2024-07-30, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konvent-Harry
Med det sagt, känner du dig sårad och illa bemött, är jag uppriktigt ledsen för det och vill gärna ge dig en ursäkt!

Det känns inte som att det kommer att ändra sig, det här sade du i ditt senaste inlägg:

Citat:
Snacka om hjärntvätt och att sitta på höga hästar!

Fundera på hur du hade tagit det om någon hade sagt detta om dig och dina medkristna.
Citera
2024-07-30, 23:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det känns inte som att det kommer att ändra sig, det här sade du i ditt senaste inlägg:

Fundera på hur du hade tagit det om någon hade sagt detta om dig och dina medkristna.

Bara en liten inflikning som inte egentligen är riktad mot dig, utan snarare en reflektion från mig om just att bli kallad hjärntvättad.

Medan jag var med i scientologikyrkan så fick jag naturligtvis om och om igen höra att jag var hjärntvättad, men då ansåg jag absolut inte att det var sant.

Nu i efterhand så kan jag å andra sidan tydligt se att det var sant, och att det var jag själv som tvättade mest genom att helt enkelt intala mig att det var på det viset och blunda för verkligheten.

Egentligen borde man snarare använda ordet "tankestyrning" i stället för "hjärntvätt". Det är enligt min erfarenhet mer beskrivande av vad som faktiskt händer. Det är ju inte så att någon tvättar sin hjärna, utan oftast är det snarare personen själv som aktivt styr hur h@n själv tänker. Det har att göra med hur man anpassar sitt tänkande till en redan fastställd modell snarare än att acceptera en egen observation för hur man själv ser den. Det leder till en oförmåga att observera enbart det som finns där att observera.

Alltså, man börjar att lägga till tolkningar eller blunda för delar av det man observerar. Ett exempel som de flesta som skriver här kan relatera till är t.ex. tsunamin i Thailand 2004 som av gudstroende ses som guds straff för något eller ett tecken på att Harmageddon närmar sig – dvs. man lägger till en påhittad tolkning i en observation så att den ska passa in i en egen redan etablerad övertygelse.

Och vilket är då det mest effektiva sättet att åstadkomma en hjärntvätt på? Jo, man ser helt enkelt bara till att åtskilliga gånger upprepa mantrat att utomstående inte är att lita på eller att ”djävulen är ute efter att förleda” eller att alla nyhetsmedia, alla webbplatser, alla vänner, alla familjemedlemmar och alla medarbetare som inte fullständigt håller med om den egna lärans åsikt helt enkelt inte är trovärdiga eftersom de naturligtvis har fått något om bakfoten och inte förstått hur det egentligen är eller helt enkelt har ett dolt syfte att förleda de troende.

Det gör att så fort som någon säger något kritiskt om den egna tron så slår de självmant hjärntvättade automatisk dövörat till och tänker att ”det är synd att de inte har fattat hur det egentligen är” och då spelar det sedan ingen roll att det som den andre säger faktiskt är rena rama sanningen – det är som att hälla vatten på en gås. Vad de än säger så går det bara in genom det ena örat och ut genom det andra.

Det är så som hjärntvätt fungerar. Det är inte andra som gör det mot en själv. Visst, en stark organisation eller karismatisk ledare tillhandahåller tvålen, men det är en själv som står för tvättandet.

Inkluderat i detta tänkande finns även en massa självkorrigerande tänkande och föreställningar om ”förbjudna tankar” som det anses vara fult att tänka, så man lär sig att tänka annorlunda. När den processen är klar så har man blivit en villig träl för organisationen, men anser själv att det man gör är helt frivilligt och det bästa som man kan göra.

Att det är på det viset är omöjligt att se medan man är på insidan, men ganska enkelt att se om man själv en gång varit i samma situation, men har lyckats att ta sig ur den tankefällan.
Citera
2024-07-31, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Att det är på det viset är omöjligt att se medan man är på insidan, men ganska enkelt att se om man själv en gång varit i samma situation, men har lyckats att ta sig ur den tankefällan.

Så du själv kan vara hjärntvättad/tankestyrd av världens tankesätt?

Du vet ju inte det förrän du lyckas komma ur det.
Citera
2024-07-31, 00:04
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Ursäkta?
Jag frågade vad JV förutsagt skulle hända 1914 samt att tron på att Herrens dag är osynlig inte stämmer med skrifterna.
I din textmassa skrev du bl. a "Jehovas vittnens lära om 1914 är nog den enklaste att motbevisa."
Det var det min fråga kom sig utav.
Citera
2024-07-31, 00:16
Citat:
Så du själv kan vara hjärntvättad/tankestyrd av världens tankesätt?

