Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ok, men det är väl ändå två olika destinationer för människor, om vissa uppstår till himlen och andra uppstår på jorden?
Och liknelsen med fåren och fållan beskriver en enad destination (en enda hjord) från olika
ursprung, inte att resultatet skulle bli en hjord uppdelad på olika destinationer.
Joh. 10:16
Jag har också andra får [hedningar, icke-judar] som inte är från den här fållan [Israel].
Jag måste också leda dem (driva dem; föra dem med mig), och de ska (kommer att) lyssna till min röst. Så ska det (de) bli en hjord och en herde.
Det står inget alls om en hjord i himlen och en på jorden. Du vill dela upp det därför att det står om att det skulle vara uppdelat på någon annan plats. Det står inte så här.
Dessutom är hela tanken att 144 000 kungar i himlen skulle styra folk på jorden ganska absurd, vilket du skulle förstå om du hade vågat tänka efter lite.
För det första, varför skulle det finnas hela 144 000 kungar? Då skulle det inte bli särskilt många undersåtar per kung.
För det andra, hur skulle kommunikationen ske mellan himlen och jorden, eller skulle kungarna bara regera symboliskt, utan någon som helst kontakt med deras folk på jorden?
För det tredje, det skulle knappast vara särskilt kul att vara kung om man fanns i himlen och bara kunde umgås med andra kungar.
Nej, 1000 år med en sådan långtråkig existens verkar knappast vara något att se fram emot.