Citat:
Ursprungligen postat av
DindooNuffin
Tackar du lille satan blir han din herre. Jesus överlämnade Judas till satan. Nej, döden kom in I världen genom lille satan. Från början skulle vi inte dö utan förvandlas till änglar levande, precis som vi som lever när Herren kommer tillbaka. Evangeliets budskap gällde redan då, eftersom kött inte kunde, kan eller kommer att leva för evigt. Därför levde de i flera hundra år. Fast forward till Jesajas profetiska ord om paradiset på den NYA jorden
Jesaja 65
[20] där skall aldrig mer ske att spädbarn dör
eller att gamla inte får leva sin tid ut.
Den dör ung som dör hundraårig,
den som inte blir hundra anses förbannad.
[21] De skall bygga hus och bo i dem,
odla vingårdar och äta deras frukt.
[22] Det de byggt skall inte bebos av andra,
det de odlat inte ätas av andra.
Alla i mitt folk skall bli gamla som träden,
mina utvalda får njuta frukten av sin möda.
De DÖR och får en uppståndelse. Ingen lever för evigt, de blir GAMLA som TRÄDEN. Först EFTER döden får de en uppståndelse, förvandlas till änglar och lever för evigt för att änglar inte kan dö. Citat av Jesus, Jesaja och Paulus.
Jesus sa också:
Matteus 13
[17] Sannerligen, många profeter och rättfärdiga har längtat efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och höra det ni hör, men fick inte höra det.
Det var Jesaja som först fick profetera om paradiset. Han som skrev psalmen du hänvisar till fick inget höra.
Ok, så vi kan kostatera att det var på grund av det satan, adam och eva gjorde, som döden kom in i världen.
Hade han dom inte gjort det, hade människorna kunnat leva för evigt på jorden, det var Guds avsikt.
Jesus lärde sina efterföljare att be om bl.a. Matt 6:10 "Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen."
Idag sker Guds vilja inte påjorden, men i himlen gör den det.
Där har sjukdom och död aldrig funnits.
Jesaja skrev helt rätt om förhållandena på den nya, renade jorden, där lydiga människor kommer att kunna leva utan att dö, precis som Gud tänkte från början.
Johannes skrev i Upp 21:1-4 "Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man. Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«"
Det här handlar också om förhållandena på den nya renade jorden.
Döden har aldrig funnits i himlen och det står också att Gud ska vara hos människorna, inte människorna hos Gud.
Däremot de 144.000, kommer att regera med Jesus över jorden. Upp 14:3,5b "De sjöng en ny sång inför tronen och inför de fyra varelserna och de äldste. Och ingen kunde lära sig den sången utom de etthundrafyrtiofyra tusen, de som är friköpta från jorden. 5b"De är friköpta från människorna som en första skörd åt Gud och Lammet. "
Men som sagt, om döden är en förutsättning för att komma till himlen, så har vi Adam och Eva att tacka för det och Gud ändrade sin ursprungliga plan pga dom.
Det är inte logiskt, inte heller behöver det skapas en ny fysisk jord för att förhållandena ska bli bra här.
Det räcker med att alla som lever på jorden, följer Guds lag.