Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-27, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det beror på inför vilka det ska duga. Är det inför kritiskt självständigt tänkande eller inför de lydiga lojala? Du har säkert själv sett exempel på detta i denna tråd de senaste dagarna.😀

Jag hoppas att fler ska vakna upp och inse vilken farlig väg det är att förlita sig på människor. Vi måste komma ihåg att dessa JV uppriktigt tror att de har sanningen. Att man ifrågasätter organisationen är för dem samma sak som att ifrågasätta Jehova. Men sanningen finns bara hos Kristus. Det är bara han som är vägen, sanningen och livet. Så för ett vittne finns det egentligen ingen anledning till att vara rädd. Att lämna JV behöver inte betyda att man slutar tro på Jehova och Jesus. Tvärtom kan det bli så att ens tro på Gud och hans son blir starkare i ljuset av skrifterna. Jag tänker tex på den oskriftenliga läran om de andra fåren. När man får upp ögonen och inser att vi alla är Jesu bröder (inte bara de 144000) blir ens kärlek till den riktiga sanningen ännu starkare.

Joh 1:12 NW: Men åt alla dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, eftersom de visade tro på hans namn.

Att jag skriver är för att eventuellt väcka någon tanke hos JV som kan få dem att vakna. Jag är inte intressad av meningslösa diskusioner med JV som inte är ödmjuka och uppriktiga. Jag skriver för dem som kanske känner tvivel och inte vet var de ska gå.

Matt 11:28 NW Kom till mig, ni som arbetar hårt och är nedtyngda av bördor, så ska jag ge er nya krafter. 29 Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk. Då ska ni få ny styrka. 30 För mitt ok är skonsamt, och min börda är lätt.”
Citera
2023-11-28, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Jag hoppas att fler ska vakna upp och inse vilken farlig väg det är att förlita sig på människor. Vi måste komma ihåg att dessa JV uppriktigt tror att de har sanningen. Att man ifrågasätter organisationen är för dem samma sak som att ifrågasätta Jehova. Men sanningen finns bara hos Kristus. Det är bara han som är vägen, sanningen och livet. Så för ett vittne finns det egentligen ingen anledning till att vara rädd. Att lämna JV behöver inte betyda att man slutar tro på Jehova och Jesus. Tvärtom kan det bli så att ens tro på Gud och hans son blir starkare i ljuset av skrifterna. Jag tänker tex på den oskriftenliga läran om de andra fåren. När man får upp ögonen och inser att vi alla är Jesu bröder (inte bara de 144000) blir ens kärlek till den riktiga sanningen ännu starkare.

Joh 1:12 NW: Men åt alla dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, eftersom de visade tro på hans namn.

Att jag skriver är för att eventuellt väcka någon tanke hos JV som kan få dem att vakna. Jag är inte intressad av meningslösa diskusioner med JV som inte är ödmjuka och uppriktiga. Jag skriver för dem som kanske känner tvivel och inte vet var de ska gå.

Matt 11:28 NW Kom till mig, ni som arbetar hårt och är nedtyngda av bördor, så ska jag ge er nya krafter. 29 Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk. Då ska ni få ny styrka. 30 För mitt ok är skonsamt, och min börda är lätt.”

Låter i o f s sympatiskt. Men, min känsla är att du fortfarande är inne på religions- och bibelspåret. Same shit but different.
Citera
2023-11-28, 00:25
Medlem
Citat:
Låter i o f s sympatiskt. Men, min känsla är att du fortfarande är inne på religions- och bibelspåret. Same shit but different.

Många som lämnar eller blir uteslutna tappar totalt tron på Gud och bibeln vilket jag till viss del kan förstå. Men om man lämnar JV för att man ser att läran inte stämmer med bibeln, varför ska man då tappa tron helt och hållet? För egen del har min tro blivit starkare och mer levande än när jag var ett vittne.
Citera
2023-11-28, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Du har faktiskt rätt. Vart tog alla vittnen vägen plötsligt? Trodde vi hade en bra dialog jag och ttps och att han ville ha hård fakta.

Jag tror man kan tänka på den större massan när man skriver här. Det finns säkert vittnen som läser här ibland men som inte kommenterar. Säkert finns det många som studerar med JV som också läser här. Vi kan bara hoppas att fler vaknar, för det är dags att göra det nu.
Citera
2023-11-28, 03:19
Medlem
Citat:
Många som lämnar eller blir uteslutna tappar totalt tron på Gud och bibeln vilket jag till viss del kan förstå. Men om man lämnar JV för att man ser att läran inte stämmer med bibeln, varför ska man då tappa tron helt och hållet? För egen del har min tro blivit starkare och mer levande än när jag var ett vittne.

