Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-31, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Är du också emot att Jehovas vittnen är medlemmar i svenska bibliotek och är medlemmar i svenska nyhetssajter?

Ordtrolleri. Man kan inte bli medlem i ett bibliotek. Man kan skaffa lånekort. Man kan inte bli medlem i Expressen, men man kan abonnera på en digital tjänst. Medlemskap i en organisation är något helt annat.
OSCE är något helt annat än stadsbiblioteket i Örebro eller Borås.
Citera
2024-07-31, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Frågan om huruvida Russell var frimurare eller inte har stöttat och blötts genom åren på olika fora. Konsensus verkar vara att han stod frimureriet nära. Inte minst med tanke på vissa symboler på och i hans böcker. Om jag inte minns fel var hans far frimurare.
Dessutom har vi pyramiden i närheten av hans grav. Den hade vissa frimurarsymboler på dig. Pyramiden är dock borttagen nu. Om det är Cellskapet som avlägsnar den vet jag inte. Men jag håller det för troligt.

Vad jag vet har symbolerna på böckerna och pyramiden som är borttagen inget att göra med frimurarnas symboler. Att symboler kan påminna om varandra är en annan sak. Russel var ju emot slutna sällskap och kritisk till deras verksamheter. Finns heller inga bevis för att hans föräldrar var det heller. Å andra sidan är det inte konstigt att många tror att han hade något i bagaget med tanke på just symboler och galna uträkningar. Vad finns det för anledning att tro att dagens ledare har koppling till frimurarna? Låter högst osannolikt!
Citera
2024-07-31, 15:00
Medlem
Citat:
Organisationen cherrypickar citat här och där, detsamma gäller t ex beträffande Johannes Greber. Inte så snyggt men ....
Då är det värre med fulcitat, d v s att indikera säger något annat än det författaren avsett. Det exempel jag kommer att tänka på var när man citerade en bibel forskare som hade skrivit att New World Translation var en av de intressantaste bibelöversättningarna han läst. Cellskapet antydde att han var positiv till deras översättning. Men han menade att det var intressant att läsa den eftersom man systematiskt valt att frångå grundtexten för att anpassa översättningen till sin egen lära.
Forskaren stämde organisationen och fick rätt i rättsprocessen.

Ja, det händer otroligt ofta. Mer regel än undantag att man citatjuger. Det händer ju även att man snor copyright-bilder som man målar av och lägger in i böcker som man sprider i miljonupplagor. Ett ex på det är den röda Leva för evigt boken där man lade in en Playboy brud. Sök på Pascale Petit och Jehovas vittnen.
Citera
2024-07-31, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Ja, det händer otroligt ofta. Mer regel än undantag att man citatjuger. Det händer ju även att man snor copyright-bilder som man målar av och lägger in i böcker som man sprider i miljonupplagor. Ett ex på det är den röda Leva för evigt boken där man lade in en Playboy brud. Sök på Pascale Petit och Jehovas vittnen.

Jag har för mig att bilden dock var från en tysk tidning, inte från Playboy. Tänker du på bilden av en badande kvinna med ett vattenfall i bakgrunden?
Citera
2024-07-31, 15:46
Medlem
Citat:
Vad jag vet har symbolerna på böckerna och pyramiden som är borttagen inget att göra med frimurarnas symboler. Att symboler kan påminna om varandra är en annan sak. Russel var ju emot slutna sällskap och kritisk till deras verksamheter. Finns heller inga bevis för att hans föräldrar var det heller. Å andra sidan är det inte konstigt att många tror att han hade något i bagaget med tanke på just symboler och galna uträkningar. Vad finns det för anledning att tro att dagens ledare har koppling till frimurarna? Låter högst osannolikt!

Fanns inte argusögat på pyramiden? Jag vill minnas det.
Apropå det; har du sett någon förklaring till den egendomligt formade sammankomst arenan i Danmark. Kan designen vara en slump?
Citera
2024-07-31, 16:01
Medlem
Citat:
Jag har för mig att bilden dock var från en tysk tidning, inte från Playboy. Tänker du på bilden av en badande kvinna med ett vattenfall i bakgrunden?

