2024-08-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Nä, det är ett hopp. Det läste vi ju nyss i Efeserbrevet.

Ok, men det är väl ändå två olika destinationer för människor, om vissa uppstår till himlen och andra uppstår på jorden?
Citera
2024-08-16, 21:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, men det är väl ändå två olika destinationer för människor, om vissa uppstår till himlen och andra uppstår på jorden?

Och liknelsen med fåren och fållan beskriver en enad destination (en enda hjord) från olika ursprung, inte att resultatet skulle bli en hjord uppdelad på olika destinationer.

Joh. 10:16
Jag har också andra får [hedningar, icke-judar] som inte är från den här fållan [Israel].
Jag måste också leda dem (driva dem; föra dem med mig), och de ska (kommer att) lyssna till min röst. Så ska det (de) bli en hjord och en herde.

Det står inget alls om en hjord i himlen och en på jorden. Du vill dela upp det därför att det står om att det skulle vara uppdelat på någon annan plats. Det står inte så här.

Dessutom är hela tanken att 144 000 kungar i himlen skulle styra folk på jorden ganska absurd, vilket du skulle förstå om du hade vågat tänka efter lite.

För det första, varför skulle det finnas hela 144 000 kungar? Då skulle det inte bli särskilt många undersåtar per kung.
För det andra, hur skulle kommunikationen ske mellan himlen och jorden, eller skulle kungarna bara regera symboliskt, utan någon som helst kontakt med deras folk på jorden?
För det tredje, det skulle knappast vara särskilt kul att vara kung om man fanns i himlen och bara kunde umgås med andra kungar.

Nej, 1000 år med en sådan långtråkig existens verkar knappast vara något att se fram emot.
Citera
2024-08-16, 21:59
Medlem
Citat:

Destinationen har inget med hoppet att göra. Jag tycker det är ganska tydligt att den kristnes hopp är himmelskt. Det är det som Efeserbrevet talar om som det enda hoppet. Jesus offrade sig dock för alla människor. Alltså för människor som inte ens tror på honom. Dessa får då en ny chans i det jordiska tusenårsriket. Detta blir då inte ett hopp eftersom de aldrig har trott på honom.
Citera
2024-08-17, 07:36
Medlem
Citat:
Citat:
Första uppståndelsen är himmelsk där den andra döden inte har någon makt. De regerar under tusenårsriket när de orättfärdiga uppstår på jorden.
Citat:
Jag tycker det är ganska tydligt att den kristnes hopp är himmelskt... Jesus offrade sig dock för alla människor. Alltså för människor som inte ens tror på honom. Dessa får då en ny chans i det jordiska tusenårsriket.

Så alla kristna kommer till himlen, och orättfärdiga uppstår på jorden under tusenårsriket?

Vad är tusenårsriket?
Citera
2024-08-17, 09:08
Medlem
Citat:
De regerar under tusenårsriket när de orättfärdiga uppstår på jorden.

Gäller detta även Jehovas vittnen?

Kommer även Jehovas vittnen uppstå på jorden?
Citera
2024-08-17, 10:43
Medlem
Citat:
Destinationen har inget med hoppet att göra. Jag tycker det är ganska tydligt att den kristnes hopp är himmelskt. Det är det som Efeserbrevet talar om som det enda hoppet. Jesus offrade sig dock för alla människor. Alltså för människor som inte ens tror på honom. Dessa får då en ny chans i det jordiska tusenårsriket. Detta blir då inte ett hopp eftersom de aldrig har trott på honom.

Det urkristna budskapet var att "alla människor överallt" skulle omvända sig. (Apg. 17: 30, FB 2015) Och "alla" som tog emot Kristus "gav han rätten att bli Guds barn, åt dem som som tror på hans namn" (Joh. 1:12, FB 2015) Antalet är alltså inte begränsat.

