Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-11, 23:08
  #5593
Medlem
Bogomils avatar
Hämtat här:

(FB) Om Gud är god varför skickar han då folk till helvetet?

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ändå kan Bogomil vara OT i varje inlägg i varje tråd, go figure.

Så VILL du följa upp en legitimering av dom argumentationsfel du kritiseras för? Eller slingrar du dig bara?
Citera
2017-05-16, 02:06
  #5594
Medlem
Vasectomaters avatar
Jag har fastnat för en ny YouTuber, "I'm worldly" som går runt och "vittnar" för vittnen när dom står på gator och torg med sina kärror. Och han går även in på rikets salar och vittnar när dom har möte. Han tar bla ledet när det är dags för bön och börjar be till "Jehova" om att han måste stoppa styrande kretsen som vilseleder vittnena. Bla så gick han till en rikets sal för nån söndag sen då det var dags att studera Vakttornsstudiet där de öppet erkänner att styrande kretsen inte är inspirerade eller fullkomliga och att Jesus aldrig sa att "den andliga födan skulle serveras perfekt". (Han sa ju bara att akta er för de falska profeterna som ska komma, men skit samma liksom. Det är en onödig detalj som inte ska iakttagas)

Här är det klippet, det är guld!; https://youtu.be/7gFKECKNxpo

Hur som helst, jag har noterat att alla de rikets salar han besöker ekar så gott som halvtomma! Och det är lite creepy hur vittnena reagerar, det är som att de knappt vågar titta på honom. Och direkt kommer äldste bröderna och ska försöka schasa ut han, tysta ner han. Ibland sätter de även på "Kingdom Melodies" på hög volym så att vittnena inte ska höra när han ber dom att sluta frysa ut sina barn för att dom inte längre tror på falsk religion och när han ropar JWFacts.com!!

Ni vittnen som läser här och fortfarande går på möten, är rikets salarna lika tomma i Sverige? Denna kille är i Kalifornien, och varenda sal är läskigt tom! Jag kommer ihåg på 80-talet då jag drogs med på en del möten att det var ganska fullproppat. Personligen tror jag det handlar om en massuppväcknimg och att JV ledningen har räknat med detta sen flera år tillbaka med alla annalkande pedofilrättegångar och hur det tas upp i media.

Jag hör det även rapporteras här hur rikets salar säljs, hur församlingarna får trängas ihop i en sal 20 mil bort på en öde plats i urskogen. Jag vet att min JV familjemedlem i Sverige, att deras sal slagits ihop med flera andra församlingar och denne får nu gå på söndagsmötet på lördagar, tidigt på dan. Förut var det alltid på söndagskvällarna.

De vittnen som skriver här och trotsigt hänger sig åt att ursäkta sin tro trots att den blir överbevisad att vara falsk genom deras egna litteratur gång efter annan, kan det vara så att de egentligen bara talar till sig själva? Att de försöker bekräfta sin tro under en förklädnad av att försvara sin tro mot motståndare?

Svara ärligt är ni snälla, hur fulla/tomma är mötena i Sverige idag? Bor du på en större ort eller mindre? Har du märkt att det minskat (eller ökat) drastiskt de senaste åren?
Hur engagerade är dina fellow bröder och systrar? Är ni fortfarande lika nitiska som på tex tidiga 90-talet? Hur är de äldste? Verkar de trötta och utbrända pga alla juridiska kommittéer som tar upp mycket tid och alla ständiga nya ljus som kommer från G.O.D i New York?
Jag frågar er här för ni är ju anonyma ändå. Min släkting skulle nog inte svara ärligt utan utöva lite teokratisk krigsföring på mig.

Väntar med spänning på Sverigerapporter.
Citera
2017-05-19, 23:43
  #5595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Svara ärligt är ni snälla, hur fulla/tomma är mötena i Sverige idag? Bor du på en större ort eller mindre? Har du märkt att det minskat (eller ökat) drastiskt de senaste åren?
Hur engagerade är dina fellow bröder och systrar? Är ni fortfarande lika nitiska som på tex tidiga 90-talet? Hur är de äldste? Verkar de trötta och utbrända pga alla juridiska kommittéer som tar upp mycket tid och alla ständiga nya ljus som kommer från G.O.D i New York?
Jag frågar er här för ni är ju anonyma ändå. Min släkting skulle nog inte svara ärligt utan utöva lite teokratisk krigsföring på mig.

Väntar med spänning på Sverigerapporter.

Det är ganska tomt på vissa ställen. 80-90-talet var det full fart, men nu börjar allt fler falla ifrån. Det förekommer allt flera sammanslagningar av församlingar, men det beror nog mest på nya anordningarna att ta ifrån församlingen alla pengar förutom driftskostnaderna, vilket gjort att folk gett upp att bygga upp en stark och rik församling.

