Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-30, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konvent-Harry
Nej jag har inte lyssnat på några personer på Hjälpkällan. Jag har respekt för Hjälpkällan som organisation, då den gör mycket för att stödja personer som hoppar av olika sekter.

Att söka efter Bibelns sanningar där, skulle dock inte falla mig in.

Jag beklagar om du upplever det som att jag undviker vissa verser, skälet är endast att det blir mastodontinlägg, och ändå blir det man skriver väldigt komprimerat.

Men om vi ändå skall tala om att undvika saker, så noterar jag att du inte kommenterat det jag skrev om Styrande Kretsen/ Mose och hur den Styrande Kretsen hintar om full lojalitet, då det via dem kan komma att spridas livsviktig information. Du behöver absolut inte svara på detta - jag bara noterar att du valt att inte göra det.

Jag tycker tycker även att det är tråkigt att du upplever att jag inte är ödmjuk, då jag försöker sträva efter att hålla en så resonabel ton som möjligt, även om vissa av de ämnen vi berör påverkar mig mycket känslomässigt.

Det är för mig oerhört frustrerande att se så många uppriktiga personer, med en önskan att vara goda kristna, vilseledas och luras av JVs ledning. En ledning som inte tänker ett dugg på sina medlemmar, utan enbart fokuserar på hur makten kan behållas och pengarna fortsätta komma in.

Jag vet att den gängse normen inom JV är att alla som lämnar av trosskäl (avfällingar), är personer som är stolta och önskar att själva stå i centrum. Alla som följt Raymond Franz, Carl-Olof Johnson, Rud Perssons mfl. livsöden, inser snabbt att så inte är fallet.

Jag förstår att du inte kan ta in ovanstående. Det kunde inte jag heller under mina första 45 levnadsår, inte min fru heller. Vi är båda uppvuxna inom JV, och det var verkligen ingen enkel sak att bryta med det som varit hela ens liv i så många år. Men till slut blev det nödvändigt för att inte leva ett liv i lögn.

Vi har diskuterat Yrande kretsens tro vid några tillfällen tidigare i någon av JV-trådarna. Det skulle vara intressant att få dina synpunkter på om samfundsledningen är uppriktigt troende, eller om de bara lever ett bekvämt liv och förvaltar organisationen/samfundet?
Citera
2024-07-30, 19:20
Medlem
Jag känner en. Han väntar på harmageddon säger han stackarn.
Citera
2024-07-30, 19:41
Medlem
Citat:
Jag delar din uppfattning att Guds ingripande måste ske någon gång, och att förhållandena i dag på många sätt är värre än för några hundra eller tusen år sedan. På andra sätt är de dock bättre.

Det jag i huvudsak vänder mig emot, är följande:

När lärjungarna, (vid två tillfällen) frågar om Jesu återkomst, är Jesus tydlig med att det inte ankommer dem att få veta detta. Ändå har ledningen för Jehovas Vittnen åtskilliga gånger lyft fram olika årtal och olika läror för att försöka tydliggöra hur nära slutet vi är. Jag behöver inte lista dem här, du vet säkert vilka jag syftar på.

Att göra så, väl medveten om att miljontals människor sätter sin tillit till dem är ytterst allvarligt. Det hjälper inte att säga att man kan ha fel, och inte är inspirerade av Gud, när man i nästa stund klargör att man trots allt är vägledda av Gud.

Framförallt blir jag djupt oroad av de artiklar som kommit de senaste åren, där man antyder att det snart kan komma anvisningar från den styrande kretsen som i mänskligs ögon verkar underliga, ja rent av dåraktiga. Man poängterar sedan vikten av lojalitet även i små obetydliga saker, för att ”träna” sin lydnad inför dessa möjliga, kommande anvisningar. I samband med dessa artiklar har man flera gånger dragit paralleller till Mose och uttåget ur Egypten, och hur hopplöst och dåraktigt,Moses beslut, att föra Israeliterna till Röda Havet, kunde verka för en människa.

Detta är för mig en fullständigt hårresande jämförelse. Gud hade, genom de tio plågorna, tydligt visat att Mose var den han använde för att tala med, och handla med sitt folk.

