Citat:
Ursprungligen postat av
Konvent-Harry
Tack för dina berikande och om du ursäktar även lite humoristiska reflektioner! ( absolut inte negativt utan enbart positivt menat)
Gällande bibelns inspiration: Kanske uttryckte jag mig oklart och inte helt korrekt här. Givetvis är Bibeln antingen inspirerad eller inte, eller rättare sagt, antingen är en viss bok inspirerad eller inte. Jag personligen känner mig tveksam till om de böker som idag anses vara bibeln är de böcker som de första kristna ansåg vara de heliga skrifterna. Valet av böcker gjordes trots allt av det jag anser är världens största sekt-katolska kyrkan. Däremot tror jag personligen att man måste använda ett stort mått av sunt omdöme, när det gäller tolkningen. För mig är det uppenbart att dessa böcker, som jag för enkelhetens skull väljer att kalla Bibeln, i första hand är skrivna för dåtidens läsare, och att texten därmed måste tolkas med det i åtanke, vilket inte gör det enkelt.
För mig blir därför inte tex. Syndafloden ett problem, Bibeln nämner att hela jorden översvämmades, och det är riktigt utifrån att det upplevdes så för dåtidens människor. Jag menar att många saker i bibeln komplicerad av och blir svåra, därför att vissa lägger in en gudomlig ofelbarhet och exakthet i Bibeln som jag inte tror finns där. Helt enkelt för att dåtidens människor hade blivit totalförvirrade om den innehållit långa utläggningar kring hur saker egentligen förhåller sig, (det vi idag vet), det var enklare och mer rättframt att kommunicera saker så som de då upplevde det.
Vidare är jag övertygad om att alla underverk i en framtid kommer att gå att förklara vetenskapligt. Länge ansågs kvantfysik vara hokuspokus, inte minst bland religiösa, idag börjar vetenskapen så smått kunna förklara enkla delar av den, och ju mer vi lär oss så tror jag att det också går att förstå hur dessa ”underverk” utförts.
Mot bakgrund av allt detta svamlande från min sida, vill jag alltså särskilt lyfta fram att jag personligen tror att olika delar av bibeln är olika mycket nyttiga för oss nu. Vissa delar får vi kanske helt släppa, då de är oerhört ”skräddarsydda” för en viss tid och en viss kultur.
Gällande dina två följande tankar, Jesu sentimentalitet och huruvida det blir Sex, drygs and Rock’roll för all evighet.
Personligen tänker jag så här. Vi har en fri vilja. Om vi är skapade och inte en produkt av evolution, så är skaparen intresserade av att vi skall ha möjligheter till frihet. Är vi skapade är det även denne skapare som skapat sex, musik och i vart fall både cannabis och kokabusken, dvs råmaterialet till droger. Jag är övertygad om att han önskar att vi skall njuta av livet. Däremot tror jag att vissa regler bör finnas, i vart fall att alla genomgående håller den gyllene regeln och älskar sin ”nästa” som sig själv. Jag tror att fullkomliga människor kan ha en betydligt större frihet än ofullkomliga, under förutsättning att vi inte agerar egoistiskt och själviskt. Med det sagt kan jag inte garantera Sex, drygs and Rock’n’roll, men jag vågar satsa min plats i evigheten (om jag mot förmodan kvalificerar mig) på att det inte blir något Nordkorea. Helt enkelt därför att jag tror att Gud älskar oss som sina barn och vill se oss så lyckliga det bara går. Däremot tror jag inte att vi i nuvarande tillstånd är fullt kapabla att urskilja vad som ger oss verklig lycka. -Som sagt bara mina egna högst personliga reflektioner. .
Personligt och öppet berättat. Trevligt att läsa.
Några tankar. De flesta bibeblcker gör inte ens anspråk på att vara inspirerade. Jag tänker på Moseböckerna, Samuels-, Konunga-, och Krönikeböckerna liksom också Evangelierna. Jag vill t o m minnas att det Var Lukas som skrev att han gjort noggranna efterforskningar, och inte förlitat sig på uppenbarelse/inspiration.
Många av de böcker som skrivs av profeter som ansåg sig vara inspirerade och hörde Guds röst tala till dem, är med stor sannolikhet skrivna av psykotiska personer. Guds röst uppmanade dem till klart destruktiva handlingar:
Jesaja strippade och gick och predikade naken i tre år.
Hesekiel låg och stekte sig i öknens sol i flera månader i sträck och fick synnerligen egendomliga hallucinationer, typ Guds vagn och de ätbara bokrullarna. Dessutom hörde han Guds röst tala om för honom att han skulle elda med skit när han bakade bröd.
Hosea hörde Guds röst säga åt honom att gå ut på stan, ragga upp ett luder, gifta sig med henne och avla fram horungar, vilka han skulle ge namn som var allt annat än smickrande.
Endera var dessa inspirerade herrar knallpsykotiska, eller också är Gud sadist.
Hoppas bara nu inte Yrande kretsen låter sig inspireras av Jesajas karriär som nudistpredikant. Jag är ytterst tveksam till att unga pionjärsystrar skulle vara överförtjusta över att stå nakna vid JV-stånden ute på stan, även om organisationen tvivelsutan skulle betydligt större uppmärsamhet än vad nu är fallet.😁😎
Återkommer möjligen i ett annat inlägg till ett eventuellt paradis.
Hade(s)
U