2022-09-02, 04:28
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har för mig att den var nyligen byggd 1994.

Saknar du inte gemenskapen?

Vilka frågor menar du?

Du har ju inte svarat på min fråga om ditt påstående om 1 Kor 6:1-8, du påstår att det står i ett Vakna men du menar att du inte kan visa mig detta.

VT’86 15/11 s.20
https://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/1986844
Citera
2022-09-02, 18:07
Medlem
Äntligen får vi gå i tjänsten från dörr till dörr, vi är alla väldigt lyckliga över att ha den förmånen igen, som vi saknat det!
Citera
2022-09-02, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBengtsson
Vad jag säger är att det existerar en tysthetskultur inom JV där brott som borde polisanmälts inte blir polisanmälda eftersom medlemmar uppmanas att ta det med de äldste istället för att polisanmäla.

Man uppmanas att tala med äldste lika mycket som dom som är i kyrkan uppmanas att tala med prästen.

Äldste är motsvarigheten till kyrkans själavårdare som man kan prata med i förtroende om svåra saker.

Vet du om att präster är förbjudna att polisanmäla om dom hör talas om pedofili?

Man har all rätt att polisanmäla om man vill.

Citat:
Vad gäller medelsvensson så skulle man ju kunna ha åsikten att en allsmäktig, allvetande gud borde klara av att påverka sina följare att vara bättre än medelsvensson, men den makten verkar gud inte ha.

Du eller jag kan inte bevisa om Jehovas vittnen är bättre eller sämre än medelsvensson, det är en subjektiv bedömning. Jag menar att hur Jehovas vittnen hanterade pedofili innan uppmärksamheten var i paritet med medelsvensson, nu förmodligen bättre, men samtidigt har medvetandet av problemet i samhället ökat, så kanske ändå är i paritet?

Jehovas vittnen består av olika slags folk från olika grupper i samhället, dom problem som samhället har brukar speglas bland Jehovas vittnen. Det är inte så att Jehovas vittnen mirakulöst blir fullkomliga människor efter dopet, varför tror du det?

Citat:
Adam och Eva........fail.
Judarna......fail.
Kristendomen.......fail
JV.........?

Ja människor är ofullkomliga, och Gud viftar inte med sitt trollspö så att alla människor plötsligt gör rätt, det skulle inskränka på människans fria vilja.

Skulle du vilja att Gud viftar med sitt trollspö så att du blir en helt annan person än den du är, som bryter mot Guds lagar?
Citera
2022-09-02, 18:57
Medlem
Citat:
Då tar jag det igen, pay close attention:

Låt mig berätta en intressant historia du säkert hört på sammankonsten i Strängnäs. Det var Rolf Svensson som höll talet f.ö.

Det handlade om en broder som fick besök av JV under den tid de gick ut och predikade ur tidsskriften "den gudomliga tidsåldersplanen" du vet, den där publikationen som lärde ut en avfällig lära som helt saknade stöd i bibeln.

Den publikationen var ren egyptologi med beräkningar baserat på pyramiderna.

Denna lära fick en man höra vid sin dörr och fattade direkt att han funnit sanningen, det han sökt efter hela sitt liv.

Så han lät döpa sig omgående och blev en nitisk tjänare.

Året efteråt förkastade JV läran som falsk....

När Rolf höll talet stannade han upp vid detta och både han själv och åhörarna skrattade lite lustigt så där.

Men tänk längre!

Alla de som omfamnade JV på bas av den läran omfattade en lögn medan de som avslöjade läran som falsk faktiskt hade rätt men ändå betraktades som ogudaktiga.

Så min fråga är, de som vägrade lyssna till denna lära och som ju hade rätt, var de goda eller onda? Och i så fall vad var JV som spred en falsk lära?

Ok, jag svarade på detta innan, men jag försöker igen, pay close attention:

Bara Gud kan döma om någon är god eller ond, och om man är god eller ond har inget med att göra om man sprider falska läror eller inte. Kommer du ihåg Saul, som t.o.m. förföljde och dödade kristna?

Han var inte ond, utan trodde att han gjorde rätt i Guds ögon. Har jag svarat på dina frågor nu?
Citera
2022-09-02, 19:08
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Men ni har väl ett eget intresse att inte vittnesmål om övergrepp kommer ut? Det blir ju en fläck på er om ni har såna medlemmar?
Citat:
Det är möjligt att det finns enskilda Jehovas vittnen som vill mörka och ljuga, och drivs av att skydda familjen, så som medelsvensson också gör, men Jehovas vittnen blir ständigt undervisade om att tala sanning och vara uppriktiga, och att följa svenska lagar.
Citat:
Jehovas vittnen blir också regelbundet undervisade om det som står i 1 Kor 6:1-8 att de inte ska dra varandra inför rätta.
Citat:
Du förvränger, att inte gå till rätta med en medbroder handlar om ekonomiska tvister, inte om brottsliga handlingar.
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
VT’86 15/11 s.20
https://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/1986844

Sidan https://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/1986844 säger: "Maintaining Christian Unity in Business Relationships"

Tack för att du bevisar min ståndpunkt, nu får vi se vad MattiasBengtsson säger om hans falska påstående om att skriftstället skulle handla om att inte dra varandra inför rätta när det gäller brottsliga handlingar.
Citera
2022-09-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ok, jag svarade på detta innan, men jag försöker igen, pay close attention:

Bara Gud kan döma om någon är god eller ond, och om man är god eller ond har inget med att göra om man sprider falska läror eller inte. Kommer du ihåg Saul, som t.o.m. förföljde och dödade kristna?

Han var inte ond, utan trodde att han gjorde rätt i Guds ögon. Har jag svarat på dina frågor nu?
Pay close attention, for you will pay dearly at the hands of God.

Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bäst om han fick en kvarnsten hängd om halsen och sänktes i havets djup. Ve dig, värld, med dina förförelser. Förförelserna måste ju komma, men ve den människa genom vilken de kommer. Matt 18

Ni får de som tror på Gud att tro på lögner. Hoppas på att ditt straff bara blir en kvarnsten i bröstvårtorna, Hangtits.
Senast redigerad av DindooNuffin 2022-09-03 kl. 18:38.
Citera
2022-09-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jo visst kan jag försöka ha seriösa diskussioner med Jv, men dom är inte speciellt villiga att ta diskussionen om man säger så

På vilket sätt menar du? Ge ett exempel.

Försök med mig, starta en seriös diskussion.
Citera
2022-09-03, 20:52
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
På vilket sätt menar du? Ge ett exempel.

Försök med mig, starta en seriös diskussion.
Okej. Jag tycker Jehovas Vittnen är omoraliska och ytliga.

Ni behandlar människor som urvattnade disktrasor och påstår att det är kärlek, på samma sätt som att en kvinnomisshandlare säger att han slår sin fru för att han älskar henne.

Ni hänvisar hela tiden till principer men ni förstår inte ens vad innebörden av att följa principer innebär eftersom ni bara följer det som någon annan säger åt er att följa utan att jämföra det ni får lära er gentemot eran egen personliga moral, och det är INTE att vara principfast, det är att vara ett följesamt får, vilket är roten till varför diktatorer fått slå rot genom historien.

Lustigt att ni ser det som en dygd att vara får…hmm. Hitler skulle älska att vara eran herde.

Ni är enligt mig precis den typen av människor som släpper igenom personer som Stalin, Hitler, Mao. Tro inget annat än att det är tack vare befolkningen som dessa fått makt. Tack vare exakt samma tänk som Jehovas Vittnen har.

Således ser jag er som omoraliska eftersom ni ser det som en dygd

Jag förväntar mig inget seriöst svar från dig om du är ett jv, bara en massa intellektuellt tungvrickande.

Talar gärna med dig på tu man hand irl dock. Kopp kaffe?
Citera
2022-09-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Okej. Jag tycker Jehovas Vittnen är omoraliska och ytliga.

Ni behandlar människor som urvattnade disktrasor och påstår att det är kärlek, på samma sätt som att en kvinnomisshandlare säger att han slår sin fru för att han älskar henne.

Ni hänvisar hela tiden till principer men ni förstår inte ens vad innebörden av att följa principer innebär eftersom ni bara följer det som någon annan säger åt er att följa utan att jämföra det ni får lära er gentemot eran egen personliga moral, och det är INTE att vara principfast, det är att vara ett följesamt får, vilket är roten till varför diktatorer fått slå rot genom historien.

Lustigt att ni ser det som en dygd att vara får…hmm. Hitler skulle älska att vara eran herde.

Ni är enligt mig precis den typen av människor som släpper igenom personer som Stalin, Hitler, Mao. Tro inget annat än att det är tack vare befolkningen som dessa fått makt. Tack vare exakt samma tänk som Jehovas Vittnen har.

Således ser jag er som omoraliska eftersom ni ser det som en dygd

Jag förväntar mig inget seriöst svar från dig om du är ett jv, bara en massa intellektuellt tungvrickande.

Talar gärna med dig på tu man hand irl dock. Kopp kaffe?

Jag kan inte se att du har några fakta att komma med, bara dina subjektiva känslomässiga åsikter, hur menar du att jag ska motbevisa detta? Du sade att Jv inte vill argumentera fakta, men i själva verket det kanske handlar om att Jehovas vittnen inte är intresserade av att argumentera subjektiva åsikter som du har?
Citera
2022-09-04, 00:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag kan inte se att du har några fakta att komma med, bara dina subjektiva känslomässiga åsikter, hur menar du att jag ska motbevisa detta? Du sade att Jv inte vill argumentera fakta, men i själva verket det kanske handlar om att Jehovas vittnen inte är intresserade av att argumentera subjektiva åsikter som du har?

Jag skulle gärna vilja veta hur du ställer dig till detta påstående:
"Ni hänvisar hela tiden till principer men ni förstår inte ens vad innebörden av att följa principer innebär eftersom ni bara följer det som någon annan säger åt er att följa utan att jämföra det ni får lära er gentemot eran egen personliga moral, och det är INTE att vara principfast, det är att vara ett följesamt får ...".

Själv tycker jag att det är ett en ganska träffande påpekande.
Citera
2022-09-04, 02:54
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det till andras olycka att prata med människor?
Är det farligt eller olagligt att prata med människor?

Staten kanske borde förbjuda människor att prata med varandra?
Har du inte sett alla fina illustrationer i eran litteratur som ska förföra folk att tro på en "jordisk förhoppning" på en paradisliknande jord?

Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bäst om han fick en kvarnsten hängd om halsen och sänktes i havets djup. Ve dig, värld, med dina förförelser. Förförelserna måste ju komma, men ve den människa genom vilken de kommer. Matt 18

Ni får de som tror på Gud att tro på lögner. Hoppas på att ditt straff bara blir en kvarnsten i bröstvårtorna, Hangtits
Citera
2022-09-04, 05:43
Medlem
Citat:
Sidan https://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/1986844 säger: "Maintaining Christian Unity in Business Relationships"

Tack för att du bevisar min ståndpunkt, nu får vi se vad MattiasBengtsson säger om hans falska påstående om att skriftstället skulle handla om att inte dra varandra inför rätta när det gäller brottsliga handlingar.

Det handlar om civilrättsliga processer som är tillåtna inom JV. Polisanmälan av medtroende är a big no no. Det enda undantaget är sexuella övergrepp som man accepterade polisanmälan av först 2010.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in