2023-10-30, 06:30
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jehovas vittnen har alltid varit i framkant när det gäller att använda sig av ny teknik för att kunna förkunna om dom goda nyheterna på olika sätt, t.ex.
1903 Predikningar i dagspressen
1914 ”Skapelsedramat i bilder”
1922 Radio
1933 Högtalarbilar
1936 Informationståg
1954 Filmvisningar
1990 Videofilmer
1997 Internet
2011 ”Storstadsprojektet”

Russell kombinerade rörlig film, ljudinspelningar och ljusbilder i färg på ett nytt sätt:
Bildförevisningar. Det tog omkring tre år för Russell och hans medarbetare att framställa ”Skapelsedramat i bilder”, som hade premiär 1914. (Ords. 21:5) Dramat, som det kallades, var ett helt nytt sätt att kombinera rörlig film, ljudinspelningar och ljusbilder i färg.

https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3...redikometoder/
Och Jehovas vittnen utvecklade MEPS för publicering på många olika språk.
Vad är MEPS och varför gjordes den?

MEPS är en förkortning som står för Multilanguage Electronic Phototypesetting System (Flerspråkigt elektroniskt fotosättningssystem). Det är ett system som Jehovas vittnen själva har utvecklat för att snabbt kunna få skrivet material publicerat på många språk. De har utvecklat MEPS, därför att det ingenstans i världen fanns något sådant system för framställning av litteratur på de många språk på vilka de trycker sin bibliska litteratur.

Varför fanns inget sådant flerspråkigt system att tillgå någonstans i världen? Enkelt förklarat därför att det mesta av den tryckning som utförs sker i vinstsyfte, och att utveckla ett datoriserat system för framställning av litteratur på många av de språk Sällskapet Vakttornets publikationer framställs på skulle inte ge tillräckligt stor vinst för att täcka kostnaden. Men Jehovas vittnen trycker inte i vinstsyfte. Deras enda syfte med att trycka biblisk litteratur är att hjälpa människor av alla nationer och språk att få höra talas om Jehova Gud och hans rikes regering. — Matteus 6:9, 10; 24:14.
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/101984287
Så varför är du förvånad över att Jehovas vittnen använder sig av paddor och smartphones?

Svaret varför jag personligen var förvånad finns i texten du citerade. Men jag kanske ska förtydliga lite. När jag växte upp så var det många farbröder som var teknikfientliga. Nu verkar dessa farbröder inte vara lika teknikfientliga längre. Därav min förvåning. Jag kanske ska tillägga att detta var min personliga upplevelse och ingen jag har källor till. Du får helt enkelt lita på att jag upplevde det jag upplevde.
Citera
2023-10-30, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Svaret varför jag personligen var förvånad finns i texten du citerade. Men jag kanske ska förtydliga lite. När jag växte upp så var det många farbröder som var teknikfientliga. Nu verkar dessa farbröder inte vara lika teknikfientliga längre. Därav min förvåning. Jag kanske ska tillägga att detta var min personliga upplevelse och ingen jag har källor till. Du får helt enkelt lita på att jag upplevde det jag upplevde.

Ok, men du förstår väl att när du skriver detta, så kommer läsare att uppfatta det som att alla Jehovas vittnen är på det här sättet?

Sedan misstänker jag att du har missuppfattat dina farbröder, att det inte var tekniken som dom var fientliga emot, utan kanske varnade för farorna på internet, vilket fortfarande gäller, idag mer än någonsin?
Citera
2023-10-30, 06:53
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ok, men du förstår väl att när du skriver detta, så kommer läsare att uppfatta det som att alla Jehovas vittnen är på det här sättet?

Sedan misstänker jag att du har missuppfattat dina farbröder, att det inte var tekniken som dom var fientliga emot, utan kanske varnade för farorna på internet, vilket fortfarande gäller, idag mer än någonsin?

