Citat:
Jehovas vittnen har alltid varit i framkant när det gäller att använda sig av ny teknik för att kunna förkunna om dom goda nyheterna på olika sätt, t.ex.
1903 Predikningar i dagspressen
1914 ”Skapelsedramat i bilder”
1922 Radio
1933 Högtalarbilar
1936 Informationståg
1954 Filmvisningar
1990 Videofilmer
1997 Internet
2011 ”Storstadsprojektet”
Russell kombinerade rörlig film, ljudinspelningar och ljusbilder i färg på ett nytt sätt:
1903 Predikningar i dagspressen
1914 ”Skapelsedramat i bilder”
1922 Radio
1933 Högtalarbilar
1936 Informationståg
1954 Filmvisningar
1990 Videofilmer
1997 Internet
2011 ”Storstadsprojektet”
Russell kombinerade rörlig film, ljudinspelningar och ljusbilder i färg på ett nytt sätt:
Bildförevisningar. Det tog omkring tre år för Russell och hans medarbetare att framställa ”Skapelsedramat i bilder”, som hade premiär 1914. (Ords. 21:5) Dramat, som det kallades, var ett helt nytt sätt att kombinera rörlig film, ljudinspelningar och ljusbilder i färg.Och Jehovas vittnen utvecklade MEPS för publicering på många olika språk.
https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3...redikometoder/
Vad är MEPS och varför gjordes den?Så varför är du förvånad över att Jehovas vittnen använder sig av paddor och smartphones?
MEPS är en förkortning som står för Multilanguage Electronic Phototypesetting System (Flerspråkigt elektroniskt fotosättningssystem). Det är ett system som Jehovas vittnen själva har utvecklat för att snabbt kunna få skrivet material publicerat på många språk. De har utvecklat MEPS, därför att det ingenstans i världen fanns något sådant system för framställning av litteratur på de många språk på vilka de trycker sin bibliska litteratur.
Varför fanns inget sådant flerspråkigt system att tillgå någonstans i världen? Enkelt förklarat därför att det mesta av den tryckning som utförs sker i vinstsyfte, och att utveckla ett datoriserat system för framställning av litteratur på många av de språk Sällskapet Vakttornets publikationer framställs på skulle inte ge tillräckligt stor vinst för att täcka kostnaden. Men Jehovas vittnen trycker inte i vinstsyfte. Deras enda syfte med att trycka biblisk litteratur är att hjälpa människor av alla nationer och språk att få höra talas om Jehova Gud och hans rikes regering. — Matteus 6:9, 10; 24:14.
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/101984287
Svaret varför jag personligen var förvånad finns i texten du citerade. Men jag kanske ska förtydliga lite. När jag växte upp så var det många farbröder som var teknikfientliga. Nu verkar dessa farbröder inte vara lika teknikfientliga längre. Därav min förvåning. Jag kanske ska tillägga att detta var min personliga upplevelse och ingen jag har källor till. Du får helt enkelt lita på att jag upplevde det jag upplevde.