Ingenting som betyder så mycket - ju mindre bröder och ju mindre folk desto mindre jobb blir det för alla ansvariga. Organisationen är otroligt tungrodd och ju fortare allt meningslöst tvingas bort desto snabbare kan vi återanpassa oss.

Våra motståndare är dock nästan lika hopplösa som vår styrande krets och därför kan ni som hoppas på att vi ska gå under sluta hoppas. Känslomässigt baserad kritik om hur illa vi behandlar våra barn och uteslutna (som oftast förtjänar allt de får) är meningslöst eftersom allt detta är hur enkelt som helst att försvara med hjälp av Bibeln. Pedofilanklagelse är lika meningslösa eftersom våra äldste bara gör vad präster inom svenska kyrkan gjort hur länge som helst - håller tyst om det som yppas i herdesamtal.
Citera
2017-05-20, 06:42
  #5596
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephCooper
Det är ganska tomt på vissa ställen. 80-90-talet var det full fart, men nu börjar allt fler falla ifrån. Det förekommer allt flera sammanslagningar av församlingar, men det beror nog mest på nya anordningarna att ta ifrån församlingen alla pengar förutom driftskostnaderna, vilket gjort att folk gett upp att bygga upp en stark och rik församling.

Ingenting som betyder så mycket - ju mindre bröder och ju mindre folk desto mindre jobb blir det för alla ansvariga. Organisationen är otroligt tungrodd och ju fortare allt meningslöst tvingas bort desto snabbare kan vi återanpassa oss.

Våra motståndare är dock nästan lika hopplösa som vår styrande krets och därför kan ni som hoppas på att vi ska gå under sluta hoppas. Känslomässigt baserad kritik om hur illa vi behandlar våra barn och uteslutna (som oftast förtjänar allt de får) är meningslöst eftersom allt detta är hur enkelt som helst att försvara med hjälp av Bibeln. Pedofilanklagelse är lika meningslösa eftersom våra äldste bara gör vad präster inom svenska kyrkan gjort hur länge som helst - håller tyst om det som yppas i herdesamtal.

Tack för uppriktig "rapport". Känner du till om det är fler/många JVn som känner som dig, att styrande kretsen är hopplös (korrupt, satan i förklädnad etc)
Så du är glad att vittnen blir uteslutna eller lämnar för det är ändå dökött som slukar onödig energi? Alltså, ju färre vittnen i församlingen, ju mindre jobb, destå bättre? Förut hette det ju att tillökning var ett bevis på att de var Guds organisation. Vad heter det nu? Att minskandet är bevis på att det är detsamma?

Äldstekretsarna erbjuder ju inga hedersamtal, de existerar ju inte eftersom allt dokumenteras och förvaras i huvudkontorens databas och rapporteras till och diskuteras med deras juridiska avdelning. Nu syftar jag på pedofili och andra grova kriminella brott. Så det är ju helt olika tex katolska kyrkans bikter där samtal stannar helt mellan individen och prästen, där prästen inte ens diskuterar det vidare med andra prällar.
Citera
2017-05-20, 13:27
  #5597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Tack för uppriktig "rapport". Känner du till om det är fler/många JVn som känner som dig, att styrande kretsen är hopplös (korrupt, satan i förklädnad etc)
Så du är glad att vittnen blir uteslutna eller lämnar för det är ändå dökött som slukar onödig energi? Alltså, ju färre vittnen i församlingen, ju mindre jobb, destå bättre? Förut hette det ju att tillökning var ett bevis på att de var Guds organisation. Vad heter det nu? Att minskandet är bevis på att det är detsamma?

Äldstekretsarna erbjuder ju inga hedersamtal, de existerar ju inte eftersom allt dokumenteras och förvaras i huvudkontorens databas och rapporteras till och diskuteras med deras juridiska avdelning. Nu syftar jag på pedofili och andra grova kriminella brott. Så det är ju helt olika tex katolska kyrkans bikter där samtal stannar helt mellan individen och prästen, där prästen inte ens diskuterar det vidare med andra prällar.

Ingen kritik av styrande kretsen är tillåten hos oss, så "officiellt" är jag ett "godkänt" vittne (dvs jag gör några timmar, går på de flesta möten och går ut med kretsis när han kommer på besök). Jag har aldrig hört någon som inte varit utesluten kritisera styrande kretsen...

Officiellt är det fortfarande så att tillökning innebär Guds godkännande, men jag har väl mera insett att ju fattigare och mindre vi blir i församlingarna desto mera lugn och ro får jag. Jag tillhörde en församling som upplöstes och sällan har jag väl mått så bra som då. Ju mindre möten och sammankomster vi vittnen är på desto bättre mår vi.

