2024-08-12, 22:05
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Två tankar.

När bibeln skrivs, var det ens tänkt att den skulle ha ett entydigt och glasklart budskap?

Var skribenterna ens medvetna om att vissa skrifter skulle väljas ut några sekler senare för att forma en teologi?

En tredje grej, förresten. Är det ens någon av de fyra evangelisterna som i klartext säger sig vara inspirerade av Gud?

Är det så konstigt att det finns så många tolkningar?

Jag anser inte att det är konstigt att det finns så många olika tolkningar av bibeln, såväl som att organiserad religion endast leder till krig, elände och förtyck.

Var och en måste själv avgöra om man anser att Bibeln är en ren sagobok, eller om den kan tillskrivas ett värde, och i så fall vilket.
Detta gäller tillexempel det du tar upp avseende huruvida bibeln är inspirerad eller ej. Om den var inspirerad för de människor skribenterna i första hand vände sig till då, innebär det att den är det även för oss idag?
Finns det trots allt en essens i den som även vi i vår tid kan använda som en kompass i våra liv? I vilken utsträckning är den bibel vi har tillgång till idag, överensstämmande med originalet?

Så fort någons kristna tro, eller någon annan form av tro för den delen gör att man ger sig rätten att döma andra, bryter man i själva verket mot Jesu ord. (Matt 7:1, Luk 6:37)
Jag tror att även många som valt en ateistisk eller agnostisk livsåskådning kan skriva under på att dessa ord är generellt bra att tillämpa i det dagliga livet människor emellan.

Så tragiskt att då se de som säger sig vara Bibelns och Guds företrädare ständigt bryta mot detta, och både ta sig friheten att
döda, (i sina mest extrema former) men även psykiskt misshandla och fördöma sina medmänniskor.
Citera
2024-08-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, du vill inte svara.

Jag märker att du inte berör alla delar i versen 16 i Joh kapitel 10.

Det står: "Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan."

På vilket sätt hör hednakristna inte till den judekristna fållan enligt din tolkning?

Det här är väl ett tydligt tecken på att det är en viss skillnad mellan två olika grupper, men att dom ändå ska bli en hjord?

Även om man har olika hopp, så kan man ändå vara förenade i en gemensam hjord, trots att man tillhör olika fållor, eller hur?

Det är struntprat att jag inte vill svara, men allt måste ske i sin rätta ordning.

Enligt dig blir det i VERKLIGHETEN två hjordar, precis som också Vakttornet illustrerade 1984, fast de inte ville veta av denna konsekvens. Ef. 2 är den tydligaste förklaringen till "de andra fåren". Du bortser helt från den texten.

De "andra fåren" tillhör inte den judekristna fållan som omtalas i Joh. 10:1. Det är den enda fårfålla som uttryckligen nämns i sammanhanget och som det anknyts till i Joh. 10:16. Efter att i många år förnekat att det är judendomen som är fållan i Joh. 10:1 accepterade JVs ledning 1984 detta. Nämnda fårfålla baseras på en stor, gedigen bokstavlig fålla som vaktades av en särskild dörrvaktare och som innehöll flera hjordar, som separerades på morgonen. Jesus ledde bara sina "egna" får ut ur denna fålla. Sedan följde de Jesus.

I Joh. 10: 9 anknyter Jesus till en enklare anordning ute på fältet där han själv som herde är dörren. Han kallar den INTE för fårfålla. Och självfallet måste de "andra fåren" ha tillgång till den anordningen eftersom det sägs att den som går in genom honom skall "bli frälst" (Folkbibeln 2015) De "andra fåren" skall självklart bli lika frälsta som de första fåren. Och självklart har också de "första" fåren tillgång till denna anordning så att de blir frälsta. De "andra fåren" kommer inte från någon form av judendom utan från hedningarna. Dessa "andra får" blev "en hjord" med de judekristna som framgår av Ef. 2. Läs denna senare text noga. Det är solklart att Ef. 2 talar om att att hedningar utan tillhörighet till judendomen förenades med de judekristna i en enda kropp.

När Jesus talar om "den här fållan" i Joh. 10:16 refererar han till den enda fårfålla som han uttryckligen nämnt, nämligen den i Joh. 10:1. Eftersom de "andra fåren" inte tillhörde denna judiska fårfålla måste de tillhöra hedningarna, som förvisso inte tillhörde judendomen.
Citera
2024-08-12, 22:53
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
Det är struntprat att jag inte vill svara, men allt måste ske i sin rätta ordning.

