2009-05-17, 12:29
Medlem
nitidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Du tänker i jämställdhetens tecken? Vem skall vara till lags först då kan man fråga sig...
Jag tror det ligger mer i kvinnans natur att vara till lags och att vara omtänksamma. Kvinnor vill inte ha män som mesar sig, män skall vara sådär lagom handfasta och kunna bestämma, så det är att vara kvinnan till lags att vara på det sättet. Det hela är ett spel och inget man behöver fästa hela sin identitet vid men samtidigt är det ett spel man bör känna till om man strävar efter att leva i harmoni med sin natur.

Kvinnan kanske känner att hon inte vill laga all mat jämt, inte tvätta all tvätt.
Då borde en sund man hjälpa henne för att göra henne glad och för att man hjälps åt hemma.

Om både mannen och kvinna jobbar heltid, varför ska då mannen komma hem och sitta och kolla tv hela kvällen medans kvinnan gör allt i hushållet?
Det är inte något som ligger i kvinnans natur, utan något vi blivit uppfostrade i. Som tur är har det vänt.

Precis samma fenomen som att killar får ta mer plats i ett klassrum,
tjejer förväntas vara tysta och lugna, medans killar "är ju sådana".
Det är ju enbart för att man inte arbetar emot sådana orättvisor.
Citera
2009-05-17, 12:38
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitida
Kvinnan kanske känner att hon inte vill laga all mat jämt, inte tvätta all tvätt.
Då borde en sund man hjälpa henne för att göra henne glad och för att man hjälps åt hemma.

Om både mannen och kvinna jobbar heltid, varför ska då mannen komma hem och sitta och kolla tv hela kvällen medans kvinnan gör allt i hushållet?
Det är inte något som ligger i kvinnans natur, utan något vi blivit uppfostrade i. Som tur är har det vänt.

Precis samma fenomen som att killar får ta mer plats i ett klassrum,
tjejer förväntas vara tysta och lugna, medans killar "är ju sådana".
Det är ju enbart för att man inte arbetar emot sådana orättvisor.
Killar "får" inte ta mer plats, de gör det. Jag tycker det är upp till var och en att ta plats om de vill det vare sig man är tjej eller kille. Att försöka införa fördelar för tjejer av en sådan anledning är allt annat än jämställdhet.

Jämställdhet innebär inte att vi är eller skall vara likadana. Självklart skall inte kvinnan göra allt i hushållet om båda jobbar, andelen män som tycker det är nog försvinnande liten. Kvinnor förr i tiden jobbade inte heltid, därav skötte de hemmen istället. Det som förändrats är att kvinnor börjat jobba mer, inget annat.
Citera
2009-05-17, 12:42
Medlem
Nystarts avatar
Stor risk att jag kommer knulla en fet kärring när jag är 50! Nä då blir det en tight 20-25 årings gulrumpa jag vill trycka.
Citera
2009-05-17, 12:46
Medlem
nitidas avatar
Citat:
Killar "får" inte ta mer plats, de gör det. Jag tycker det är upp till var och en att ta plats om de vill det vare sig man är tjej eller kille. Att försöka införa fördelar för tjejer av en sådan anledning är allt annat än jämställdhet.

Små barn etc tänker inte att oj nu måste jag ta mer plats.
Det är sådant som kommer utav vuxnas agerande.
Tex så går lärare hårdare på en tjej som för väsen än om en kille gör det.
För det är mer accepterat att en kille är vild och tar plats.
Väldigt OT nu..
Citera
2009-05-17, 12:55
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Små barn etc tänker inte att oj nu måste jag ta mer plats.
Det är sådant som kommer utav vuxnas agerande.
Tex så går lärare hårdare på en tjej som för väsen än om en kille gör det.
För det är mer accepterat att en kille är vild och tar plats.
Väldigt OT nu..
Jag vet inte vilken skola du gått i men jag känner inte igen mig och jag flyttade runt en hel del när jag var i den åldern. Har även blivit utkastad ur klassrummet själv för att jag snackade för mycket. Låter som du haft skumma lärare. Att killar är vildare än tjejer tror jag vi har i vår natur, men jag antar att du är en sådan som tror att allt sådant är inlärt? Att killar och tjejer föds som rena blad och helt formas av sin omgivning utan hänsyn till instinkter?
Citera
2009-05-17, 12:57
Medlem
nitidas avatar
Citat:
Jag vet inte vilken skola du gått i men jag känner inte igen mig och jag flyttade runt en hel del när jag var i den åldern. Har även blivit utkastad ur klassrummet själv för att jag snackade för mycket. Låter som du haft skumma lärare. Att killar är vildare än tjejer tror jag vi har i vår natur, men jag antar att du är en sådan som tror att allt sådant är inlärt? Att killar och tjejer föds som rena blad och helt formas av sin omgivning utan hänsyn till instinkter?