En del kanske gör detta ja - men då är det deras ansvar och inte mitt att inlägget kan uppfattas på en rad olika sätt. Jag kan förstå vart du kommer ifrån då folk lätt tror saker - men jag kan inte påverka vad läsare av mitt inlägg kan tänkas få för uppfattningar av JV. Jag kan dock förtydliga att jag inte tror att alla JV är teknikfientliga som sitter hemma och skriver med bläck och gåspenna.

Nej jag förstod så klart även att det inte var själva hårdvaran som de ansåg vara farliga utan kanske att ett vittne måhända kan få information eller kanske se saker i nytt ljus med hjälp av internet?
Citera
2023-10-30, 07:07
Medlem
Citat:
En del kanske gör detta ja - men då är det deras ansvar och inte mitt att inlägget kan uppfattas på en rad olika sätt. Jag kan förstå vart du kommer ifrån då folk lätt tror saker - men jag kan inte påverka vad läsare av mitt inlägg kan tänkas få för uppfattningar av JV. Jag kan dock förtydliga att jag inte tror att alla JV är teknikfientliga som sitter hemma och skriver med bläck och gåspenna.

Jo, du har också ett ansvar att få människor att förstå vad som är fakta och vad som är förvrängningar och lögner. Speciellt ansvar har man om man skriver om en grupp människor som är stigmatiserade i samhället. Det minsta lilla fel man skriver kan blåsas upp och i värsta fall leda till förföljelse, skadegörelser på byggnader och annat.

Att du nu förtydligade är ju ett bra sätt.

Känner du till mekanismerna med antisemitism?

Citat:
Nej jag förstod så klart även att det inte var själva hårdvaran som de ansåg vara farliga utan kanske att ett vittne måhända kan få information eller kanske se saker i nytt ljus med hjälp av internet?

Jag har befunnit mig på Flashback sedan 2011 och skrivit över 16.000 inlägg, det är ingen som har kunnat övertyga mig om att jag är fel ute, tvärtom har min tro stärkts när man ser att folk inte har något annat att komma med än nedvärdering, förvrängning och smutskastning av Jehovas vittnen.
Senast redigerad av ttsp 2023-10-30 kl. 07:28.
Citera
2023-10-30, 07:36
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Jo, du har också ett ansvar att få människor att förstå vad som är fakta och vad som är förvrängningar och lögner. Speciellt ansvar har man om man skriver om en grupp människor som är stigmatiserade i samhället. Det minsta lilla fel man skriver kan blåsas upp och i värsta fall leda till förföljelse, skadegörelser på byggnader och annat.

Känner du till mekanismerna med antisemitism?
.

Nej det har jag inte. Är du en sådan person som vill förbjuda ord och att man inte får säga eller tycka vissa saker? Med din logik är du personligen ansvarig för alla de uteslutna vittnena som tar livet av sig, mår psykiskt dåligt etc eller de barn som blivit kladdade på av pedofiler i JV.

Detta är en så fruktansvärt skamlös "taktik" och kastar bara dåligt ljus på dig. Att försöka skuldbelägga mina personliga anekdoter på ett anonymt nätforum till att jag personligen och i din fiktiva värld skulle potentiellt vara ansvarig för någon form av förföljelse är löjligt. Sen är det alltid kul att ni JV ska likställa er med judarna när det kommer till förföljes och liknade.

Ni är inte stigmatiserade här i Sverige år 2023, det är ingen i samhället som egentligen bryr sig om er och det svider nog mer för er som rörelse än om ni vore förföljda på riktigt. Ni ses lite som ett gäng ofarliga kvinnor och män som mest är kända för att knacka dörr samt har ett visst och orättvist rykte om att vara pedofiler. Inget mer.
Citera
2023-10-30, 08:21
Medlem
Citat:
Nej det har jag inte. Är du en sådan person som vill förbjuda ord och att man inte får säga eller tycka vissa saker?

Nej, var har jag sagt det?

Citat:
Med din logik är du personligen ansvarig för alla de uteslutna vittnena som tar livet av sig, mår psykiskt dåligt etc eller de barn som blivit kladdade på av pedofiler i JV.

