Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Jag har inte tid och lust med din omfokuseringsretorik mer tyvärr.
Det är inte "omfokuseringsretorik", utan du påstår ju att Jv är en sekt eftersom man praktiserar exkommunicering i stor skala, medan Katolska Kyrkan inte är en sekt (jag har ännu inte förstått om du anser att KK är en sekt eller inte) enligt dig eftersom dom praktiserar exkommunicering bara i en liten skala.
För mig så låter det som en godtycklig kategorisering av vad som är en sekt, så självklart vill jag veta varför du kallar Jv för en sekt men inte Katolska Kyrkan, när båda praktiserar exkommunicering.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion heller.
Men det är roligt att du sätter bibeln högre än JV styrande kommité. Då finns det hopp.
Det gör alla Jehovas vittnen, vi är ständigt lärda av organisationen att sätta bibeln och Gud främst, att inte förlita sig på vad människor säger och gör:
Citat:
*** w07 15/2 sid. 26 § 13 ”Ni barn, var lydiga mot era föräldrar” ***
Varför säger Gud: ”Ni barn, var lydiga mot era föräldrar”? Genom att du lyder dina föräldrar lyder du Gud. Dessutom har dina föräldrar större erfarenhet än du. Bara fem år innan den här olyckan inträffade hade en son till en väninna till Johns mamma omkommit då han försökte ta sig över samma trafikled! Visserligen är det inte alltid så lätt att lyda sina föräldrar, men Gud säger att du skall göra det. Men om dina föräldrar – eller någon annan – skulle säga åt dig att ljuga, stjäla eller göra någonting annat som Gud inte godkänner, då måste du ”lyda Gud som ... härskare mer än människor”. Det är därför Bibeln efter orden ”var lydiga mot era föräldrar” tillägger ”i gemenskap med Herren”. Det här betyder bland annat att du skall lyda dina föräldrar i allt som stämmer överens med Guds lagar. (Apostlagärningarna 5:29)
Citat:
*** w07 1/4 sid. 21 § 1 Lojala mot Kristus och hans trogne slav ***
”NI FÅR inte låta människor kalla er ’ledare’ – ni har bara en ledare, Kristus!” (Matteus 23:10, The New Testament in Modern English) Med dessa ord gjorde Jesus klart för sina efterföljare att ingen människa på jorden skulle vara deras ledare. Deras ende ledare skulle vara en himmelsk ledare – Jesus Kristus själv. Jesus har förordnats av Gud till att inneha denna ställning. Jehova ”väckte upp honom från de döda ... och gjorde honom till huvud över allting åt församlingen, som är hans kropp”. (Efesierna 1:20–23)
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Jaja, du plockar ut vissa saker och ignorerar andra.
Vad har jag ignorerat menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Jag har inget emot att man tillfälligt stöter bort folk som beter sig orätt i en grupp.
Dock är det främst familjesituationen vi diskuterar... en fråga du ignorerar...
Samt att er uteslutning vållar folk mycket svårigheter. Vilket ni är stolta över. Men då ignorerar ni Paulus andra brev till Korinth:
2 Kor 2:5 Om det nu är någon som har vållat sorg, så är det inte mig han har gjort bedrövad utan alla er – åtminstone i någon mån, för att inte överdriva. 6 Det räcker för mannen med den bestraffning som flertalet av er redan har gett honom; 7nu skall ni i stället förlåta och trösta honom, så att inte hans sorg blir så stor att han går under. 8Därför ber jag er att verkligen visa honom kärlek. 9När jag skrev till er var det just för att se om ni skulle bestå provet och vara lydiga i allt. 10Den som ni förlåter, honom förlåter också jag. Och när jag har förlåtit, om jag nu har haft något att förlåta, har jag gjort det för er skull och inför Kristus, 11för att inte Satan skulle få övertaget över oss. Vad han har för avsikter vet vi ju.
(tack anv. Gitte)
"Visa honom kärlek" -- i JV tankevärld innebär det att man ignorerar all kommunikation ???? Ja ni har lustiga kärleksvägar.
Det här är ju när mannen visar ånger och omvändelse, det går inte att förlåta någon som fortsätter att synda.
Det här skriftstället tillämpar Jehovas vittnen om nu syndaren vänder om, och då har han fått sitt straff, och man välkomnar honom tillbaka.
Så vad är det jag ignorerar? Du verkar ignorera det faktumet när mannen
inte ångrar sig. Vad händer då enligt bibeln?
Är det inte så att mannen då fortsätter att vara utesluten enligt dessa ord:
"
stöta ut skyldiga", "
Rensa bort den gamla surdegen", att "
inte ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller", att "
Göra sig av med den som är ond", att "
betrakta en broder som en hedning/tullindrivare", att "
inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen" (1 Kor kapitel 5, Matteus 18:15-17, 2 Joh 10)