Likaså jämförelserna när man använder Aron och Mirjams uppror som en varning för att ifrågasätta den styrande kretsens ledning (och även de äldstes) idag.

På vilket sätt har dessa individer ens kommit i närheten av att tydligt visa att de är genom dem, Gud handlar i dag?

Hur rimligt är det, att kärlekens Gud, som inte önskar att någon skall drabbas av tillintetgörelse, i forntiden tydligt, och utan ett enda missförstånd signalerar att Mose är den han utvalt. För att sedan, när vi nu (i vart fall enligt JV) står inför en situation där en enda handling kan skilja mellan evig död och evigt liv, agera helt annorlunda. Först låter han dessa personer göra åtskilliga feltolkningar, som sedan får korrigeras som ”nytt ljus”, vilket verkligen kan undergräva förtroendet för dem, för att sedan, helt plötsligt ge dem, speciell information, information som kan betyda liv eller död för alla uppriktiga människor.

Jag upplever det som högst osannolikt att en kärleksfull gud skulle kunna agera på det sättet, men jag missar kanske något?

Slutligen har vi det faktum att ett stort antal individer uteslutits ur Jehovas Vittnen, för att de inte kunnat svara ja på frågan om de tror att Jehova idag använder den styrande kretsen för att leda sitt folk. Detta trots att dessa individer varit tydliga med att de tror på Jehova och Jesus och Bibeln till 100%, men om de hamnar i en situation där de tvingas välja mellan att följa bibeln eller den Styrande Kretsen, så väljer man Bibeln.

Ett sådant agerande är ytterst märkligt, om man bara ser sig som helt vanliga, ofullkomliga människor som gör precis lika mycket fel som alla andra. Vad är det jag missar här?

Många intressanta synpunkter. Fr a jämförelsen med berättelserna om Mose. Dock måste vi hålla i minnet att dessa är ren fiktion. Om jag minns rätt så var det översteprästen Hilkia som passande nog "råkade hitta" torahn efter den babyloniska fångenskapen .

Men jag tror att Yrande kretsen sedan "Knorrens" tid har insett att de måste styra organisationen med järnhand. Annars skulle den kollapsa och fragmentiseras. Därav den tuffa uteslutningspolicyn. Den gör att medlemmarna håller käft om vad de egentligen tycker och tror. Då kan ingen opposition formas.
Citera
2024-07-30, 20:43
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vi har diskuterat Yrande kretsens tro vid några tillfällen tidigare i någon av JV-trådarna. Det skulle vara intressant att få dina synpunkter på om samfundsledningen är uppriktigt troende, eller om de bara lever ett bekvämt liv och förvaltar organisationen/samfundet?

Jag tror det är en mycket komplex fråga. Insynen i Styrande Kretsen är obefintlig, ( i nivå med Nordkorea&#128512 Den enda riktiga redogörelsen för dess verksamhet är mig veterligen Raymond Franz, och den är nu snart femtio år gammal. Dåvarande medlemmar är alla döda.

På den tiden verkar det ha funnits en tro på Bibeln och Gud, problemet var, som med alla religioner, att man bestämt en lära och ett förhållningssätt, och därefter sökte man stöd i Bibeln för den. Tror man att Bibeln är Guds ord till människorna, borde man ödmjukt läsa den, och korrigera sina läror utifrån det. Det verkar som att det var ett problem redan då. Av det Raymond Franz skriver, så var samvetet olika känsligt hos olika medlemmar. Franz beskriver ju att han i vissa fall fick medhåll av 2-3 andra medlemmar, oftast samma personer. I de mest kontroversiella frågorna stod han dock ensam.

Hur det står till idag vet jag inte. Jag tror att alla nuvarande medlemmar i Styrande Kretsen haft en stark tro från början. Jag tror att de själva tror att de fortfarande har det.

Men i och med att det vilar ett tungt ansvar på dem, att förvalta makten över miljontals medlemmar, så har med största säkerhet deras tänkesätt förändrats. De är tvungna att blunda för uppenbara fel i lärorna, ( 1914 och utväljandet av den trogne tjänaren 1919, tex.) Man kan helt enkelt inte ge upp dessa, då risken att man tappar kontrollen då är överhängande. Personligen tror jag dock att man väntar ut de sista som fortfarande känner till grunden till dessa läror. När de är döda, gissar jag att man påbörjar förändringar.

