2026-02-16, 17:16
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Man kan hoppas det är objektivt den här gången.

Jag kollade på första delen om mormonerna, missade dock början, och det verkade vara sakligt med flera intervjuer med både medlemmar och högre uppsatta personer. Även fd medlemmar intervjuades. Man behandlade historiken, ekonomi etc. Avsnittet var inte djupingående på detaljer i trosuppfattningen men vissa saker togs upp. Jag upplevde avsnittet som välgjort.
Citera
2026-02-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
För att bli allvetande måste Gud utforska hur framtiden blir. Det gjorde han efter syndafallet, när han dömde ormen och kvinnan (Gen 3:15). Innan syndafallet och den första lögnen hade Gud ingen anledning att övervaka skapelserna för att alla lydde och gjorde allt de skulle göra. Andra varelser synd inskränker inte Guds makt. Gud har lovat att döma alla som syndar (om du äter skall du dö), inte lovat att ingripa innan det händer. Är det något mer du inte förstått?

Nu ska vi använda lite logiskt resonemang. Hade Gud verkligen ingen anledning att utnyttja sitt allvetande att förutse framtiden före syndafallet? Tänk efter väldigt noga nu.
Själva faktum att syndafallet inträffade bevisar att du har förbaskat fel i ditt resonemang. Sålunda klantade sig Gud ordentligt.
Citera
2026-02-16, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Man kan hoppas det är objektivt den här gången.

Vad innebär objektivt för broder T? Bara det som är okritiskt och helst endast som Cellskapet publicerat?😎

Ska vi sätta en tia på att Titties kommer att påstå att dokumentären är partisk och inte alls objektiv.😁
Citera
2026-02-16, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Jag kollade på första delen om mormonerna, missade dock början, och det verkade vara sakligt med flera intervjuer med både medlemmar och högre uppsatta personer. Även fd medlemmar intervjuades. Man behandlade historiken, ekonomi etc. Avsnittet var inte djupingående på detaljer i trosuppfattningen men vissa saker togs upp. Jag upplevde avsnittet som välgjort.

Vi får höra vad forumets notoriske JV kommer att påstå. Vi behöver nog inte gissa.😁😎
Citera
2026-02-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
De flesta tycks ändå stå vid kärrorna. Max 1-2 meter ifrån. Så det verkar inte vara ett problem rent allmänt.

Däremot är mina erfarenheter att prata med dem rätt varierande, så numera ignorerar jag dem och går förbi. De brukar vara kortfattade och hänvisa till hemsidan, så det är meningslöst att prata med dem. Det var lättare att prata med dörrknackarna.

Och inget vittne som jag har pratat med klarar av svårare frågor. Inte ens de som framstår som helt okej i övrigt. Så de behöver inte vara labila eller liknande.

Vad jag har förstått är de instruerade att främst hänvisa till hemsidan vid frågor. Man kan undra varför. Endera har organisationen väldigt låg tilltro till sina förkunnare, eller också har man lärt sig att enskilda förkunnare som tar dessa frågeställningar eller debatter tenderar att läsa på lite "för mycket", och därmed börja ha egna frågor.
Citera
2026-02-16, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
I morgon (tisdag 17/2) kl 20:00 sänder TV-kanalen Axess del två i sin serie "Bakom stängda dörrar" som i detta avsnitt handlar om Jehovas Vittnen. Det går även se programmet kommande dagar:
Onsdag 18/2 18:00
Torsdag 19/2 07:00
Fredag 20/2 09:00
Lördag 21/2 00:00

Serien består av fyra journalistiska dokumentärer om fyra religioner och hemliga sällskap: Mormonerna, Jehovas vittnen, Scientologerna och Frimurarna. Vilka är de, vad tror de på och hur fungerar deras organisationer?

Det kan vara denna.

https://www.youtube.com/watch?v=Y2AQXa5E99M&t=125s

Jag kan tänka mig att broder Titties kommer att avfärda allt som lögner.
Citera
2026-02-16, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vad jag har förstått är de instruerade att främst hänvisa till hemsidan vid frågor. Man kan undra varför. Endera har organisationen väldigt låg tilltro till sina förkunnare, eller också har man lärt sig att enskilda förkunnare som tar dessa frågeställningar eller debatter tenderar att läsa på lite "för mycket", och därmed börja ha egna frågor.

