2013-03-05, 01:00
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bish0pTh3Pimp
Oj, oj, minsann. Norrbottens gillar att vara hård mot de mjuka, men tål inte lite kritik själv. Dålig karaktär hörrö du.

Va?!
Var det ordet "förbannat" som fick dig att tro att jag inte tål kritik?
Nåja, det är ditt problem, inte mitt.

Citat:
Är du kille hoppas jag du inte har en flickvän och är du tjej hoppas jag du inte har en pojkvän. Ingen självironi alls.Det är väl precis så foliehattarna här på forumet resonerar: "Jag har aldrig studerat hur FBI, CIA eller SÄPO fungerar, men jag vet att de avlyssnar mig och strålar mitt huvud för att kontrollera mina handlingar."

Min fd flickvän var och är JV. Jag vet en hel del om hur de fungerar. Jag vet mer än vad jag vill veta.
Citera
2013-03-05, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Det är väl egentligen inte så de tror?
Citat:
Ursprungligen postat av Neus
Däremot blir det väl lite paradoxalt eftersom att ni utesluter folk

Förvirrad?
Citera
2013-03-05, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Exakta datum för Harmagedon har man släppt på efter det att man ansåg att Harmagedon skulle komma 1914, sedan dess har man inte sagt officiellt att "det och det datumet kommer Harmagedon", trots ihärdiga påståenden från Jehovas vittnens motståndare. Man lärde sig något om exakta datum efter 1914, men motståndare har ridit på vågen av det misstag man gjorde om 1914 sedan dess.

Däremot har individer haft stora förhoppningar på 1975, vilket visade sig vara felaktigt. Men officiellt sade man inget bestämt om att Harmagedon skulle komma då.

Alla andra datum som påstås ha kommit från Jehovas vittnen är grova överdrifter om vad Jehovas vittnen har menat. Man har alltid menat att "tiden är nära", men det är inte detsamma som att man säger ett årtal eller datum.

Man bör inte uttala sig så självsäkert när man är så dåligt påläst!
Läs på bättre, i er egen gamla litteratur.
Citera
2013-03-05, 08:11
Medlem
Citat:
Hur menar du att detta är symboliskt:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" (Apg 15:28.29 Bibel2000)

Det står väl klart och tydligt att man bokstavligt ska avhålla sig från blod? Hur får du det till att det är symboliskt?

Om din läkare säger åt dig att avhålla dig från alkohol, så kan du alltså inte inta någon medicin som innehåller alkohol?
Ja, du kan inte ens använda handsprit, vilket kommer att ge problem om du jobbar i vården.

Och säger läkaren till dig att du ska avhålla dig från inälvsmat, så blir du givetvis tvungen att avstå från en nödvändig njurtransplantation?

Du hänvisade själv till GT, att det blodförbudet gällde blod som mat.
Citera
2013-03-05, 09:04
Medlem
Citat:
"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod"(Apg 15:28.29 Bibel2000)

Detta var ett påbud för kristna, men för att fullt förstå Guds syn på blodet så måste man läsa GT:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta." (1Mose 9:3-4 Bibel2000)

"Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord. Ty om varje varelses liv gäller att blodet är dess liv. Därför har jag sagt till israeliterna att de inte får äta någon varelses blod, ty varje varelses liv är dess blod; var och en som äter av det skall utstötas." (3Mose 17:13-14 Bibel2000)

Vissa påstår att detta gäller bara konsumtion av blod, men hur "avhåller" man sig från blod enligt Apg 15:28-29 genom att föra in blod i sin kropp på annat sätt än genom munnen?

Man måste läsa alla texter i sina sammanhang. Och sammanhanget i Apg. 15:28,29 är GTs lagar om blodet, inget annat. Och i dessa var det ätande av blod som var förbjudet, närmare bestämt slaktblod. Det är bara i samband med slakt som GT nämner förbudet. Det fanns en djupare tanke med det. Det tagna livet var heligt och slaktblodet representerade detta tagna liv. Som Jv så korrekt har framhållit handlade det om att återlämna det tagna livet till Gud. Detta är ljusår ifrån modernt medicinskt bruk av blod, då liv främjas, inte tas och därför inte behöver återlämnas genom att gjutas ut på marken.

Så Apg. 15:28,29 förbjuder förtärande av slaktblod men inte medicinskt bruk av blod såsom det sker i våra dagars sjukhus.

Detta blir lätt att förstå genom att titta på en annan del i det apostoliska budet. Man skulle avhålla sig också från "köttet av kvävda djur" (eg. "det som är kvävt", Åkeson!). Det innebar att man inte fick äta något från sådana djur. Men det innebar inte att sådana djur var tabu i annan hantering såsom gödsling. Och skinn från sådana djur var inte tabu. Utanför själva templet samlades offerblodet som rann ner i Kidrondalen upp från vattendraget där och användes som gödsel. Så hade det varit i århundraden. Det var rim och reson, för det kan inte ha varit meningen att Kidronbäcken skulle vara en stinkande blodpöl.

Och slutligen fanns det ett språkligt skäl till varför ordet "avhålla" användes i stället för ordet "äta".
Förbudet inbegrep också "otukt" och otukt kan inte ätas. För att få en komprimerad och alltäckande formulering användes därför ordet "avhålla". Men alla som läste dekretet förstod precis att det innebar att man inte fick äta blod eller något från det som kvävts och dessutom att man inte fick ägna sig åt otukt.
Citera
2013-03-05, 09:25
Medlem
Citat:
Exakta datum för Harmagedon har man släppt på efter det att man ansåg att Harmagedon skulle komma 1914, sedan dess har man inte sagt officiellt att "det och det datumet kommer Harmagedon", trots ihärdiga påståenden från Jehovas vittnens motståndare. Man lärde sig något om exakta datum efter 1914, men motståndare har ridit på vågen av det misstag man gjorde om 1914 sedan dess.

