Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Var har du fått det ifrån att alla som dör i naturkatastrofer skulle vara syndare? Då tänker du inte kristet.
Spädbarn är enligt kristen tro inte syndare eftersom Jesus upphävde arvssynden.
Så, jo, om naturkatastrofer är Guds straff och inte alla som dör i naturkatastrofer är synadare så straffar Gud även icke-syndare för andras synder = inte en särskilt god och rättvis Gud.
Alla är syndare enligt NT.
Arvsynden är inte upphävd. Annars skulle inte ALLA behöva döpas in i Kristus. Att Gud inte tillräknar barn synd är känt sedan syndafloden.
Och Herren kände den blidkande lukten, och han sade till sig själv: »Aldrig mer skall min förbannelse drabba marken för människans skull, för att hon alltifrån ungdomen har ett ont uppsåt. Jag skall aldrig mer förgöra allt levande, så som jag nu har gjort.
1 Moseboken 8 vers 21
B2000
Ond från ungdomen. Sjukdom, naturkatastrofer och svärd (för att straffa terrorister etc) är skapat för att straffa.
30Därför finns det så många sjuka och klena bland er, och inte så få har avlidit. 31Om vi gick till rätta med oss själva skulle vi slippa bli dömda. 32Men när vi nu döms av Herren tuktas vi för att inte bli fördömda tillsammans med världen. 1Kor 11
Gud tuktar (straffar) de han älskar. Vi har inget försteg, bara om Gud gett ett personligt löfte om att rädda just dig. Har du inte fått det kan du drabbas också.