Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det känns inte som att det kommer att ändra sig, det här sade du i ditt senaste inlägg:
Fundera på hur du hade tagit det om någon hade sagt detta om dig och dina medkristna.
Bara en liten inflikning som inte egentligen är riktad mot dig, utan snarare en reflektion från mig om just att bli kallad hjärntvättad.
Medan jag var med i scientologikyrkan så fick jag naturligtvis om och om igen höra att jag var hjärntvättad, men då ansåg jag absolut inte att det var sant.
Nu i efterhand så kan jag å andra sidan tydligt se att det var sant, och att det var jag själv som tvättade mest genom att helt enkelt intala mig att det var på det viset och blunda för verkligheten.
Egentligen borde man snarare använda ordet "tankestyrning" i stället för "hjärntvätt". Det är enligt min erfarenhet mer beskrivande av vad som faktiskt händer. Det är ju inte så att någon tvättar sin hjärna, utan oftast är det snarare personen själv som aktivt styr hur h@n själv tänker. Det har att göra med hur man anpassar sitt tänkande till en redan fastställd modell snarare än att acceptera en egen observation för hur man själv ser den. Det leder till en
oförmåga att observera enbart det som finns där att observera.
Alltså, man börjar att
lägga till tolkningar eller
blunda för delar av det man observerar. Ett exempel som de flesta som skriver här kan relatera till är t.ex. tsunamin i Thailand 2004 som av gudstroende ses som guds straff för något eller ett tecken på att Harmageddon närmar sig – dvs. man
lägger till en påhittad tolkning i en observation så att den ska passa in i en egen
redan etablerad övertygelse.
Och vilket är då det mest effektiva sättet att åstadkomma en hjärntvätt på? Jo, man ser helt enkelt bara till att åtskilliga gånger upprepa mantrat att utomstående inte är att lita på eller att ”djävulen är ute efter att förleda” eller att alla nyhetsmedia, alla webbplatser, alla vänner, alla familjemedlemmar och alla medarbetare som inte fullständigt håller med om den egna lärans åsikt
helt enkelt inte är trovärdiga eftersom de
naturligtvis har fått något om bakfoten och inte förstått hur det
egentligen är eller helt enkelt har ett
dolt syfte att förleda de troende.
Det gör att så fort som någon säger något kritiskt om den egna tron så slår de självmant hjärntvättade automatisk dövörat till och tänker att
”det är synd att de inte har fattat hur det egentligen är” och då spelar det sedan ingen roll att det som den andre säger faktiskt är rena rama sanningen – det är som att hälla vatten på en gås. Vad de än säger så går det bara in genom det ena örat och ut genom det andra.
Det är så som hjärntvätt fungerar. Det är inte andra som gör det mot en själv. Visst, en stark organisation eller karismatisk ledare tillhandahåller tvålen, men det är en själv som står för tvättandet.
Inkluderat i detta tänkande finns även en massa självkorrigerande tänkande och föreställningar om ”förbjudna tankar” som det anses vara fult att tänka, så man lär sig att tänka annorlunda. När den processen är klar så har man blivit en villig träl för organisationen, men anser själv att det man gör är helt frivilligt och det bästa som man kan göra.
Att det är på det viset är omöjligt att se medan man är på insidan, men ganska enkelt att se om man själv en gång varit i samma situation, men har lyckats att ta sig ur den tankefällan.