Den andra tunga ”posten” som kan ha en inverkan på Kretsmedlemmarnas tro är ekonomin. Utan tvekan gjorde man under 1900-talet och början av 2000-talet stora vinster på alla fastigheter man uppfört med gratis arbetskraft och sedan sålt. De senaste åren har dock ett antal stora orosmoln tornar upp sig . .

Först och främst ökar JV i fattiga länder och minskar i rika länder. Vilket i sig gör att de som ska betala kalaset blir färre. Sen har vi de mångmiljonbelopp som man tvingats betala ut till offer för de pedofiler som organisationen skyddat genom sin fullständigt horribla tolkning av 1Kor.6:1 och 5 Mos.19:15. Tyvärr tror jag dock att det även finns andra och värre orsaker till deras skyddande av pedofiler. Slutligen tror jag att dagens JV ger betydligt mindre i bidrag än tidigare generationer, omräknat i dagens penningvärde.

Ovanstående gör att organisationen pressas till förändringar. Den senaste märkliga svängen kring uteslutningsanordningen är ett tydligt tecken på detta, där man hoppas att en uppmjukning skall leda till att man tex får tillbaka statsbidraget i Norge. Bidrag som man nu, sett mot ovanstående blir mer och mer beroende av. Jag tror även att försäljningen av Rikets Salar kommer att öka ännu mer, kanske genom att slopa veckomötet ena veckan och helgmötet andra veckan. På så sätt klarar man sig med hälften så mycket lokaler. Samtidigt kan man slå ihop församlingar och få en psykologisk effekt som ger ett falskt sken av att medlemsantalet ökar.

Just psykologi, tror jag att man jobbar mycket mer utstuderat med nu, framförallt från Styrande Kretsens sida. Psykologi är ju ett utmärkt maktredskap för att hålla fast människor. .

Som sammanfattning tror jag att flera av medlemmarna utvecklat psykopatlika drag. Genom att behandlas som någon sorts rockstjärnor (vilket man själva valt, genom att starta upp JW-Broadcasting, Nyheter från Styrande Kretsen etc,) har man tappat kontakten med verkligheten, och uppvisar samma sjuklighet som många politiker och stjärnor inom nöjesvärlden. Dagens Styrande Krets är ju världskändisar, om man jämför med hur det var förr, då de på sin höjd dök upp någon grå intetsägande kretsmedlem på en internationell sammankomst vart tionde år.. utöver dessa enstaka framträdanden hörde man bara talas om dem när det kom artiklar om Gileadskolans avslutning, där det sades att ”Broder John Barr hållt ett tal” eller ”Broder Lyman Swingle avslutade i bön” men ingen visste hur Barr och Swingle såg ut.

Idag vet varenda femåring bland JW hur Styrande Kretsen ser ut, de finns ju till och med som tecknade gubbar i barnens filmer. Snacka om hjärntvätt och att sitta på höga hästar!
Citera
2024-07-30, 21:04
Medlem
Citat:
Nu var inte frågan riktad till mig men det är en klart bra fråga och något man kan fundera på. Jag tänker nog mest på författaravdelningen. När de ska försvara sina läror med citat från forskare, teologer, historiker osv är det så uppenbart att de råljuger! De undanhåller läsaren vad dessa citerade personer verkligen sagt. Ta tex detta som ttsp nyss skrev om skillnaden mellan ẹr·kho·mai och pa·rou·sị·a. Sällskapets förklaringar är så otroligt ihåliga. Desperat söker man lite stöd här och där och citerar på ett utstuderat lögnaktigt sätt. Allt för att läran som i detta fall handlar om 1914 ska stämma. Så hur tänker författarna kan man undra? Vad har författaravdelningen fått för direktiv? Vad tänker de när de bett om helig ande och sedan bara råljuger? Jag menar, sånt här kan ju inte bara bortförklaras med ofullkomlighet.
Citera
2024-07-30, 21:32
Medlem
Citat:
Jag tror det är en mycket komplex fråga. Insynen i Styrande Kretsen är obefintlig, ( i nivå med Nordkorea&#128512 Den enda riktiga redogörelsen för dess verksamhet är mig veterligen Raymond Franz, och den är nu snart femtio år gammal. Dåvarande medlemmar är alla döda.

