2023-09-28, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skugg4n
Det första stycket håller jag med dig om. Kärleken ger av sig själv och är inte självisk. Det är också anledningen till att Gud började skapa, för att ge av sin kärlek, så som Han gör och har gjort sedan evighet.

Men det andra stycket är problematiskt för JV:s teologi. Naturligtvis var Gud tillfreds, fullkomlig och perfekt sedan evigheten innan någonting var skapat. Om man ska vara konsekvent med den teologin som JV vidhåller leder det oundvikligen till att Gud inte är fullkomlig i själv, för enligt er har han ingen att ge sin kärlek till förrän han har skapat. Således blir det en bristfällig gud, för den perfekta och fullkomliga kärleken är, som konstaterat, givande, ömsesidig och osjälvisk.

Vem ger Gud sin kärlek till innan Han har skapat? Fadern ger den till Sonen, Sonen tar emot den och ger tillbaka till Faden genom Den Helige Ande. En sann och äkta symbios av perfekt kärlek och fullkomlighet.

Treenigheten är en bättre förklaring när vi ska förstå hur Gud är och öht kan vara kärlek, ty kärleken förutsätter relation.
Jag är inget Jv.

Ni har båda fel. Gud skapade eller förvärvade vishet först.

Men Gud känner vägen till den, han vet var visheten bor. Hans blick når till jordens ände, allt under himlen ser han. När han bestämde vindens vikt och vattnets mängd och mått, när han stadgade en lag för regnet och fastställde åskvädrens bana, då såg han visheten och granskade den, lärde känna den och utforskade den. Job 28

Det gjorde han genom att skapa. Så Gud lärde sig saker också.
Citera
2023-09-28, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skugg4n
Förstår du fortfarande inte att du inte ens hade vetat vad som är Guds ord om det inte vore för den historiska urkyrkan som samlades i ekumeniska kyrkomöten för att sammanställa och kanonisera Skriften? Du borde läsa på om lite om kyrkohistorien, framförallt rekommenderar jag att du börjar med att läsa på om Arianismen samt det första kyrkomötet i Nicea år 325 e.kr. Det är aktuellt för dig.

Tror du på dessa ord?
1 Tim 3:15 Men om jag dröjer skall du veta hur man bör förhålla sig i Guds hus, som är den levande Gudens församling, sanningens pelare och grundval.

Matteus 16:18:
Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den.

Och varför gör du en distinktion mellan Kristus och Hans kyrka när "Kristi kropp" är en återkommande term för kyrkan. Kyrkan kallas "en kropp i Kristus" i Romarbrevet 12:5, "en kropp" i 1 Kor 10:17, "Kristi kropp" i 1 Kor 12:27 och Efesierbrevet 4:12, och "kroppen" i Hebreerbrevet 13:3. Kyrkan är tydligt likställd med Kristi kropp i Efesierbrevet 5:23 och Kolosserna 1:24.

Skriftställen som påvisar en mångfald inom Gudomen:
Joh 1:1–5
Joh 10:30
Första Mosebok 1:26 ''Låt oss skapa ...''
Matteus 28:18-20: Treeningheten nämns av Herren Jesus själv: Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn
Mika 5:2: Men du, Betlehem Efrata som är så liten bland Juda tusenden, från dig ska det åt mig komma en som ska härska över Israel. Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar.
Första Moseboken 19:24: Då lät YHWH svavel och eld regna ner från himlen, från YHWH, över Sodom och Gomorra. Gud låter det regna ner eld och svavel från Gud i himlen Hur går det ihop hos er?
Jes 9:6: Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste.

Den Helige Johannes Döparen sändes för att förbereda folket inför Herren Jesus Kristus ankomst. När Kristi Döpare i Joh 1:23 säger: Han svarade med profeten Jesajas ord: "Jag är "rösten som ropar i öknen: Gör vägen rak för Herren!"" hänvisar han till Jesaja kapitel 40:3-5, där det står:

En röst ropar i öknen:
"Bered väg för YHWH,
bana en jämn väg i ödemarken för vår Gud.
Varje dal skall höjas,
alla berg och höjder sänkas.
Ojämn mark skall jämnas,
kuperat land bli slät mark.
Herrens härlighet skall uppenbaras,
alla människor skall tillsammans se den.
Ty YHWH mun har talat."

Herren Jesus identiferas alltså som YHWH.

Håller med om det mesta du säger. Men inte den ortodoxa/katolska kyrkans egna ideer som är utombibliska.
Citera
2023-09-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag är inget Jv.

Ni har båda fel. Gud skapade eller förvärvade vishet först.

Men Gud känner vägen till den, han vet var visheten bor. Hans blick når till jordens ände, allt under himlen ser han. När han bestämde vindens vikt och vattnets mängd och mått, när han stadgade en lag för regnet och fastställde åskvädrens bana, då såg han visheten och granskade den, lärde känna den och utforskade den. Job 28

Det gjorde han genom att skapa. Så Gud lärde sig saker också.