Man kan tycka vad man vill om hemsidan. Nu går det att få svar på vanliga frågor på hemsidan (eller, jag antar att det är vanliga frågor). Ofta rätt harmlösa frågor.

Tex det som dyker upp här -> https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/

Jag tycker deras sökfunktion på hemsidan är usel, och trots flertal olika sökord etc så får jag inte svar på vissa frågor där. Och jag kan glömma att få svar från något vittne på annat sätt. Får jag trots allt svar så är det inte tillfredsställande precis.

Oavsett anledning till varför de hänvisar till hemsidan, så skulle jag uppskatta samtal också. Har pratat med folk från andra trossamfund, ställt frågor osv utan problem.

På tal om något som man kan fundera lite över. Jag nämnde förra året i en annan tråd att jag gärna skulle vilja besöka ett rikets sal, och även biblioteket. Men helst inget möte som första besök. Fick ett svar om att jag helst bör ringa först, och senare ett PM från ett vittne som gärna ville att jag skulle meddela vilken församling och Rikets sal jag ville besöka, så skulle de ringa och förvarna. För det är ovanligt att folk bara dyker upp och vill ha en titt typ. Vittnet trodde inte det skulle bli något problem, men ville ändå ringa och förvarna dem. Slutade med att jag aldrig besökte närmsta rikets sal, för jag blev osäker och fundersam på det med.

Jag har besökt olika kristna trossamfund. Går jag tex på mässa/gudstjänst så försöker jag smälta in och avstå från nattvard tex (icke katolik får inte ta nattvarden eller bikta sig i katolska kyrkan, som ett exempel). Tänker även på klädsel. Försöker visa hänsyn. Osv. Och det ger aldrig varit något problem att spontant dyka upp i deras kyrka, be en bön och tända ett ljus eller liknande. Har även hänt att jag har pratat med andra där.

Har inte råkat ut för några reaktioner eller problem för att jag spontant har dykt upp, men hos JV bör man tydligen föranmäla sitt besök om man vill titta runt. Har funderat varför på det också.

Men det är egentligen inget problem om jag ringer före ett besök. Blev bara osäker och fundersam.
Senast redigerad av Amberfly 2026-02-16 kl. 19:11.
Citera
2026-02-16, 19:25
Medlem
Citat:
Man kan tycka vad man vill om hemsidan. Nu går det att få svar på vanliga frågor på hemsidan (eller, jag antar att det är vanliga frågor). Ofta rätt harmlösa frågor.

Tex det som dyker upp här -> https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/

Jag tycker deras sökfunktion på hemsidan är usel, och trots flertal olika sökord etc så får jag inte svar på vissa frågor där. Och jag kan glömma att få svar från något vittne på annat sätt. Får jag trots allt svar så är det inte tillfredsställande precis.

Oavsett anledning till varför de hänvisar till hemsidan, så skulle jag uppskatta samtal också. Har pratat med folk från andra trossamfund, ställt frågor osv utan problem.

På tal om något som man kan fundera lite över. Jag nämnde förra året i en annan tråd att jag gärna skulle vilja besöka ett rikets sal, och även biblioteket. Men helst inget möte som första besök. Fick ett svar om att jag helst bör ringa först, och senare ett PM från ett vittne som gärna ville att jag skulle meddela vilken församling och Rikets sal jag ville besöka, så skulle de ringa och förvarna. För det är ovanligt att folk bara dyker upp och vill ha en titt typ. Vittnet trodde inte det skulle bli något problem, men ville ändå ringa och förvarna dem. Slutade med att jag aldrig besökte närmsta rikets sal, för jag blev osäker och fundersam på det med.

Jag har besökt olika kristna trossamfund. Går jag tex på mässa/gudstjänst så försöker jag smälta in och avstå från nattvard tex (icke katolik får inte ta nattvarden eller bikta sig i katolska kyrkan, som ett exempel). Tänker även på klädsel. Försöker visa hänsyn. Osv. Och det ger aldrig varit något problem att spontant dyka upp i deras kyrka, be en bön och tända ett ljus eller liknande. Har även hänt att jag har pratat med andra där.

Har inte råkat ut för några reaktioner eller problem för att jag spontant har dykt upp, men hos JV bör man tydligen föranmäla sitt besök om man vill titta runt. Har funderat varför på det också.