Orsaken till att pedofili och utslutningar av barn får så stort uppmärksamhet i media är för att uteslutna nästan alltid använder det för att "ge igen" på organisationen. De väcker ett känslomässigt genslag i media, fastän många av vittnena (jag inklusive) inte har barn, inte planerar att skaffa barn och heller inte anser oss skyldiga till vad andra vittnen gör. Var och en för sig är en perfekt bibliskt princip.

Att skilja bikt och prästernas absoluta tystnadsplikt med vårat tillvägagångssätt i pedofil-hantering är mera en fråga om semantik än rättvisa. För inte menar du väl att du skulle vara ok med att vi inte rapporterar misstänkta pedofiler om vi följde katolska kyrkans exempel?
__________________
Senast redigerad av JosephCooper 2017-05-20 kl. 13:30.
Citera
2017-05-20, 15:30
  #5598
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephCooper
Ingen kritik av styrande kretsen är tillåten hos oss, så "officiellt" är jag ett "godkänt" vittne (dvs jag gör några timmar, går på de flesta möten och går ut med kretsis när han kommer på besök). Jag har aldrig hört någon som inte varit utesluten kritisera styrande kretsen...

Officiellt är det fortfarande så att tillökning innebär Guds godkännande, men jag har väl mera insett att ju fattigare och mindre vi blir i församlingarna desto mera lugn och ro får jag. Jag tillhörde en församling som upplöstes och sällan har jag väl mått så bra som då. Ju mindre möten och sammankomster vi vittnen är på desto bättre mår vi.

Orsaken till att pedofili och utslutningar av barn får så stort uppmärksamhet i media är för att uteslutna nästan alltid använder det för att "ge igen" på organisationen. De väcker ett känslomässigt genslag i media, fastän många av vittnena (jag inklusive) inte har barn, inte planerar att skaffa barn och heller inte anser oss skyldiga till vad andra vittnen gör. Var och en för sig är en perfekt bibliskt princip.

Att skilja bikt och prästernas absoluta tystnadsplikt med vårat tillvägagångssätt i pedofil-hantering är mera en fråga om semantik än rättvisa. För inte menar du väl att du skulle vara ok med att vi inte rapporterar misstänkta pedofiler om vi följde katolska kyrkans exempel?

Nej, det skulle fortfarande naturligtvis inte vara ok, det jag anmärkte på var att det inte existerar hederssamtal inom församlingarna och organisationen, så de kan inte påstå att de har en slags prästerskaps tystnadsplikt heller, likt katolska kyrkan. Vilket VTs försvar försökte spela på i ca två dagar under Stephanie Fessler rättegången i Pennsylvania i februari i år. När det inte gick hem så vände de tvärt och förnekade istället att de hade ett prästerskapssystem. Och när de insåg hur illa det såg ut så gav dom upp, vek sig och betalade ut ett okänt (miljon)belopp till offret utanför rättssalen.

Om en organisation har gjort sig skyldig till att människor utsätts för fara, sveda och värk då det hade kunnat undvikits så måste de ju stå till svars. En religion står ju inte utanför lagen, inte ens bibliskt sett. Reformera eller fortsätt att öppet ta ansvar när skadorna uppdagas. Att anklaga att offren endast drivs av hämnd är att förneka deras rätt till rättvisa, det är inget lättvindigt att sätta sig i en rättssal och blotta sig själv och riva upp gamla sår heller. Men det är ett effektivt sätt att driva fram reformering så att nya offer minskar och/eller förhindras helt. Att endast fokusera på sig själv och skita i alla andra låter okristligt.
Citera
2017-05-20, 16:04
  #5599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephCooper

Att skilja bikt och prästernas absoluta tystnadsplikt med vårat tillvägagångssätt i pedofil-hantering är mera en fråga om semantik än rättvisa. För inte menar du väl att du skulle vara ok med att vi inte rapporterar misstänkta pedofiler om vi följde katolska kyrkans exempel?

JV vill ge ett sken av att de har rätt att på samma sätt som prästerna ta emot bikt med tystnadsplikt. Det bedrägliga är emellertid att JV-äldste inte anser sig ha tystnadsplikt gentemot andra äldste i församlingen. En präst som tar emot bikt yppar inte ett ord om bikten ens till de andra lokala prästerna. Så Jv har ingen rätt att säga att de har tystnadsplikt! Andra äldste informeras så att hela den påstådda tystnadsplikten blir båg.
Citera
2017-05-20, 17:56
  #5600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephCooper

Våra motståndare är dock nästan lika hopplösa som vår styrande krets och därför kan ni som hoppas på att vi ska gå under sluta hoppas. Känslomässigt baserad kritik om hur illa vi behandlar våra barn och uteslutna (som oftast förtjänar allt de får) är meningslöst eftersom allt detta är hur enkelt som helst att försvara med hjälp av Bibeln. Pedofilanklagelse är lika meningslösa eftersom våra äldste bara gör vad präster inom svenska kyrkan gjort hur länge som helst - håller tyst om det som yppas i herdesamtal.