Enligt dig blir det i VERKLIGHETEN två hjordar, precis som också Vakttornet illustrerade 1984, fast de inte ville veta av denna konsekvens. Ef. 2 är den tydligaste förklaringen till "de andra fåren". Du bortser helt från den texten.

De "andra fåren" tillhör inte den judekristna fållan som omtalas i Joh. 10:1. Det är den enda fårfålla som uttryckligen nämns i sammanhanget och som det anknyts till i Joh. 10:16. Efter att i många år förnekat att det är judendomen som är fållan i Joh. 10:1 accepterade JVs ledning 1984 detta. Nämnda fårfålla baseras på en stor, gedigen bokstavlig fålla som vaktades av en särskild dörrvaktare och som innehöll flera hjordar, som separerades på morgonen. Jesus ledde bara sina "egna" får ut ur denna fålla. Sedan följde de Jesus.

I Joh. 10: 9 anknyter Jesus till en enklare anordning ute på fältet där han själv som herde är dörren. Han kallar den INTE för fårfålla. Och självfallet måste de "andra fåren" ha tillgång till den anordningen eftersom det sägs att den som går in genom honom skall "bli frälst" (Folkbibeln 2015) De "andra fåren" skall självklart bli lika frälsta som de första fåren. Och självklart har också de "första" fåren tillgång till denna anordning så att de blir frälsta. De "andra fåren" kommer inte från någon form av judendom utan från hedningarna. Dessa "andra får" blev "en hjord" med de judekristna som framgår av Ef. 2. Läs denna senare text noga. Det är solklart att Ef. 2 talar om att att hedningar utan tillhörighet till judendomen förenades med de judekristna i en enda kropp.

När Jesus talar om "den här fållan" i Joh. 10:16 refererar han till den enda fårfålla som han uttryckligen nämnt, nämligen den i Joh. 10:1. Eftersom de "andra fåren" inte tillhörde denna judiska fårfålla måste de tillhöra hedningarna, som förvisso inte tillhörde judendomen.

Förglöm då inte att en gång i tiden var Israel Guds följe. Långt innan Israel splittrades och skickades till fångenskapen i Babylon. Det är först efter återkomsten från Babylon som ett fåtal 'Israeler' som på stod sig tillhöra juda stam började JUDENS VERKE, nu benämndes alla som ville vara del av israel JUDAR oavsett stamtillhörighet. Det är här som Bibeln blir extra spännande med klagomål från Gud mot dessa nya 'Judar'. Babylonier judar.

Vilka sedermera förnekar Guds Ord Jesus Kristus.
Citera
2024-08-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konvent-Harry
För mig är det givet att de två hjordarna är judiska kristna respektive kristna ”från folk av nationerna=hednakristna”.

Samma sak gäller för Uppenbarelsebokens sjunde kapitel, de 144 000 symboliserar kristna från det ursprungliga Israel, den stora Skaran symboliserar kristna från nationerna. Att den stora Skaran inte kan vara den grupp av människor som JV anser framgår tydligt av vers 9. JVs stora Skara är ofullkomlig i tusen år, innan de, om de förblir trogna, belönas med evigt liv. Det är osannolikt att en grupp personer som Gud inte är säker på kring deras lydnad och lojalitet hade tillåtits stå inför Gud och Jesus.

Att både den lilla hjorden och de andra fåren har hoppet om att bli Guds Barn utesluter inte liv på jorden.

Jag personligen är övertygad om att majoriteten av alla människor som levat kommer att få en realistisk och ärlig möjlighet att ta ställning på Guds sida, och jag är övertygad om att det kommer att ske på jorden. Till sin hjälp i detta arbete är jag övertygad om att Jesus kommer att använda sig av de bägge ”hjordarna”. De som redan visat sig trogna och blivit förstfödslofrukten av Guds Barn.
Var dessa individer kommer att befinna sig, i himlen eller på jorden ger mig veterligen inte Bibeln ett säkert svar på. Däremot är väl JV ganska ensamma om att översätta Upp 5:10 med ”härska över jorden”. Alla andra översättningar skriver ”härska på jorden”, det kanske är en fingervisning. .

Dessa frågor blir det nog möjlighet för mig att gå närmare in på i samband med debatten om de "andra fåren" som jag för här. Men jag vill redan nu framhålla att översättningen "över jorden" i Upp. 5:10 inte är så ovanlig. Jag skulle kunna nämna ett antal översättningar som faktiskt säger så. Bl a gavs en sådan översättning i Statens Offentliga Utredningar om en ny bibelöversättning på 60-talet.Den översättningen är uppenbarligen fullt rimlig.
Citera
2024-08-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konvent-Harry
Jag anser inte att det är konstigt att det finns så många olika tolkningar av bibeln, såväl som att organiserad religion endast leder till krig, elände och förtyck.

