Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Du svarade inte på frågorna: Var fanns det ursprungliga paradiset och var skulle Adam och Eva levt om dom inte hade syndat?
Är väl en rimlig och enkel fråga !!
Därför att frågan är helt irrelevant, och jag vet vad du syftar på, men nu har Gud sagt att han gör allting NYTT, så dina argument håller inte. Att en profet har sagt att jorden ska bestå innan han kände till Guds plan är inget bevis.
Citera
2025-09-23, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Eftersom timmar inte längre rapporteras och registreras finns det ingen officiell statistik på på predikandet. Men med stor sannolikhet är det nog många JVn som tar det betydligt lugnare på den fronten.
På 1970- och 80- talen hade PMSU (de med 130 timmar) ett bidrag från organisationen. Sedan brukade de också få diverse gåvor och ofta blir bjudna på mat av andra församlingsmedlemmar.
För ett antal år sedan var det några rättsfall om ovan nämnda bidrag. JV förlorade och bidraget ska vara skattepliktigt och omfattas av sociala avgifter i o m att det är ersättning för ett avtalat antal timmars tjänstgöring. Så jag vet inte hur det har hanterats på sista tiden.

Trodde det med att slippa skatt gällde det som kallades kloster. De som bodde på betel i Arboga. De fick gratis bostad, fria måltider och en summa fickpengar. De ansågs jobba för att få dessa förmåner. Skatteverket ville att sociala avgifter skulle betalas och så förmånsbeskattning. JV ville ha det skattefritt. Påstås vara anledningen (eller åtminstone en av anledningarna) till varför de lämnade Arboga och numera har avdelningskontor i Danmark.

Hittade inget som gällde bidrag till PMSU, och problem med Skatteverket. Men hittade detta:

”Man kan dela med sig av materiella ting åt pionjärerna, och en sådan frikostighet uppskattar de mycket.”

Källa: https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/201992048

Det kan nog behövas materiella ting etc, eftersom sådana pionjärer troligen har svårt att ha heltidsjobb samtidigt. Möjligen deltidsjobb, men alla kanske inte klarar sig så bra ekonomiskt på det. Men skulle någon klara av minst 130 timmar som pionjär, heltidsjobb och familjeliv etc, så är jag nästan imponerad. Det måste vara tufft, åtminstone periodvis ju längre som det pågår.
Citera
2025-09-23, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om man läser hela det s k utsändningstalet i Matteus kap 28 ser man att det riktar sig till ett begränsat antal utvalda personer, inte alla kristna.
Jag har dessutom för mig att de inte ens skulle hinna till Israels alla städer.

Missionsbefallningen (Matt 28:16–20)

”Men de elva lärjungarna vandrade till Galileen, till det berg dit Jesus befallt dem gå. Och när de fick se honom, föll de ned och tillbad honom. Men några tvivlade. Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade:

Mig är given all makt i himmelen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar, i det ni döper dem i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens ände.”

Går att tolka som om endast de elva lärjungarna skulle ut och missionera. Påstår inte att det är rätt tolkning, men att man kan uppfatta det så. Står inget om att alla ska ut och missionera.

Och du tänker nog på Matteusevangeliet 10:23-25. En del av stycket:

”Och när man förföljer er i en stad, så fly till en annan. Amen säger jag er: Ni hinner inte igenom Israels städer, förrän Människosonen kommer.”
Citera
2025-09-23, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Därför att frågan är helt irrelevant, och jag vet vad du syftar på, men nu har Gud sagt att han gör allting NYTT, så dina argument håller inte. Att en profet har sagt att jorden ska bestå innan han kände till Guds plan är inget bevis.

Menar du att Gud ändrade sin ursprungliga plan ?
I så fall undrar jag varför !
Citera
2025-09-23, 11:53
Medlem
Citat:
Menar du att Gud ändrade sin ursprungliga plan ?
I så fall undrar jag varför !
Ja, lille satan tvingade Herren att ändra sin plan i och med att dödens herre satan lurade de första människorna in i döden. Har du inte läst bibeln?
Citera
2025-09-23, 17:21
Medlem
Citat:
Ja, lille satan tvingade Herren att ändra sin plan i och med att dödens herre satan lurade de första människorna in i döden. Har du inte läst bibeln?

Så då ska vi tacka satan för att vi får komma till himlen om vi är goda människor, istället för att leva på jorden för evigt.

Men jag undrar: i 2Tim 3:16,17 står det " Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, 17så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar."

Och 2Petr 1:21 "Ingen profetia har förmedlats genom mänsklig vilja, utan drivna av helig ande har människor talat ord från Gud."

Om Gud har inspirerat och förmedlat sina tankar till profeter mfl, då måste man väl kunna lita på hela Bibeln ?
Citera
2025-09-23, 20:52
Medlem
Citat:
Så då ska vi tacka satan för att vi får komma till himlen om vi är goda människor, istället för att leva på jorden för evigt.

Men jag undrar: i 2Tim 3:16,17 står det " Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, 17så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar."

Och 2Petr 1:21 "Ingen profetia har förmedlats genom mänsklig vilja, utan drivna av helig ande har människor talat ord från Gud."

Om Gud har inspirerat och förmedlat sina tankar till profeter mfl, då måste man väl kunna lita på hela Bibeln ?
Tackar du lille satan blir han din herre. Jesus överlämnade Judas till satan. Nej, döden kom in I världen genom lille satan. Från början skulle vi inte dö utan förvandlas till änglar levande, precis som vi som lever när Herren kommer tillbaka. Evangeliets budskap gällde redan då, eftersom kött inte kunde, kan eller kommer att leva för evigt. Därför levde de i flera hundra år. Fast forward till Jesajas profetiska ord om paradiset på den NYA jorden

Jesaja 65
[20] där skall aldrig mer ske att spädbarn dör
eller att gamla inte får leva sin tid ut.
Den dör ung som dör hundraårig,
den som inte blir hundra anses förbannad.
[21] De skall bygga hus och bo i dem,
odla vingårdar och äta deras frukt.
[22] Det de byggt skall inte bebos av andra,
det de odlat inte ätas av andra.
Alla i mitt folk skall bli gamla som träden,
mina utvalda får njuta frukten av sin möda.

De DÖR och får en uppståndelse. Ingen lever för evigt, de blir GAMLA som TRÄDEN. Först EFTER döden får de en uppståndelse, förvandlas till änglar och lever för evigt för att änglar inte kan dö. Citat av Jesus, Jesaja och Paulus.

Jesus sa också:

Matteus 13
[17] Sannerligen, många profeter och rättfärdiga har längtat efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och höra det ni hör, men fick inte höra det.

Det var Jesaja som först fick profetera om paradiset. Han som skrev psalmen du hänvisar till fick inget höra.
Senast redigerad av DindooNuffin 2025-09-23 kl. 20:58.
Citera
2025-09-24, 06:22
Medlem
Citat:
Tackar du lille satan blir han din herre. Jesus överlämnade Judas till satan. Nej, döden kom in I världen genom lille satan. Från början skulle vi inte dö utan förvandlas till änglar levande, precis som vi som lever när Herren kommer tillbaka. Evangeliets budskap gällde redan då, eftersom kött inte kunde, kan eller kommer att leva för evigt. Därför levde de i flera hundra år. Fast forward till Jesajas profetiska ord om paradiset på den NYA jorden

Jesaja 65
[20] där skall aldrig mer ske att spädbarn dör
eller att gamla inte får leva sin tid ut.
Den dör ung som dör hundraårig,
den som inte blir hundra anses förbannad.
[21] De skall bygga hus och bo i dem,
odla vingårdar och äta deras frukt.
[22] Det de byggt skall inte bebos av andra,
det de odlat inte ätas av andra.
Alla i mitt folk skall bli gamla som träden,
mina utvalda får njuta frukten av sin möda.

De DÖR och får en uppståndelse. Ingen lever för evigt, de blir GAMLA som TRÄDEN. Först EFTER döden får de en uppståndelse, förvandlas till änglar och lever för evigt för att änglar inte kan dö. Citat av Jesus, Jesaja och Paulus.

Jesus sa också:

Matteus 13
[17] Sannerligen, många profeter och rättfärdiga har längtat efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och höra det ni hör, men fick inte höra det.

Det var Jesaja som först fick profetera om paradiset. Han som skrev psalmen du hänvisar till fick inget höra.

Ok, så vi kan kostatera att det var på grund av det satan, adam och eva gjorde, som döden kom in i världen.
Hade han dom inte gjort det, hade människorna kunnat leva för evigt på jorden, det var Guds avsikt.
Jesus lärde sina efterföljare att be om bl.a. Matt 6:10 "Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen."

Idag sker Guds vilja inte påjorden, men i himlen gör den det.
Där har sjukdom och död aldrig funnits.
Jesaja skrev helt rätt om förhållandena på den nya, renade jorden, där lydiga människor kommer att kunna leva utan att dö, precis som Gud tänkte från början.

Johannes skrev i Upp 21:1-4 "Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man. Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«"

Det här handlar också om förhållandena på den nya renade jorden.
Döden har aldrig funnits i himlen och det står också att Gud ska vara hos människorna, inte människorna hos Gud.

Däremot de 144.000, kommer att regera med Jesus över jorden. Upp 14:3,5b "De sjöng en ny sång inför tronen och inför de fyra varelserna och de äldste. Och ingen kunde lära sig den sången utom de etthundrafyrtiofyra tusen, de som är friköpta från jorden. 5b"De är friköpta från människorna som en första skörd åt Gud och Lammet. "

Men som sagt, om döden är en förutsättning för att komma till himlen, så har vi Adam och Eva att tacka för det och Gud ändrade sin ursprungliga plan pga dom.
Det är inte logiskt, inte heller behöver det skapas en ny fysisk jord för att förhållandena ska bli bra här.
Det räcker med att alla som lever på jorden, följer Guds lag.
Citera
2025-09-24, 12:46
Medlem
Citat:
Ok, så vi kan kostatera att det var på grund av det satan, adam och eva gjorde, som döden kom in i världen.
Hade han dom inte gjort det, hade människorna kunnat leva för evigt på jorden, det var Guds avsikt.
Jesus lärde sina efterföljare att be om bl.a. Matt 6:10 "Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen."