På den tiden verkar det ha funnits en tro på Bibeln och Gud, problemet var, som med alla religioner, att man bestämt en lära och ett förhållningssätt, och därefter sökte man stöd i Bibeln för den. Tror man att Bibeln är Guds ord till människorna, borde man ödmjukt läsa den, och korrigera sina läror utifrån det. Det verkar som att det var ett problem redan då. Av det Raymond Franz skriver, så var samvetet olika känsligt hos olika medlemmar. Franz beskriver ju att han i vissa fall fick medhåll av 2-3 andra medlemmar, oftast samma personer. I de mest kontroversiella frågorna stod han dock ensam.

Hur det står till idag vet jag inte. Jag tror att alla nuvarande medlemmar i Styrande Kretsen haft en stark tro från början. Jag tror att de själva tror att de fortfarande har det.

Men i och med att det vilar ett tungt ansvar på dem, att förvalta makten över miljontals medlemmar, så har med största säkerhet deras tänkesätt förändrats. De är tvungna att blunda för uppenbara fel i lärorna, ( 1914 och utväljandet av den trogne tjänaren 1919, tex.) Man kan helt enkelt inte ge upp dessa, då risken att man tappar kontrollen då är överhängande. Personligen tror jag dock att man väntar ut de sista som fortfarande känner till grunden till dessa läror. När de är döda, gissar jag att man påbörjar förändringar.

Den andra tunga ”posten” som kan ha en inverkan på Kretsmedlemmarnas tro är ekonomin. Utan tvekan gjorde man under 1900-talet och början av 2000-talet stora vinster på alla fastigheter man uppfört med gratis arbetskraft och sedan sålt. De senaste åren har dock ett antal stora orosmoln tornar upp sig . .

Först och främst ökar JV i fattiga länder och minskar i rika länder. Vilket i sig gör att de som ska betala kalaset blir färre. Sen har vi de mångmiljonbelopp som man tvingats betala ut till offer för de pedofiler som organisationen skyddat genom sin fullständigt horribla tolkning av 1Kor.6:1 och 5 Mos.19:15. Tyvärr tror jag dock att det även finns andra och värre orsaker till deras skyddande av pedofiler. Slutligen tror jag att dagens JV ger betydligt mindre i bidrag än tidigare generationer, omräknat i dagens penningvärde.

Ovanstående gör att organisationen pressas till förändringar. Den senaste märkliga svängen kring uteslutningsanordningen är ett tydligt tecken på detta, där man hoppas att en uppmjukning skall leda till att man tex får tillbaka statsbidraget i Norge. Bidrag som man nu, sett mot ovanstående blir mer och mer beroende av. Jag tror även att försäljningen av Rikets Salar kommer att öka ännu mer, kanske genom att slopa veckomötet ena veckan och helgmötet andra veckan. På så sätt klarar man sig med hälften så mycket lokaler. Samtidigt kan man slå ihop församlingar och få en psykologisk effekt som ger ett falskt sken av att medlemsantalet ökar.

Just psykologi, tror jag att man jobbar mycket mer utstuderat med nu, framförallt från Styrande Kretsens sida. Psykologi är ju ett utmärkt maktredskap för att hålla fast människor. .

Som sammanfattning tror jag att flera av medlemmarna utvecklat psykopatlika drag. Genom att behandlas som någon sorts rockstjärnor (vilket man själva valt, genom att starta upp JW-Broadcasting, Nyheter från Styrande Kretsen etc,) har man tappat kontakten med verkligheten, och uppvisar samma sjuklighet som många politiker och stjärnor inom nöjesvärlden. Dagens Styrande Krets är ju världskändisar, om man jämför med hur det var förr, då de på sin höjd dök upp någon grå intetsägande kretsmedlem på en internationell sammankomst vart tionde år.. utöver dessa enstaka framträdanden hörde man bara talas om dem när det kom artiklar om Gileadskolans avslutning, där det sades att ”Broder John Barr hållt ett tal” eller ”Broder Lyman Swingle avslutade i bön” men ingen visste hur Barr och Swingle såg ut.

