Citat:
Ursprungligen postat av
Jhwh
Tex bekräftar det här insikts citat:
Vakttornet 09 15/12 s20-24 p.16
Vakttornet 2012 1/8 s16,17
Står också kedjan från Daniel till 1914
Det finns säkert 100 citat om du slker på 1914 o kung i litteraturen
Det kan liksom inte misstolkas, han hade inte makten innan, men fick den då.
Sedan ifrågasätter jag i princip allt det där, men det handlar inte diskussionen om denna gång.
Jag har själv sökt, och insåg att du skulle ha kunnat använda bättre citat som du enkelt kan förvränga, du kunde ha hittat bättre citat som stödjer ditt påstående, men i detta citat som du hittade, står det bara:
Citat:
Under de århundraden som gått sedan Jesus uppväcktes har han troget lett den kristna församlingens verksamhet, den församling som han härskar som kung över. (Kol. 1:13) Vid den fastställda tiden skulle han börja utöva sin makt som kung i Guds rike. Bibelns profetior och världshändelserna bekräftar att hans närvaro som kung började 1914, och då började också ”avslutningen på tingens ordning”.
Återigen handlar det om skillnaden mellan att få makt och
utöva sin makt. Jesus
utövade inte sin makt som kung vid uppståndelsen, utan väntade tills Guds rike blev en verklighet 1914.
Detta står det om i många ställen i vår litteratur, så du är inte så insatt som du tror.
Jag kan ge dig två citat just nu som motsäger det du hävdar:
Citat:
*** w82 1/2 sid. 11-12 § 8-9 Guds uppsåt med att låta några ”födas på nytt” ***
. Därför uppväckte Gud honom från de döda.
9 Därpå ”upphöjde Gud honom också till en högre ställning och gav honom i sin ynnest det namn som är över varje annat namn”. (Fil. 2:9—11) Att Jesus hade blivit uppväckt från de döda intygades av flera hundra vittnen. Strax innan han återvände till sin Fader i himlarna, sade han följande till sina lärjungar: ”All myndighet [eller: makt] i himmelen och på jorden har blivit mig given.” (Matt. 28:18) Nu var han fullt rustad med rätten att återställa människosläktet, i kraft av sin offerdöd, och också med makten att kunna göra det, i kraft av sin uppståndelse och himmelsfärd för att sitta på Guds högra sida i himmelen. (Luk. 22:69)
*** w79 15/12 sid. 6 ”Frid bland människor som han godkänner” ***
Genom sin död vann han det rike som skulle göra slut på all ondska och medföra evig frid. Hans villighet att lämna himmelen för att komma till jorden och dö en offerdöd och den därpå följande upphöjelsen i Rikets makt visas i Filipperna 2:5—11:
”Bevara denna sinnesinställning i er som också fanns hos Kristus Jesus, som, fast han var till i Guds gestalt, inte hade en tanke på ett besittningstagande, nämligen för att han skulle vara jämlik Gud. Nej, utan han utblottade sig själv och tog en slavs gestalt och framträdde i människors likhet. Och därtill, då han fann sig till utseende och väsen såsom en människa, ödmjukade han sig och blev lydig ända till döden, ja, döden på en tortyrpåle. Just av den orsaken upphöjde Gud honom också till en högre ställning och gav honom i sin ynnest det namn som är över varje annat namn, så att i Jesu namn varje knä skall böja sig, deras i himmelen och deras på jorden och deras under jorden, och varje tunga öppet skall erkänna att Jesus Kristus är Herre till ära för Gud, Fadern.”
Jag ska kolla om jag hittar några fler.