Idag sker Guds vilja inte påjorden, men i himlen gör den det.
Där har sjukdom och död aldrig funnits.
Jesaja skrev helt rätt om förhållandena på den nya, renade jorden, där lydiga människor kommer att kunna leva utan att dö, precis som Gud tänkte från början.

Johannes skrev i Upp 21:1-4 "Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man. Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«"

Det här handlar också om förhållandena på den nya renade jorden.
Döden har aldrig funnits i himlen och det står också att Gud ska vara hos människorna, inte människorna hos Gud.

Däremot de 144.000, kommer att regera med Jesus över jorden. Upp 14:3,5b "De sjöng en ny sång inför tronen och inför de fyra varelserna och de äldste. Och ingen kunde lära sig den sången utom de etthundrafyrtiofyra tusen, de som är friköpta från jorden. 5b"De är friköpta från människorna som en första skörd åt Gud och Lammet. "

Men som sagt, om döden är en förutsättning för att komma till himlen, så har vi Adam och Eva att tacka för det och Gud ändrade sin ursprungliga plan pga dom.
Det är inte logiskt, inte heller behöver det skapas en ny fysisk jord för att förhållandena ska bli bra här.
Det räcker med att alla som lever på jorden, följer Guds lag.
Nej, kött kan inte leva för evigt.

1 Korinthierbrevet 15
[50] Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga (kött) kan inte ärva oförgänglighet (leva för evigt).

Läs Jesaja 65. På den nya jorden blir människor gamla som träden. De lever INTE för evigt.
Citera
2025-09-24, 16:48
Medlem
Citat:
Nej, kött kan inte leva för evigt.

1 Korinthierbrevet 15
[50] Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga (kött) kan inte ärva oförgänglighet (leva för evigt).

Läs Jesaja 65. På den nya jorden blir människor gamla som träden. De lever INTE för evigt.

Så du menar att Adam och Eva skulle ha dött förr eller senare, även om dom inte hade syndat ?
Citera
2025-09-24, 19:19
Medlem
Citat:
Så du menar att Adam och Eva skulle ha dött förr eller senare, även om dom inte hade syndat ?
De hade förvandlats till andar/änglar. Uppståndelse är förvandling. Står i 1Kor 15:35-56.

1 Korinthierbrevet 15
[51] Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall INTE alla dö, men vi skall ALLA (levande och döda) förvandlas, [52] i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi (levande) förvandlas.

Denna förvandling av levande var vad som hände med Jesus på härlighetens berg.

Lukas 9
[29] Medan han bad förvandlades hans ansikte, och hans kläder blev vita och lysande. [30] Och två män samtalade med honom. Det var Mose och Elia

Mose och Elia var andar, och efter Jesus förvandling till ängel/ande kunde han se andar I andevärlden (Joh 3:3).

Samma förvandling skulle Adam och Eva få om de inte hade syndat. Änglar kan inte mera dö (Luk 20:36).
Citera
2025-09-25, 06:21
Medlem
Citat:
De hade förvandlats till andar/änglar. Uppståndelse är förvandling. Står i 1Kor 15:35-56.

1 Korinthierbrevet 15
[51] Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall INTE alla dö, men vi skall ALLA (levande och döda) förvandlas, [52] i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi (levande) förvandlas.

Denna förvandling av levande var vad som hände med Jesus på härlighetens berg.

Lukas 9
[29] Medan han bad förvandlades hans ansikte, och hans kläder blev vita och lysande. [30] Och två män samtalade med honom. Det var Mose och Elia

Mose och Elia var andar, och efter Jesus förvandling till ängel/ande kunde han se andar I andevärlden (Joh 3:3).

Samma förvandling skulle Adam och Eva få om de inte hade syndat. Änglar kan inte mera dö (Luk 20:36).

1 Mos 3:4,5 "Ormen sade: »Ni kommer visst inte att dö. 5Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont."

När människorna ändå började dö, behövde satan hitta på en alternativ förklaring.
Det är att vi lever vidare i en annan form efter att vi dött.

När han frestade Jesus i öknen försökte han använda felaktigt tillämpade skriftställen för att bevisa sin sak.
Hela skriften är inspirerad av Gud, så den talar inte emot sig själv, då har man inte förstått saken rätt.
Paradiset kommer bli här på Jorden, precis som Gud planerade från början och 144.000, som köpts från jorden kommer att regera med kristus i 1000 år, sen får vi se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in