Var och en måste själv avgöra om man anser att Bibeln är en ren sagobok, eller om den kan tillskrivas ett värde, och i så fall vilket.
Detta gäller tillexempel det du tar upp avseende huruvida bibeln är inspirerad eller ej. Om den var inspirerad för de människor skribenterna i första hand vände sig till då, innebär det att den är det även för oss idag?
Finns det trots allt en essens i den som även vi i vår tid kan använda som en kompass i våra liv? I vilken utsträckning är den bibel vi har tillgång till idag, överensstämmande med originalet?

Så fort någons kristna tro, eller någon annan form av tro för den delen gör att man ger sig rätten att döma andra, bryter man i själva verket mot Jesu ord. (Matt 7:1, Luk 6:37)
Jag tror att även många som valt en ateistisk eller agnostisk livsåskådning kan skriva under på att dessa ord är generellt bra att tillämpa i det dagliga livet människor emellan.

Så tragiskt att då se de som säger sig vara Bibelns och Guds företrädare ständigt bryta mot detta, och både ta sig friheten att
döda, (i sina mest extrema former) men även psykiskt misshandla och fördöma sina medmänniskor.

Många sympatiska tankar.

Några reflektioner dock. Endera är bibeln inspirerad av någon annan än de som nedteckade orden eller inte. I a f såtillvida man inte vill omdefiniera ordet inpirerads betydelse. Påståendet att den är/var inspirerad för vissa människor som levde då finner jag orimligt. I a f om vi talar om verbalinspiration.

Jag vete fan. Den första i bibeln som talar om evig tortyr och plåga var Jesus. Och han talade om att överge sina nära och kära för att följa honom. Typiskt sektledarbeteende. Lägg dessutom gärna märke till hur nedlåtande han ofta var mot sina lärjungar. Har du verkligen läst bibeln som djävulens advokat?

Sedan är frågan om evigheten och det eviga livet av intresse. Om man tror på evigheten måste man ta ställning till om den är i full frihet eller inte. Måste vi lyda Gud i evigheten, eller är det som en evig vistelse på en turistort med "all inclusive" där vi njuter av "sex and drugs and rockn'roll? Om så inte är fallet är det ett evigt Nordkorea du tror på och längtar till.
Citera
2024-08-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jodå, det finns betydligt värre lögner, men jag tänkte att denna var enklast att visa var en avsiktlig förvanskning av sanningen.

Kom ihåg att JV definierar en sanning som ett faktamässigt korrekt yttrande....."till den som är berättigad till att veta detta".
Citera
2024-08-12, 23:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Kom ihåg att JV definierar en sanning som ett faktamässigt korrekt yttrande....."till den som är berättigad till att veta detta".

Jo, just det, som jag skrev tidigare, vad som kallas för "en acceptabel sanning".

Problemet med hur de bortförklarar varför de inte vill använda termen kyrka är ju att det inte ens är "ett faktamässigt korrekt yttrande".
Citera
2024-08-13, 00:03
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Du har mer rätt än du tror. Dessutom är väldigt många JV psykiskt sköra.

Jag vet. Och också mycket förvirrade. Kan man jämföra det med psykotiskt tillstånd?
Citera
2024-08-13, 00:04
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Det är ju väldigt bekvämt att gömma sig bakom bibeln om man tror att Gud ska slakta miljarder människor under stor plåga.

Jo, det är hardcore really
Citera
2024-08-13, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
De "andra fåren" tillhör inte den judekristna fållan som omtalas i Joh. 10:1.

Så det är två olika fållor enligt dig?
Citera
2024-08-13, 20:22
Medlem
Konvent-Harrys avatar
Citat:
Många sympatiska tankar.

Några reflektioner dock. Endera är bibeln inspirerad av någon annan än de som nedteckade orden eller inte. I a f såtillvida man inte vill omdefiniera ordet inpirerads betydelse. Påståendet att den är/var inspirerad för vissa människor som levde då finner jag orimligt. I a f om vi talar om verbalinspiration.

Jag vete fan. Den första i bibeln som talar om evig tortyr och plåga var Jesus. Och han talade om att överge sina nära och kära för att följa honom. Typiskt sektledarbeteende. Lägg dessutom gärna märke till hur nedlåtande han ofta var mot sina lärjungar. Har du verkligen läst bibeln som djävulens advokat?

