2024-03-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
OK, så Gud skapar naturkatastrofer. Men han är inte moraliskt ansvarig för dess skadeverkningar. I sanning en sympatisk gudsbild du har.😎
Varför skulle Gud inte ha rätt att straffa? Som skapare måste han väl agera mot din ondska?
Citera
2024-03-29, 12:43
Medlem
Citat:
Eftersom Gud skapade Satan med de egenskaper denne sägs ha, är Gud naturligtvis ansvarig. Alltings skapare som dessutom är allvetande, kan inte frisvära sig från ansvar. "Jag har skapat allt, det gick åt helvete, med det är absolut inte mitt fel""😎
Idiotargument. Eftersom Gud skapade lille satan så att han kan göra det rätta, precis som alla andra, men väljer att göra det onda, är han själv ansvarig för sina onda gärningar. Han kände bevisligen till skillnaden mellan gott och ont annars hade han inte kunnat berätta det för Eva, och den som har gett oss regler (Gud, politiker) är inte ansvariga när lille satan och du bryter mot reglerna. Att du är för dum för att förstå detta är ditt problem.
Citera
2024-03-29, 12:46
Medlem
Citat:
Å tusan.Så lejon, elefanter, hajar och skallerormar är rädda för dig?😁
Rovdjur attackerar när de är hungriga eller rädda och vill försvara sig. Du är en olärd människa.
Citera
2024-03-29, 12:51
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur kunde jag veta detta? Jo, för att dom flesta blir uteslutna av otukt, även om du påstår att detta var en orättvis uteslutning.

Du är en riktig einstein
Självklart är det den vanligaste orsaken till uteslutning!

Jag har inga problem med att utesluta medlemmar från en grupp som inte följer reglerna gruppen har ställt upp. Däremot har jag problem med hur man behandlar de som blivit uteslutna, i synnerhet familjemedlemmar. Men det är något som är fruktlöst att diskutera med dig.
Citera
2024-03-29, 13:22
Medlem
Citat:
Citat:
Hur kunde jag veta detta? Jo, för att dom flesta blir uteslutna av otukt, även om du påstår att detta var en orättvis uteslutning.
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du är en riktig einstein
Självklart är det den vanligaste orsaken till uteslutning!
Så du håller inte med usch usch?

Han menar att den vanligaste orsaken till uteslutning är att folk tappar sin tro på Jv. Och visst, om man inte längre tycker att otrohet är en synd, och har sex med vems om helst, så har man tappat sin tro. Man förvränger det på detta sättet, men du och jag vet att när man blir döpt så "skriver man under ett kontrakt " där man accepterar att sexuell omoraliskhet kan leda till uteslutning.

usch usch "skrev" under detta kontrakt, ändå anklagar han Jehovas vittnen för sin uteslutning.

Du "skrev" väl också på denna anordning?

Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag har inga problem med att utesluta medlemmar från en grupp som inte följer reglerna gruppen har ställt upp. Däremot har jag problem med hur man behandlar de som blivit uteslutna, i synnerhet familjemedlemmar. Men det är något som är fruktlöst att diskutera med dig.

Fast du vet väl att alla som blir döpta är väl införstådda med hur man behandlar uteslutna, baserat på bibeln?

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta." (1 Kor 5:1-2 Bibel2000)

Tycker du att Jehovas vittnen ska ignorera detta skriftställe?
Citera
2024-03-29, 14:50
Medlem
Citat:
Verkligen? Vilka vetenskapliga bevis och argument har du för detta påstående?

Du lägger upp en falsk premiss, och sedan anklagar du Jv/Gud för denna premiss.

Återigen är det underligt hur en som påstår sig ha varit ett Jehovas vittne så grundläggande har "missförstått" Jehovas vittnens tro. Självklart handlar det inte om missförstånd, utan om direkta lögner och förvrängningar om Jehovas vittnens tro bara för att denna individ är så bitter över att han blev utesluten för sexuell omoraliskhet.

Att personen blev utesluten för sexuell omoraliskhet kan man läsa i var och varannan av hans inlägg.

Men snälla du. Jag kritiserar JVs argument med moralfilosofi ska argument. Jag har inte påstått att dessa moralfilosofiska argument kommer från JV.

Endera är Gud allvetande och allsmäktig, eller också är han inte det. Endera kan Gud se in i framtiden eller också kan han inte det. Om Gud skulle sakna förmåga att se im i framtiden medför detta enorma teologiska konsekvenser.
Citera
2024-03-29, 15:11
Medlem
Citat:
Är inte du också ett f.d. Jv? Hur kan du ha missat undervisningen som Jehovas vittnen har?

Jehovas vittnen undervisar att Satan föddes/skapades oskyldigt som ett barn, men som senare utvecklade onda tankar, och som senare utvecklades till synd.

Har du aldrig hör talas om detta när du var ett Jehovas vittne? Jag tror det är helt osannolikt eftersom Jehovas vittnen har biblisk undervisning varje vecka.

Kan det vara så att du hatade Jv och var så "fed up" att du inte lyssnade till undervisningen?