Idag vet varenda femåring bland JW hur Styrande Kretsen ser ut, de finns ju till och med som tecknade gubbar i barnens filmer. Snacka om hjärntvätt och att sitta på höga hästar!

Stort tack för dessa tankar.

Ja du, det kan vara psykopati, men också ren cynism. Har man nått den nivån i en organisation så har man tvivelsutan sett en hel del, och fått städa upp så gott man förmått. Detta leder naturligtvis till konsekvenser för deras ledarskap.

Och ja, den uppenbart konstruerade, för att inte säga löjliga läran om de överlappande generationerna måste tillkommit för att rädda läran om 1914. En lära som har sina rötter i Russels pyramidologi.

Du antyder en dold faktor bakom mörkandet av sexuella övergrepp. Alltså inte bara att undvika rykten och negativ publicitet? Tänker du på Greenlees i styrade kretsen? Har du lust att utveckla detta?
Citera
2024-07-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Nu var inte frågan riktad till mig men det är en klart bra fråga och något man kan fundera på. Jag tänker nog mest på författaravdelningen. När de ska försvara sina läror med citat från forskare, teologer, historiker osv är det så uppenbart att de råljuger! De undanhåller läsaren vad dessa citerade personer verkligen sagt. Ta tex detta som ttsp nyss skrev om skillnaden mellan ẹr·kho·mai och pa·rou·sị·a. Sällskapets förklaringar är så otroligt ihåliga. Desperat söker man lite stöd här och där och citerar på ett utstuderat lögnaktigt sätt. Allt för att läran som i detta fall handlar om 1914 ska stämma. Så hur tänker författarna kan man undra? Vad har författaravdelningen fått för direktiv? Vad tänker de när de bett om helig ande och sedan bara råljuger? Jag menar, sånt här kan ju inte bara bortförklaras med ofullkomlighet.

Nej, detta är egendomligt. Men antagligen är dessa drillade i att göra allt för "Guds organisation". Emellertid reagerade bl a Barbara Andersson på histoieförfalskningen och förtiga det av viktiga fakta när hon var aktiv med materialet till boken om cellskapets historia.
Men visst, i en sekt kan kognitiv dissonans förekomma, även på toppnivå inom organisationen.
Citera
2024-07-30, 22:14
Medlem
Citat:
Nej jag har inte lyssnat på några personer på Hjälpkällan. Jag har respekt för Hjälpkällan som organisation, då den gör mycket för att stödja personer som hoppar av olika sekter.

Att söka efter Bibelns sanningar där, skulle dock inte falla mig in.

Ok, vilka har hjälpt dig då?

Som du märker så är jag av uppfattningen att det är du som är vilseled, så ska vi droppa personangrepp och nedvärderande kommentarer om Jehovas vittnen och mig?

Kan vi hålla oss till sakargumenten?

Citat:
Jag beklagar om du upplever det som att jag undviker vissa verser, skälet är endast att det blir mastodontinlägg, och ändå blir det man skriver väldigt komprimerat.

Men om vi ändå skall tala om att undvika saker, så noterar jag att du inte kommenterat det jag skrev om Styrande Kretsen/ Mose och hur den Styrande Kretsen hintar om full lojalitet, då det via dem kan komma att spridas livsviktig information. Du behöver absolut inte svara på detta - jag bara noterar att du valt att inte göra det.

Jag har liknande argument, det skulle bli långa inlägg i onödan när du inte tar emot mina argument åtminstone som en hypotes.

Citat:
Jag tycker tycker även att det är tråkigt att du upplever att jag inte är ödmjuk, då jag försöker sträva efter att hålla en så resonabel ton som möjligt, även om vissa av de ämnen vi berör påverkar mig mycket känslomässigt.

Du får nog börja kontrollera dina känslor och börja argumentera sakligt om du vill diskutera med mig. Jag kommer inte att svara på respektlösa, nedvärderande och förnedrande inlägg.

Citat:
Det är för mig oerhört frustrerande att se så många uppriktiga personer, med en önskan att vara goda kristna, vilseledas och luras av JVs ledning.

Jag vet inte om jag riktigt tror på din omtanke om mig, varför skulle du då se ner på mig?

Citat:
En ledning som inte tänker ett dugg på sina medlemmar, utan enbart fokuserar på hur makten kan behållas och pengarna fortsätta komma in.