Jo det stämmer. Slarvigt utryckt av mig. Jag ser alla utvikningsbrudar som Playboybrudar. Hon verkar ha jobbat med mjukporr. I vilket fall är bilden snodd och boken blev ju en av de mest spridda. Nu när jag kollar upp det här igen får jag "veta" att sällskapet har aktier i sexindustrin. Att de har aktier i vapenindustrin är ju allmänt känt. Inte bland JV kanske.
Citera
2024-07-31, 16:06
Medlem
Citat:
Jo det stämmer. Slarvigt utryckt av mig. Jag ser alla utvikningsbrudar som Playboybrudar. Hon verkar ha jobbat med mjukporr. I vilket fall är bilden snodd och boken blev ju en av de mest spridda. Nu när jag kollar upp det här igen får jag "veta" att sällskapet har aktier i sexindustrin. Att de har aktier i vapenindustrin är ju allmänt känt. Inte bland JV kanske.

Minsann. Har du vederhäftig källa/ länk?

Det med vapenindustrin känner jag igen. Jag vill minnas att organisationen förklarade detta med att någon testamenterat dessa aktier till dem.
Citera
2024-07-31, 16:16
Medlem
Citat:
Fanns inte argusögat på pyramiden? Jag vill minnas det.
Apropå det; har du sett någon förklaring till den egendomligt formade sammankomst arenan i Danmark. Kan designen vara en slump?

Folk som säger sig kunna sånt här menar att det inte är det ögat. Men vad vet jag? Ingen aning. Pyramiden gjordes ju av Sällskapet som nån slags hyllning så det kan ju inte Russel klandras för.

Filmen om arenan har jag sett. Den var ju fängslade på sitt sätt. Men nä, jag tror inte på det. Jag tror det var bara en slump alltså. Vad tror du?
Citera
2024-07-31, 16:27
Medlem
Citat:
Folk som säger sig kunna sånt här menar att det inte är det ögat. Men vad vet jag? Ingen aning. Pyramiden gjordes ju av Sällskapet som nån slags hyllning så det kan ju inte Russel klandras för.

Filmen om arenan har jag sett. Den var ju fängslade på sitt sätt. Men nä, jag tror inte på det. Jag tror det var bara en slump alltså. Vad tror du?

Det finns/fanns ett flertal filmer om arenan. Jag vet inte.....det vore ju direkt korkat av organisationen att låta bygga något sådant. Men......det finns för många uppenbara likheter för att det ska vara en slump. Kan det vara någon arkitekt eller byggherre som spelat organisationen ett spratt, eller är det de facto någon höjdare inom organisationen som ligger bakom det hela? Jag säger som Leif GW; "hata slumpen"
Citera
2024-07-31, 16:33
Medlem
Citat:
Minsann. Har du vederhäftig källa/ länk?

Det med vapenindustrin känner jag igen. Jag vill minnas att organisationen förklarade detta med att någon testamenterat dessa aktier till dem.

Jag skickar länk i pm så får du kolla vidare på sanningshalten.
Citera
2024-07-31, 16:45
Medlem
Citat:
Det finns/fanns ett flertal filmer om arenan. Jag vet inte.....det vore ju direkt korkat av organisationen att låta bygga något sådant. Men......det finns för många uppenbara likheter för att det ska vara en slump. Kan det vara någon arkitekt eller byggherre som spelat organisationen ett spratt, eller är det de facto någon höjdare inom organisationen som ligger bakom det hela? Jag säger som Leif GW; "hata slumpen"

Ja vad vet man. Man upphör aldrig förvånas. Kanske på sin höjd ett spratt isåfall.
Citera
2024-07-31, 16:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du själv kan vara hjärntvättad/tankestyrd av världens tankesätt?

Du vet ju inte det förrän du lyckas komma ur det.

Det verkar snarare som om du trodde att samhället i sig skulle fungera hjärntvättande på något sätt. Läs vad jag skrev igen om du faktiskt tror att det är så.

Vad jag faktiskt skrev är att det är man själv som aktivt sysslar med självkorrigerande tänkande och intalar sig att andra med avvikande åsikt inte är trovärdiga och liknande.

Så nej, jag kan inte vara hjärntvättad/tankestyrd av världens tankesätt eftersom om du faktiskt hade läst och förstått vad jag skrev så borde du ha insett att det inte är så det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in