Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-31, 07:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ah ok, så alla andra förutom du har fel? Judarna äter inte blod, muslimerna äter inte blod, dom flesta kulturer har en avsky mot blodet, tack vare förbudet som Noa fick av Gud, som gäller alla människor eftersom mänskligheten kommit från Noa och hans familj. Men du menar alltså att det enda förbudet är att äta levande djur(komiskt), men om man tappar ur blodet så kan man äta blod?

Detta visar återigen att du är en ensamvarg, den enda i hela världen med din specialsydda tro, en Don Quijote som slåss mot väderkvarnar på Flashback.

Var påstod jag att förbudet endast skulle gälla att äta levande djur?

Judarna och muslimerna äter inte blod därför att det står att de inte ska äta blod. Har jag påstått något annat? På vad du skrev så verkar det som om du tror att jag gjorde det.

Judar och muslimer accepterar å andra sidan blodtransfusioner eftersom det inte är att äta blod. Förstår du skillnaden? Ditt påpekande om att judar och muslimer inte äter blod är alltså helt irrelevant eftersom det inte var den användningen av blod som frågan gällde, utan frågan gällde specifikt blodtransfusioner, då blodet faktiskt används så som Gud avsett (som livskraft i ådrorna), vilket alltså judar och muslimer inte har något problem med, eftersom de bara är förbjudna att äta blod. Att det enligt Moseböckerna var förbjudet att äta blod hade jag ju redan förklarat utförligt, så vilken skulle vara din poäng med att nämna det?

(Och det var Moses som fick det förbud jag nämnde om att inte äta blod, inte Noa.)
Citera
2022-07-31, 07:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det bevisar vad jag säger, att människor och djur är själar, inte att människor och djur har själar.

Men han blåste inte in blod i näsan, eller hur?
Citera
2022-07-31, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Var påstod jag att förbudet endast skulle gälla att äta levande djur?

Det var ett svar till DindooNuffin.
Citera
2022-07-31, 12:19
Medlem
Citat:
Men han blåste inte in blod i näsan, eller hur?

Nej, han blåste in luft för att få igång hjärtat och andningen, det var inget magiskt i det, och förmodligen en stöt som med en defibrillator.

Han satte igång människan så som man gör med dom som nyss dött.
Men det står inte exakt hur det skedde eftersom det är allmänt skrivet så att alla människor kan förstå.

Det är ändock så att själen är den levande människan, inte en del av människan, och blodet är inte heller själen, utan är en symbol för själen/livet eftersom djur och människor behöver blodet för att leva.
Citera
2022-07-31, 12:43
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Men åter till ämnet. Jag har förstått det som att blodet betraktas som heligt inom JV och man förverkar sin möjlighet till plats i himlen om man tar emot en annan persons blod. Gott så, rätta mig gärna om jag missuppfattat något, men det är inte det som är frågan. Eventuella diskussioner om någon av de 144000 platserna fortfarande är ledig kan vi också lämna därhän. Frågan är hur man som förälder kan tänka sig att stå bredvid sitt döende barn och neka en livräddande insats? Om man nu är fullt och fast övertygad om existensen av den allsmäktiga, allgoda kristna guden så kan ju teknologin för blodtransfusion inte ha tillkommit utan att vetskapen om den måste ha funnits hos detta väsen. Blodgrupper som klarar av att blandas måste ju dessutom direkt gjorts av detsamma.

Det är ju väldigt kul att se en så animerad diskussion. Jag vill verkligen inte förstöra ert roliga, så för allt i världen, carry on. Men om någon skulle ha något att tillföra min ursprungliga fråga vore det mycket uppskattat. Ujhs har ju bidragit en smula. Finns det någon mer som kan bidra med lite upplysning vore det trevligt. Alltså det jag fetade ovan i citatet av mig själv. Gärna med tillägg kring om det förs någon diskussion kring ämnet inom rörelsen. Både diskussion kring den moraliska aspekten samt om den tolkning som gjorts är helt rätt. Om det inte förekommer någon diskussion alls är det också av intresse.
Citera
2022-07-31, 13:44
Medlem
Citat:
Fast egentligen är det så att den hebreiska termen נֶפֶשׁ (nefesh, ”varelse”) ofta översätts med ”själ”, men det ordet syftar egentligen vanligtvis på hela personen och inte bara själen. Frasen נֶפֶשׁ חַיָּה (nefesh khayyah, ”levande varelse”) används å andra sidan för både djur och människor (se 1:20, 24, 30; 2:19).

(källa: https://www.biblegateway.com/passage...A7&version=NET)

Själen är hela personen.
Citera
2022-07-31, 13:58
Medlem
Stina-Linas avatar
En reflexion. Blodet är det som transporterar syre framför allt genom våra ådror. Utan det skulle vi inte ha liv. Såtillvida kan man se den regel som JH har.
Och också att tar man emot en annans blod tar man också del av dens liv/ själ?
Citera
2022-07-31, 15:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om du ska korrigera mig, så ska du vara korrekt i orden, du som annars är så anal när det gäller det.

Jehovas vittnen säger INTE att djuren har en själ, utan säger att djur ÄR själar. Gör om, gör rätt.

Och du menar alltså att det skulle vara mer korrekt att djur är själar, i stället för att de skulle ha själar?
Felet är ju att fel betydelse på själ används. Det är ju liv eller livskraft som ordet syftar på, inte själ så som det används på svenska eller de flesta andra språk idag. Då blir det fel att kalla det för själ.
Citera
2022-07-31, 15:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Själen är hela personen.

Nej, det är det som är felet, med "själ" avses inte hela personen i någon betydelse som finns etablerad i normalt språkbruk. Man skiljer på kropp och själ, och då är det fel att använda termen "själ" och påstå att det kulle vara hela kroppen.
Citera
2022-07-31, 15:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det var ett svar till DindooNuffin.

Korrekt, men DindooNuffin påstod inte heller att förbudet endast skulle gälla att äta levande djur, så var fick du det ifrån?
Citera
2022-07-31, 16:06
Medlem
Citat:
Nej, han blåste in luft för att få igång hjärtat och andningen, det var inget magiskt i det, och förmodligen en stöt som med en defibrillator.

Han satte igång människan så som man gör med dom som nyss dött.
Men det står inte exakt hur det skedde eftersom det är allmänt skrivet så att alla människor kan förstå.

Det är ändock så att själen är den levande människan, inte en del av människan, och blodet är inte heller själen, utan är en symbol för själen/livet eftersom djur och människor behöver blodet för att leva.
Och med detta gör JV således en symbol för livet viktigare än livet självt.
Citera
2022-07-31, 16:20
Medlem
Citat:
Nej, det är det som är felet, med "själ" avses inte hela personen i någon betydelse som finns etablerad i normalt språkbruk. Man skiljer på kropp och själ, och då är det fel att använda termen "själ" och påstå att det kulle vara hela kroppen.

Fast vi pratar inte om "normalt språkbruk", utan vad bibeln säger. Bara för att man har ändrat betydelsen av ordet "själ"/"nephesh" i dagens "normala språkbruk ", så är bibeln tydlig med att det är hela människan/djuret som är "nephesh".

När Adam skapades så blev Adam en levande "nephesh", inte att han fick en "nephesh".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in