Det här är inget som du kan bevisa, det är som när Trump påstår att valet är stulet.

Citat:
Jag vet att den gängse normen inom JV är att alla som lämnar av trosskäl (avfällingar), är personer som är stolta och önskar att själva stå i centrum. Alla som följt Raymond Franz, Carl-Olof Johnson, Rud Perssons mfl. livsöden, inser snabbt att så inte är fallet.

Rud Persson var ingen trevlig person. Det vet jag av egen personlig erfarenhet.

Citat:
Jag förstår att du inte kan ta in ovanstående.

Återigen respektlöst och nedvärderande. Jag skulle kunna säga att jag tycker synd om dig som blivit lurad av vilseleda människor, men jag säger det inte, för det skulle gå emot kristna principer.

Citat:
Det kunde inte jag heller under mina första 45 levnadsår, inte min fru heller. Vi är båda uppvuxna inom JV, och det var verkligen ingen enkel sak att bryta med det som varit hela ens liv i så många år. Men till slut blev det nödvändigt för att inte leva ett liv i lögn.

Jag tror skillnaden mellan dig och mig är just det att du är uppvuxen inom Jv, medan jag är uppvuxen i världen.

Jag kan förstå att om dom som växer upp inom Jv har föräldrar som mer eller mindre tvingar en till att gå på möten och anamma Jv:s världsbild utan att själv få möjlighet och tid att reflektera över allting, så kan det bildas frustrationer och i slutändan få bakslag. Och jag vet att det finns sådana familjer inom Jv (så som det finns olika slags familjer i alla slags religiösa samfund och grupper av människor överhuvudtaget), men det finns också exempel på andra familjer som låter barnen utveckla sina egna uppfattningar om saker och ting.

Min världsbild, min syn på verkligheten hade jag i princip bildat redan när jag var 24 år, då Jehovas vittnen ringde på dörren. Det var inte Jehovas vittnens litteratur som gjorde att jag förstod att sanningen fanns i bibeln, utan en lättförståelig bibel som jag fick av frälsta kristna efter att jag börjat studera med Jehovas vittnen. Bibeln hette "Levande bibeln" som enbart hade Nya Testamentet. Jag sträckläste hela NT på väldigt kort tid. Det var dom kristna principerna som fick mig att förstå att mycket av det jag hade kommit fram till själv, utan religiös påverkan, det stod i bibeln. Allt som stod i bibeln stämde överens med mina egna tankar.

Så det är ganska respektlöst av dig att utmåla mig som vilseled och lurad. Min tro är alltså baserat på bibeln, att Jehovas vittnen delar min syn på världen och verkligheten gör att jag håller mig till dom, så länge det inte finns en grupp som håller sig ännu närmare sanningen.
Jag har inget behov av att lita på någon människa eller grupp av människor till 100%, jag lägger all min tillit till Gud och sanningen, alltså sanningen om vår verklighet.

Så kan du ge mig lite mer respekt när du pratar med mig?
Citera
2024-07-30, 22:42
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Citat:
Stort tack för dessa tankar.

Ja du, det kan vara psykopati, men också ren cynism. Har man nått den nivån i en organisation så har man tvivelsutan sett en hel del, och fått städa upp så gott man förmått. Detta leder naturligtvis till konsekvenser för deras ledarskap.

Och ja, den uppenbart konstruerade, för att inte säga löjliga läran om de överlappande generationerna måste tillkommit för att rädda läran om 1914. En lära som har sina rötter i Russels pyramidologi.

Du antyder en dold faktor bakom mörkandet av sexuella övergrepp. Alltså inte bara att undvika rykten och negativ publicitet? Tänker du på Greenlees i styrade kretsen? Har du lust att utveckla detta?

Greenlees är ju i sig ett bevis på att dessa sexuella avarter finns inom alla nivåer i organisationen.

Med risk för att nu stämplas som foliehatt, konspirationsteoretiker etc., så skulle jag vilja påstå att det finns en del som pekar på att ledningen för Jehovas Vittnen fortfarande är kopplad till Frimurare och hemliga loger.

Att Russel var frimurare är väl närmast accepterat av de flesta. Misstänker att även Rutherford, som jurist och domare hade kopplingar till liknande organisationer.