Har inte tillräckligt med kunskaper för att uttala mig om exakt hur det verkligen är.
Men jag tror att till stor del formas vi av vuxna från att vi är små.
Tjejer ska ha rosa och killar blått. Killar ska leka med bilar och inte barbies.
Citera
2009-05-17, 12:58
Medlem
Men fan vilka rasister man kan vara då. Själv är jag 20 och träffade en trevlig och vacker thaitjej som jag fattade stort tycke för när jag var där på semester, och ska snart tillbaks för att träffa henne igen. Det är mycket möjligt att det blir en "import" i framtiden, eller kanske export för den delen. Jag ser inte problemet. Ska svenskar hålla sig till svenskar för att bevara "rasen", eller vad handlar det om?
Citera
2009-05-17, 12:59
Medlem
nitidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutupati
Men fan vilka rasister man kan vara då. Själv är jag 20 och träffade en trevlig och vacker thaitjej som jag fattade stort tycke för när jag var där på semester, och ska snart tillbaks för att träffa henne igen. Det är mycket möjligt att det blir en "import" i framtiden, eller kanske export för den delen. Jag ser inte problemet. Ska svenskar hålla sig till svenskar för att bevara "rasen", eller vad handlar det om?

Nej diskussionen har mer övergått till att handla om medelålders män som vill ha en hemmafru som sköter allt i hemmet och gör allt för att behaga honom.
Citera
2009-05-17, 13:11
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Har inte tillräckligt med kunskaper för att uttala mig om exakt hur det verkligen är.
Men jag tror att till stor del formas vi av vuxna från att vi är små.
Tjejer ska ha rosa och killar blått. Killar ska leka med bilar och inte barbies.
Jo föräldrarna gör ju så för att barnen skall bli socialt välanpassade till den verklighet vi lever i. Jag är inte för likriktning men män gillar kvinnliga kvinnor och kvinnor gillar manliga män. De där sakerna du nämner symboliserar bara de verkliga motpoler som de båda könen är. Men ja, lite off topic nu...
Citera
2009-05-17, 13:39
Medlem
Molson Canadians avatar
Har en del erfarenheter av kombinationen asiatiska kvinnor & svenska män genom mitt arbete. Det är generellt så att männen är svagbegåvade, socialt missanpassade (mycket begränsad förmåga att knyta sociala relationer), och försörjer sig genom sjukpension alt. försörjningsstöd. De jag har haft att göra med har inte haft någon känslomässig anknytning till den thailändska kvinna de har "importerat" utan uttrycker sig i termer som att de har "rätt" till henne för de har betalat. De har också, utifrån samtal med de thailändska kvinnorna, en tämligen obehaglig sexualitet och syn på densamma. De thailändska kvinnorna har generellt sett varit väldigt utsatta i Thailand och följer med till Sverige i hopp om ett bättre liv. De jag har träffat har förklarat att de tyckt att mannen varit snäll men när de sedan kommer till Sverige behandlar de dem illa. Ett av problemen är att de känner att de måste stå ut i 2 år för att få lov att stanna och detta utnyttjar förstås (?) männen i fråga. Har träffat sådana män som uttryckligen har hotat att kontakta Migrationsverket om "frun" inte behagar stanna, trots övergrepp. Och tyvärr är det så att kvinnorna oftast väljer att stanna kvar, inte minst pga barn som de vill ska få bättre förutsättningar än de själva hade. Det är bedrövligt att se.
Citera
2009-05-17, 15:55
Medlem
MegaHeads avatar
Undrar hur manga Svenska-Koreanskor som kom till Sverige som bäbisar genom adoption på 70-80 talet, som pa håll betraktas som en glädjeflicka som någon man har importerat? Lika med Vietnamesiksa flyktingar, vars barn nu växer upp som andra generetionens invandrare. Ser man ner på dessa helt oskyldiga människor och ger dom stämpeln "Thai-Hora"? om dom kommer gående med en Svensk man?
Citera
2009-05-17, 16:00
Medlem
526s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=mZueAs5JM6A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in