Du vet ju inte det förrän du lyckas komma ur det.
I dag har allt och alla gått till att anse sig vara "hjärntvättad". Spelar ingen roll om du ingått i en viss familj eller i en viss politisk organisation eller i en viss idrottsklubb eller på en arbetsplats eller på en social plattform, så anser sig alla vara "hjärntvättade", de har ingått i något "sekteristiskt".
Allt är idag att klassa som en "sekt".
Finns det ens idag några får alls kvar?
Citera
2024-07-31, 01:15
Medlem
Citat:
Greenlees är ju i sig ett bevis på att dessa sexuella avarter finns inom alla nivåer i organisationen.

Med risk för att nu stämplas som foliehatt, konspirationsteoretiker etc., så skulle jag vilja påstå att det finns en del som pekar på att ledningen för Jehovas Vittnen fortfarande är kopplad till Frimurare och hemliga loger.

Att Russel var frimurare är väl närmast accepterat av de flesta. Misstänker att även Rutherford, som jurist och domare hade kopplingar till liknande organisationer.

Nu vill jag absolut inte påstå att alla i dessa grupper är pedofiler, men det är ett välkänt faktum att den nu döde Epstein höll sig i sådana kretsar, precis som hans kumpan Prins Andrew. Tyvärr tror jag att denna sexuella avart är mer spridd i denna elit av maktberusade individer.

Jag har absolut inga belägg för att den styrande kretsen i tystnad uppmuntrar till pedofili, eller medvetet skapar en fristad och en miljö där pedofiler förhållandevis lätt kan förgripa sig, men det faktum att man inte gjort någon som helst allvarlig ansträngning att komma åt problemet är en indikation på att så kan vara fallet, i annat fall är det bara en fruktansvärd dumhet som ligger bakom.

Man hade lätt kunnat argumentera för att alla misstänkta fall av pedofili skall polisanmälas genom att hänvisa till Paulus ord om att vi ska underordna oss de av Gud inordnade myndigheterna. Utöver det borde det vara uppenbart för alla, (oavsett om man för övrigt tror på bibeln eller ej, att det Paulus åsyftar i 1 Kor 6:1, knappast kan handla om pedofili.

I ett av de senaste Vakttornen där man behandlar det ”nya ljuset” kring uteslutningar, eller som man nu kallar det ”att avlägsnas från församlingen” står det så här:

2 I vissa lägen behöver de äldste vara extra försiktiga innan de återupptar någon. Om personen till exempel har gjort sig skyldig till övergrepp mot barn eller avfällighet eller om personen har handlat på ett beräknande sätt för att upplösa ett äktenskap behöver de äldste vara säkra på att han verkligen ångrar sig

Bara det faktum att man jämställer avfällighet och någon som ”handlat beräknande” för att få slut på sitt äktenskap med pedofiler, visar vilken snedvriden uppfattning dessa individer har. I deras fall kan man verkligen tala om att de är ”delaktiga i andras synd”. Jag har full förståelse för de känslomässiga sår som otrohet ger, och de komplikationer det kan ge i en JV församling om den oskyldiga parten ska behöva tillhöra samma församling som sin tidigare partner och dennes nya partner, men det går inte att på något sätt att jämställa med pedofili!

Det blev ett långt och kanske bitvis osammanhängande svar det här, men det är ungefär så här mina tankar går.

Frågan om huruvida Russell var frimurare eller inte har stöttat och blötts genom åren på olika fora. Konsensus verkar vara att han stod frimureriet nära. Inte minst med tanke på vissa symboler på och i hans böcker. Om jag inte minns fel var hans far frimurare.
Dessutom har vi pyramiden i närheten av hans grav. Den hade vissa frimurarsymboler på dig. Pyramiden är dock borttagen nu. Om det är Cellskapet som avlägsnar den vet jag inte. Men jag håller det för troligt.

Jag är dock mer skeptisk till nutida kopplingar mellan JV och frimureriet. Dels skulle det kräva ett enormt dubbelspel som skulle vara svårt att iscensätta, i o m a det krävs en enormt lång tid av trogen tjänst inom organisationen för att nå de högsta nivåerna. Det vore en annan sak om man hade extern rekrytering.
Det borde också ha läckt ut med tanke på att många beteliter hoppat av under senare år. Men visst, jag kanske är naiv.😀

Dock är oviljan att göra något åt pedofilin anmärkningsvärd. På den punkten håller jag med dig. Men kan det ha att göra med att organisationen inte vill låta utomstående, värdsliga, påverka synsätt och procedurer som JV har? Man vill ju för allt smör i Småland inte göra organisationen mer öppen och transparent.
Citera
2024-07-31, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Bara en liten inflikning som inte egentligen är riktad mot dig, utan snarare en reflektion från mig om just att bli kallad hjärntvättad.