Det Guds rike som enligt Daniel 2:44 skulle upprättas "i de konungarnas dagar" (FB 2015) skulle till sist omfatta "hela jorden" (Dan. 2:35, FB 2015) Det skulle styras av "en som liknade en människoson" (Dan. 7:13,14, FB 2015) men med honom skulle "det folk som är den Högstes heliga" ges "riket, väldet och makten" så att "alla välden" skulle tjäna och lyda det. (Dan. 7:27, FB 2015)

Det innebär att människor som tillhört de andra rikena skall komma att finnas med som undersåtar, helt klart efter Jesu synliga återkomst. Här avses inte de kristna, varken judekristna eller de hedniska "andra fåren" före Jesu återkomst utan andra människor som antingen överlever den dramatiska domen eller uppstår från de döda. Till dem kommer t o m de döda från Sodom att finnas och "åter bli vad de förr var." (Hes. 16: 55, FB 2015) ) Den sistnämnda texten spelade stor roll för C.T. Russell, t. ex. i första delen av "Studier i Skriften", men har numera fullständigt ignorerats av JVs ledare. Men t o m vacklar fram och tillbaka om Sodoms folk skall uppstå från de döda. Här finns mycket mer att säga, men det får bli senare.
Citera
2024-08-17, 11:20
Medlem
Citat:
Så alla kristna kommer till himlen, och orättfärdiga uppstår på jorden under tusenårsriket?

Vad är tusenårsriket?

Citat:
Gäller detta även Jehovas vittnen?

Kommer även Jehovas vittnen uppstå på jorden?

Berossos har svarat på det i sista stycket (som han skrev 10:43).
Läs noggrant!
Citera
2024-08-17, 11:51
Medlem
Citat:
Berossos har svarat på det i sista stycket (som han skrev 10:43).
Läs noggrant!

"människor som antingen överlever den dramatiska domen eller uppstår från de döda."

Vilken "dramatiska dom" menar du?

Överlever? Menar du att det kommer att finnas människor som inte kommer att överleva den "dramatiska domen" och kommer att dö?

Hur dör dessa/varför dör dessa människor?

Har Berossos och du samma tro, tillhör ni samma kyrka eftersom du hänvisar till hans svar?
Citera
2024-08-17, 13:56
Avstängd
TwoThousands avatar
Till slut på domens dag fick tillrätta på upprättelsen och rättfärdigheten var väl etablerad.

Motståndare till Kristus ligger tätt bakom oss måste ständigt motstå frestelsen till dödssynd.
Men det är ingen fara för Kristus håller oss alltid trygg vid äventyr och livsfarliga situationer.

Ifall ni behagar fadern ska ni tillåtas att träffa människosonen med!

Vem är det att tycka och tänka någonting ifall hjärtat ditt varit rent nog hade också fått se Gud nu..
Senast redigerad av TwoThousand 2024-08-17 kl. 13:58.
Citera
2024-08-17, 14:01
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Överlever? Menar du att det kommer att finnas människor som inte kommer att överleva den "dramatiska domen" och kommer att dö?

Har Berossos och du samma tro, tillhör ni samma kyrka eftersom du hänvisar till hans svar?

Du kanske får det förklarat snart av styrande kretsen, de ändrar ju på alla JV doktriner och regler var och varannan vecka nu. Vänta lite till och de två klasserna kommer att försvinna, likaså 1914 års doktrinen. De fungerar inte längre. Du kanske fattar bäst om det är Splane som explainar med whiteboard och pekpinne.
Citera
2024-08-17, 15:31
Medlem
Citat:

Jag vet inte om de här frågorna har med läran om de andra fåren att göra? På sätt och vis kanske, men det känns som att du ställer frågor i hopp om att vi ska komma bort från ämnet. Är det så? Eller är det så att det gör ont i hjärtat när du ser att läran om de andra fåren är en falsk lära? Nu känns det som att du bara viftar bort det. Personligen anser jag att det är JV:s kanske största irrlära. I synnerhet då man nekar dessa brödet och vinet.

Jag vet inte vad Berossos har för tro annat än vad han gett uttryck för här. Jag kan bara hittills konstatera att han låter Bibeln tolka sig själv tex nu i detta ämne.
Citera
2024-08-17, 20:54
Medlem
Citat:
Jag är bara intresserad av hur du tror, inget annat, jag kanske anammar din tro om du har logiska förnuftiga förklaringar.

Jag går inte på det där snacket. Vi diskuterar nu läran om de andra fåren och du har fâtt logiska och förnuftiga förklaringar så det räcker. Eller är det så att det här ämnet är för svårt för dig? För det är väl inte så att du börjar inse att sällskapets logiska och förnuftiga förklaringar inte är så logiska och förnuftiga när allt kommer omkring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in