Nu vill jag absolut inte påstå att alla i dessa grupper är pedofiler, men det är ett välkänt faktum att den nu döde Epstein höll sig i sådana kretsar, precis som hans kumpan Prins Andrew. Tyvärr tror jag att denna sexuella avart är mer spridd i denna elit av maktberusade individer.

Jag har absolut inga belägg för att den styrande kretsen i tystnad uppmuntrar till pedofili, eller medvetet skapar en fristad och en miljö där pedofiler förhållandevis lätt kan förgripa sig, men det faktum att man inte gjort någon som helst allvarlig ansträngning att komma åt problemet är en indikation på att så kan vara fallet, i annat fall är det bara en fruktansvärd dumhet som ligger bakom.

Man hade lätt kunnat argumentera för att alla misstänkta fall av pedofili skall polisanmälas genom att hänvisa till Paulus ord om att vi ska underordna oss de av Gud inordnade myndigheterna. Utöver det borde det vara uppenbart för alla, (oavsett om man för övrigt tror på bibeln eller ej, att det Paulus åsyftar i 1 Kor 6:1, knappast kan handla om pedofili.

I ett av de senaste Vakttornen där man behandlar det ”nya ljuset” kring uteslutningar, eller som man nu kallar det ”att avlägsnas från församlingen” står det så här:

2 I vissa lägen behöver de äldste vara extra försiktiga innan de återupptar någon. Om personen till exempel har gjort sig skyldig till övergrepp mot barn eller avfällighet eller om personen har handlat på ett beräknande sätt för att upplösa ett äktenskap behöver de äldste vara säkra på att han verkligen ångrar sig

Bara det faktum att man jämställer avfällighet och någon som ”handlat beräknande” för att få slut på sitt äktenskap med pedofiler, visar vilken snedvriden uppfattning dessa individer har. I deras fall kan man verkligen tala om att de är ”delaktiga i andras synd”. Jag har full förståelse för de känslomässiga sår som otrohet ger, och de komplikationer det kan ge i en JV församling om den oskyldiga parten ska behöva tillhöra samma församling som sin tidigare partner och dennes nya partner, men det går inte att på något sätt att jämställa med pedofili!

Det blev ett långt och kanske bitvis osammanhängande svar det här, men det är ungefär så här mina tankar går.
Citera
2024-07-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag känner det som att du inte är riktigt ödmjuk, utan är mer intresserad av att predika din syn på saker och ting, du berörde t.ex. inte alls det att Jesus sade att kristna skulle veta att det var nära genom dom tecken som skulle komma på jorden, innan han kliver in genom dörren. Kristna skulle veta att Jesus står utanför dörren, men dom skulle inte veta när han kliver genom dörren in i huset. Du är noga med att undvika vissa verser verkar det som.

Ödmjuk? Om man jämför er två är det lätt att se vem som saknar den egenskapen. Om man ser det i ett större perspektiv saknar Organisationen helt och hållet den egenskapen. Att kräva absolut lydnad i varje lära som publiceras är allt annat än ödmjukt. ”Harry” undviker inga texter. Han behöver inte göra det för de verser du citerar är så självklara för alla som kan läsa. Det krävs inte mycket tankearbete för att förstå att de verser du relaterar till innebär att vi alltid måste hålla oss vakna. Tecknen du pratar om kan tolkas olika. Russel tex hade inte samma uppfattningar som dagens JV har om jordbävningar och krig osv. Hur människor skulle vara i sista tiden uppfylldes redan på Timoteus tid kan man läsa utifrån sammanhanget (2 Tim 3:5 håll DIG borta från dem) men de verserna stämmer ju i alla tidsåldrar. Poängen är att alltid hålla sig vaken.
Citera
2024-07-30, 22:58
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Citat:

Som du märker så är jag av uppfattningen att det är du som är vilseled, så ska vi droppa personangrepp och nedvärderande kommentarer om Jehovas vittnen och mig?

Kan vi hålla oss till sakargumenten?

Jag har liknande argument, det skulle bli långa inlägg i onödan när du inte tar emot mina argument åtminstone som en hypotes.