Det är en ologisk jämförelse. Du påverkar direkt människor här på Flashback genom dina ord, du har ett ansvar för vad du skriver. Jag har också ett ansvar för vad jag skriver på Flashback, men jag har väl knappast ansvar för människor jag aldrig har mött eller pratat med, eller hur?

Citat:
Detta är en så fruktansvärt skamlös "taktik" och kastar bara dåligt ljus på dig. Att försöka skuldbelägga mina personliga anekdoter på ett anonymt nätforum till att jag personligen och i din fiktiva värld skulle potentiellt vara ansvarig för någon form av förföljelse är löjligt. Sen är det alltid kul att ni JV ska likställa er med judarna när det kommer till förföljes och liknade.

Ni är inte stigmatiserade här i Sverige år 2023, det är ingen i samhället som egentligen bryr sig om er och det svider nog mer för er som rörelse än om ni vore förföljda på riktigt. Ni ses lite som ett gäng ofarliga kvinnor och män som mest är kända för att knacka dörr samt har ett visst och orättvist rykte om att vara pedofiler. Inget mer.

Suck, ha ett bra liv.
Citera
2023-10-30, 08:56
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen har alltid varit i framkant när det gäller att använda sig av ny teknik för att kunna förkunna om dom goda nyheterna på olika sätt, t.ex.
1903 Predikningar i dagspressen
1914 ”Skapelsedramat i bilder”
1922 Radio
1933 Högtalarbilar
1936 Informationståg
1954 Filmvisningar
1990 Videofilmer
1997 Internet
2011 ”Storstadsprojektet”

Russell kombinerade rörlig film, ljudinspelningar och ljusbilder i färg på ett nytt sätt:
Bildförevisningar. Det tog omkring tre år för Russell och hans medarbetare att framställa ”Skapelsedramat i bilder”, som hade premiär 1914. (Ords. 21:5) Dramat, som det kallades, var ett helt nytt sätt att kombinera rörlig film, ljudinspelningar och ljusbilder i färg.

https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3...redikometoder/
Och Jehovas vittnen utvecklade MEPS för publicering på många olika språk.
Vad är MEPS och varför gjordes den?

MEPS är en förkortning som står för Multilanguage Electronic Phototypesetting System (Flerspråkigt elektroniskt fotosättningssystem). Det är ett system som Jehovas vittnen själva har utvecklat för att snabbt kunna få skrivet material publicerat på många språk. De har utvecklat MEPS, därför att det ingenstans i världen fanns något sådant system för framställning av litteratur på de många språk på vilka de trycker sin bibliska litteratur.

Varför fanns inget sådant flerspråkigt system att tillgå någonstans i världen? Enkelt förklarat därför att det mesta av den tryckning som utförs sker i vinstsyfte, och att utveckla ett datoriserat system för framställning av litteratur på många av de språk Sällskapet Vakttornets publikationer framställs på skulle inte ge tillräckligt stor vinst för att täcka kostnaden. Men Jehovas vittnen trycker inte i vinstsyfte. Deras enda syfte med att trycka biblisk litteratur är att hjälpa människor av alla nationer och språk att få höra talas om Jehova Gud och hans rikes regering. — Matteus 6:9, 10; 24:14.
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/101984287
Så varför är du förvånad över att Jehovas vittnen använder sig av paddor och smartphones?

Ttsp från en sak till en annan. Tycker du att organisationen, ditt församlingsliv och relationen till de andra i församlingen är fullkomlig?
Citera
2023-10-30, 08:59
Medlem
Citat:
Nej, var har jag sagt det?

Det är en ologisk jämförelse. Du påverkar direkt människor här på Flashback genom dina ord, du har ett ansvar för vad du skriver. Jag har också ett ansvar för vad jag skriver på Flashback, men jag har väl knappast ansvar för människor jag aldrig har mött eller pratat med, eller hur?

Suck, ha ett bra liv.

Han syftar väl kanske på ifall du på något sätt kanske gjort fel mot andra inom din församling eller de församlingar du tillhört genom åren.
Citera
2023-10-30, 09:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag har befunnit mig på Flashback sedan 2011 och skrivit över 16.000 inlägg, det är ingen som har kunnat övertyga mig om att jag är fel ute, tvärtom har min tro stärkts när man ser att folk inte har något annat att komma med än nedvärdering, förvrängning och smutskastning av Jehovas vittnen.

