Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Vad jag har förstått är de instruerade att främst hänvisa till hemsidan vid frågor. Man kan undra varför. Endera har organisationen väldigt låg tilltro till sina förkunnare, eller också har man lärt sig att enskilda förkunnare som tar dessa frågeställningar eller debatter tenderar att läsa på lite "för mycket", och därmed börja ha egna frågor.
Man kan tycka vad man vill om hemsidan. Nu går det att få svar på vanliga frågor på hemsidan (eller, jag antar att det är vanliga frågor). Ofta rätt harmlösa frågor.
Tex det som dyker upp här ->
https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/
Jag tycker deras sökfunktion på hemsidan är usel, och trots flertal olika sökord etc så får jag inte svar på vissa frågor där. Och jag kan glömma att få svar från något vittne på annat sätt. Får jag trots allt svar så är det inte tillfredsställande precis.
Oavsett anledning till varför de hänvisar till hemsidan, så skulle jag uppskatta samtal också. Har pratat med folk från andra trossamfund, ställt frågor osv utan problem.
På tal om något som man kan fundera lite över. Jag nämnde förra året i en annan tråd att jag gärna skulle vilja besöka ett rikets sal, och även biblioteket. Men helst inget möte som första besök. Fick ett svar om att jag helst bör ringa först, och senare ett PM från ett vittne som gärna ville att jag skulle meddela vilken församling och Rikets sal jag ville besöka, så skulle de ringa och förvarna. För det är ovanligt att folk bara dyker upp och vill ha en titt typ. Vittnet trodde inte det skulle bli något problem, men ville ändå ringa och förvarna dem. Slutade med att jag aldrig besökte närmsta rikets sal, för jag blev osäker och fundersam på det med.
Jag har besökt olika kristna trossamfund. Går jag tex på mässa/gudstjänst så försöker jag smälta in och avstå från nattvard tex (icke katolik får inte ta nattvarden eller bikta sig i katolska kyrkan, som ett exempel). Tänker även på klädsel. Försöker visa hänsyn. Osv. Och det ger aldrig varit något problem att spontant dyka upp i deras kyrka, be en bön och tända ett ljus eller liknande. Har även hänt att jag har pratat med andra där.
Har inte råkat ut för några reaktioner eller problem för att jag spontant har dykt upp, men hos JV bör man tydligen föranmäla sitt besök om man vill titta runt. Har funderat varför på det också.
Men det är egentligen inget problem om jag ringer före ett besök. Blev bara osäker och fundersam.