Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-14, 22:56
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Min fråga var, ska en som har samvetsbetänkligheter ljuga för sin familj, bara för att tillhöra familjen, och den sociala gruppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Självklart.....varför ska man agera irrationellt och riskera att lida skada?

För att det är rätt moraliskt att tala sanning och inte ljuga?
Senast redigerad av ttsp 2017-12-14 kl. 23:10.
Citera
2017-12-14, 23:09
Medlem
Citat:
Citat:
Har du inte funderat på om det är fel på dig?

Det är inte en "gränslöst uppåt väggarna" exempel att du föds och lever i en nazistisk familj i 1930-talets Tyskland, varför skulle det vara omöjligt?

Om du hade blivit född i 1930-talets Tyskland så hade du med stor sannolikhet blivit född i en nazistisk familj, förnekar du detta? Vad har du i så fall för argument/bevis på motsatsen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Vad fan yrar du om?
Är du hög på nåt?

Tänk dig att du föddes i en familj från Zulufolket från Sydafrika som av en olyckshändelse hamnade på Grönland.
Hur skulle ditt liv bland inuiterna sett ut?
Vad har du i så fall för bevis på hur du hade hanterat den situationen?
Citat:
Är du hög på något? Det här är grundläggande biologi. Du hade med stor sannolikhet fötts i en nazistisk familj om du hade fötts i Tyskland på 1930-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Undviker du frågan om vad du skulle ha gjort på Grönland?
Vad är det du försöker dölja?
Är det nåt du skäms för?
Var ärlig nu!

Vad pratar du om? Jag säger att du med stor sannolikhet hade fötts i en nazistisk familj om du hade fötts i 1930-talets Tyskland. är du insatt i historien? Har du kunskap om att kanske 90% av tyskarna gav stöd till Hitler på ett eller annat sätt. 90% var nazister efter utrensningen.

Så med stor sannolikhet hade du fötts i en nazistfamilj, och frågan är då, kommer du att gå efter ditt samvete och förkasta denna nazistfamilj, eller kommer du att ljuga om att du är nazist för att du vill ha den familjära och sociala gemenskapen? Gör du våld på ditt samvete för att tillhöra familjen?

Om du t.ex. hade varit del av familjen Joseph Goebbels?
Citera
2017-12-14, 23:13
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
T.ex. dessa citat:

*** g77 8/10 sid. 13 En tid då livet kan bli så långt du önskar ***

Men när Guds rättvisa och rättfärdiga lagar upprätthålls på jorden, kommer människor med en rätt hjärteinställning att få beskydd.

*** w95 15/10 sid. 26 § 15 Hur blir framtiden för fåren och getterna? ***

I sista hand är det naturligtvis Jesus som är förordnad att avkunna dom. Det är inte vår sak att avgöra vilka som är får och vilka som är getter. — Markus 2:8; Lukas 5:22; Johannes 2:24, 25; Romarna 14:10—12; 1 Korinthierna 4:5.

Visst. Och enligt JV org kan man bara ha ”rätt hjärteinställning” om man sluter sig till och lyder JV org. Till 110%.
De som avvisat organisationen genom att tex tacka nej till ett studium kommer inte att överleva Harmageddon. Sen spelar det ingen roll hur rätt deras hjärteinställning är. Det vet du också. Kan vi sätta punkt där nu?
Citera
2017-12-14, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Vem är du att bedöma någon annans väg till välbefinnande?

Nej jag dömer inte,och bedömer inte ens förutom orsaken till att personen befinner sig på Flashback och beklagar sig.

Lev ditt liv som du vill, var fri och gör vad du vill, Jehovas vittnen har inget att säga till om det, ändå väljer många att befinna sig på Flashback och vara negativa och anklaga andra, istället för att leva sina helt fria liv.
Citera
2017-12-14, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Ja, det här är precis hur systemet inom Jehovas vittnen fungerar.

Om man börjar fatta att den styrande kretsen faktiskt inte är ordinerad av Gud, att de är vanliga människor, och att de har tillskansat sig makt genom att själva påstå att de är speciellt utvalda, ja då förväntas man gå till äldstebröderna så att de kan starta stödstudium och återindoktrinera en.
Så att man återigen börjar tro att den styrande kretsens makt är på riktigt.

Det är givetvis inte så att det förekommer någon diskussion om man går till äldstebröderna, utan de ska "hjälpa" en att acceptera att den styrande kretsen har rätt att styra och ställa som de vill.

Accepterar man inte den "hjälpen" åker man ut med huvudet före.

Det är inget konstigt med det, även i Sverige gör vi på det sättet med brottslingar, svenska myndigheter försöker att hjälpa och rehabilitera brottslingar. Men om man inte accepterar samhällets lagar, så åker man med huvudet före in i fängelset.
Citera
2017-12-14, 23:24
Medlem
Citat:
Vad pratar du om? Jag säger att du med stor sannolikhet hade fötts i en nazistisk familj om du hade fötts i 1930-talets Tyskland. är du insatt i historien? Har du kunskap om att kanske 90% av tyskarna gav stöd till Hitler på ett eller annat sätt. 90% var nazister efter utrensningen.

Så med stor sannolikhet hade du fötts i en nazistfamilj, och frågan är då, kommer du att gå efter ditt samvete och förkasta denna nazistfamilj, eller kommer du att ljuga om att du är nazist för att du vill ha den familjära och sociala gemenskapen? Gör du våld på ditt samvete för att tillhöra familjen?

Om du t.ex. hade varit del av familjen Joseph Goebbels?

Det är helt meningslöst att delta i din nazistmani.

För övrigt visar fakta att som mest var 10% av tyskarna medlemmar i partiet.
Du verkar ha lika dålig koll på Tysklands historia som du om JV:s.
Citera
2017-12-14, 23:27
Medlem
Citat:
Jag accepterar inte en siffra på 99.9% helt enkelt för att den siffran står inte i bibeln.

Nu har jag inte bakgrundskollat detta citat, jag vet att avfällingar fuskar och t.o.m. förfalskar citat. Som jag sade, jag kan bara inte hålla med om en sådan siffra, det är inte bibelenligt.

Det är inte bibelenligt, det kan jag hålla med dig om. Men det är Vakttornsenligt.
Citera
2017-12-14, 23:28
Medlem
Citat:
Det är inget konstigt med det, även i Sverige gör vi på det sättet med brottslingar, svenska myndigheter försöker att hjälpa och rehabilitera brottslingar. Men om man inte accepterar samhällets lagar, så åker man med huvudet före in i fängelset.

Nej, det är inte så det är i Sverige. I Sverige räknas man inte som brottsling om man har en avvikande uppfattning än regeringen.

Det ÄR däremot så i förtryckande diktaturer som Nordkorea.
Citera
2017-12-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Två saker slår mig med detta svar.
För det första en total ovilja att erkänna ett enda misstag.

Vad säger jag här?

Citat:
Jag kan bara säga att det är fel att säga så, ingen vet hur många överlever, förutom att "många" väljer den breda vägen.

Och vad säger jag här?

Citat:
Jehovas vittnen har haft fel förut,

Och vad säger Jv i denna artikel?

*** g93 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.” I Vakttornet, Jehovas vittnens officiella tidskrift, har det sagts:

”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)

”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)

Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)

”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1 januari 1951, sidan 19)

”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.
Citera
2017-12-14, 23:47
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Vad säger jag här?

Och vad säger jag här?

Och vad säger Jv i denna artikel?

*** g93 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.” I Vakttornet, Jehovas vittnens officiella tidskrift, har det sagts:

”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)

”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)

Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)

”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1 januari 1951, sidan 19)

”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.

Och det är därför vi inte behöver lyda styrande kretsen heller. Vi behöver inte sluta oss till deras organisation för att närma oss Gud. Allt de påstår kan vara fel och utgöra fara för de som lyder. Just för att de är oinspirerade och felbara. Så nu kan vi sätta punkt där med.
Citera
2017-12-14, 23:55
Medlem
Citat:
Citat:
Tror du på fullt allvar att Anders uteslöts p g a rökningen. Formellt och officiellt kan det säkert vara så........men...
Citat:
Det var uppenbart, han började röka uppenbarligen. Tror du att saker och ting skulle bli bättre om han började röka? Alla vet att man kan bli utesluten om man börjar röka, menar du att han var okunnig i detta? Det var självklart ett uppror, han ville bli utesluten, och han blev inte utesluten för att gick till media, och då tog till en gärning som han vet att han blir utesluten för. Det är hur uppenbart som helst för den som har ögon att se.
Citat:
Menar du att detta framgår av uppdrag granskning? Då får du länka till den sekvens i programmet där detta framgår.

https://youtu.be/gHaF3L7iaKE?t=819
Citera
2017-12-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ingen har väl angripit Gud. Kritiken handlar om ett samfund.

Och vad är det Jehovas vittnen gör som är emot Gud och hans lagar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in