2009-06-13, 17:13
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing

Ja, detta är ju inte på något sätt nytt.
Oftast är det dock att genuskampen skulle leda till att männen förlorar sin attraktionskraft. Till exempel att vi är så jämställda nu vilket gör att alal män är mesiga och oattraktiva.

Det finns massor av människor som inte vet vilket ben de skall stå på, de som vill ha godbitarna i kakan men som är oförmögna att möta konsekvenserna av sina val.
Nu är det emellertid så att det du påpekar är långt ifrån ett problem för alla kvinnor.
Den "moderne" mannen börjar bli så vanlig att han fått en egen benämning i "beta-mannen". Vi är sannolikt ganska många kvinnor som upplever skärpta jämställda män som det hetaste man kan få tag på.

Citat:
Men det finns ju även andra sidan att även kvinnorna förlorar sin attraktionskraft och därför söker sig männen till kvinnor ifrån andra länder.

Så är det ju men det är kanon att män och kvinnor har möjlighet att välja partners som passar dem. Män som vill ha en konservativ kvinna som uppskattar de traditionella könsrollerna är ju inga män jag kommer gråta över iaf
Citera
2009-06-13, 17:42
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Det är kvinnans uppgift i huvudsak, i synnerhet hushållet. Självklart hjälper mannen till när så behövs men absolut inte 50/50.

.

Intressant.
Blir nyfiken på vilka roller som gällde i din familj när du växte upp samt om dina mor och farföräldar är födda svenskar.
Citera
2009-06-13, 17:43
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
men din jävel..... du snodde min kommentar....

Ja men det är ett faktum det omöjligt går att blunda för
Citera
2009-06-13, 18:37
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Intressant.
Blir nyfiken på vilka roller som gällde i din familj när du växte upp samt om dina mor och farföräldar är födda svenskar.

Svenskar hela släkten. Måste säga att det var en ganska sund fördelning av uppgifter: min pappa jobbade heltid och försörjde oss medan mamma var hemmafru tills hon var runt 35 år då hon började studera och senare jobba deltid, några år senare heltid när vi var stora nog att klara oss på egen hand därhemma.
Citera
2009-06-13, 19:13
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Svenskar hela släkten. Måste säga att det var en ganska sund fördelning av uppgifter: min pappa jobbade heltid och försörjde oss medan mamma var hemmafru tills hon var runt 35 år då hon började studera och senare jobba deltid, några år senare heltid när vi var stora nog att klara oss på egen hand därhemma.

Aha där ser man.
Tänk vad olika man kan resonera trots liknande bakgrund.
Citera
2009-06-13, 20:32
Medlem
talans avatar
Min mormor var också hemmafru tills dess att hon var 36 då hon ansåg att ungarna inte längre behövde henne hemma efter skolan. Såvitt jag vet är hon inte olycklig och hon lagar underbar mat. Har frågat flera gånger ifall hon inte tyckte det var tråkigt att vara hemma själv på dagarna, men hon berätta att flera andra familjer också löste det på samma sett så hon umgicks med andra hemmafruar på dagarna

Hade jag varit kvinna i ett förhållande hade jag gärna slitit ut min "man" så jag kunde vara ledig dagarna ut i ända
Citera
2009-06-13, 20:47
Medlem
Kalleballe1234s avatar
Jag vill bli hemma-man. Måla lite på fönsterkarmarna, mecka lite med bilen och sparka lite boll med kidsen. Sen när man har tid över går man och gymmar eller kastar pil och dricker öl med dom andra hemma-männen. Allt medan tjejerna sliter på jobbet och kommer hem sent pga. övertid.
Citera
2009-06-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleballe1234
Jag vill bli hemma-man. Måla lite på fönsterkarmarna, mecka lite med bilen och sparka lite boll med kidsen. Sen när man har tid över går man och gymmar eller kastar pil och dricker öl med dom andra hemma-männen. Allt medan tjejerna sliter på jobbet och kommer hem sent pga. övertid.

Nu kommer alla FB-kvinnor säga att åh... det finns så många kvinnor i Sverige som vill ha en hemmaman. Men... inte ... just ... hon.
Citera
2009-06-13, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Har Hanne med sitt chockerande uttalande rent av rätt eller är hon helt ute och cyklar? Är den goda maten kanske t o m viktigare än sexet?

Vad anser ni?

Hon har vissa poänger. Men allt kristet tjaffs köper jag inte. Men hon har helt rätt i att kvinnor ställer allt för höga krav på män. Men det är ju på sätt och vis vi mäns fel som finner oss i det. Behöver? Kan man inte klara sig som ensamstående? Man har ju två händer man kan använda Att kvinnor har för höga krav beror på att vi tillåter det. Börja ställa motkrav så blir det snart annat ljud i skällan
Citera
2009-06-13, 23:11
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermesetas
hon har helt rätt i att kvinnor ställer allt för höga krav på män.
Att kvinnor har för höga krav beror på att vi tillåter det. Börja ställa motkrav så blir det snart annat ljud i skällan

Vilka är dessa för högt ställda krav?

Tycker var och varannan kvinna med sina partners påvisar att krav inte stod särskilt högt på listan när det väl kom till kritan.
Citera
2009-06-14, 00:20
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleballe1234

+ städa, diska, tvätta, bädda, plocka prylar, handla, laga mat, skjutsa ungar och se till att de har med sig allt som behövs för att fixa dagens skolaktiviteter.
Sedan umgås med din partner och kanske ligga lite - är du säker på att du vill vara hemma-man
Citera
2009-06-14, 01:03
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det finns massor av människor som inte vet vilket ben de skall stå på, de som vill ha godbitarna i kakan men som är oförmögna att möta konsekvenserna av sina val.
Nu är det emellertid så att det du påpekar är långt ifrån ett problem för alla kvinnor.

Nej, det påstår jag inte.
Många kvinnor (och män) trivs som det är.

Citat:
Den "moderne" mannen börjar bli så vanlig att han fått en egen benämning i "beta-mannen". Vi är sannolikt ganska många kvinnor som upplever skärpta jämställda män som det hetaste man kan få tag på.

Beta syftar på att de männen skulle vara lite sämre än de häftiga alfa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in