Medan jag var med i scientologikyrkan så fick jag naturligtvis om och om igen höra att jag var hjärntvättad, men då ansåg jag absolut inte att det var sant.

Nu i efterhand så kan jag å andra sidan tydligt se att det var sant, och att det var jag själv som tvättade mest genom att helt enkelt intala mig att det var på det viset och blunda för verkligheten.

Egentligen borde man snarare använda ordet "tankestyrning" i stället för "hjärntvätt". Det är enligt min erfarenhet mer beskrivande av vad som faktiskt händer. Det är ju inte så att någon tvättar sin hjärna, utan oftast är det snarare personen själv som aktivt styr hur h@n själv tänker. Det har att göra med hur man anpassar sitt tänkande till en redan fastställd modell snarare än att acceptera en egen observation för hur man själv ser den. Det leder till en oförmåga att observera enbart det som finns där att observera.

Alltså, man börjar att lägga till tolkningar eller blunda för delar av det man observerar. Ett exempel som de flesta som skriver här kan relatera till är t.ex. tsunamin i Thailand 2004 som av gudstroende ses som guds straff för något eller ett tecken på att Harmageddon närmar sig – dvs. man lägger till en påhittad tolkning i en observation så att den ska passa in i en egen redan etablerad övertygelse.

Och vilket är då det mest effektiva sättet att åstadkomma en hjärntvätt på? Jo, man ser helt enkelt bara till att åtskilliga gånger upprepa mantrat att utomstående inte är att lita på eller att ”djävulen är ute efter att förleda” eller att alla nyhetsmedia, alla webbplatser, alla vänner, alla familjemedlemmar och alla medarbetare som inte fullständigt håller med om den egna lärans åsikt helt enkelt inte är trovärdiga eftersom de naturligtvis har fått något om bakfoten och inte förstått hur det egentligen är eller helt enkelt har ett dolt syfte att förleda de troende.

Det gör att så fort som någon säger något kritiskt om den egna tron så slår de självmant hjärntvättade automatisk dövörat till och tänker att ”det är synd att de inte har fattat hur det egentligen är” och då spelar det sedan ingen roll att det som den andre säger faktiskt är rena rama sanningen – det är som att hälla vatten på en gås. Vad de än säger så går det bara in genom det ena örat och ut genom det andra.

Det är så som hjärntvätt fungerar. Det är inte andra som gör det mot en själv. Visst, en stark organisation eller karismatisk ledare tillhandahåller tvålen, men det är en själv som står för tvättandet.

Inkluderat i detta tänkande finns även en massa självkorrigerande tänkande och föreställningar om ”förbjudna tankar” som det anses vara fult att tänka, så man lär sig att tänka annorlunda. När den processen är klar så har man blivit en villig träl för organisationen, men anser själv att det man gör är helt frivilligt och det bästa som man kan göra.

Visst är det så. Dessutom är kritiska tankar något som man drillas i att tränga bort snarast, eftersom dessa är farliga och kan leda till avfall och därmed evig död. Detta gör att mycket bortträngs till det omedvetna (om vi ska anlägga ett psykoanalytiskt synsätt), vilket resulterar i att diverse olika psykologiska försvarsmekanismer sätts igång. Projektion är en sådan; vi har ett tydligt exempel på detta forum där en viss person anser dem som bemöter honom vara oresonliga, elaka,kränkande, ovilliga att ta in information, ovilliga att svara på frågor etc etc.....Det blir nästan lite komiskt varje gång man ser det.
Citera
2024-07-31, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
I dag har allt och alla gått till att anse sig vara "hjärntvättad". Spelar ingen roll om du ingått i en viss familj eller i en viss politisk organisation eller i en viss idrottsklubb eller på en arbetsplats eller på en social plattform, så anser sig alla vara "hjärntvättade", de har ingått i något "sekteristiskt".
Allt är idag att klassa som en "sekt".
Finns det ens idag några får alls kvar?

Jag håller med.

I ett diskussionsforum eller i en diskussion i det offentliga bör sakargumenten vara i fokus, inte om man är bra på att förnedra andra med olika fantasifulla tillmälen.
Citera
2024-07-31, 11:01
Medlem
Citat:
Jag måste säga att jag häpnar över att du upplever dig kränkt och att jag behandlar dig respektlöst. Jag har verkligen försökt hålla en god samtalston. Jag tror du gör väl i att läsa dina egna inlägg och fundera om de alltid är respektfulla?

