015-07-11 kl. 21:29.
Citera
2015-07-11, 21:31
Medlem
Apolloss avatar
felpost
Citera
2015-07-11, 21:38
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Jag förstår att det är svårt att ta till sig, men du kan inte förneka det som står skrivet i din organisations egna litteratur. Om du skulle påstå inför de äldste bröderna att Jesus är din medlare och din enda medlare och inte skulle ge med dig när dom rättar dig skulle du bli utesluten.

Hur kan du säga det du säger när du ser själv med egna ögon i din egna litteratur vad organisationen säger om Jesus roll som medlare?

Syftar han inte specifikt på den tidsperioden då dom 144 000 kommer att regera tillsammans med honom i himlen?
Citera
2015-07-11, 21:39
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jesus är medlare mellan Jehova och människorna. Jesus slöt ju ett förbund "Nya förbundet" mellan dom smorda 144 000 som skulle regera tillsammans med honom som Kung. Jesus är i sammanhanget alltså medlaren mellan Jehova och dom som ingår i detta förbund, precis som Mose var medlare mellan Jehova och Israels Nation på sin tid. Det betyder att när vi ber till Jehova så måste vi ha Jesus som medlare. Vi måste be till Gud i Jesus namn därför att det är det enda sätt att vända sig till Gud som han godkänner. Jesus sa: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”

Det betyder inte att dom 144 000 har någon speciellt uppgift som medlare mellan ickesmorda och Jesus, mer än att dom har ett speciellt ansvar att hålla ihop organisationen här på jorden.

Men så står det ju inte i deras litteratur. Där står det att Jesus är endast medlare för det nya förbundet. Resten måste få Jesus välsignelse genom att sluta sig tätt till detta förbund. Det går inte att kringgå det faktum och som sagt, det är därför många öppnar ögonen och inser lögnen när dom förstår vad detta faktiskt innebär.
Citera
2015-07-11, 21:42
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Syftar han inte specifikt på den tidsperioden då dom 144 000 kommer att regera tillsammans med honom i himlen?

Alltså, det är organisationen som syftar på att Jesus roll som medlare då och nu endast är för den lilla skaran. Väl som medregenter i kungariket behövs ingen medlare längre för den lilla skaran och då kommer Jesus och de 144 tusen medregenter medla tillsammans till den stora skaran kvar på jorden.
Senast redigerad av Vasectomater 2015-07-11 kl. 21:46.
Citera
2015-07-11, 21:49
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Men så står det ju inte i deras litteratur. Där står det att Jesus är endast medlare för det nya förbundet. Resten måste få Jesus välsignelse genom att sluta sig tätt till detta förbund. Det går inte att kringgå det faktum och som sagt, det är därför många öppnar ögonen och inser lögnen när dom förstår vad detta faktiskt innebär.

Jag tycker dock inte att det motsäger nånting som står i bibeln. Det är klart att vi bör hålla oss tätt till organisationen om vi vill bli räddade. Annars om vi står utanför så förnekar vi ju det.

Jag ser inte riktigt vad det är du anser vara problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in