Jag tror att de flesta som lämnar av eget val gör det för att de inser att bibeln är bullshit. Det kan säkert vara annorlunda för dem som blir uteslutna, men ändå i grunden troende.
Stolligast är sådana som vill starta eget, typ JV 2.0, alltså ett nytt reformerat JV-samfund.
Citera
2023-11-28, 08:23
Medlem
Citat:
När han får duktigt med stryk brukar han hålla sig borta några dagar, eller i sällsynta fall lite längre. Sen kommer han tillbaka och låtsas som inget har hänt och endera anmärker på något ordval eller försöker skifta fokus. Du kommer väl ihåg teokratiska skolan och resoneraboken.😀

Tråkigt om det är som du säger att de får kalla fötter. Deras sanning borde vara solid och tåla allt. En sanning kommer alltid att förbli en sanning oavsett vad andra tycker tänker jag.
Jag är inte uppväxt i det här. Jag kom in ganska nyligen utifrån och kom ut lika fort. Trodde verkligen det var den bibliska sanningen de förespråkade. Men kom snabbt fram till att de förespråkar sin egen lilla modifierade vakttornssanning. Så nej jag har inte smakat på teokratiska skolan eller resoneraboken.
Citera
2023-11-28, 12:22
Medlem
Citat:
Tråkigt om det är som du säger att de får kalla fötter. Deras sanning borde vara solid och tåla allt. En sanning kommer alltid att förbli en sanning oavsett vad andra tycker tänker jag.
Jag är inte uppväxt i det här. Jag kom in ganska nyligen utifrån och kom ut lika fort. Trodde verkligen det var den bibliska sanningen de förespråkade. Men kom snabbt fram till att de förespråkar sin egen lilla modifierade vakttornssanning. Så nej jag har inte smakat på teokratiska skolan eller resoneraboken.

OK, du kom undan med blotta förskräckelsen då alltså. Jag antar då att du har ett socialt nätverk utanför församlingen.

Av ditt användarnamn trodde jag att du varit med länge, eller kanske var en "under cover brother". 😀
Citera
2023-11-28, 13:42
Medlem
Citat:
OK, du kom undan med blotta förskräckelsen då alltså. Jag antar då att du har ett socialt nätverk utanför församlingen.

Av ditt användarnamn trodde jag att du varit med länge, eller kanske var en "under cover brother". 😀

Nä tack och lov. Men använder det namnet just för att Anthony "plötsligt" blivit ett spöke som ingen pratar om längre.Jag vet ju att han avsattes tidigare i år eller förra året utan att gå ut med varför. Finns säkert fler undercover bröder som hänger här då känslan av att vara bevakade hängandes över de fortfarande har effekten.
Citera
2023-11-28, 22:33
Medlem
Citat:

De grundar sin sanning på Vakttornets literatur och inte på Bibeln. Det är därför deras sanning inte tål att granskas. Om en medlem utrycker en egen tanke som inte stämmer med den officiell läran brukar den första frågan vara om personen verkligen tror att Jehova har utvalt "den trogne och förståndige tjänaren". Det spelar ingen roll om vittnets tankar har en solid grund i bibeln!

Att sattsa hela sitt liv och sin tilltro till denna "tjänare" är inget annat än avgudadyrkan!
Citera
2023-11-28, 23:32
Medlem
Citat:
De grundar sin sanning på Vakttornets literatur och inte på Bibeln. Det är därför deras sanning inte tål att granskas. Om en medlem utrycker en egen tanke som inte stämmer med den officiell läran brukar den första frågan vara om personen verkligen tror att Jehova har utvalt "den trogne och förståndige tjänaren". Det spelar ingen roll om vittnets tankar har en solid grund i bibeln!

Att sattsa hela sitt liv och sin tilltro till denna "tjänare" är inget annat än avgudadyrkan!

Jag förstår. Det verkar vara som du säger.
Citera
2023-11-29, 01:01
Medlem
Vad var det som låg i Arboga? Betel? Jag pratade med en gubbe i helgen som varit inblandad i avvecklingen av JVs anläggning där. Han påstod att alla bostäder där var avlyssnade och hade dörrar och fönster larmade till källaren i huvudbyggnaden. Jag måste säga att det låter för mycket, särskilt om ev övervakning inte skulle ha städats bort innan de flyttade ut. Jag kan absolut tänka mig att sällskapet Vakttornet hållt på med psykogrejer, men som sagt, de borde ju rensat bort spår isåfall. Vad tror ni andra avhoppare?
Citera
2023-11-29, 01:51
Old time "Religion":

Citat:

Vad menar du med "läran"?
Jag frågar igen, men skall en människa lära sig något?
En människa är väl någon och detta redan?
Du sitter och pekar finger åt samtidigt som du förstår?
Du hänvisar också till att du har en tro?
Du hävdar alltså att just DU skall detta bli trodd på?
Du går alltså och detta bara omkring och tror på alltmedan du är, ja, vaddå?
ÄR du SJÄLV ingenting, eller vaddå??
Var är hjärtat och, för detta den delen också, även hjärnan någonstans?

Även avhoppare från religioner behöver ju pengar för att de är avhoppare?
Men för i helv. men man kan tycka vad man vill om detta "penningsystemet", och som uppstod mycket tidigt, men håll hårt i plånboken.
I synnerhet detta i "tider som dessa".
En tro på en Gud kan man gott och väl detta hafva, men man behöver också ha en "vetskap och en vetenskap på Människan, Hon den självutnämnda"...
På detta det ytliga planet så behöver de allra flesta detta således "Vakna."
Senast redigerad av hee4r 2023-11-29 kl. 02:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in