Vi häpnar allihop ska du veta. Men så här är det alltid. Du har skrivit så många bra saker och i en hövlig ton dessutom. När han inte kan svara på frågor, det är DÅ han känner sig kränkt. Nä, bry dig inte om honom. När jag argumenterar med honom ser jag det bara som en möjlighet att väcka andra som läser. Så bry dig inte. Se honom som en hjälp att väcka upp vittnena! Annars gör han det ju så bra själv i o f s.
Citera
2024-07-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Vi häpnar allihop ska du veta. Men så här är det alltid. Du har skrivit så många bra saker och i en hövlig ton dessutom. När han inte kan svara på frågor, det är DÅ han känner sig kränkt. Nä, bry dig inte om honom. När jag argumenterar med honom ser jag det bara som en möjlighet att väcka andra som läser. Så bry dig inte. Se honom som en hjälp att väcka upp vittnena! Annars gör han det ju så bra själv i o f s.

Som sagt, sakargument istället för personangrepp.
Citera
2024-07-31, 12:07
Medlem
Citat:
Som sagt, sakargument istället för personangrepp.

Utmärkt. Du har haft nio år på dig att sakligt förklara varför ingen av de 1006 registrerade JV- pedofilerna blev polisanmäld. Du har fortfarande chansen att göra det, t ex nu.😀
Citera
2024-07-31, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Hur kommer det sig att både bland övertygade vittnen och avhoppade och uteslutna vittnen att MAGIKERN Daniel P. Mannix fortfarande får förekomma?
På JW: s sida hänvisas denne MAGIKERN till och till och med bland avhoppade och uteslutna vittnen vittnas inte heller om vilken svart magi denne mannen utövade, utan man hänvisar till den personen som "historiker" vilket den mannen ALDRIG var.
Han var journalist och författare, intet annat än så.
Så till och med nu aktiva Jehovas Vittnen håller en magiker under armarna på precis samma sätt som nu aktiva Jehovas vittnen också gör, man håller en tidigare magiker under sina vingars beskyddande skugga.
Ja, detta t. o. m när man skall kritisera Jehovas vittnen så säger man bara som avhoppare att denne magikern inte var en historiker. Men utesluter själv som avhoppare från jw att den mannen också var en som sysslade med svart magi.
Varför?

Daniel P. Mannix var bland annat en scenmagiker:
https://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_P._Mannix ..."stage magician..."
+ även en svärdslukare.

Skriver man in Daniel P. Mannix på jw.org sida så får man som femte träff upp
"Moraliska värderingar som förtjänar respekt".
Varför får man det?
Även om nu denne Mannix skulle ha varit en "historiker" så var han ändå en person som sysslade med svart magi.
Den femte sökträffen på jw. s sida kan man se här:
https://www.jw.org/sv/s%C3%B6k/?q=Daniel+P.+Mannix
"Jehovas vittnen och utbildning"
Det handlar dessutom om utbildning detta, man skall utbildas med ett föredöme som sysslade med svart magi?

Moraliska värderingar som förtjänar respekt
Daniel P. Mannix: Those About to Die (1958), sidan 135. Tre unga hebréer vägrade att falla ner inför en bildstod som den babyloniske kungen Nebukadnessar hade låtit ställa upp

Ja, till och med avhoppare och uteslutna från Jehovas Vittnen tar på sin höjd bara upp detta med att Mannix inte var en historiker.
Att Mannix sysslade med Svart magi tar inte ens avhopparna och uteslutna från Jehovas upp...

"Moraliska värderingar", men denne Mannix lekte även med djur, han tämjde djur och enligt mig var han en allmänt ond människa i allt han gjorde och han led uppenbarligen av idel onda värderingar- en svårt psykiskt sjuk människa.
Men han framhålls alltså fortfarande i dag som ett ideal och ett föredöme på jw. org: s öppna hemsida och även som journalist hålls han OCKSÅ under allas era vingars beskyddande skugga, aktiva som avhoppade och uteslutna "GODA" vittnen.

Organisationen cherrypickar citat här och där, detsamma gäller t ex beträffande Johannes Greber. Inte så snyggt men ....
Då är det värre med fulcitat, d v s att indikera säger något annat än det författaren avsett. Det exempel jag kommer att tänka på var när man citerade en bibel forskare som hade skrivit att New World Translation var en av de intressantaste bibelöversättningarna han läst. Cellskapet antydde att han var positiv till deras översättning. Men han menade att det var intressant att läsa den eftersom man systematiskt valt att frångå grundtexten för att anpassa översättningen till sin egen lära.
Forskaren stämde organisationen och fick rätt i rättsprocessen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in