Alla som känner till något om kristendom och teologi känner till syndafallsberättelsen. Det betyder inte att man köper den, vare sig som historiskt faktum eller i moralisk hänseende. Förstår du inte att alla med teologisk allmänbildning känner till berättelsen om Satan och hans uppror?
Kritiken mot detta är moralfilosofisk och inte specifikt riktad mot JV utan mot alla som läser syndafallsberättelsen bokstavligt.
Citera
2024-03-29, 15:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men snälla du. Jag kritiserar JVs argument med moralfilosofi ska argument. Jag har inte påstått att dessa moralfilosofiska argument kommer från JV.

Endera är Gud allvetande och allsmäktig, eller också är han inte det. Endera kan Gud se in i framtiden eller också kan han inte det. Om Gud skulle sakna förmåga att se im i framtiden medför detta enorma teologiska konsekvenser.

Jo, om Gud skulle sakna förmåga att se in i framtiden, vad skulle då Daniel handla om?
Enligt JW fick Daniel genom Gud "se syner av sådant som skulle inträffa långt in i framtiden".

Om JW påstår att Gud inte skulle kunna se in i framtiden så påstår de alltså samtidigt att Daniel då ska ha kunnat göra något som Gud själv inte kunde. Intressant tanke.

Nej, hela teologin förutsätter att Gud kan se in i framtiden, men ttsp fattar inte de moralfilosofiska konsekvenserna av det.
Citera
2024-03-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Varför skulle Gud inte ha rätt att straffa? Som skapare måste han väl agera mot din ondska?

Så naturkatastrofer är straff mot ondska?
Citera
2024-03-29, 15:22
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så naturkatastrofer är straff mot ondska?

Om man tror det så måste man i så fall också tro att alla som dör i naturkatastrofer var onda personer. Annars så måste man ju inse att om naturkatastrofer är Guds straff och inte alla som dör i naturkatastrofer är onda personer så straffar Gud även ej onda personer för andras ondska.

I så fall alltså inte en särskilt god och rättvis Gud.
Citera
2024-03-29, 16:25
Medlem
Citat:
Det kan det vara, det beror på föräldrarnas uppfostran av barnet. Jag vet att inte alla Jv föräldrar är exemplariska Jehovas vittnen, varför tror du att människor hos Jv följer varenda bud i bibeln?

Till saken så pratade jag om att om föräldrar föder ett barn, så får barnet automatiskt ett skydd mot att bränna sig på spisen. Detta gäller inte omoraliskhet och synd, det måste man lära sig.

Om föräldrarna inte följer bibeln, utan syndar, så kan dom också uteslutas. Trodde du något annat?

Det är underligt, minst sagt, hur okunniga f.d. Jv är. Är det medvetet?
Så vad är då en exemplarisk förälder? En som inte låter barnen förstå att det finns alternativa sätt att leva, eller en som visar på alternativen och låter barnen välja fritt?
Själv hade jag önskat att mina föräldrar såg till att jag kunde göra ett medvetet val när det var dags för dop. Men som så många andra jv-barn med "exemplariska föräldrar" såg jag inga alternativ, vilket skapade problem sedan när ögonen började öppnas och jag blev medveten om manipulationen.
Citera
2024-03-29, 23:05
Medlem
Citat:
Är inte du också ett f.d. Jv? Hur kan du ha missat undervisningen som Jehovas vittnen har?

Jehovas vittnen undervisar att Satan föddes/skapades oskyldigt som ett barn, men som senare utvecklade onda tankar, och som senare utvecklades till synd.

Har du aldrig hör talas om detta när du var ett Jehovas vittne? Jag tror det är helt osannolikt eftersom Jehovas vittnen har biblisk undervisning varje vecka.

Kan det vara så att du hatade Jv och var så "fed up" att du inte lyssnade till undervisningen?
Nope, jag har koll. Men du anklagar folk för att ha fel då du själv inte förstår frågan. Först och främst finns det inga arkeologiska bevis för att bibeln är sann, så det blir rätt svårt att motbevisa. Visst, jag har hört det hundratals gånger, men. Det fanns en jude som kallades Jesus för tvåtusen år sen, han var snickare och gick i synagogan, det är inte ett bevis för att bibeln är sann. Det finns bevis för lokala översvämningar i Mellanöstern som stämmer skapligt i tid med Guds massmord, ruiner som kan, eller lika gärna inte kan bevisa Jericho, sodom och andra ställen ur bibeln, det betyder heller inte att bibeln är sann.
Jag vet för övrigt att bibliska berättelsen är att Gud skapade allt, och eftersom han är en allsmäktig gud visste han att hans skapelse var god,satan, Eva, Adam och alla deras avkomma fram tills idag är gemensamt skyldiga genom arvssynd. OM er gud är allvetande. Om berättelsens gud är ond, och skapade allt fullt medvetande om vad som skulle komma, eller om din gud är en jävla klant och inte kunde förutse hur hans reger och narcicissm skulle påverka låter jag vara osagt. Både jag och uhjs och många med oss är nyfikna hur du kan tillbe älska och följa ett så fruktansvärt sagomonster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in