Men det är egentligen inget problem om jag ringer före ett besök. Blev bara osäker och fundersam.

Som sagt. Jag lämnade på 1980-talet. Så jag har inte den senaste informationen.
Men, min gissning är att företrädare för församlingen får intrycket av att du inte vill besöka Riketssalen för att du är intresserad av att bli ett JV. De kan då misstänka att du vill göra besöket med en kritisk attityd, och då kommer du sannolikt att få nobben.
Citera
2026-02-16, 19:36
Medlem
Citat:
Nu ska vi använda lite logiskt resonemang. Hade Gud verkligen ingen anledning att utnyttja sitt allvetande att förutse framtiden före syndafallet? Tänk efter väldigt noga nu.
Själva faktum att syndafallet inträffade bevisar att du har förbaskat fel i ditt resonemang. Sålunda klantade sig Gud ordentligt.
Nej, för att ingen var olydig eller ond. Svårt att föreställa sig, jag vet. Det var naivt, men Gud är kärlek, och det finns ingen rädsla i kärleken (1Joh 4:18). Självklart visste Gud att möjlighetem att synda fanns, annars hade han inte förbjudit de någonting.
Citera
2026-02-16, 19:37
Medlem
Citat:
Som sagt. Jag lämnade på 1980-talet. Så jag har inte den senaste informationen.
Men, min gissning är att företrädare för församlingen får intrycket av att du inte vill besöka Riketssalen för att du är intresserad av att bli ett JV. De kan då misstänka att du vill göra besöket med en kritisk attityd, och då kommer du sannolikt att få nobben.

Visst, i dagsläget är det inte aktuellt att bli ett JV. Men jag har inte velat besöka rikets sal för att vara kritisk heller. Jag finner det respektlöst att gå dit för att vara kritisk eller liknande.

Från början när jag började besöka andra trossamfund så var det med nyfikenhet. Ville se om deras byggnader skiljde sig från svenska kyrkans kyrkor tex, och hur gudstjänsten är. Det finns ett trossamfund vars besök som jag har uppskattat extra mycket. Delvis pga medlemmarna i församlingen. Så det har blivit en del besök och gudstjänster genom åren. Rent teoretiskt kan jag väl konvertera, men känns som ett stort steg. Något som jag är osäker på om jag vill eller är redo för. Men jag hade aldrig trott att jag skulle göra fler än ett besök där. Och jag är fortfarande rätt öppen för andra trossamfund.

Jag vet av egen erfarenhet att jag känner mig mest bekväm med att gå dit och ta en titt i byggnaden först, och sen eventuellt gå på gudstjänst (vilket skulle vara ett möte i Rikets sal).

De flesta som vill bli ett vittne tar väl och bokar in bibelkurs eller använda ett formulär på hemsidan (för att be om ett besök). Inte att först besöka ett rikets sal. Så jag gör väl helt fel.
Citera
2026-02-16, 20:17
Medlem
Citat:

Det finns spekulationer på flera forum att JV kommer att arbeta mer med AI i framtiden. Det finns ju avhoppare även från högkvarteret som sitter på information. Och även aktiva vittnen som jobbar där som undercover...
En sådan robot kommer naturligtvis bara försvara JVs läror.

I vilket fall, om du är intreserad av att bara få information från deras håll finns det en AI-assistent, som skrevs av ett JV. Han bor i Bogotá, Colombia. Hans mål är att tillhandahålla ett verktyg för JV att få information om sin egen tro för att snabbt och enkelt kunna göra research. Om du testar (vilket jag har gjort) är den på spanska men det är väldigt lätt att ändra den till engelska. Den svarar på alla frågor, även kritiska frågor såsom den felaktiga läran att Jerusalem förstördes 607 fvt.

Här är länken:
jw.softwcloud.com
Citera
2026-02-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, för att ingen var olydig eller ond. Svårt att föreställa sig, jag vet. Det var naivt, men Gud är kärlek, och det finns ingen rädsla i kärleken (1Joh 4:18). Självklart visste Gud att möjlighetem att synda fanns, annars hade han inte förbjudit de någonting.

Så Gud var "naiv"? Herre jävlaranamma vilken dumhet. Så ingen var olydig? Hur visade det sig egentligen vara? Tänk, för bövelen..tänk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in