Sedan är frågan om evigheten och det eviga livet av intresse. Om man tror på evigheten måste man ta ställning till om den är i full frihet eller inte. Måste vi lyda Gud i evigheten, eller är det som en evig vistelse på en turistort med "all inclusive" där vi njuter av "sex and drugs and rockn'roll? Om så inte är fallet är det ett evigt Nordkorea du tror på och längtar till.

Tack för dina berikande och om du ursäktar även lite humoristiska reflektioner! ( absolut inte negativt utan enbart positivt menat)

Gällande bibelns inspiration: Kanske uttryckte jag mig oklart och inte helt korrekt här. Givetvis är Bibeln antingen inspirerad eller inte, eller rättare sagt, antingen är en viss bok inspirerad eller inte. Jag personligen känner mig tveksam till om de böker som idag anses vara bibeln är de böcker som de första kristna ansåg vara de heliga skrifterna. Valet av böcker gjordes trots allt av det jag anser är världens största sekt-katolska kyrkan. Däremot tror jag personligen att man måste använda ett stort mått av sunt omdöme, när det gäller tolkningen. För mig är det uppenbart att dessa böcker, som jag för enkelhetens skull väljer att kalla Bibeln, i första hand är skrivna för dåtidens läsare, och att texten därmed måste tolkas med det i åtanke, vilket inte gör det enkelt.

För mig blir därför inte tex. Syndafloden ett problem, Bibeln nämner att hela jorden översvämmades, och det är riktigt utifrån att det upplevdes så för dåtidens människor. Jag menar att många saker i bibeln komplicerad av och blir svåra, därför att vissa lägger in en gudomlig ofelbarhet och exakthet i Bibeln som jag inte tror finns där. Helt enkelt för att dåtidens människor hade blivit totalförvirrade om den innehållit långa utläggningar kring hur saker egentligen förhåller sig, (det vi idag vet), det var enklare och mer rättframt att kommunicera saker så som de då upplevde det.

Vidare är jag övertygad om att alla underverk i en framtid kommer att gå att förklara vetenskapligt. Länge ansågs kvantfysik vara hokuspokus, inte minst bland religiösa, idag börjar vetenskapen så smått kunna förklara enkla delar av den, och ju mer vi lär oss så tror jag att det också går att förstå hur dessa ”underverk” utförts.

Mot bakgrund av allt detta svamlande från min sida, vill jag alltså särskilt lyfta fram att jag personligen tror att olika delar av bibeln är olika mycket nyttiga för oss nu. Vissa delar får vi kanske helt släppa, då de är oerhört ”skräddarsydda” för en viss tid och en viss kultur.

Gällande dina två följande tankar, Jesu sentimentalitet och huruvida det blir Sex, drygs and Rock’roll för all evighet.

Personligen tänker jag så här. Vi har en fri vilja. Om vi är skapade och inte en produkt av evolution, så är skaparen intresserade av att vi skall ha möjligheter till frihet. Är vi skapade är det även denne skapare som skapat sex, musik och i vart fall både cannabis och kokabusken, dvs råmaterialet till droger. Jag är övertygad om att han önskar att vi skall njuta av livet. Däremot tror jag att vissa regler bör finnas, i vart fall att alla genomgående håller den gyllene regeln och älskar sin ”nästa” som sig själv. Jag tror att fullkomliga människor kan ha en betydligt större frihet än ofullkomliga, under förutsättning att vi inte agerar egoistiskt och själviskt. Med det sagt kan jag inte garantera Sex, drygs and Rock’n’roll, men jag vågar satsa min plats i evigheten (om jag mot förmodan kvalificerar mig) på att det inte blir något Nordkorea. Helt enkelt därför att jag tror att Gud älskar oss som sina barn och vill se oss så lyckliga det bara går. Däremot tror jag inte att vi i nuvarande tillstånd är fullt kapabla att urskilja vad som ger oss verklig lycka. -Som sagt bara mina egna högst personliga reflektioner. .
Citera
2024-08-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så det är två olika fållor enligt dig?

Nej. som jag redan skrivit nämner Jesus bara EN fålla, den i Joh. 10:1 som han hänvisar till i Joh. 10:16. Och de "andra fåren" har inte sitt ursprung i den fållan som han sade i 10:16. Men det hade de judekristna fåren som han ledde ut ur den fållan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in