Däremot har individer haft stora förhoppningar på 1975, vilket visade sig vara felaktigt. Men officiellt sade man inget bestämt om att Harmagedon skulle komma då.

Alla andra datum som påstås ha kommit från Jehovas vittnen är grova överdrifter om vad Jehovas vittnen har menat. Man har alltid menat att "tiden är nära", men det är inte detsamma som att man säger ett årtal eller datum.

Detta stämmer inte. Årtalet 1925 är det största profetiska fiasko som Jv någonsin presterat - större än 1914. Det var inte enskilda individer som kom med det, utan Jvs ledning som sedan givetvis papegojades runt hela jorden. Kampanjen "Miilioner som nu lefva skola aldrig dö" handlade just om årtalet 1925 och allt det som skulle ske då. Det aktuella talet hölls överallt på klotet där man var verksamma, och broschyren med samma namn trycktes och spreds i massupplagor. Jag sitter här med den 94-sidiga svenska upplagan framför mig, tryckt 1922. Jag har tidigare lagt ut komprometterande partier från denna skrift här, och om det krävs kommer jag att göra det igen.

Efter 1925 lärde man sig en läxa, men den var kortvarig. I början på 40-talet "visste" ledningen att det bara var månader kvar, och 1966 var det definitivt klippt. En utstuderad spekulation om 1975 tog då sin början, och det är lögn och dikt att enskilda Jv bär huvudansvaret för detta nya profetiska fiasko. Jag har gjort en omfattande studie om detta baserat på allt material, som är ansenligt. På ett annat forum har jag utlovat att lägga ut alla fakta om saken, och det kommer att ske när det känns påkallat. Och det kan göras också här om folk envisas med att insistera på att Jv inte sagt något om 1975. De har nämligen inte bara händerna i syltburken utan också halva huvudet.
Citera
2013-03-05, 10:44
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:

Det är fult att ljuga! Det finns hur mycket bevis som helst att ta del av på internet där ledande Jv på 60-talet och innan 1975 från talarstolen predikade att Harmageddon skulle komma just 1975! Det är ganska magstarkt att påstå att man inte gjorde det!

Men Jv:s bästa gren är lögner och undanhållande av fakta vilket genomsyrar hela denna sekt!
Citera
2013-03-05, 11:14
Medlem
rex144s avatar
JV är en amerikansk sekt och därför använder sig av typisk amerikansk marknadsföringsknep,

1. man chockar folk med ett skrämmande meddelande att "världens undergång är nära" och får deras uppmärksamhet, + att man är den enda "kyrkan" som har ett sånt klart och radikalt budskap,

budskap nr 2 är : "kom till oss och bli "Jehovas vittne" det är den enda chansen att överleva harmageddon, vi är det "utvalda folket"

det som spelade JV i händerna var dåtidens rädsla för atomkrig... 1945 sprängdes bomberna över Japan, sen blev det en kapprustning, ett atomkrig verkade oundviklig,
så det var lätt att föreställa sig harmagedon, och att man lever i tidsändens tid
Senast redigerad av rex144 2013-03-05 kl. 11:22.
Citera
2013-03-05, 11:21
Medlem
rex144s avatar
att fästa så stor vikt vid blod är bara trams, särskillt när JV har flera gånger ändrat sin policy

Jesus har tolkningsföreträde av gamaltestamentliga regler,

han sade att det är inte viktigt vad som går in i kroppen (vilken typ av föda, etc.) utan vad vi gör och säger , handlingar och tankar är det viktiga,

Jesus själv helade flera sjuka, så varför skulle han förbjuda blodtransfusion?
livet är det viktigaste !

Jesus offrade sitt liv för oss, vi skulle bära varandras bördor, hjälpa varandra,

och JV tror att Jesus skulle låta nån dö och inte dela med sig av några deciliter blod?

hehe, det är jehovas vittnens infantila logik
Senast redigerad av rex144 2013-03-05 kl. 11:26.
Citera
2013-03-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekro
Jag är ett vittne, och på fråga 1 (svarar jag, vi tror inte alls att de som inte ingår i de 144.000 ska brinna, vi tror inte på ett helvete,utan att de rättfärdiga ska ta jorden i besittning.) en jord som
Är paradisikt vacker då alla som förstör har dött

Fråga 2 1975 var exakt 6000 år sedan Adam o eva detta faktum fick vissa att utrycka förhastade förhoppningar, men bibeln säger om den dagen vet ingen,inte ens sonen( jesus) utan bara fadern (Jehova). Styrande kretsen för Jehovas vittnen sa inte rent ut att de va slutet, de antyde att möjligen va då. De sista dagarna har vart sedan 1914, bibelns tids begrepp är oförståligt för någon som inte forskat i skriften, men om du är uppriktigt intresserad av varför vi är så säkra på detta vi tror,så skriv din address så kommer vi och besvarar dina frågor

Du har inte läst litteraturen från åren 1966-1974?
Citera
2013-03-05, 20:59
Medlem
Citat:
Hur menar du att detta är symboliskt:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" (Apg 15:28.29 Bibel2000)

Det står väl klart och tydligt att man bokstavligt ska avhålla sig från blod? Hur får du det till att det är symboliskt?

JV avhåller sig inte bokstavligt från blod.
Äter du kött äter du 50% av blodet som fanns i det.
JV tar emot massor med medicinsk behandling som tar blodbeståndsdelar från våra blodbanker.
Citera
2013-03-05, 21:26
Medlem
Att ni orkar hålla på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här