Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBengtsson
Vad jag säger är att det existerar en tysthetskultur inom JV där brott som borde polisanmälts inte blir polisanmälda eftersom medlemmar uppmanas att ta det med de äldste istället för att polisanmäla.
Man uppmanas att tala med äldste lika mycket som dom som är i kyrkan uppmanas att tala med prästen.
Äldste är motsvarigheten till kyrkans själavårdare som man kan prata med i förtroende om svåra saker.
Vet du om att präster är förbjudna att polisanmäla om dom hör talas om pedofili?
Man har all rätt att polisanmäla om man vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBengtsson
Vad gäller medelsvensson så skulle man ju kunna ha åsikten att en allsmäktig, allvetande gud borde klara av att påverka sina följare att vara bättre än medelsvensson, men den makten verkar gud inte ha.
Du eller jag kan inte bevisa om Jehovas vittnen är bättre eller sämre än medelsvensson, det är en subjektiv bedömning. Jag menar att hur Jehovas vittnen hanterade pedofili innan uppmärksamheten var i paritet med medelsvensson, nu förmodligen bättre, men samtidigt har medvetandet av problemet i samhället ökat, så kanske ändå är i paritet?
Jehovas vittnen består av olika slags folk från olika grupper i samhället, dom problem som samhället har brukar speglas bland Jehovas vittnen. Det är inte så att Jehovas vittnen mirakulöst blir fullkomliga människor efter dopet, varför tror du det?
Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBengtsson
Adam och Eva........fail.
Judarna......fail.
Kristendomen.......fail
JV.........?
Ja människor är ofullkomliga, och Gud viftar inte med sitt trollspö så att alla människor plötsligt gör rätt, det skulle inskränka på människans fria vilja.
Skulle du vilja att Gud viftar med sitt trollspö så att du blir en helt annan person än den du är, som bryter mot Guds lagar?