På vilket sätt förtjänar någon som är utesluten allt de får? Eller ännu hellre "våra barn"?

Hur skulle du försvara vittnenas hårda tolkning av uteslutningsförfarandet?
Tex att även familjen t.o.m ska bryta kontakten med uteslutna familjemedlemmar.
Eller att den som vill komma tillbaka ska gå på varje möte i vanligtvis ca 1 år samtidigt som alla ignorerar honom eller henne.
Citera
2017-05-20, 20:50
  #5601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
På vilket sätt förtjänar någon som är utesluten allt de får? Eller ännu hellre "våra barn"?

Hur skulle du försvara vittnenas hårda tolkning av uteslutningsförfarandet?
Tex att även familjen t.o.m ska bryta kontakten med uteslutna familjemedlemmar.
Eller att den som vill komma tillbaka ska gå på varje möte i vanligtvis ca 1 år samtidigt som alla ignorerar honom eller henne.

Pro Tip: läs Bibeln. Alla ska ignorera dig. Paulus egna ord.

Klart det blir svårt om morsan och farsan ignorerar dig för att det står i Bibeln, men de skulle ha använt gummi natten det gjorde dig så skulle ingen av er ha några problem.

Jag är själv inte drabbad då min familj inte är vittnen så jag kan göra vad som helst och ändå ha kontakt med dom.
Citera
2017-05-20, 21:08
  #5602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephCooper
Pro Tip: läs Bibeln. Alla ska ignorera dig. Paulus egna ord.

Klart det blir svårt om morsan och farsan ignorerar dig för att det står i Bibeln, men de skulle ha använt gummi natten det gjorde dig så skulle ingen av er ha några problem.

Jag är själv inte drabbad då min familj inte är vittnen så jag kan göra vad som helst och ändå ha kontakt med dom.

Alla vittnen skulle ge fan i att följa styrande kretsens vrickade uteslutningsregler. Då blev det nog nytt ljus snart.
Citera
2017-05-20, 21:39
  #5603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephCooper
Pro Tip: läs Bibeln. Alla ska ignorera dig. Paulus egna ord.

Klart det blir svårt om morsan och farsan ignorerar dig för att det står i Bibeln, men de skulle ha använt gummi natten det gjorde dig så skulle ingen av er ha några problem.

Jag är själv inte drabbad då min familj inte är vittnen så jag kan göra vad som helst och ändå ha kontakt med dom.

Ja, jag märker att du inte är påläst.
För det står inte i Bibeln.
Citera
2017-05-20, 21:39
  #5604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephCooper
Det är ganska tomt på vissa ställen. 80-90-talet var det full fart, men nu börjar allt fler falla ifrån. Det förekommer allt flera sammanslagningar av församlingar, men det beror nog mest på nya anordningarna att ta ifrån församlingen alla pengar förutom driftskostnaderna, vilket gjort att folk gett upp att bygga upp en stark och rik församling.

Ingenting som betyder så mycket - ju mindre bröder och ju mindre folk desto mindre jobb blir det för alla ansvariga. Organisationen är otroligt tungrodd och ju fortare allt meningslöst tvingas bort desto snabbare kan vi återanpassa oss.

Våra motståndare är dock nästan lika hopplösa som vår styrande krets och därför kan ni som hoppas på att vi ska gå under sluta hoppas. Känslomässigt baserad kritik om hur illa vi behandlar våra barn och uteslutna (som oftast förtjänar allt de får) är meningslöst eftersom allt detta är hur enkelt som helst att försvara med hjälp av Bibeln. Pedofilanklagelse är lika meningslösa eftersom våra äldste bara gör vad präster inom svenska kyrkan gjort hur länge som helst - håller tyst om det som yppas i herdesamtal.


Ok.
Bor du i en storstad eller småstad.
Jag bor i Göteborg. Här var det ganska många år sedan jag såg några vittnen knacka dörr.

Däremot ser jag ofta, tror någon kallade det "passivt förkunnande" eller något sådant, alltså en "vagn" med en massa litteratur, 2-3 vittmen står några meter ifrån och pratar med varandra.
Brukar se detta på Backaplan (nära pressbyrån)

I fredags såg jag precis samma sak i Brunnsparken.
Det var hur mycket folk som helst i rörelse och där står vagnen och 3 vittnen som är helt uppe i ett roligt samtal.

Det är väldigt konstigt att inte någon av vittnena försöker ta kontakt för samtal med förbipasserande.
Fast där slog de ihjäl några timmar som kunde rappoteras som torgpredikan eller något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback