Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-23, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns ingen anledning att inte ta det bokstavligt, har du annan information?

Du kan inte på allvar mena att världen bokstavligt talat inte skulle räcka till för alla böcker om allt som Jesus gjorde.
Citera
2015-06-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Du kan inte på allvar mena att världen bokstavligt talat inte skulle räcka till för alla böcker om allt som Jesus gjorde.

Jaha du menar så, men det var ju inte heller min poäng med citatet, suck.
Citera
2015-06-23, 19:37
Medlem
Citat:

Då måste du ha tyckt ännu mer synd om mig innan Jag blev ett Jehovas vittne. Grunden till min tro bildade jag innan jag blev ett Jehovas vittne, det blev mest en bekräftelse på att jag hade tänkt rätt, och att jag inte var ensam om min tro.

Så du har egentligen ingen aning om vem jag är så att du kan döma mig på det sättet som du hela tiden gör. Du har en nedvärderande syn på mig, men det är ändå harmlöst jämfört med många andra här.

Jag tycker synd om dig för att du har fel i punkt efter punkt, och mina svar rinner av dig som en gås.

Tro det eller ej men jag har en mycket positiv syn på dig, däremot tycker jag att du bedriver en otacksam mission... som tyvärr bara kan sluta med att du till sist tröttnar på att försvara alla krumbukter i rörelsen.
Det behövs bara att rörelsen gör några "icke-bibliska" saker och bestämmer att detta är Guds ord, och att du då opponerar dig. Och det är nog bara en tidsfråga.
För om rörelsen skulle vara tvungna välja mellan bibeln eller sig själva så skulle de välja sig själva, till syvende och sist. Det tror jag iaf.

Hade annars varit jättebra om JV hade haft rätt, då hade jag gärna hoppat på, jag gillar sekter... Man får ju en känsla av att tillhöra något och att vara med i något som har "alla svaren".
Citera
2015-06-23, 19:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej det kan jag inte se, bara alkohol har det "godkännandet" från Gud

"Du låter gräs växa för boskapen och örter till människans tjänst.
Så frambringas föda ur jorden och vin, som gör människan glad, olja, som ger hennes ansikte glans, och bröd, som ger henne styrka.
" (Ps 104:14-15 Bibel2000)
Är du säkerpå att det är alkohol som menas och inte vin.
Själv föredrar jag öl o whisky.
Citera
2015-06-23, 20:03
Medlem
pollenpers avatar
Eftersom ni inte firar födelsedagar för att bibeln inte uppmuntrar till det så kommer min följdfråga.
Vad anser JV att man kan fira?
Firar ni midsommar?
Citera
2015-06-23, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Är du säkerpå att det är alkohol som menas och inte vin.
Själv föredrar jag öl o whisky.

Vin innehåller alkohol, så alkohol är ok.
Citera
2015-06-23, 20:22
Medlem
Citat:
Eftersom ni inte firar födelsedagar för att bibeln inte uppmuntrar till det så kommer min följdfråga.
Firar ni midsommar?

Läs vad Trelleborgs Allehanda skriver om midsommar, du kanske blir förskräckt?

http://www.trelleborgsallehanda.se/kultur-och-nojen/midsommar-vin-grodor-och-sang/
Citera
2015-06-23, 20:27
Medlem
Citat:

http://www.trelleborgsallehanda.se/kultur-och-nojen/midsommar-vin-grodor-och-sang/

Det svenska midsommarfirandet kan vara fullständigt oskyldigt. En folklivsforskare redde ut begreppen i radio på den aktuella dagen. Det finns inga verkliga belägg för att midsommar började firas här som en fruktbarhetsfest. Det är de senaste rönen.
Citera
2015-06-23, 20:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Och jag som samlar vänner bekanta till trivsamma umgängesformer under midsommarhelgen.
Vi firar för att vi brukar fira den helgen.
Vad känns rimligt att fira för ett vittne?
Jag behöver inte så stor anledning.
Sen kanske vi behöver en definition av ordet fira.

Tycker jag det är dags för kalas så firar jag vad som helst, som känns bra.
vad gör att vittnen samlas och har kalas?
Citera
2015-06-23, 20:41
Medlem
Citat:
Firar ni midsommar?

I princip så är bröllopsdagar det enda JV'n får fira.
Citera
2015-06-23, 20:42
Medlem
Citat:
Och jag som samlar vänner bekanta till trivsamma umgängesformer under midsommarhelgen.
Vi firar för att vi brukar fira den helgen.
Vad känns rimligt att fira för ett vittne?
Jag behöver inte så stor anledning.
Sen kanske vi behöver en definition av ordet fira.

Tycker jag det är dags för kalas så firar jag vad som helst, som känns bra.
vad gör att vittnen samlas och har kalas?

Men...vi ska vara ärliga! Många JVn festar på midsommarafton! Det är helt OK, bara man inte kallar det för midsommarfest!
Citera
2015-06-23, 20:52
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Men...vi ska vara ärliga! Många JVn festar på midsommarafton! Det är helt OK, bara man inte kallar det för midsommarfest!
Ja, som du säger, det handlar lite om ord.
när ungarna tar studenten så är det en anledning till att fira, eler släkten att träffas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in