Du får nog börja kontrollera dina känslor och börja argumentera sakligt om du vill diskutera med mig. Jag kommer inte att svara på respektlösa, nedvärderande och förnedrande inlägg.

Jag vet inte om jag riktigt tror på din omtanke om mig, varför skulle du då se ner på mig?

Det här är inget som du kan bevisa, det är som när Trump påstår att valet är stulet.

Rud Persson var ingen trevlig person. Det vet jag av egen personlig erfarenhet.

Återigen respektlöst och nedvärderande. Jag skulle kunna säga att jag tycker synd om dig som blivit lurad av vilseleda människor, men jag säger det inte, för det skulle gå emot kristna principer.

Jag tror skillnaden mellan dig och mig är just det att du är uppvuxen inom Jv, medan jag är uppvuxen i världen.

Jag kan förstå att om dom som växer upp inom Jv har föräldrar som mer eller mindre tvingar en till att gå på möten och anamma Jv:s världsbild utan att själv få möjlighet och tid att reflektera över allting, så kan det bildas frustrationer och i slutändan få bakslag. Och jag vet att det finns sådana familjer inom Jv (så som det finns olika slags familjer i alla slags religiösa samfund och grupper av människor överhuvudtaget), men det finns också exempel på andra familjer som låter barnen utveckla sina egna uppfattningar om saker och ting.

Min världsbild, min syn på verkligheten hade jag i princip bildat redan när jag var 24 år, då Jehovas vittnen ringde på dörren. Det var inte Jehovas vittnens litteratur som gjorde att jag förstod att sanningen fanns i bibeln, utan en lättförståelig bibel som jag fick av frälsta kristna efter att jag börjat studera med Jehovas vittnen. Bibeln hette "Levande bibeln" som enbart hade Nya Testamentet. Jag sträckläste hela NT på väldigt kort tid. Det var dom kristna principerna som fick mig att förstå att mycket av det jag hade kommit fram till själv, utan religiös påverkan, det stod i bibeln. Allt som stod i bibeln stämde överens med mina egna tankar.

Så det är ganska respektlöst av dig att utmåla mig som vilseled och lurad. Min tro är alltså baserat på bibeln, att Jehovas vittnen delar min syn på världen och verkligheten gör att jag håller mig till dom, så länge det inte finns en grupp som håller sig ännu närmare sanningen.
Jag har inget behov av att lita på någon människa eller grupp av människor till 100%, jag lägger all min tillit till Gud och sanningen, alltså sanningen om vår verklighet.

Så kan du ge mig lite mer respekt när du pratar med mig?

Jag måste säga att jag häpnar över att du upplever dig kränkt och att jag behandlar dig respektlöst. Jag har verkligen försökt hålla en god samtalston. Jag tror du gör väl i att läsa dina egna inlägg och fundera om de alltid är respektfulla?

När jag skriver ”att jag förstår att du inte kan ta in detta” så är det inte menat som något nedvärderande mot dig. Jag gör det som ett konstaterande utifrån att ett Jehovas Vittne ser så diametralt motsatt på saker och ting gentemot hur jag gör sedan jag lämnat. Jag talar av egen erfarenhet, jag hade själv för fem-sex år sedan inte kunnat ”ta in detta”

Jag är inte här för att ägna mig åt personangrepp, men om vi ska känna oss kränkta så kan jag ju med rätta reagera på att du i ditt svar antydde att jag, när jag nämnde att vissa saker i världen blivit bättre, skulle åsyftat den sexuella friheten. Bara för att jag inte längre vill vara ett Jehovas Vittne, innebär inte det att jag inte vill följa bibelns normer för moral. När jag nämnde att vissa saker blivit bättre, tänkte jag i första hand på sjukhusvård och moderna bekvämligheter som el och rinnande vatten.

Med det sagt, känner du dig sårad och illa bemött, är jag uppriktigt ledsen för det och vill gärna ge dig en ursäkt!
Citera
2024-07-30, 23:06
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Citat:

Jag skickar dig gärna ett privat PM med var jag fått hjälp. Sen är det givetvis så att jag inte bara sugit in allt detta från någon annan. Jag har lagt över tre år av dagliga bibelstudier för att komma fram till denna ståndpunkt
Senast redigerad av Kyrpator 2024-07-31 kl. 10:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in