Ja, men det är ju även till viss del på grund av att du vägrar att läsa vissa fakta som ges, t.ex. om de strax över 1000 registrerade JV-pedofilerna i Australien som du vägrat att läsa om, utan falskt kallat det för förvrängning och smutskastning av Jehovas vittnen när information om dessa övergrepp faktiskt kommit från Jehovas vittnens egna rapportering (vilket du skulle ha vetat om ifall du hade läst på om fallet). Men du har rätt i att det går bra att läsa på internet som JV så länge som man läser med stora skygglappar och väljer vad man ska läsa och blundar för resten (eller själv förvränger, som du gjorde i frågan om att JV aldrig "förespått jordens undergång", där du förvrängt det till att man istället skulle ha förespråkat slutet av "hedningarnas tider" (trots att man inte började att säga så förrän först på 1950-talet, för att börja att försöka att släta över fadäsen med 1914).

Och, jo, att 1914 skulle vara slutet på hedningarnas tider och början på de sista dagarna blir en fadäs i och med att man samtidigt förespråkade att de sista dagarna endast skulle vara i en enda generation baserat på Matteus 24:34. Och det är det som varit grunden till att ett stort antal JV t.ex. valde att inte skaffa barn, eller att inte skaffa god utbildning och liknande eftersom de ju trodde att det ändå snart skulle vara över.

Så, ja, Jehovas vittnen har förespråkat världens undergång vid ett flertal tillfällen, vilket man idag kallar för "ett missförstånd" och att man egentligen bara påstått att slutet av "hedningarnas tider" skedde 1914 och att missförståndet var att de sista dagarna skulle vara över inom en generation. Men det de inte säger är att det var de själva som orsakade missförståndet, inte någon utomstående och det kan då inte kallas vare sig nedvärdering, förvrängning och smutskastning av Jehovas vittnen eftersom det ju var något som de gjorde helt själva mot sig själva.

Faktum är att tidningen Vakna! hade en ständig text om "den sista generationen" så långt fram som till mitten av 1990-talet då man plötsligt ändrade den texten så att den inte längre inkluderade någon hänvisning till "den sista generationen".

Intressant nog så kan man inte längre läsa denna text i arkiven på jw.org, då gamla nummer endast finns i textformat där sidan 2 (där denna notis fanns) är borttagen.

Eftersom jag inte har tillgång till de svenska texterna så ska jag citera hur texten löd på engelska i Awake från 8 Januari 1990:

Most importantly, this magazine builds confidence in the Creator’s promise of a peaceful and secure new world before the generation that saw the events of 1914 passes away.

Alla januarinummer för 1990–1995 har fortfarande denna text, men i januari 1996 så står det plötsligt så här:

Most important, this magazine builds confidence in the Creator’s promise of a peaceful and secure new world that is about to replace the present wicked, lawless system of things.

(Jag har bara tittat på januarinumren eftersom jag tittade i årsbuntar och inte hade lust att titta igenom alla för att se exakt vilken utgåva där denna formulering ändrades, jag ville bara visa att det visst hänvisades till att de sista dagarna skulle ta slut inom en generation och att alla påståenden om motsatsen bara är förvrängningar eller försök till undanflykter.)
Citera
2023-10-30, 09:33
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
1. Nej, var har jag sagt det?

2. Det är en ologisk jämförelse. Du påverkar direkt människor här på Flashback genom dina ord, du har ett ansvar för vad du skriver. Jag har också ett ansvar för vad jag skriver på Flashback, men jag har väl knappast ansvar för människor jag aldrig har mött eller pratat med, eller hur?