Bevis på att Gud som är från evighet till evighet Ps 90:2 förvärvar eller skapar sin egen vishet?
Citera
2023-09-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Bevis på att Gud som är från evighet till evighet Ps 90:2 förvärvar eller skapar sin egen vishet?
Ja, hur tror du annars han hade kunnat skapa allting så det fungerar? Den vise vet att det är små rattjusteringar som gäller ju fortare du kör, annars målar du snart med bred pensel blod på vägen. Så Gud använde vishet när han finjusterade skapelsen in i minsta detalj.
Citera
2023-09-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ja, hur tror du annars han hade kunnat skapa allting så det fungerar? Den vise vet att det är små rattjusteringar som gäller ju fortare du kör, annars målar du snart med bred pensel blod på vägen. Så Gud använde vishet när han finjusterade skapelsen in i minsta detalj.

Svara på min fråga eller kom åtminstone med bevis för dina påståenden. Gud ÄR evig. Gud ÄR kärlek. Gud ÄR evigt vis. Så vad pratar du om att Gud skulle skapa sin egen vishet. En Gud som saknar vishet kan väl inte skapa sig en egen vishet eller? Jag vet inte vad du besitter för teologi
Citera
2023-09-28, 15:01
Medlem
Citat:
Svara på min fråga eller kom åtminstone med bevis för dina påståenden. Gud ÄR evig. Gud ÄR kärlek. Gud ÄR evigt vis. Så vad pratar du om att Gud skulle skapa sin egen vishet. En Gud som saknar vishet kan väl inte skapa sig en egen vishet eller? Jag vet inte vad du besitter för teologi
Har du redan glömt bort Job 28?
Citera
2023-09-28, 15:24
Medlem
Citat:
Har du redan glömt bort Job 28?

Jag accepterar hela Job kapitel 28 ur sin naturliga tolkning som är Guds. Så vilka detaljer ville du lyfta fram ur det kapitlet?
Citera
2023-09-28, 15:38
Medlem
Citat:
Jag accepterar hela Job kapitel 28 ur sin naturliga tolkning som är Guds. Så vilka detaljer ville du lyfta fram ur det kapitlet?
Kopierat från inlägget jag postade för några timmar sedan:

Så varför är det så otroligt att Gud använder sin vishet? Hur har han annars kunnat skapa allting? Vad hade hänt om han inte använt sin vishet? Pastellfärger på ett pergament?
Citera
2023-09-28, 17:29
Medlem
Citat:
Kopierat från inlägget jag postade för några timmar sedan:

Så varför är det så otroligt att Gud använder sin vishet? Hur har han annars kunnat skapa allting? Vad hade hänt om han inte använt sin vishet? Pastellfärger på ett pergament?

Guds vishet är fullständig och perfekt. Enligt Bibeln är Gud allvetande och har en djupare förståelse för allt som han har skapat än vi någonsin kan förstå.
Det är självklart Guds vishet och kraft som legat bakom skapelsen av universum och allt som finns i den. Gud sätter alltså ordningen i allting och upprätthåller den. Om han inte använde sin vishet, skulle skapelsen inte vara så organiserad och funktionell som den är.
Den skulle vara kaotisk och oordnad. Gud är alltså en kärleksfull och omsorgsfull skapare som skapade allt med visdom och syfte.

Så ja jag kan bara instämma med hela Job kapitel 28. Men jag förstår fortfarande inte vad det är som du vill dividera om.
Citera
2023-09-28, 20:19
Medlem
Citat:
Guds vishet är fullständig och perfekt. Enligt Bibeln är Gud allvetande och har en djupare förståelse för allt som han har skapat än vi någonsin kan förstå.
Det är självklart Guds vishet och kraft som legat bakom skapelsen av universum och allt som finns i den. Gud sätter alltså ordningen i allting och upprätthåller den. Om han inte använde sin vishet, skulle skapelsen inte vara så organiserad och funktionell som den är.
Den skulle vara kaotisk och oordnad. Gud är alltså en kärleksfull och omsorgsfull skapare som skapade allt med visdom och syfte.

Så ja jag kan bara instämma med hela Job kapitel 28. Men jag förstår fortfarande inte vad det är som du vill dividera om.
Var har du läst att Gud är allvetande?

Vår Herre är stor, hans kraft är väldig, hans vishet är utan gräns. Ps 147:5
Citera
2023-09-28, 22:18
Medlem
Citat:

Läs dessa 👇🏼
Job 37:16
Psalm 139:1-4
Citera
2023-09-28, 23:30
Medlem
Citat:

Om Gud är allsmäktig utan att vara allvetande är han potentiellt farlig och universums största klantskalle. Tänk dig en entitet som kan göra precis vad som helst utan ha en aning om konsekvenserna.

Fast, det är ju klart, det gick ju åt helvete redan vid syndafallet. Klantigt av Gud att inte inse att skapelsens krona och gudomens avbild skulle låta sig luras av en talande orm.😁😜
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in