Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Var har jag förnekat att uteslutning ska tillämpas enligt kristna värderingar? ...
Det har jag inte påstått. Vad jag reagerade på är att du kallade det för ”avfällingars lögner” då ett youtubeklipp där en figur som kallas för ”Morris” (som jag antar är någon slags ledargestalt i JV)uppmanade släktingar att socialt frysa ut sina uteslutna släktingar kommenterades. Detta stämmer ju med JV’s officiella uppmaning på sin hemsida och vad du själv skriver, så då är det ju knappast ”avfällingars lögner”.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
... "frysa ut" är dina ord, inte något som Jehovas vittnen står bakom ...
Fast på er hemsida uppmanas medlemmar att inte umgås med dem som antingen lämnat JV-medlemskapet frivilligt eller blivit fråntagna sitt medlemskap (d.v.s. blivit uteslutna). Jag har till och med för mig att medlemmar uppmanas att inte hälsa på dem som lämnat JV eller blivit uteslutna. Detta är om något social utfrysning.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
... Nej, nej och återigen nej, hur många gånger måste jag behöva förklara att det är skillnad mellan en som uteslutits på grund av sexuell omoraliskhet t.ex., och någon som dag och natt smutskastar Jehovas vittnen. ...
OK. Så om jag förstod dig korrekt så är en "avfälling" egentligen en ”kättare” eller ”oliktänkare”, d.v.s. en medlem som JV-ledningen anser sprider ”villoläror” (t.ex. åsikter som strider mot JV’s läror, eller kritik mot JV-ledningen, eller som byter religion). Och dessa "avfällingar"/"kättare"/"oliktänkare" omfattas också av JV-ledningens uppmaning till social utfrysning. Har jag förstått dig korrekt nu?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Dessutom så är Jehovas vittnen inte någon kyrka!
OK. Så hur kallar ni den institution/organisation som representerar JV’s officiella ståndpunkt till olika frågeställningar (t.ex. om jag vill uttrycka katolikernas officiella ståndpunkt så uttrycker jag ”enligt katolska kyrkan”)?