3. Suck, ha ett bra liv.

1. Det var en fråga inte ett påstående.

2. Jag har ett moraliskt ansvar om jag hänger ut en privatperson felaktigt i exempelvis en tråd om något brott. Vilket jag inte gjort. Jag hade haft ansvar om jag varit skribent på Aftonbladet och satt en rubrik som "Kasta ägg på alla Rikets Salar NU". Det har jag inte heller gjort. Jag hade haft ansvar om jag medvetet spridit rykten om att alla Jehovas Vittnen offrar barn eller liknade i inlägg efter inlägg här inne till exempel. Det har jag inte heller gjort.

Jag tror du tillskriver mig och mitt inlägg alldeles för mycket makt - vilket både är smickrande och lite märkligt. Jag tror även att vi missförstår varandra vilket är lätt hänt över nätet. Men man måste väl ändå få dela med sig av lite personliga upplevelser med en smula humor utan att bli beskylld för att bidra till mekanismer som leder till antisemitism eller vad du nu skrev? Observera frågetecknet - inget påstående alltså om dig.

Jag ber om ursäkt om något i min text skulle kunna tolkas på ett sätt som uppmanar till våld mot Jvs eller liknade. Det var inte min mening alls. Jag har som sagt en familjemedlem som är aktiv och vill inte att denne ska råka illa ut på grund av sin religion. Jag ville egentligen bara ha ett svar på vad som skulle ske i november då en annan användare här skrev att JVs skulle modernisera. Sen gav jag lite bakgrundshistoria samt personliga upplevelser.

Citat :"Jag har också ett ansvar för vad jag skriver på Flashback, men jag har väl knappast ansvar för människor jag aldrig har mött eller pratat med, eller hur?"

Jag förstår inte vad du menar? Känner du alla som du skriver med här i tråden/ på FB och måste därmed ta ansvar för dina inlägg, men du kan inte ta ansvar för uteslutna JVs eftersom du inte känner några eller har pratat med dessa?

3. Ok du med.
Citera
2023-10-30, 09:45
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Han syftar väl kanske på ifall du på något sätt kanske gjort fel mot andra inom din församling eller de församlingar du tillhört genom åren.

TTSP påstår att jag måste ta ansvar för det jag skriver här om JV och drar sedan någon parallell till att jag kan bidra till förföljelse av Jehovas Vittnen genom att skriva om dessa här. Vilket jag kan stödja om jag skrivit till exempel "Förfölj alla Jehovas och bränn upp deras riket salar"- vilket jag inte gjort. Jag skrev bara om mina personliga upplevelser, frågor och tankar.

Visst är det lite syrlig kritik i mitt inlägg mot rörelsen, men det kan väl knappast tolkas som uppmaning till folkmord eller religiös förföljelse?

Jag försöker då med en liknade logik bevisa att TTSP är ansvarig för eventuella uteslutna Vittnen som tar livet av sig genom att aktivt stödja sedvanan att utesluta folk. Ett lika långdraget argument som det TTSP kom med.

Jag försöker helt enkelt bara bevisa hur långdraget och bisarrt jag anser hans argument är - genom att dra ett liknade själv.
Citera
2023-10-30, 11:30
Medlem
Citat:
TTSP påstår att jag måste ta ansvar för det jag skriver här om JV och drar sedan någon parallell till att jag kan bidra till förföljelse av Jehovas Vittnen genom att skriva om dessa här. Vilket jag kan stödja om jag skrivit till exempel "Förfölj alla Jehovas och bränn upp deras riket salar"- vilket jag inte gjort. Jag skrev bara om mina personliga upplevelser, frågor och tankar.

Visst är det lite syrlig kritik i mitt inlägg mot rörelsen, men det kan väl knappast tolkas som uppmaning till folkmord eller religiös förföljelse?

Jag försöker då med en liknade logik bevisa att TTSP är ansvarig för eventuella uteslutna Vittnen som tar livet av sig genom att aktivt stödja sedvanan att utesluta folk. Ett lika långdraget argument som det TTSP kom med.

Jag försöker helt enkelt bara bevisa hur långdraget och bisarrt jag anser hans argument är - genom att dra ett liknade själv.

Jag hör vad du säger. Ttsp kan inte svara med pajkastning. Vi måste försöka svara på frågor utan att försöka undvika frågorna. Att man undviker frågor är tyvärr suspect för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in