2015-06-12, 14:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jehovas vittnen har enligt en amerikansk undersökning varit dom som ökat mest procentuellt sett:

http://www.dagen.se/jehovas-vittnen-...i-usa-1.188836

Ja, det finns ju många sätt att presentera "statistiker".

Citat:
Tvärtom blir jag mer stärkt i min tro när man ser människor som är så okunniga i bibeln och ändå har så mycket att säga, och som förnedrar och förlöjligar andra, detta är helt i linje med det Jesus sade att hans lärjungar skulle bli hatade.

Som t.ex. din egen halvstekta bíbel-etik som resulterar i "might is right"?
Citera
2015-06-12, 14:23
Medlem
Citat:
Att du säger att du är uppmuntrad av att Jv minskar i världen är respektlöst och elakt sagt.

Hur kan du få det till respektlöst och elakt? Gud har satt dig till att ta skit från andra, du är ju speciell och kommer att få din belöning i himlen. Jesus kom för att splittra människa mot människa, vem är du att sätta dig upp emot hans plan?
Citera
2015-06-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Hur kan du få det till respektlöst och elakt? Gud har satt dig till att ta skit från andra,

Nej, Gud har inte satt mig till att ta skit från andra. Du verkar vara väldigt okunnig i vad som står i bibeln?

Citat:
du är ju speciell och kommer att få din belöning i himlen.

Nej jag är inte speciell, jag är bara ödmjuk och villig att underordna mig bibelns budskap och Gud. Och nej, jag kommer inte till himlen.

Citat:
Jesus kom för att splittra människa mot människa, vem är du att sätta dig upp emot hans plan?

Det är inte en plan, utan ett faktum att människor kommer att motstå Jesu läror och Gud.
Citera
2015-06-12, 14:51
Medlem
Citat:
Om det redan var förutbestämt vem som kommer att följa honom - bara de som har fått det som en gåva - varför talade han till de "onda" överhuvudtaget?

Som sagt, du är okunnig i vad som står i bibeln, inget är förutbestämt, människor kan välja vilken väg dom ska gå.

Citat:
Han utnyttjade folk med dåligt självförtroende.

Genom att vara så kontroversiell att han blev dödad? Vad vann Jesus på det?

Citat:
Och enligt bibeln var det Fadern själv som hade förstockat deras hjärtan.

Nej.

Citat:
Varför ska detta prisas?

För att stolta onda människor inte för något gott med sig.

Citat:
Sök hjälp.

Ja om du söker hjälp först.
Citera
2015-06-12, 15:24
Medlem
Citat:
"Vid den tiden sade Jesus: ”Jag prisar dig, fader, himlens och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn." (Matt 11:25 Bibel2000)

Citat:
Varför ska detta prisas?

Citat:
För att stolta onda människor inte för något gott med sig.

Nu ändrade du bibeln från "lärda och kloka" till "stolta onda människor", är inte det en dödssynd?
Citera
2015-06-12, 15:26
Medlem
Citat:
Så vilka delar i bibeln vill du riva ut?

"Att vår herre dröjer skall ni betrakta som en räddning. Detta har också vår käre broder Paulus skrivit till er i enlighet med den vishet han har fått. Det gör han i alla sina brev när han talar om dessa ting. Där finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv."(2Petrus 3:15-16 Bibel2000)

Vem är du att ondgöra dig över Paulus när Petrus, Jesu närmaste lärjunge lovordar honom? Varför har du mandat att riva ut delar av bibeln och ignorera dessa?

Därför att bibeln skrevs av människor och kompilerades av människor. Sen så har jag inte sagt att jag ignorerar dem. Jag håller faktiskt med "Petrus" (eller vem som skrev brevet, troligen inte Petrus) i att Paulus brev "innehåller sådant som är svårt att förstå".

Har du nån gång själv frågat dig om verkligen HELA bibeln är 100% Guds ord?

Hoppas jag inte ifrågasätter dig mer än vad som är tillåtet nu.

Tycker du inte det är konstigt att 2 Petrus talar om att de lever i "sista tiderna" -- för 1900 år sedan ??
Citera
2015-06-12, 15:30
Medlem
Citat:
Nu ändrade du bibeln från "lärda och kloka" till "stolta onda människor", är inte det en dödssynd?

Det är uppenbart att Jesus menar "lärda och kloka" i deras egna ögon, alltså att dom är visa i världslig mening:

"Bröder, tänk på när ni blev kallade: inte många var visa i världslig mening... så att ingen människa skulle kunna vara stolt inför Gud." " (1Kor 1:26,29 Bibel2000)
Citera
2015-06-12, 15:38
Medlem
Citat:
Nej, Gud har inte satt mig till att ta skit från andra. Du verkar vara väldigt okunnig i vad som står i bibeln?

Om någon ber dig att gå en mil i hans tjänst, gå två. Döm inte så ska du inte själv bli dömd. Ta ditt kors och följ mig. Vänd andra kinden till.
Citera
2015-06-12, 17:00
Medlem
Citat:

Tvärtom blir jag mer stärkt i min tro när man ser människor som är så okunniga i bibeln och ändå har så mycket att säga, och som förnedrar och förlöjligar andra, detta är helt i linje med det Jesus sade att hans lärjungar skulle bli hatade.

Jag blir också stärkt i min tro att Jesuskulten (s.k. kristendom) måste ha haft fel...
När de inbildade sig att Jesus strax var på väg tillbaka...
Uppenbarligen var han inte det. Alltså hade de fel.

Jesus sa mycket bra saker ändå. Hans efterföljare saknade honom så mycket att de var övertygade om att han skulle dyka upp igen.
Själv dyrkar jag inte människor.
Det känns faktiskt rätt skönt.

Borde det inte vara uppenbart att bibelkristendom har diskvalificerat sig själv från att inneha någon "sanning"?
Citera
2015-06-12, 18:41
Medlem
Citat:

Det är inget konstigt i det, det är ju inte så att Russell förstod hela sanningen i bibeln på en gång, Jv har aldrig hävdat att man har en direkt styrning från Gud som skulle göra oss fullkomliga. Utan man har studerat och undersökt bibeln, och med tiden förstått olika sanningar i bibeln, t.ex. det Paulus säger i 1 Kor kapitel 5 om uteslutning.

Aha.

Men person X som säger emot centralkommitténs ståndpunkt i en fråga år typ 2000 riskerar ju att bli utesluten. Sen kanske kommitten ändrar sig i frågan år 2010. Var det då rätt eller fel av X att säga sin åsikt?

Svår fråga, va?

Citat:
Man ligger ungefär på +-0, ibland ökar man, ibland minskar man från år till år, men man ökar globalt sett.

Att man inte ökar längre är inte något konstigt, inte alla människor kan omvända sig till goda handlingar enligt bibeln, inte alla i syndafloden överlevde, inte alla i Sodom och Gomorra överlevde, bara en liten minoritet. Ju närmare Harmageddon man kommer så är det förväntat att färre och färre människor blir omvända.

I harmageddon så kommer människor att vägra att vända om, trots att dom inser att Gud finns, och inser vem han är:

" och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning"(Upp 16:9 Bibel2000)

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)

Att du säger att du är uppmuntrad av att Jv minskar i världen är respektlöst och elakt sagt.

JV får gärna öka för min del. Större sannolikhet att dess lära granskas.

Står det t.ex. i Bibeln att man inte får skaffa sig högre utbildning? Den versen måste jag ha missat.
Är det alltså GUDS order eller MÄNNISKORS påhitt?
Svara mig det om du kan.
Citera
2015-06-12, 20:17
Medlem
qbits avatar
Citat:
Var har jag förnekat att uteslutning ska tillämpas enligt kristna värderingar? ...

Det har jag inte påstått. Vad jag reagerade på är att du kallade det för ”avfällingars lögner” då ett youtubeklipp där en figur som kallas för ”Morris” (som jag antar är någon slags ledargestalt i JV)uppmanade släktingar att socialt frysa ut sina uteslutna släktingar kommenterades. Detta stämmer ju med JV’s officiella uppmaning på sin hemsida och vad du själv skriver, så då är det ju knappast ”avfällingars lögner”.

Citat:
... "frysa ut" är dina ord, inte något som Jehovas vittnen står bakom ...

Fast på er hemsida uppmanas medlemmar att inte umgås med dem som antingen lämnat JV-medlemskapet frivilligt eller blivit fråntagna sitt medlemskap (d.v.s. blivit uteslutna). Jag har till och med för mig att medlemmar uppmanas att inte hälsa på dem som lämnat JV eller blivit uteslutna. Detta är om något social utfrysning.

Citat:
... Nej, nej och återigen nej, hur många gånger måste jag behöva förklara att det är skillnad mellan en som uteslutits på grund av sexuell omoraliskhet t.ex., och någon som dag och natt smutskastar Jehovas vittnen. ...

OK. Så om jag förstod dig korrekt så är en "avfälling" egentligen en ”kättare” eller ”oliktänkare”, d.v.s. en medlem som JV-ledningen anser sprider ”villoläror” (t.ex. åsikter som strider mot JV’s läror, eller kritik mot JV-ledningen, eller som byter religion). Och dessa "avfällingar"/"kättare"/"oliktänkare" omfattas också av JV-ledningens uppmaning till social utfrysning. Har jag förstått dig korrekt nu?

Citat:
Dessutom så är Jehovas vittnen inte någon kyrka!

OK. Så hur kallar ni den institution/organisation som representerar JV’s officiella ståndpunkt till olika frågeställningar (t.ex. om jag vill uttrycka katolikernas officiella ståndpunkt så uttrycker jag ”enligt katolska kyrkan”)?
Senast redigerad av qbit 2015-06-12 kl. 20:35.
Citera
2015-06-12, 20:26
Medlem
qbits avatar
Citat:
... Nej, även t.ex. politiska partier utesluter folk som går emot partiets linje. Om en socialdemokrat plötsligt börjar att lära ut moderata läror, så kommer personen att uteslutas från partiet. ...

Ogiltig analogi.

Kritiken mot JV's uteslutningspolicy gäller inte uteslutningen i sig (d.v.s. fråntagandet av någons medlemskap då de inte följer JV's regelverk), utan att JV-ledningen uppmanar medlemmar att socialt frysa ut uteslutna eller dem som frivilligt lämnar sitt JV-medlemskap.

Därför är det inte en giltig analogi att jämföra JV's uteslutningspolicy med då demokratiska politiska partier i Sverige utesluter medlemmar. Mig veterligen kräver inte Socialdemokraterna av sina medlemmar att socialt frysa ut dem som utesluts ur socialdemokratin. Man uppmanar t.ex. inte föräldrar att frysa ut sina barn som lämnat socialdemokratin och blivit moderater. Däremot uppmanar JV-ledningen JV-medlemmar att socialt frysa ut uteslutna medlemmar, t.o.m. föräldrar att frysa ut sina uteslutna barn eller vice versa.

Möjligtvis finns det större likhet mellan JV’s uteslutning och mera totalitära partiers uteslutning (det skulle inte förvåna mig om det finns restriktioner i Nordkorea hur man får umgås med uteslutna medlemmar ur kommunistpartiet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in